Gå til innhold

Jeg har nesten ikke familie det er hyggelig med ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele livet mitt har det alltid vært konflikter, baksnakk, drittslenging, forskjellsbehandling osv. Det har vært slik så lenge jeg kan huske. Uten å gå i detaljer er jeg så sliten og trist over at det er sånn. Det har vært mye med mine foreldre som har gjort det veldig vanskelig. Mange har tatt avstand, men jeg kan ikke noe for at de er mine foreldre. Jeg føler at ingen har sett meg, og dratt meg under samme kam som dem. Synes det er så urettferdig og jeg blir straffet for ting jeg ikke har gjort eller kan noe for. Ønsker meg så inderlig hyggelige familierelasjoner. Men ser ikke ut som det er så lett med det første. Jeg gruer meg alltid til høytider, bursdager osv, siden jeg nesten ikke har familie å være med. Jeg er ung voksen nå, og prøver å gjøre mitt beste for å få til noe hyggelig. Har tatt initiativ til familievernkontoret, men ikke så mange som er positivt innstilt til å bli med dit. Det er vondt å sitte på utsiden uten familie rundt seg. Hva kan jeg gjøre? Føles nesten ut som at jeg ikke har noen tilhørighet. Er det flere i min situasjon? Hvordan takler dere det? :trist:

Anonymkode: b78d6...61d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok veldig, veldig vanlig...

Så er det gjerne et samhold i bunnen likevel.

Eneste jeg kan si til trøst er at det blir mildere med årene og at man blir mindre hårsår..

Anonymkode: e5740...22e

AnonymBruker
Skrevet

I noen familier er det bare slik. Det eneste som kan hjelpe, er å prøve å snakke alvorlig med de. Fortell hvor trist du blir.

Anonymkode: 6f024...6cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte. Det er sårt. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har mange ganger vurdert å bare kutte dem helt ut, jeg har det bedre når det ikke er noen kontakt.

Anonymkode: cd02a...846

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på samme måte. Det er sårt. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har mange ganger vurdert å bare kutte dem helt ut, jeg har det bedre når det ikke er noen kontakt.

Anonymkode: cd02a...846

Det er så utrolig sårt! Får skikkelig klump i halsen når andre spør hvem jeg feiret jul med, hva jeg fikk av familie til bursdagen min, hvordan det går med slektninger og slikt.. Har du litt kontakt med din familie? Hvordan kontakt har du med de? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok veldig, veldig vanlig...

Så er det gjerne et samhold i bunnen likevel.

Eneste jeg kan si til trøst er at det blir mildere med årene og at man blir mindre hårsår..

Anonymkode: e5740...22e

Det er vel ikke veldig, veldig vanlig? De fleste andre familier jeg vet om samles hvertfall i julen, og stiller opp for hverandre. Tror ikke det blir noe mildere med årene. Vi er bare mennesker alle sammen, og jeg tror alle trenger å ha familie rundt seg. Ts

• Liker 1
Skrevet

Denne jula var helt jævlig, jeg ble megler i alle krangler for å prøve å skape julefred, da sønnen min var med for å feire jul. Måtte jo prøve for hans skyld, ble mye turer med bikkja til mamma gitt sammen med sønnen min for å lage noen gode minner vertfall så kunne mamma og søstra mi krangle i fred..eneste personen jeg hadde en samtale med som ikke var konstant ubehagelig var dama til søstra mi som jeg møtte for 2. gang.. null julestemning i år :(

vurderer sterkt å bli hjemme neste år.

vet hvordan det føles ts! det er familie så man vil så inderlig gjerne...mange ganger i livet jeg har vurdert å kutte dem ut, men så kan jeg liksom ikke det heller syns jeg.

Takler ikke mennesker som konstant er negative, blir bare sliten og lei meg :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, -Missi- skrev:

Denne jula var helt jævlig, jeg ble megler i alle krangler for å prøve å skape julefred, da sønnen min var med for å feire jul. Måtte jo prøve for hans skyld, ble mye turer med bikkja til mamma gitt sammen med sønnen min for å lage noen gode minner vertfall så kunne mamma og søstra mi krangle i fred..eneste personen jeg hadde en samtale med som ikke var konstant ubehagelig var dama til søstra mi som jeg møtte for 2. gang.. null julestemning i år :(

vurderer sterkt å bli hjemme neste år.

vet hvordan det føles ts! det er familie så man vil så inderlig gjerne...mange ganger i livet jeg har vurdert å kutte dem ut, men så kan jeg liksom ikke det heller syns jeg.

Takler ikke mennesker som konstant er negative, blir bare sliten og lei meg :(

Det er så utrolig slitsomt med kronisk negativitet og bitterhet. Hadde foretrukket å droppe hele jula, men man føler at man må stille opp. Men hva skylder man egentlig folk som bruker en som søppelbøtte for livets skuffelser og frustrasjoner eller gir en ansvaret for deres følelser. Alt etter hva som passer i øyeblikket. En av dem visste ikke om jeg fortjente en gave jeg fikk for en stund siden, men er tydeligvis god nok når de skal ha besøk.

Anonymkode: e9560...02b

• Liker 2
Skrevet

Man må bare ta kontroll over situasjonen og livet sitt.
I noen familier er god stemning, samhold og respekt noe som skjer den dagen griser flyr og Dovre faller. 

Men du og alle dere andre kan velge å ikke være en del av misstrivsel og mas. 

Ja, det er tøft å kutte ut deler av familien sin, og sikker enda værre med hele. 
Men det blir som å rive av et plaster. Man gruer seg mest til prosessen i forkant, så er det gjort. 
Noe surmuling kan det bli i etterkant, men man vet jo godt hvorfor man gjør det man gjør. 

Å kutte ut familie skal riktignok ikke gjøres med lett hjerte. Det er en siste utvei som man bruker for å beskytte seg selv og eventuele barn. 

Når du har tatt det skrittet, så kan du planlegge livet ditt videre bassert på at de ikke er en del av det. Du venter deg ikke mer fra dem, og unngår dermed mye skuffelse. 

Som voksen, enslig uten familie, så må du lage deg gode alternativer selv. Hvorfor sitte hjemme i jula når du kan pakke en ryggsekk og reise i fjerne himmelstrøk der det er varmt? Hva med å leie en hytte på et ski-sted og være der? Feire med venner som har en lignende situasjon? Det er mange alternativer, man må bare finne det som passer for seg. 

Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Juniper skrev:

Man må bare ta kontroll over situasjonen og livet sitt.
I noen familier er god stemning, samhold og respekt noe som skjer den dagen griser flyr og Dovre faller. 

Men du og alle dere andre kan velge å ikke være en del av misstrivsel og mas. 

Ja, det er tøft å kutte ut deler av familien sin, og sikker enda værre med hele. 
Men det blir som å rive av et plaster. Man gruer seg mest til prosessen i forkant, så er det gjort. 
Noe surmuling kan det bli i etterkant, men man vet jo godt hvorfor man gjør det man gjør. 

Å kutte ut familie skal riktignok ikke gjøres med lett hjerte. Det er en siste utvei som man bruker for å beskytte seg selv og eventuele barn. 

Når du har tatt det skrittet, så kan du planlegge livet ditt videre bassert på at de ikke er en del av det. Du venter deg ikke mer fra dem, og unngår dermed mye skuffelse. 

Som voksen, enslig uten familie, så må du lage deg gode alternativer selv. Hvorfor sitte hjemme i jula når du kan pakke en ryggsekk og reise i fjerne himmelstrøk der det er varmt? Hva med å leie en hytte på et ski-sted og være der? Feire med venner som har en lignende situasjon? Det er mange alternativer, man må bare finne det som passer for seg. 

Lykke til. 

Hei,

Ser jeg formulerte meg utydelig i HI. Det er altså jeg som er utestengt fra familien. Jg har ikke kontakt med store deler av familien.. De utestengte meg og mine foreldre da jeg var 15år.. Føler meg straffet for ting jeg ikke har gjort eller kan jo for. Vet ikke hva 15år gamle meg kan ha gjort for å fortjene at nesten alle utestengte meg, til og med mennesker som er trippelt så gamle som meg kuttet meg ut.. Det er belastende og vondt. Jeg hater å ha det sånn. Orker snart ikke mer. Trenger å ha familie rundt meg.. Ts

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Ser jeg formulerte meg utydelig i HI. Det er altså jeg som er utestengt fra familien. Jg har ikke kontakt med store deler av familien.. De utestengte meg og mine foreldre da jeg var 15år.. Føler meg straffet for ting jeg ikke har gjort eller kan jo for. Vet ikke hva 15år gamle meg kan ha gjort for å fortjene at nesten alle utestengte meg, til og med mennesker som er trippelt så gamle som meg kuttet meg ut.. Det er belastende og vondt. Jeg hater å ha det sånn. Orker snart ikke mer. Trenger å ha familie rundt meg.. Ts

Hvorfor skjedde det?
Hva gjorde foreldrene dine i forkant?

Forstår at du føler behov for familie, men noen ganger får man ikke det man vil ha. Da må man bare akseptere det og gå videre. 

Har du forsøkt å få en dialog med storfamilien i etterkant? Si at du savner de?

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Juniper skrev:

Hvorfor skjedde det?
Hva gjorde foreldrene dine i forkant?

Forstår at du føler behov for familie, men noen ganger får man ikke det man vil ha. Da må man bare akseptere det og gå videre. 

Har du forsøkt å få en dialog med storfamilien i etterkant? Si at du savner de?

Var blant annet noen i familien som hadde lånt penger av mine foreldre, men ikke betalte tilbake. Da de tok det opp ble det full rabalder... Det er uansett ikke noe jeg har noe med! Ts

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var blant annet noen i familien som hadde lånt penger av mine foreldre, men ikke betalte tilbake. Da de tok det opp ble det full rabalder... Det er uansett ikke noe jeg har noe med! Ts

Aha. Det er på en måte bra det ikke er motsatt. Jeg trodde nesten det.
Det er helt sykt at den som har gjort seg til tyv får familien på sin side og utstøter den man har svindlet til seg penger fra! 

Vet du, den familien der greier du deg best uten! De mangler både etikk og moral, og om du dyrker noe samhold med dem så ender du bare opp som såret!

Du har familie! Du har foreldre! Jeg kjenner folk som ikke har det. 
Gjør det beste ut av livet ditt, og ikke heng deg opp i at storfamilien er helt bak mål! 

Du kan uansett ikke endre andre mennesker!

Klem og lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
Den 8. januar 2016 at 17.04, Juniper skrev:

Aha. Det er på en måte bra det ikke er motsatt. Jeg trodde nesten det.
Det er helt sykt at den som har gjort seg til tyv får familien på sin side og utstøter den man har svindlet til seg penger fra! 

Vet du, den familien der greier du deg best uten! De mangler både etikk og moral, og om du dyrker noe samhold med dem så ender du bare opp som såret!

Du har familie! Du har foreldre! Jeg kjenner folk som ikke har det. 
Gjør det beste ut av livet ditt, og ikke heng deg opp i at storfamilien er helt bak mål! 

Du kan uansett ikke endre andre mennesker!

Klem og lykke til!

Jeg har bare en forelder igjen.. Det blir veldig mye bare meg og h*n alene. Alle andre har mange på hver sin kant, men vi blir jo veldig sårbare :( Nettopp vært gjennom den tyngste tiden på året. Jul og nyttårsaften. Så da kjenner jeg jo ekstra mye på det. Synes bare det er så trist. Livet er for kort til å ikke ha det hyggelig. Vet andre har det værre, men likevel :( ts

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare ? en forelder igjen.. Det blir veldig mye bare meg og h*n alene. Alle andre har mange på hver sin kant, men vi blir jo veldig sårbare :( Nettopp vært gjennom den tyngste tiden på året. Jul og nyttårsaften. Så da kjenner jeg jo ekstra mye på det. Synes bare det er så trist. Livet er for kort til å ikke ha det hyggelig. Vet andre har det værre, men likevel :( ts

Gir deg en klem :) Skjønner hvordan du har det. Fokuser på det positive, klisjé? Absolutt! Men det er fortsatt sant :)

Skrevet
13 timer siden, lager83 skrev:

Gir deg en klem :) Skjønner hvordan du har det. Fokuser på det positive, klisjé? Absolutt! Men det er fortsatt sant :)

Takk for det :klem: ts

Skrevet

Likt her. Har bare normal kontakt med en i min familie, resten har jeg kuttet ut. Man må nesten bare akseptere at det er slik det er, og prøve å pleie de næreste vennerelasjonene i stedet, så får man en slags "familie" der. Så håper man på at man lager sin egen familie etterhvert. :) 

Skrevet
32 minutter siden, Vevila skrev:

Likt her. Har bare normal kontakt med en i min familie, resten har jeg kuttet ut. Man må nesten bare akseptere at det er slik det er, og prøve å pleie de næreste vennerelasjonene i stedet, så får man en slags "familie" der. Så håper man på at man lager sin egen familie etterhvert. :) 

Hva gjør du i julen og høytider man er med familie da? Ja, prøver å tenke sånn jeg også. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...