Gå til innhold

Kleinspitz og allergi

Gjest Unknown

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown

Noen erfaringer med kleinspitz og allergi? Jeg er selv allergisk, men vurderer å skaffe meg en klinspitz og smøre på petal cleanse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hund av spitztytpen - en eurasier, og moderat allergi. Valgte den rasen fordi de skal være anbefalt for allergikere, og det går jo fantastisk bra. Har hatt han i 8 år nå.

Jeg har også allergisk astma så det er viktig at jeg ikke har en hund som røyter mye og slipper mye død hud gjennom pelsen. Sånn sett er spitz ideell. De røyter bare et par ganger i året og pelsen sørger for at hudpartikler holder seg "på innsia" i stedet for å spres rundt hele tia.

Du kan jo låne en spitz noen dager og se hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hente hjem en kleinspitz valp om en uke, og bor sammen med min kjæreste som har moderat allergi (reagerer på noen hunder og katter, men ikke alle). Har ikke hatt mulighet til å sjekke hvordan han reagerer på valpen, så min plan er å kjøpe petal cleanse om han skulle oppleve problemer! 

Kan godt oppdatere om halvannen ukes tid på hvordan det har gått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
5 timer siden, benedictehov skrev:

Jeg skal hente hjem en kleinspitz valp om en uke, og bor sammen med min kjæreste som har moderat allergi (reagerer på noen hunder og katter, men ikke alle). Har ikke hatt mulighet til å sjekke hvordan han reagerer på valpen, så min plan er å kjøpe petal cleanse om han skulle oppleve problemer! 

Kan godt oppdatere om halvannen ukes tid på hvordan det har gått :)

jatakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, Unknown skrev:

Noen erfaringer med kleinspitz og allergi? Jeg er selv allergisk, men vurderer å skaffe meg en klinspitz og smøre på petal cleanse! :)

Petal cleanse har ingen annen effekt enn psykisk, på lommeboken din og den tilfører knemikalier til både dyret og menneskenes pust. Allergikere skal holde seg unna ting de er allergisk mot. Tar du til deg et pelsdyr så har du ansvar for dyret i 15 år, du pælmer det ikke ut fordi du tok feil og får en ekskalerende allergi.  Det er også godt mulig å bli allergiskmot Pet Cleanse. 

Anonymkode: 61a0f...55c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Unknown skrev:

Jeg kjenner en dame som har to Pomeranier (en mindre versjon av kleinspitz), og mannen hennes var egentlig veldig allergisk for hunder. Merkelig nok reagerer han ikke på de to pomeraniene, så det går helt fint uten noen spesiell behandling. Hun passer imidlertid på å bade dem regelmessig, en gang i uken, så det skal bli minst mulig flass og løshår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hei igjen!

nå har Theo vært i hus nesten en uke, og det har gått veldig fint ift kjæresten min og hans allergi! Dagen vi hentet Theo var nok den verste rent allergimessig, hvor han klødde litt i øyer og nese, ble tett i nesa, nøys en del og fikk litt eksem. Dette var etter å ha kost mye med hunden, og hatt ham mye opp i ansiktet. 

Nå er alle punkter blitt mye bedre! Han kan knapt merke det i øyne/nese, og overhodet ingen eksem, selv etter mye kontakt med hunden. Jeg velger derfor å vente med kjøp av petal cleanse til jeg skal på besøk hjem til foreldrene mine i sommer, da de har et vennepar med sterk allergi som ofte er på besøk. Så ift petal cleanse har jeg ingen erfaring enda, men vil velge å bruke det uansett ettersom jeg har lest at mange har god erfaring med det.

Håper dette kunne hjelpe en smule! Til sist vil jeg også si at Kleinspitz er en helt fantastisk rase, og jeg er helt forelsket i min lille Theo! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, benedictehov skrev:

Hei igjen!

nå har Theo vært i hus nesten en uke, og det har gått veldig fint ift kjæresten min og hans allergi! Dagen vi hentet Theo var nok den verste rent allergimessig, hvor han klødde litt i øyer og nese, ble tett i nesa, nøys en del og fikk litt eksem. Dette var etter å ha kost mye med hunden, og hatt ham mye opp i ansiktet. 

Nå er alle punkter blitt mye bedre! Han kan knapt merke det i øyne/nese, og overhodet ingen eksem, selv etter mye kontakt med hunden. Jeg velger derfor å vente med kjøp av petal cleanse til jeg skal på besøk hjem til foreldrene mine i sommer, da de har et vennepar med sterk allergi som ofte er på besøk. Så ift petal cleanse har jeg ingen erfaring enda, men vil velge å bruke det uansett ettersom jeg har lest at mange har god erfaring med det.

Håper dette kunne hjelpe en smule! Til sist vil jeg også si at Kleinspitz er en helt fantastisk rase, og jeg er helt forelsket i min lille Theo! 

Så bra! :)

Men nå må du instruere kjæresten din litt sånn at kroppen hans rekker å tilpasse seg den nye allergenpåvirkningen da. Det er ikke lurt at han er oppi valpen hele tiden sånn i starten.

Valper er også mye mer allergifremkallende enn voksne dyr har jeg hørt, og det er også min erfaring med mine to valper som nå er voksne. Tror heller jeg ville tatt det rolig fra start for å gi kroppen en sjanse til å holde ut påkjenningen, og bygge opp immunforsvaret. Så bruk gjerne Petal cleanse du, ikke spar på kruttet! Allergien er gjerne verst i starten og det er da man trenger litt hjelp. Det er lurt å ha i bakhodet at hvis man overdriver for mye kan man ende opp med å ikke vende seg til allergenet men heller overreagere i den grad at man må holde seg fullstendig unna det.

Lykke til med lille Theo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg ikke på mennesker som skaffer seg hund uten å sjekke om de tåler rasen når de sliter med allergi. Hva om en ikke tåler hunden i det hele? Argh!

Anonymkode: a469f...c18

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår meg ikke på mennesker som skaffer seg hund uten å sjekke om de tåler rasen når de sliter med allergi. Hva om en ikke tåler hunden i det hele? Argh!

Tåler og tåler fru Blom, det er ikke helt så firkanta allergi fungerer for alle.

Hvis jeg skulle tatt hensyn til reaksjonen min etter å ha vært hjemme hos oppdretter hadde ikke jeg hatt hund for å si det sånn. Heller ikke hvis jeg hadde levert valpen tilbake fordi jeg klødde en del de første månedene. Men jeg har levd symptomfritt med hund i 10 år likevel. Kroppen finner som regel ut at det ikke er noen grunn til å mobilisere immunforsvaret lenger heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, palamina skrev:

Så bra! :)

Men nå må du instruere kjæresten din litt sånn at kroppen hans rekker å tilpasse seg den nye allergenpåvirkningen da. Det er ikke lurt at han er oppi valpen hele tiden sånn i starten.

Valper er også mye mer allergifremkallende enn voksne dyr har jeg hørt, og det er også min erfaring med mine to valper som nå er voksne. Tror heller jeg ville tatt det rolig fra start for å gi kroppen en sjanse til å holde ut påkjenningen, og bygge opp immunforsvaret. Så bruk gjerne Petal cleanse du, ikke spar på kruttet! Allergien er gjerne verst i starten og det er da man trenger litt hjelp. Det er lurt å ha i bakhodet at hvis man overdriver for mye kan man ende opp med å ikke vende seg til allergenet men heller overreagere i den grad at man må holde seg fullstendig unna det.

Lykke til med lille Theo.

Ok, takk for tips! Nå er han lett/moderat allergiker ift dyr, så det er som sagt ikke mye reaksjon hos han på Theo, og den har allerede roet seg og er minimal. Men skal gi beskjed! Så kan det være jeg bestiller hjem en flaske petal cleanse allerede likevel :) 

Tusen takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Den 8.1.2016 at 21.15, AnonymBruker skrev:

Petal cleanse har ingen annen effekt enn psykisk, på lommeboken din og den tilfører knemikalier til både dyret og menneskenes pust. Allergikere skal holde seg unna ting de er allergisk mot. Tar du til deg et pelsdyr så har du ansvar for dyret i 15 år, du pælmer det ikke ut fordi du tok feil og får en ekskalerende allergi.  Det er også godt mulig å bli allergiskmot Pet Cleanse. 

Uenig, dersom man reagerer allergisk på valpen mener jeg at man er i sin fulle rett til å levere tilbake valpen til oppdretter. Dyr er ting, og angreretten gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, her hadde vi allerede sjekket de forskjellige raser ift allergi, samt lest side opp og side ned om kleinspitz og allergi før vi besluttet oss. Han er lett/moderat allergiker ift dyr, så vi var forberedt på en eller annen grad av reaksjon på forhånd. Vi hadde også sjekket alternativer (allergimedisin + petal cleanse) i tilfelle han reagerte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 21. januar 2016 at 14.24, benedictehov skrev:

Hei igjen!

Åhh, så flott! Nå ble jeg kjempeglad! Får jeg lov å spørre hvilken oppdretter du/dere har brukt? :rodmer: Masse lykke til med det nye familiemedlemmet!

Anonymkode: 20c6b...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjenten
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Åhh, så flott! Nå ble jeg kjempeglad! Får jeg lov å spørre hvilken oppdretter du/dere har brukt? :rodmer: Masse lykke til med det nye familiemedlemmet!

Anonymkode: 20c6b...fbf

Er også nysgjerrig!

Endret av Ukjenten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, January 08, 2016 at 7.00, Unknown skrev:

Petal clense har liten eller ingen effekt om du er allergisk. Du kan også utvikle en lite behagelig allergi mot petal clenser, det samme kan hunden. Videre kan du utvikle alvorlig astma dersom du eksponerer deg for det du vet du er allerigsk mot. 

Skaffer du deg et dyr, så er det for minst 10 - 15 år du påtar deg ansvaret for dyret. Det er ikke bare å kvitte seg med et dyr når du enten går lei eller blir syk av dyrets nærvær. Gjør en hver hund en tjenste, la noen andre ta seg av dem. Der er mange nok på gis bort på finn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kraftig allergisk og har hatt hund i alle år. Går på cetirizin daglig, og tar nesespray, øyedråper og astmaspray ved behov. Petal cleanse hjelper for korte perioder, kan da ikke drive med det hele tiden!

Anonymkode: 7dd7e...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21/01/2016 at 20.50, Badebuksa skrev:

Uenig, dersom man reagerer allergisk på valpen mener jeg at man er i sin fulle rett til å levere tilbake valpen til oppdretter. Dyr er ting, og angreretten gjelder.

Hvis det er snakk om en seriøs oppdretter, så lever den for all del tilbake til oppdretter også. Ikke selg videre på finn eller gi til venner. Kjenner oppdrettere som gjerne hjelper med omplassering og foretrekker det. Kommunikasjon er gull :) og klein er en kul rase! Men hvis man har allergier så hadde jeg heller gått for en allergivennlig rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. januar 2016 at 20.47, palamina skrev:

Tåler og tåler fru Blom, det er ikke helt så firkanta allergi fungerer for alle.

Hvis jeg skulle tatt hensyn til reaksjonen min etter å ha vært hjemme hos oppdretter hadde ikke jeg hatt hund for å si det sånn. Heller ikke hvis jeg hadde levert valpen tilbake fordi jeg klødde en del de første månedene. Men jeg har levd symptomfritt med hund i 10 år likevel. Kroppen finner som regel ut at det ikke er noen grunn til å mobilisere immunforsvaret lenger heldigvis.

Om du leser på finn.no så er det ganske mange som er allergiske mot hunden sin og derfor må selge den. Er disse menneskene jeg sikter til, ikke de som er klar for å bite i seg allergien i 15 år frem i tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...