Gå til innhold

Langstekt hval?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man steke en diger hvalbiff slik man gjør med f.eks. rensdyrstek? 5-6t i ovnen ved lav varme? Eller smaker det lever av det da?

Anonymkode: 021ec...8fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja.. Du må jo da klare å holde ovnstemperaturen så lav at kjøttet såvidt er gjennomstekt etter 5-6 timer. Jeg ser ikke for meg at det er praktisk gjennomførbart, særlig siden hval er av de typene kjøtt som kan (og trolig bør, smaksmessig) spises rått.

Jeg ville heller ha stekt det slik du gjør med lam om du vil ovnsstekte: steketermometer og stå klart med alt av tilbehør til steken når riktig temperatur. Smak/mørhet er lettere oppnåelig ved å marinere hvalkjøttet et døgns tid i forkant. Eventuelt (dette er jo stort sett en hit med alt slags vrient kjøtt) kappet i biffstore stykker og posjert.

Anonymkode: 3d673...efd

Skrevet

Godt hvalkjøtt er så mørt at selv rått smelter det på tunga.  Ingenting må gjøres for å mørne det. Langsteking av hval er bare bortkastet tid. Behandle kjøttet med omtanke...ved steking/grilling kan du ikke blunke før det blir "skosåle". Tåler mye mindre som biff enn storfe. I saus freses kjøttet hardt og kjapt for skorpe som lukker saftigheten inne, putres ferdig i sausen på lav varme. 

...og nå tror jeg at jeg snakket meg helt bort fra topic. Beklager. ☺

AnonymBruker
Skrevet

Supert, takk for tipsene! Får prøve å "posjere" kanskje - må bare google det først. Det var frossen, tint i kjøleskapet siden onsdag. Ingen bekymringr mht rått kjøtt da?

Skrevet

Hvalkjøtt er helt klart best når det stekes kjapt på høy varme, selv godt kjøtt blir seigere når det ligger i varmen for lenge. Blir noe annet med f.eks sous vide i gryter osv., men jeg ville helt klart bare delt det opp og frest det i panna. 

• Liker 1
Skrevet

Neste gang kan du jo prøve helstekt hval... 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Neste gang kan du jo prøve helstekt hval... 

Nå døde jeg litt her... 😂

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Supert, takk for tipsene! Får prøve å "posjere" kanskje - må bare google det først. Det var frossen, tint i kjøleskapet siden onsdag. Ingen bekymringr mht rått kjøtt da?

Mener du om det er blitt skjemt? Det ser, lukter og smaker du.

Mener du om du kan spise hval rå, er svaret ja. ☺

Skrevet
7 timer siden, MsFoster skrev:

Hvalkjøtt er helt klart best når det stekes kjapt på høy varme, selv godt kjøtt blir seigere når det ligger i varmen for lenge. Blir noe annet med f.eks sous vide i gryter osv., men jeg ville helt klart bare delt det opp og frest det i panna. 

Flinke damen. 😀

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...