AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Noen her som har mottatt penger fra Nav og samtidig arvet penger? Hvilke krav stilte Nav til bruk av arven? Orker ikke forklare hele min situasjon, men jeg jobber 50% og mottar ett par tusen fra Nav hver måned, mens jeg fortsatt er aktiv arbeidssøker og jakter på høyere stillingsprosent. Jeg kommer snart til å arve litt penger, og mesteparten av de vil gå til å betale gammel gjeld jeg har. Bare lurer på hvilke krav som settes til pengene jeg eventuelt har igjen.. Vet om folk som har fått erstatning for noe, mens de har gått på Nav, og fått disponere pengene sine fritt. Jeg ønsker ikke å utnytte Nav-systemet, men jeg ønsker at den ene gangen i livet jeg kommer til å arve penger, at jeg kan få beholde noe av det selv, til å kjøpe ting jeg trenger (møbler, hvitevarer, førerkort). Jeg har levd trangt i mange år, og det hadde vært flott å kunne kjøpe det man trenger og samtidig kanskje ha en tusenlapp ekstra i måneden en stund. Håper noen har erfaring med dette og kan fortelle meg hva jeg kan forvente meg Anonymkode: 894e3...9e2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 det kommer an på hvilken stønad du nå mottar Anonymkode: a25e2...048 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: det kommer an på hvilken stønad du nå mottar Anonymkode: a25e2...048 Får supplerende livsopphold av Nav. Utenom det får jeg jo lønn fra jobben, barnetrygd og bostøtte Anonymkode: 894e3...9e2
Kontormus Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 I utgangspunktet har en ikke krav på sosialstønad hvis en har midler selv. Men det skal jo gjøres individuelle vurderinger. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 23 minutter siden, Kontormus skrev: I utgangspunktet har en ikke krav på sosialstønad hvis en har midler selv. Men det skal jo gjøres individuelle vurderinger. Neida, har ikke tenkt å "nave" mens jeg sitter med egne penger, såpass ærlig og redelig skal jeg være. Bare lurer på hva som er alternativet; om man skal være ærlig og la Nav bestemme at jeg skal leve like fattig som jeg har gjort de siste fem årene på mine egne penger, eller om jeg bare kan la være å søke hjelp på Nav til jeg har "levd ferdig" på mine egne penger.. Anonymkode: 894e3...9e2
Kontormus Skrevet 8. januar 2016 #6 Skrevet 8. januar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, har ikke tenkt å "nave" mens jeg sitter med egne penger, såpass ærlig og redelig skal jeg være. Bare lurer på hva som er alternativet; om man skal være ærlig og la Nav bestemme at jeg skal leve like fattig som jeg har gjort de siste fem årene på mine egne penger, eller om jeg bare kan la være å søke hjelp på Nav til jeg har "levd ferdig" på mine egne penger.. Anonymkode: 894e3...9e2 Det må du ta opp med dem. Faktorer som spiller inn er arvens størrelse, eventuell nedbetaling av gjeld (og hvilken type gjeld det er snakk om) og hvordan fremtiden ser ut med hensyn til arbeid og selvforsørgelse. Jeg tenker at du uansett må levere dem utskrift av ligning og kontoer med jevne mellomrom slik det er i dag, så på ett eller annet tidspunkt blir du nok konfrontert med at du har vært i besittelse av midler mens du har mottatt stønad, hvis du velger å tie og bare lar det skure. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #7 Skrevet 8. januar 2016 Det nytter ikke å unnlate å melde i fra. Det vil uansett stå på bank kontoene dine og ligningen at du har midler. Snakk med NAV det er ingen vei utenom. Anonymkode: f78c2...a4b
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det nytter ikke å unnlate å melde i fra. Det vil uansett stå på bank kontoene dine og ligningen at du har midler. Snakk med NAV det er ingen vei utenom. Anonymkode: f78c2...a4b Det er ikke snakk om å ikke melde fra eller skjule pengene. Jeg lurer rett og slett på hvordan reglementet er. Om man bare kan la være å levere søknad på Nav og leve av sine egne penger en stund, også evt. komme tilbake når det er tomt (om jeg ikke får mer jobb innen den tid). Det er ikke "bare" å spørre Nav om dette, for de vil jo selvsagt at pengene skal vare så lenge som mulig og at jeg skal leve etter samme sats som jeg gjør idag. På den måten vil jeg ikke få kjøpt tingene jeg trenger og kanskje ikke få betalt gjelda mi heller.. TS Anonymkode: 894e3...9e2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 Du kan når som helst la være å levere søknad og slutte å levere meldekort om du ønsker det. Når det trer i kraft er du ikke lengre Nav-bruker og kan gjøre hva enn du vil med dine penger. Og så kan du når som helst søke stønad igjen. De krever vel bankutskrift for 3 måneder tilbake, men ikke lengre. Så betaler du ned gjeld og kjøper det du trenger den første måneden, så forsvinner det raskt fra oversikten. Så lenge man har midler, om det er arv eller enda surere, oppsparte penger ved ofring, så er det midler man er forventet å bruke til livsopphold om man ikke har andre inntekts-kilder. Anonymkode: a3b4b...041 1
Kontormus Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om å ikke melde fra eller skjule pengene. Jeg lurer rett og slett på hvordan reglementet er. Om man bare kan la være å levere søknad på Nav og leve av sine egne penger en stund, også evt. komme tilbake når det er tomt (om jeg ikke får mer jobb innen den tid).Det er ikke "bare" å spørre Nav om dette, for de vil jo selvsagt at pengene skal vare så lenge som mulig og at jeg skal leve etter samme sats som jeg gjør idag. På den måten vil jeg ikke få kjøpt tingene jeg trenger og kanskje ikke få betalt gjelda mi heller.. TS Anonymkode: 894e3...9e2 Ja, det vil de nok. Om du forteller dem det nå, vil de regne på hvor lenge pengene skal vare før du får lov til å komme tilbake. Helt ærlig, jeg syns du skal gjøre som du tenker så lenge bruken likevel er fornuftig og du bruker dem til ting du trenger og ting som er viktige. 1
Miranda16 Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 Den 1/7/2016 at 23.43, AnonymBruker skrev: Noen her som har mottatt penger fra Nav og samtidig arvet penger? Hvilke krav stilte Nav til bruk av arven? Orker ikke forklare hele min situasjon, men jeg jobber 50% og mottar ett par tusen fra Nav hver måned, mens jeg fortsatt er aktiv arbeidssøker og jakter på høyere stillingsprosent. Jeg kommer snart til å arve litt penger, og mesteparten av de vil gå til å betale gammel gjeld jeg har. Bare lurer på hvilke krav som settes til pengene jeg eventuelt har igjen.. Vet om folk som har fått erstatning for noe, mens de har gått på Nav, og fått disponere pengene sine fritt. Jeg ønsker ikke å utnytte Nav-systemet, men jeg ønsker at den ene gangen i livet jeg kommer til å arve penger, at jeg kan få beholde noe av det selv, til å kjøpe ting jeg trenger (møbler, hvitevarer, førerkort). Jeg har levd trangt i mange år, og det hadde vært flott å kunne kjøpe det man trenger og samtidig kanskje ha en tusenlapp ekstra i måneden en stund. Håper noen har erfaring med dette og kan fortelle meg hva jeg kan forvent Dersom du mottar sosialstønad, så vil størrelsen på den arven du får bli regnet opp mot normene. Lovhjemlen sier at alle andre muligheter prøves. Sosialstønaden skal kun ytes dersom man ikke f.eks ikke kan forsørge selv ved f.eks arbeidsinntekt, aap, uførepensjon etc. Avhengig av størrelsen på arv, er det mulig du kan forsørge deg selv opp mot de normene de har. Du er pliktig å opplyse, dokumentere NAV Sosial om alle endringer i din økonomiske situasjon så ta kontakt med din saksbehandler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå