AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Jeg er lærling på en skole, og er meget bekymret for et barn som tydelig blir utsatt for omsorgssvikt. Jeg vil melde inn til barnevernet, men er usikker på om jeg skal melde som privatperson eller som offentlig ansatt. Hva gjør jeg? Anonymkode: 24185...b1f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Offentlig ansatt, ettersom det er der du har oppdaget omsorgssvikten. Med mindre du har sett det i andre sammenheng (at du er nabo eller har sett de andre steder), da er det privatperson. Anonymkode: 1b30d...ba2 10
Gjest snoopy_93 Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Som lærling blir du jo regnet som en vanlig ansatt og du er jo ansatt i kommunen, så du kan helt fint melde ifra som offentlig ansatt. Ved mindre du har fattet mistanke utenfor arbeidet da.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Bør jeg prate med veilederen min før jeg melder inn? TS Anonymkode: 24185...b1f 2
minister-mio Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Du bør snakke med praksislærer og rektor. Rektor melder inn, ikke du slik jeg har forstått det 12
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bør jeg prate med veilederen min før jeg melder inn? TS Anonymkode: 24185...b1f Snakk aøøtid med skolen først!! Skolen er pliktig til å kalle inn foreldrene på samtale, og med mindre det livstruende, skal også foreldrene få beskjed at barnevernet er kontaktet.. Var iallefall sånn når jeg jobbet i bhg. Fikk ikke lov til å melde noe til barnevernet før styreren hadde fått beskjed å så innkalt foreldrene til møte. Anonymkode: ccc88...98a 3
minister-mio Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Snakk aøøtid med skolen først!! Skolen er pliktig til å kalle inn foreldrene på samtale, og med mindre det livstruende, skal også foreldrene få beskjed at barnevernet er kontaktet.. Var iallefall sånn når jeg jobbet i bhg. Fikk ikke lov til å melde noe til barnevernet før styreren hadde fått beskjed å så innkalt foreldrene til møte. Anonymkode: ccc88...98a Vel, noen ganger er det veldig gode grunner til at foreldrene ikke skal vite om det. Men veldig enig i at læringen må snakke med skolen først 5
Gjest Blomsterert Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør jeg prate med veilederen min før jeg melder inn? TS Anonymkode: 24185...b1f Hvorfor skulle du IKKE si noe?? Selvfølgelig bør du snakke med han.Og det går vel videre til rektor?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #9 Skrevet 7. januar 2016 I følge de andre ansatte har dette blitt meldt inn til BV før, av rektor. BV har ikke gjort noe mer med saken, men med så tydelige tegn på omsorgssvikt er jeg virkelig bekymret, og her må noe skje..... TS Anonymkode: 24185...b1f 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #10 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge de andre ansatte har dette blitt meldt inn til BV før, av rektor. BV har ikke gjort noe mer med saken, men med så tydelige tegn på omsorgssvikt er jeg virkelig bekymret, og her må noe skje..... TS Anonymkode: 24185...b1f Da snakker du selv med veileder og rektor, og ber de vurdere å sende en ny bekymringsmelding. Anonymkode: 34b0b...117 9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #11 Skrevet 7. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge de andre ansatte har dette blitt meldt inn til BV før, av rektor. BV har ikke gjort noe mer med saken, men med så tydelige tegn på omsorgssvikt er jeg virkelig bekymret, og her må noe skje..... TS Anonymkode: 24185...b1f Da er det enda viktigere at du melder igjen. Anonymkode: 38d77...837 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #12 Skrevet 7. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærling på en skole, og er meget bekymret for et barn som tydelig blir utsatt for omsorgssvikt. Jeg vil melde inn til barnevernet, men er usikker på om jeg skal melde som privatperson eller som offentlig ansatt. Hva gjør jeg? Anonymkode: 24185...b1f Du har ikke noe valg når du er offentlig ansatt så kan du ikke melde som privatperson. Men som lærling skal du ikke melde inn selv, men gå til nærmeste overordnede/veileder med bekymringen din. Du bør og dokumentere at du sier fra, ved å sende en mail Med bekreftelse på hva du har tatt opp og hvorfor etter at du har sagt i fra til overordnet. Anonymkode: 8405f...3c0 2
minister-mio Skrevet 7. januar 2016 #13 Skrevet 7. januar 2016 Er du lærerstudent? Hvilket år? Hvis de har sendt melding før uten noen synlig endring kan de sende ny melding. Snakk med praksisveileder og rektor 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #14 Skrevet 7. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge de andre ansatte har dette blitt meldt inn til BV før, av rektor. BV har ikke gjort noe mer med saken, men med så tydelige tegn på omsorgssvikt er jeg virkelig bekymret, og her må noe skje..... TS Anonymkode: 24185...b1f Du vet ingrnting om hva bv har gjort. Heller ikke om rektor faktisk har meldt. Anonymkode: 8405f...3c0 7
Kanutte Skrevet 7. januar 2016 #15 Skrevet 7. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke noe valg når du er offentlig ansatt så kan du ikke melde som privatperson. Men som lærling skal du ikke melde inn selv, men gå til nærmeste overordnede/veileder med bekymringen din. Du bør og dokumentere at du sier fra, ved å sende en mail Med bekreftelse på hva du har tatt opp og hvorfor etter at du har sagt i fra til overordnet. Anonymkode: 8405f...3c0 Hvis det er fare for liv har man en selvstendig plikt til å melde BV. Men normalt skal man gå det som heter tjenestevei og melde fra til rektor. Det er kun hvis rektor ikke melder videre at man kan omgå rektor og melde direkte selv. 5
Gjest Blomsterert Skrevet 7. januar 2016 #16 Skrevet 7. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge de andre ansatte har dette blitt meldt inn til BV før, av rektor. BV har ikke gjort noe mer med saken, men med så tydelige tegn på omsorgssvikt er jeg virkelig bekymret, og her må noe skje..... TS Anonymkode: 24185...b1f Da går du til rektor og snakker med han selv.Hvorfor skal barnevern ta din bekymringsmelding mer alvorlig tenker du? Vil tro rektor har mer tyngde.Hva er tegnene på omsorgsvikten da?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #17 Skrevet 7. januar 2016 3 minutter siden, Kanutte skrev: Hvis det er fare for liv har man en selvstendig plikt til å melde BV. Men normalt skal man gå det som heter tjenestevei og melde fra til rektor. Det er kun hvis rektor ikke melder videre at man kan omgå rektor og melde direkte selv. Dette! Hvis rektor ikke ønsker å sende inn en ny bekrymringsmelding, gjør du det selv. Det er ikke sånn at det kun er dine overordnede som kan sende inn melding - heldigvis. Anonymkode: ee8e9...2a1 9
Gjest morhjertegod Skrevet 7. januar 2016 #18 Skrevet 7. januar 2016 Jeg syns du ska snakke med veilederen, for din egen skyld. Greit å ha en på utsiden som du kan drøfte dette med, som kan hjelpe det underveis. Så bra at du tar slike ting alvorlig, at du ser barna! Lykke til.
Barenzrotta Skrevet 7. januar 2016 #19 Skrevet 7. januar 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærling på en skole, og er meget bekymret for et barn som tydelig blir utsatt for omsorgssvikt. Jeg vil melde inn til barnevernet, men er usikker på om jeg skal melde som privatperson eller som offentlig ansatt. Hva gjør jeg? Anonymkode: 24185...b1f Så lenge du er ansatt som lærling eller fast så er man pliktet til å melde fra om omsorgssvikt. Å ikke gjøre det er faktisk ulovligt. Men du kan gå til din overordnede og la de "overta" 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #20 Skrevet 7. januar 2016 Ikke vent. Herregud plis ikke vent. Meld fra nå, asap, pronto. Noen ganger må man bare gi litt faen og gjøre det magen sier, og som jeg forstår det er det tydelige tegn på voldsom omsorgssvikt, og da melder man bare ifra. Rektorer, vertfall som jeg kjenner de, kan vere treige, det kan gå treigt i systemet når det skal gå fra munn til munn før barnevernet får høre en historie som ikke er lik sannheten... Anonymkode: 8bcaf...69e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå