Gå til innhold

Kleinspitz og allergi

Gjest Unknown

Anbefalte innlegg

Mange meninger om allergi her, og det er i orden. Nå funker det for oss, og det er jeg glad for! 

Jeg har ham fra ei som heter Tone fra Sørumsand 😄 Mener det er stueoppdrett, men med stamtavle og det hele. Utrolig hyggelig dame med hjelp hele veien! 

Legger ved et bilde av min lille sjarmør! 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, benedictehov skrev:

Mange meninger om allergi her, og det er i orden. Nå funker det for oss, og det er jeg glad for! 

Jeg har ham fra ei som heter Tone fra Sørumsand 😄 Mener det er stueoppdrett, men med stamtavle og det hele. Utrolig hyggelig dame med hjelp hele veien! 

image.jpeg

Tone var seriøs men har sluttet. Jeg har min derifra også. Ikke kennelnavn men alle hundene har stamtavler og er godkjente (har ikke møtt mer hensynsfull og seriøs dame, veldig ålreit). Møtt hundene hennes, fantastiske dyr altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjenten
Den 27. januar 2016 at 13.11, benedictehov skrev:

image.jpeg

Jeg dåååner :rodmer: Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. januar 2016 at 13.44, Fiberhusk skrev:

Tone var seriøs men har sluttet. Jeg har min derifra også. Ikke kennelnavn men alle hundene har stamtavler og er godkjente (har ikke møtt mer hensynsfull og seriøs dame, veldig ålreit). Møtt hundene hennes, fantastiske dyr altså. 

Det var jeg ikke klar over. Men du har helt rett, hun er veldig god og har mye omsorg for hundene, også etter de er kommet i andre hjem! Kunne ikke vært mer fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ukjenten skrev:

Jeg dåååner :rodmer: Hvordan går det med dere?

Haha, han er en søt liten ramp! Mye valp og tull med ham, og han elsker å teste grenser. Syter litt hvis han ikke får oppmerksomhet, men kan fint legge seg ned og slappe av hvis han skjønner det ikke skjer noe. Merker han er lærenem, og han kommer rimelig kjapt inn i våre rutiner og vaner. Gleder meg til han blir eldre så jeg kan trene lydighet med ham! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, benedictehov skrev:

Haha, han er en søt liten ramp! Mye valp og tull med ham, og han elsker å teste grenser. Syter litt hvis han ikke får oppmerksomhet, men kan fint legge seg ned og slappe av hvis han skjønner det ikke skjer noe. Merker han er lærenem, og han kommer rimelig kjapt inn i våre rutiner og vaner. Gleder meg til han blir eldre så jeg kan trene lydighet med ham! 

Så herlig! Men det er ingen grunn til å vente med å trene lydighet altså. Særlig sånne små raser modner jo rekordkjapt i forhold til de større, og det er bare lurt å benytte seg av hvor lette de er å forme. Frem med klikkern! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, benedictehov skrev:

åhh, så utrolig koselig! Hvordan går det med tissetrening? :)

Anonymkode: 20c6b...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, palamina skrev:

Så herlig! Men det er ingen grunn til å vente med å trene lydighet altså. Særlig sånne små raser modner jo rekordkjapt i forhold til de større, og det er bare lurt å benytte seg av hvor lette de er å forme. Frem med klikkern! :)

Det trodde jeg også, for alle sa det. Kunne bare glemme å trene min før hun ble ett år. Ingen ting satt, jo én ting satt, og det var sitt. Ellers satt ingen ting. Nå er hun 1,5 år og lærer fantastisk fort, helt rått :rolleyes:

Føler jeg kastet bort penger på valpekurs og grunnkurs. Hun var den mest tålmodige av alle i klassene, men tror du noe satt etter puberteten? Nada! Superskuffa over det, og jeg repeterte jevnt og trutt. 

Tror ikke min blir spesielt "moden"  før hun nærmer seg fire år. Hun likner for mye på belgeren jeg hadde, og hun er altså miniatyrhund :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fiberhusk skrev:

Det trodde jeg også, for alle sa det. Kunne bare glemme å trene min før hun ble ett år. Ingen ting satt, jo én ting satt, og det var sitt. Ellers satt ingen ting. Nå er hun 1,5 år og lærer fantastisk fort, helt rått :rolleyes:

Føler jeg kastet bort penger på valpekurs og grunnkurs. Hun var den mest tålmodige av alle i klassene, men tror du noe satt etter puberteten? Nada! Superskuffa over det, og jeg repeterte jevnt og trutt. 

Tror ikke min blir spesielt "moden"  før hun nærmer seg fire år. Hun likner for mye på belgeren jeg hadde, og hun er altså miniatyrhund :fnise:

Grunnen til at du føler hun lærer fantastisk fort nå som hun er 1,5 er at hun er over puberteten og alt du har terpet på som du tror hun ikke har fått med seg kommer til overflaten. Sånn er jo alle hunder - man tror man stanger hodet i veggen og at de ikke får med seg en dritt som valp og unghund, men saken er at de bare lagrer det inni computern et sted og tar det frem når de er unge voksne. Jeg tror ikke alt du har gjort med henne tidligere var bortkastet i det hele tatt, tvert imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, palamina skrev:

Grunnen til at du føler hun lærer fantastisk fort nå som hun er 1,5 er at hun er over puberteten og alt du har terpet på som du tror hun ikke har fått med seg kommer til overflaten. Sånn er jo alle hunder - man tror man stanger hodet i veggen og at de ikke får med seg en dritt som valp og unghund, men saken er at de bare lagrer det inni computern et sted og tar det frem når de er unge voksne. Jeg tror ikke alt du har gjort med henne tidligere var bortkastet i det hele tatt, tvert imot.

Takk, det var egentlig et veldig hyggelig og oppmuntrende svar :hjerte:

Du har nok rett, men fytti rakkern så lang tid det tok før det kom noe tilbake til overflaten, ha ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, palamina skrev:

Jeg har startet å trene ham i sitt, ligg osv..! Har hørt om det der klikkertrening, som jeg har tenkt å kikke nærmere på. Jeg skal ha ham med på valpekurs i mars, da det først var der det var mulig å komme med. Han synes selv det er stas og følger godt med (men om det er på kommando eller godbit vet jeg jo ikke ;)). 

Noen gode tips/linker/bøker ift klikkertrening, eller er det bare å komme seg på kurs til det også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, benedictehov skrev:

Jeg har startet å trene ham i sitt, ligg osv..! Har hørt om det der klikkertrening, som jeg har tenkt å kikke nærmere på. Jeg skal ha ham med på valpekurs i mars, da det først var der det var mulig å komme med. Han synes selv det er stas og følger godt med (men om det er på kommando eller godbit vet jeg jo ikke ;)). 

Noen gode tips/linker/bøker ift klikkertrening, eller er det bare å komme seg på kurs til det også? 

"Klikkertrening for din hund" er en god innføringsbok. 

Så har vi jo det som vi klikkerfolk kaller for "Bibelen", som er: "Lydighetstrening i teori og praksis". Helt genial bok, men kanskje litt mer for de som er interessert i å jobbe mot konkurranse.

Begge bøkene er skrevet av Morten Egtvedt og Cecilie Køste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

åhh, så utrolig koselig! Hvordan går det med tissetrening? :)

Anonymkode: 20c6b...fbf

Litt sånn både og! Han har hatt litt problemer med magen, pluss vi har vært hos svigers, så da var det plutselig vanskelig å holde styr på, pluss at han klarer ikke helt finne ut av det når vi ikke er hjemme:P 

Tror også med "skånekosten" for magen så tisser han også vanvittig mye. Så har ikke helt fått fatt på hvor mange turer ut det krever nå som vi er hjemme igjen. Han kan saktens gjøre fra seg ute, men er bare mor som ikke henger helt med på hvor ofte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Annonse

benedictehov skrev (På 27.1.2016 den 13.11):

image.jpeg

Hvordan går det nå?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown skrev (På 8.1.2016 den 7.00):

Noen erfaringer med kleinspitz og allergi? Jeg er selv allergisk, men vurderer å skaffe meg en klinspitz og smøre på petal cleanse! :)

Jeg har en Kleinspitz og hadde kjent allergi mot hund i forkant av anskaffelse. Er vokst opp med samme type rase, så tenkte at det kom til å gå fint.. Det gikk bra de første årene så lenge jeg tok allergimedisin hver dag, men allergien har blitt mye værre og er plagsom i det daglige, til det punktet at det å bruke sminke o.L er uaktuelt. Selv om jeg elsker hunden min hadde jeg nokk ikke gjort det samme igjen dersom jeg visste hvordan det ville bli, det å være konstant allergisk er ikke særlig stas. Jeg har fortsatt hunden min, å kommer til å beholde han til han ikke er lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneglefart skrev (4 timer siden):

Jeg har en Kleinspitz og hadde kjent allergi mot hund i forkant av anskaffelse. Er vokst opp med samme type rase, så tenkte at det kom til å gå fint.. Det gikk bra de første årene så lenge jeg tok allergimedisin hver dag, men allergien har blitt mye værre og er plagsom i det daglige, til det punktet at det å bruke sminke o.L er uaktuelt. Selv om jeg elsker hunden min hadde jeg nokk ikke gjort det samme igjen dersom jeg visste hvordan det ville bli, det å være konstant allergisk er ikke særlig stas. Jeg har fortsatt hunden min, å kommer til å beholde han til han ikke er lenger.

Innlegget er noen år gammelt, men kan jo svare da det kanskje var aktuelt for noen å vite.

Vi skaffet oss kleinspitz, og min kjæreste reagerte veldig lite i starten og nå ingenting. Som valp kunne kjæresten få litt utslett hvis hunden slikket på han, men det var også alt. Heldigvis gikk det fint for oss, men der er helt sikkert ikke fasiten. Kjedelig at det gikk mindre fint for deg jeg siterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...