Gå til innhold

Styrke ankler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at etter jeg har jogget så får jeg ofte vondt i anklene, og dersom jeg feks skal hoppe hoppetau er det også vondt i anklene når jeg hopper. Er det mulig å styrke anklene, eller gjøre noe slik at det ikke er vondt? 

Anonymkode: 7d1d9...c88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg balansebrett. du kan gjøre utrolig mange øvelser på den som styrker musklene rundt anklene ☺

Anonymkode: d2b7f...065

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker at etter jeg har jogget så får jeg ofte vondt i anklene, og dersom jeg feks skal hoppe hoppetau er det også vondt i anklene når jeg hopper. Er det mulig å styrke anklene, eller gjøre noe slik at det ikke er vondt? 

balansebrett, som nevt + å gå turer i ulendt terreng

MEN, ettersom du nevner at du har smertene etter jogging, kan det være at du ikke har demping nok i joggeskoene dine og/ eller at du jogger på for hardt underlag (som asfalt)? I så fall er det belastningsskade...

Anonymkode: 057fb...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

balansebrett, som nevt + å gå turer i ulendt terreng

MEN, ettersom du nevner at du har smertene etter jogging, kan det være at du ikke har demping nok i joggeskoene dine og/ eller at du jogger på for hardt underlag (som asfalt)? I så fall er det belastningsskade...

Nå når det er kaldt jogger jeg på tredemølle, men har vanligvis vært vant med å jogge på grus/løpebane, så kan jo være at det er derfor, at møllen er hardere enn jeg er vant med, men skoene skal ha god demping, så da må det i alle fall være underlaget. 

Vet ikke hva jeg kan gjøre for å tåle hardt underlag bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå når det er kaldt jogger jeg på tredemølle, men har vanligvis vært vant med å jogge på grus/løpebane, så kan jo være at det er derfor, at møllen er hardere enn jeg er vant med, men skoene skal ha god demping, så da må det i alle fall være underlaget. 

Snak med en fysioterapeut eller en treningsinstruktør som har svært god greie på dette og få vite hvilken sko du bør velge.

!

Å gå og å løpe på tredemølle GIR OFTE BELASTNINGSSKADER. DET SAMME GJELDER DETTE Å GÅ OG JOGGE PÅ asfalt/ andre harde underlag.

Gåing/ jogging på tredemølle krever annen type sko enn jogging/ gåing på asfalt.

På asfalt bør man ha heldemping i skoene. På tredemølle vet jeg ikke hvilke sko som kreves for å unngå skader.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asfalt er jo hardere enn båndet på mølla. Mølla belaster på annen måte. Snakk med kompetente folk, slik at du slipper å få varig eller langvarig skade (som mange andre har fått)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vintertigts finnes jo, og andre vintertreningsklær, så hvorfor er du forhindret fra å trene i kulden? Astma?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asfalt er jo hardere enn båndet på mølla. Mølla belaster på annen måte. Snakk med kompetente folk, slik at du slipper å få varig eller langvarig skade (som mange andre har fått)

Jeg jogger ikke på asfalt

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vintertigts finnes jo, og andre vintertreningsklær, så hvorfor er du forhindret fra å trene i kulden? Astma?

Snø, is og motivasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jogger ikke på asfalt sorry, jeg glemte at du skrev det.

Snø, is og motivasjon. Motivasjon for å trene ute på grus/ andre mykere underlag: Du slipper å få vondt i anklene og slipper å få belastningsskader

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men da ender det mest sannsynlig opp med at jeg ikke jogger i det hele tatt. 

Skrevet

Du burde gjøre enkle ballettøvelser som pointe&flex. Rises og annet fotarbeid for å styrke beinene. Dette er svært effektivt. Søk gjerne på youtube etter øvelser du kan gjøre mens du f.eks pusser tennene

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Evt ta en test hos Løplabbet https://www.loplabbet.no/behandling-av-belastningsskader

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...