Gå til innhold

Hvor mye har jeg krav på fra nav som alenemor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt alene med min sønn på 8 år, jeg er sykemeldt og får utbetalt 17500 I mnd. Har husleie på 7300 I mnd. Blir ikke klok på nav sine sider😕

Anonymkode: a5572...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel rett på barnebidrag fra far i alle fall om han har nok inntekt til det. Men hva du får avhenger av hvor mye samvær far har med barnet og inntekten hans. Du kan også få dobbelt barnetrygd mener jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Barnetrygd for ett barn mer enn du har. Altså, 1940 kr. Eventuell bostøtte kommer an på bruttoinntekt og hvor du bor. Barnebidrag fra far. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor glemmer alle å nevne skatteletten/fradrag for enslige forsørgere på 25 000,-.

Ca. 2000kr i mnd. Kommer dette tilbake på skatten først til sommeren, eller betaler man mindre skatt fra starten?

Grensen på bostøtte tror jeg ligger på 180 000 - 210 000 brutto. Du tjener over det netto, så tviler du har rett på det.

10 000kr etter husleie + det du får fra nav og far er ganske ok å leve for.

Anonymkode: 5e045...c11

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi hatt 10000 å leve på så hadde vi klart oss veldig bra, vi har ikke halvparten av det en gang. Du har nok ikke krav på noe mer fra nav enn dobbel barnetrygd og eventuelt barnebidrag alt etter inntekten til far og din. Bostøtte søker du om hos kommunen ikke nav. 

Anonymkode: ffa8a...613

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor glemmer alle å nevne skatteletten/fradrag for enslige forsørgere på 25 000,-.

Ca. 2000kr i mnd. Kommer dette tilbake på skatten først til sommeren, eller betaler man mindre skatt fra starten?

Grensen på bostøtte tror jeg ligger på 180 000 - 210 000 brutto. Du tjener over det netto, så tviler du har rett på det.

10 000kr etter husleie + det du får fra nav og far er ganske ok å leve for.

Anonymkode: 5e045...c11

Jeg glemte ikke skattelette, men var usikker på hvordan det ble gjort nå som Skatteklasse 2 er borte.

Sist jeg sjekket, mener jeg at inntektsgrensen for bostøtte var på 224000, og det er alltid bruttolønn som regnes

Skrevet

Skatteklasse 2 finnes fortsatt. Det ble ikke vedtatt å fjerne det.

Skatteetaten.

Men TS blander jo epler og bananer i HI. Er blitt alene og sykmeldt.

Sykepenger regnes ut fra jobbinntekt, evt ledighetstrygd eller annen trygd. At hun er blitt alene vil vel ikke endre størrelsen på sykepenger, men utløse andre ytelser, som evt bidrag, og barnetrygd for ett barn mer enn man faktisk har (når man har bare ett barn blir trygden doblet, men det er feil å si at man får dobbel barnetrygd. Har man 2 barn får man nemlig bare 1 og en halv gang). Skatteklasse 2 medfører redusert skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...