AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Hei! Lillesøsteren min på 17 år skal holde en fest med alkohol til helgen. Jeg har tenkt til å være hjemme på rommet mitt. Jeg blander meg ikke inn i hva min søster velger å gjøre, og det er ikke en fest jeg har oppfordret henne til å holde på noe som helst måte. Noe sier meg at det kanskje er best at jeg drar et annet sted, slik at jeg viser at jeg tar avstand til det. Likevel tenker jeg at det bare er positivt at jeg er hjemme, for da kan jeg rykke ut hvis det skulle skje noe. De aller fleste 17-åringer drikker jo alkohol, inkludert meg selv så det er jo ikke akkurat så mye jeg kan gjøre. De finner jo bare et annet sted å være. Men jeg tenker på noe som er litt usannsynlig, men som likevel kan skje. Hva hvis politiet kommer? Kan jeg bli beskyldt for å arrangere en fest hvor mindreårige drikker alkohol? Vil de synes det er mistenkelig at jeg er i samme hus uten å prøve å stanse det, eller si i fra? Anonymkode: 3cdf2...4d6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Mindreårige har ikke lov til å KJØPE alkohol, de kan fint drikke det. Poenget er at voksne skal være til stede når de drikker ettersom en voksen må ha vært den som kjøpte det lovlig. Det at du er der er bare positivt, og med mindre de blir ekstreme (overdose av alkohol, ødeleggelse av eiendommen, osv) så er det greit. Best å bare være sikker på at alt er greit. Anonymkode: 6df17...088 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Flott at du tar hensyn, men vis at du er der! Snik deg ned og sjekk tilstanden etter en stund, med unnskyldning om at du skal på kjøkkenet, toalettet, glemte noe osv. Det er bedre at hun drikker under noenlunde kontrollerte omgivelser, enn at hun drikker seg sørpe på en fest uti gokk! Anonymkode: 5eb36...b34
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Hvor fikk de mindreårige tak i alkohol, i første omgang ? Anonymkode: a2c15...f43
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Hjemmealene-fester kan fort komme ut av kontroll ved at f.eks. folk som ikke er invitert trenger seg inn. Sånt sprer seg gjerne som ild i tørt gress. Jeg ville absolutt holdt meg hjemme. Hvor gammel er du? Anonymkode: 3975e...599
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor fikk de mindreårige tak i alkohol, i første omgang ? Anonymkode: a2c15...f43 Det er vel eldre venninner, eldre kjærester, foreldre, søsken, falsk legitimasjon, enkelte butikker, haha. TS Anonymkode: 3cdf2...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjemmealene-fester kan fort komme ut av kontroll ved at f.eks. folk som ikke er invitert trenger seg inn. Sånt sprer seg gjerne som ild i tørt gress. Jeg ville absolutt holdt meg hjemme. Hvor gammel er du? Anonymkode: 3975e...599 Dette skjer oftere enn man skulle tro. Man må aldri publisere om en kommende hjemmefest på sosiale medier, hvem som helst kan se det og komme. Ikke glem denne: http://www.dagbladet.no/2012/09/22/nyheter/utenriks/nederland/facebook/fest/23538869/ Anonymkode: 6df17...088 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjemmealene-fester kan fort komme ut av kontroll ved at f.eks. folk som ikke er invitert trenger seg inn. Sånt sprer seg gjerne som ild i tørt gress. Jeg ville absolutt holdt meg hjemme. Hvor gammel er du? Anonymkode: 3975e...599 Det er også et godt argument for å være hjemme, ja. Jeg er 19. TS Anonymkode: 3cdf2...4d6 1
nordpedant Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 Det er ikke straffbart å være til stede mens mindreårige nyter alkohol, og det er ikke straffbart for mindreårige å nyte alkohol. Ei heller er det straffbart å gjøre bolig tilgjengelig for mindreårige som nyter alkohol. Det sagt har politiet rett til å avslutte en fest der mindreårige nyter alkohol. Og om de kommer innom, og oppdager en gjeng med fulle 17-åringer, så gjør de det. Flere politidistrikt vil da følge det opp på en ikke-strafferettslig måte etterpå. Samtale med foresatte o.l. Min personlige oppfatning er at 17-åringer ikke tar veldig mye skade av å drikke litt før de blir 18. For samfunnet er det en logikk i å sette en grense, men for den individuelle 17-åringen er det mer et spørsmål om å være forsiktig. Derfor er det fint om du er til stede, du er eldre, og har nok drukket alkohol før. Det er også alltid en fare for uinviterte gjester. Ett tips. Bestill en pizza eller to. Når de begynner å bli litt pussa får de matlyst uansett, og da tenker de ikke over at de ikke blir like fulle (og det er målet deres) med mat i magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå