Montezuma Skrevet 4. mars 2002 #1 Del Skrevet 4. mars 2002 Nå skal jeg prøve å forklare vårt innviklede navneopplegg, håpe at dere gidder å lese og at dere kanskje kan komme med noen synspunkter. Jeg har et alminnelig fornavn og et etternavn som bæres av 180 stk. Dessuten tok jeg for noen år tilbake, mammas pikenavn som mellomnavn. Til sammen har jeg et navn som ingen andre har. Mannen min har vanlig fornavn og -sen navn. Eldste barn har to fornavn, mitt etternavn og mellomnavn etter sin biologiske far (som hun ikke har kontakt med). Yngste barn har min manns -sen navn, et vanlig fornavn og et annet fornavn som hun er alene om i verden. Dette navnet kommer fra min mors slekt. Vi heter omtrent dette: Kari Børste Kam Per Nilsen Trine Belinda Støvkost Kam Britt Suddemilla Nilsen Mannen vil ikke bytte etternavn (av meget gode grunner), men jeg vil hete det smme som han. Derfor må mitt navn bli Kari Børste Kam Nilsen eller Kari Nilsen eller Kari Kam Nilsen Jeg vil bare bytte etternavn dersom eldste datter også får lov til det. Dette kan vi ikke søke om før etter bryllupet. Da må hennes navn bli Trine Belinda Støvkost Kam Nilsen eller Trine Belinda Kam Nilsen eller Trine Belinda Nilsen Hvis noen fremdeles henger med, klarer du å ha en mening om dette fabelaktig, komplette SURRET? Takk! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niso Skrevet 4. mars 2002 #2 Del Skrevet 4. mars 2002 Det spørs jo hvor mye de mest spesielle navnene betyr for deg og din datter, men jeg ville gått for Kari Kam Nilsen og Trine Belinda Kam Nilsen. Som sagt, dersom ikke de mellomnavnene deres er noe dere føler sterkt for å beholde. Ellers blir navnene uforholdsmessig lange og tungvinte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CEL. Skrevet 4. mars 2002 #3 Del Skrevet 4. mars 2002 Enig med Niso! Hvis du går for de siste forslagene med bare Nilsen, blir det et veldig 'vanlig' navn. Hvis du velger de første alternativene blir navnene uendelig lange.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 4. mars 2002 #4 Del Skrevet 4. mars 2002 Oi! Jeg datt nok ut et par ganger der ja! Jeg ville iallefall ikke hatt mer enn to etternavn. Og så lurer jeg på hvorfor du ikke vil bytte navn hvis ikke datteren din får lov til det? Min mor gjorde det selv om hennes datter (min halvsøster) beholdt hennes navn (ikke farens da hun aldri har hatt kontakt med han). Jeg syns datteren din bør får mulighet til å velge hvilket navn hun selv vil ha. Kanskje hun ikke er gammel nok til å avgjøre dette nå, men jeg ville ikke bestemt dette for henne. Det kan jo hende hun har lyst til å beholde en del av faren. En annen ting kan jo være hvis din kommende mann adopterer henne. Da ville det vært naturlig å ta din mans etternavn. Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt min fars etternavn som et mellomnavn og nilsen som etternavn. Hvis jeg har forstått riktig er ditt etternavn Børste og din datters fars navn Kam. Eller ble det feil? Iallefall mitt forslag er dette hvis dere vil beholde noe av navnet Kari Kam Nilsen Trine Belinda Kam Nilsen Vil hun derimot beholde sin far navn ville jeg gjort det slik: Trine Belinda Støvkost Nilsen (jeg synes da nilsen er et fint navn jeg.. hehe selv om vi er mange som heter det! men jeg kommer gladelig til å ta min ektemanns navn når den dagen kommer) _________________ 1212[ Dette Innlegg er endret av: Pamella den 2002-03-04 12:17 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edle Skrevet 4. mars 2002 #5 Del Skrevet 4. mars 2002 Jeg synes navnene deres er fine slik de er jeg! De blir veldig lange og tunge med din manns navn i tillegg. Spesielt navnet til din eldste datter.... Hvis dere absolutt ønsker noe felles navn, kunne ikke da din mann tatt ditt etternavn som mellomnanvn (siden etternavn er uaktuelt)? Det navnet blir ikke så langt og tungt som ditt og din eldste datters. 1212[ Dette Innlegg er endret av: Edle den 2002-03-05 09:22 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 5. mars 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 5. mars 2002 Tusen tusen takk for svar! Utrolig at dere holdt ut gjennom hele innlegget mitt Jeg tror vi går for at jeg blir Kari Kam Nilsen (mitt eget og mannens slektsnavn). Også håper jeg at Fylkesmannen godkjenner at vår eldste datter også får hete Nilsen som slektsnavn. Trine Belinda Kam Nilsen. Mannen vil ikke ha mitt navn som mellomnavn, fordi han ikke heter Per til fornavn. Han har nemlig dobbeltnavn han også. Med bindestrek, tilogmed..... Så det ville blitt tyngre for han. Grunnen til at jeg ikke vil bytte etternavn om ikke eldste datter får gjøre det,er at jeg ikke vil at hun skal være den eneste med et annet etternavn enn oss andre tre. Hun er egentlig ikke gammel nok til å avgjøre denne saken, men jeg spurte henne en gang for å høre hva hun svarte. Da kom hun med denne enkle løsningen:- Kan vi ikke bare droppe "Anne"? (Som er hennes egentlige første fornavn.) Kjapt svart, men ,nei..... Jeg ønsker egentlig ikke at hun har navn etter begge sine fedre heller. Da tenker jeg litt på hennes vegne at "jeg har navn etter alle typene til mora mi!". Skjønner.....? Enda en gang: Tusen takk for hjelpen! Jeg trengte virkelig synspunkter på dette!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2002 #7 Del Skrevet 6. mars 2002 La barna ha navn etter sin opprinnelige far! Synes dette tar seg best ut. Og hvorfor tenker ikke folk litt mer igjennom slike ting når de gir barn navn? En dag vil det sannsynligvis bli problemer med lange fornavn eller fler etternavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå