Tanuki Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Jeg og samboer har tenkt til å gifte oss i August, men, vi er begge fattige studenter, og å be foreldre om økonomisk hjelp er uaktuelt. Jeg vil ikke nødvendigvis ha et stort bryllup, men helt siden jeg var liten har jeg drømt om bryllup, hvit kjole, pene blomster, kake. ,,,,men fakta er at jeg tviler på at vi har råd til noe særlig feiring. Så det jeg lurer på er, er det innafor å ha en fest/feiring 1 år etterpå, ha en brudelkjole, leie lokale, dekorere med blomster, ha en bryllupskake? Liksom ha en forsinket bryllupsfeiring, er ikke interesert i gaver, vil bare ha et bryllup og feire oss. hva tenker dere? selv er jeg ikke sikker, har fått litt inntrykk av det ikke her helt godtatt å feire sent bryllup. og bare en tilleggs opplysning, vi gifter oss selvfølgelig fordi vi elsker hverandre, men samboer er ikke norsk, så av hensyn til oppholdstilatelse “må” vi gifte oss siden vi vil flytte til norge snarest mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Har ingen kommentar i forhold til bryllupet, men du sier at du vil ha mannen til Norge snarest mulig OG at du er fattig student. Vær klar over at det er svært vanskelig å få familiegjenforening dersom man ikke tjener innenfor inntektsgrensen både bakover og framover i tid samt fast stillingsprosent. Anonymkode: 1c3cb...0ec 5
Ananas. Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Kan bare svare for meg selv, men jeg hadde satt pris på å bli invitert til en slik feiring selv om det var et år i etterkant. En forutsetning for det er at jeg skjønner hvorfor festen kommer etterpå, og det er jo helt innlysende i deres tilfelle. Om dere ønsker å ha festen i Norge så er det i mine øyne enda mer forståelig. Det blir noe helt annet enn med dem som bor i Norge, gifter seg fordi de får så lyst og ikke "klarer" å vente på å bli det, og så tar festen når de kommer på at det hadde vært hyggelig å få gaver. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Både og. Jeg ville nok ikke ha prioritert det like høyt som jeg vanligvis ville ha gjort. Anonymkode: e7a1a...cdf
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Festen trenger ikke koste all verdens! Vi hadde den hjemme hos mine foreldre. Gjester tok med kake/god mat som gave (alle hadde vel egentlig med gave i tillegg). Husker ikke pris på mat, men vi bestilte og inn til koldtbord og pyntet minimalistisk, men fint. Vi ønsket et lite bryllup og ikke bruke all verdens med penger. Det gikk vi til. Anonymkode: 135be...4ea 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Festen trenger ikke koste all verdens! Vi hadde den hjemme hos mine foreldre. Gjester tok med kake/god mat som gave (alle hadde vel egentlig med gave i tillegg). Husker ikke pris på mat, men vi bestilte og inn til koldtbord og pyntet minimalistisk, men fint. Vi ønsket et lite bryllup og ikke bruke all verdens med penger. Det gikk vi til. Anonymkode: 135be...4ea Enig i dette. TS, det er jo fortsatt en del tid, og det trenger ikke koste all verdens. Anonymkode: e7a1a...cdf 2
Tanuki Skrevet 7. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingen kommentar i forhold til bryllupet, men du sier at du vil ha mannen til Norge snarest mulig OG at du er fattig student. Vær klar over at det er svært vanskelig å få familiegjenforening dersom man ikke tjener innenfor inntektsgrensen både bakover og framover i tid samt fast stillingsprosent. Anonymkode: 1c3cb...0ec jeg spurte om bryllup, ikke prosessen rundt familiegjenforening 1
Tanuki Skrevet 7. januar 2016 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Festen trenger ikke koste all verdens! Vi hadde den hjemme hos mine foreldre. Gjester tok med kake/god mat som gave (alle hadde vel egentlig med gave i tillegg). Husker ikke pris på mat, men vi bestilte og inn til koldtbord og pyntet minimalistisk, men fint. Vi ønsket et lite bryllup og ikke bruke all verdens med penger. Det gikk vi til. Anonymkode: 135be...4ea Ja, trenger ikke koste en formue, men har virkelig ikke mye penger nå, håper selvfølgelig at det skal snu seg i god tid før August. Vi har alltid hatt dårlig råd, aldri feiret bursdager etc utenom sønnen vårs 1 årsdag, så å ha et fint bryllup er noe vi begge virkelig ønsker:) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette. TS, det er jo fortsatt en del tid, og det trenger ikke koste all verdens. Anonymkode: e7a1a...cdf Ja, håper på det beste, men ser dårlig ut.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 Jeg ville også anstrengt meg for å få til en bryllupsfest i forbindelse med vielsen, og ikke et år etterpå. Og hatt det minimalistisk og billig. Du som er student, kan vel låne/leie lokale der du studerer? Kjenner flere studentpar soom har hatt festen i ølkjeller på campus eller lokalene til studentforeninger eller lignende. Hvit kjole finner du billig på ebay (Kina!), for eksempel. Dere trenger ikke invitere så veldig mange, evt si at dere ønsker dere penger i gave, slik at dere får råd til å invitere til festen. Hvis han kommer til Norge og ikke kjenner så mange, er det vel kjekt å få en pangstart og bli kjent med folk allerede etter vielsen? Vi hadde også budsjettbryllup på grendahus. Av forloveren min (som er flink til å bake) ønsket vi oss bryllupskake i gave. Andre hjalp til med andre ting de er gode på. Anonymkode: e8c25...45a 4
Juniper Skrevet 8. januar 2016 #10 Skrevet 8. januar 2016 Det foresvever meg at du studerer i Asia? Er det der dere skal gifte dere? Uansett, jeg antar det lar seg gjennomføre å ha festen ett år etterpå eller noe sånt. Særlig om dere gifter dere langt vekk slik at omtrent ingen kan komme uansett. Akkurat i forbindelse med vielsen, så må du jo bare se hva du kan få til. Kjoler kan lånes, kjøpes brukt, osv. Koldtbord trenger ikke være så dyrt. Man kan også ha en spleisefest, be om at gjestene tar med noe mat istede for gaver. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 12 timer siden, Tanuki skrev: Jeg og samboer har tenkt til å gifte oss i August, men, vi er begge fattige studenter, og å be foreldre om økonomisk hjelp er uaktuelt. Jeg vil ikke nødvendigvis ha et stort bryllup, men helt siden jeg var liten har jeg drømt om bryllup, hvit kjole, pene blomster, kake. ,,,,men fakta er at jeg tviler på at vi har råd til noe særlig feiring. Så det jeg lurer på er, er det innafor å ha en fest/feiring 1 år etterpå, ha en brudelkjole, leie lokale, dekorere med blomster, ha en bryllupskake? Liksom ha en forsinket bryllupsfeiring, er ikke interesert i gaver, vil bare ha et bryllup og feire oss. hva tenker dere? selv er jeg ikke sikker, har fått litt inntrykk av det ikke her helt godtatt å feire sent bryllup. og bare en tilleggs opplysning, vi gifter oss selvfølgelig fordi vi elsker hverandre, men samboer er ikke norsk, så av hensyn til oppholdstilatelse “må” vi gifte oss siden vi vil flytte til norge snarest mulig. Det virker på meg som at dere ikke har råd til noe bryllup. Det enkleste da må være å dra på tinghuset og gifte seg. den dagen dere har råd,så kan dere jo gjenoppta ekteskapsløftene og ha selskap,hvit kjole og god mat. Spar opp penger til det. Anonymkode: 571e1...a19 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #12 Skrevet 8. januar 2016 16 timer siden, Tanuki skrev: jeg spurte om bryllup, ikke prosessen rundt familiegjenforening Den er grei, tenkte bare du ville høre fra noen som har gått gjennom den prosessen allerede. Jeg ville ha jobbet ett år i Norge først, sørget for å tjene nok det året (både i forhold til UDIs inntektskrav og for å få råd til bryllup), hatt bryllup + drømmefesten, og deretter søkt om familiegjenforening slik at det ikke er noe tvil om at han får opphold i Norge. Anonymkode: 1c3cb...0ec 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #13 Skrevet 8. januar 2016 Tinghuset / ambassade nå og så kan dere holde en skikkelig fest om han får opphold i Norge? Anonymkode: 940dd...1cc 1
Tanuki Skrevet 8. januar 2016 Forfatter #14 Skrevet 8. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er grei, tenkte bare du ville høre fra noen som har gått gjennom den prosessen allerede. Jeg ville ha jobbet ett år i Norge først, sørget for å tjene nok det året (både i forhold til UDIs inntektskrav og for å få råd til bryllup), hatt bryllup + drømmefesten, og deretter søkt om familiegjenforening slik at det ikke er noe tvil om at han får opphold i Norge. Anonymkode: 1c3cb...0ec Takk:) vet at det er vanskelig, vi skal uansett gifte oss til sommeren, selv om vi ikke har råd til fest, derfor vil jeg heller ta festen 1 år senere, slik at vi har etablert oss i Norge og har spart opp litt.
Gjest Yellowrose Skrevet 8. januar 2016 #15 Skrevet 8. januar 2016 Jeg synes det er veldig rart å skulle feire et år senere. Det viktigste (synes jeg) er å feire kjærligheten og bli gift, ikke at det er et stort lokale og kjole.
Tanuki Skrevet 8. januar 2016 Forfatter #16 Skrevet 8. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville også anstrengt meg for å få til en bryllupsfest i forbindelse med vielsen, og ikke et år etterpå. Og hatt det minimalistisk og billig. Du som er student, kan vel låne/leie lokale der du studerer? Kjenner flere studentpar soom har hatt festen i ølkjeller på campus eller lokalene til studentforeninger eller lignende. Hvit kjole finner du billig på ebay (Kina!), for eksempel. Dere trenger ikke invitere så veldig mange, evt si at dere ønsker dere penger i gave, slik at dere får råd til å invitere til festen. Hvis han kommer til Norge og ikke kjenner så mange, er det vel kjekt å få en pangstart og bli kjent med folk allerede etter vielsen? Vi hadde også budsjettbryllup på grendahus. Av forloveren min (som er flink til å bake) ønsket vi oss bryllupskake i gave. Andre hjalp til med andre ting de er gode på. Anonymkode: e8c25...45a Ja, klart vi kan få til noe om vi virkelig vil, men jeg tenker at det er bedre a vi tar festen et år senere, da vi har etablert oss i norge, og har litt mer penger vi kan bruke på bryllup. :)Dessuten har jeg et ganske lite nettverk i norge akkurat nå, siden jeg har bodd nesten 7 år i utlandet. men takk for tips, vil uansett ikke bruke masse penger, bare såpass at vi får den feiringen vi ønsker:) 12 timer siden, Juniper skrev: Det foresvever meg at du studerer i Asia? Er det der dere skal gifte dere? Uansett, jeg antar det lar seg gjennomføre å ha festen ett år etterpå eller noe sånt. Særlig om dere gifter dere langt vekk slik at omtrent ingen kan komme uansett. Akkurat i forbindelse med vielsen, så må du jo bare se hva du kan få til. Kjoler kan lånes, kjøpes brukt, osv. Koldtbord trenger ikke være så dyrt. Man kan også ha en spleisefest, be om at gjestene tar med noe mat istede for gaver. Om vi bestemmer oss for å gifte oss og vente med fest/feiring, så gjør vi nok det på norsk ambassade ja:) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker på meg som at dere ikke har råd til noe bryllup. Det enkleste da må være å dra på tinghuset og gifte seg. den dagen dere har råd,så kan dere jo gjenoppta ekteskapsløftene og ha selskap,hvit kjole og god mat. Spar opp penger til det. Anonymkode: 571e1...a19 Ja, blir nok det vi ender opp med å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #17 Skrevet 9. januar 2016 Hvor liten råd er det dere har da? Og hvor mange gjester ser dere for dere? Det trenger ikke være så dyrt. Anonymkode: 125f0...422
Gjest O.G. Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 Den 1/7/2016 at 21.39, Tanuki skrev: Jeg og samboer har tenkt til å gifte oss i August, men, vi er begge fattige studenter, og å be foreldre om økonomisk hjelp er uaktuelt. Jeg vil ikke nødvendigvis ha et stort bryllup, men helt siden jeg var liten har jeg drømt om bryllup, hvit kjole, pene blomster, kake. ,,,,men fakta er at jeg tviler på at vi har råd til noe særlig feiring. Så det jeg lurer på er, er det innafor å ha en fest/feiring 1 år etterpå, ha en brudelkjole, leie lokale, dekorere med blomster, ha en bryllupskake? Liksom ha en forsinket bryllupsfeiring, er ikke interesert i gaver, vil bare ha et bryllup og feire oss. hva tenker dere? selv er jeg ikke sikker, har fått litt inntrykk av det ikke her helt godtatt å feire sent bryllup. og bare en tilleggs opplysning, vi gifter oss selvfølgelig fordi vi elsker hverandre, men samboer er ikke norsk, så av hensyn til oppholdstilatelse “må” vi gifte oss siden vi vil flytte til norge snarest mulig. Kan du ikke bare utsette hele ekteskapet hvis dere ikke har råd til bryllupet nå? Det er ikke sånn at du har rett på en prinsessedag bare fordi du har drømt om det hele livet?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #19 Skrevet 9. januar 2016 Et familiemedlem og mannen hennes gjorde det sånn. Ikke på grunn av dårlig økonomi, men på grunn av press fra familien om å ha bryllupsfest. De giftet seg i utlandet på den måten de selv ønsket, men foreldre og besteforeldre følte seg så såret og snytt, at det ble bryllupsfest i Norge året etter. Da var bruden gravid, sliten og egentlig ikke så innstilt på fest. Det ble forsåvidt en koselig fest, men som gjest føltes det litt rart å feire et bryllup et år etter vielsen. Jeg ser ikke noe stort problem med å gjøre det på denne måten, men det blir liksom ikke bryllupsstemning av det, synes jeg. Anonymkode: 67d6f...d50
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #20 Skrevet 9. januar 2016 Den Thursday, January 07, 2016 at 22.19, Tanuki skrev: Ja, trenger ikke koste en formue, men har virkelig ikke mye penger nå, håper selvfølgelig at det skal snu seg i god tid før August. Vi har alltid hatt dårlig råd, aldri feiret bursdager etc utenom sønnen vårs 1 årsdag, så å ha et fint bryllup er noe vi begge virkelig ønsker:) Ja, håper på det beste, men ser dårlig ut. Anbefaler å sette deg et budsjett. Se hva du ønsker og så hva det koster. Vi betalte svært lite og lagde mye selv. Jeg stod for dessert og kake (ikke noe særlig flink til å bake eller lage desserter, men det ble utrolig bra!). Vi kjøpte da serveringsskåler på Finn.no for en slikk og ingenting, og desserten var dronning Maud fromasj, og kostet kun i egg, sjokolade, fløte og gelatin (evt en flaske portvin, det koster 75,-. På 40 gjester brukte vi kun halv flaske). Pynten og 'nips' som hårbånd, blomsterkurv etc til brudepike, bordkort o.l. kjøpte jeg på nettet. Lightinthebox het den. Der er alt UTROLIG rimelig og man sparer veldig mye penger ved å bestille fra en slik side. Fotograf: Få en i familien til å ta på seg oppgaven. Kaffe og kake: Gjester hjelper nok gjerne til med å bake! Mat? Antall gjester dere har vet jeg ikke, men flere bryllup jeg har servert i, har noen i familie lagd middagen. Servering kan utføres av noen du kjenner. Tre av mine venner gjorde det gratis, med forbehold om at de var invitert til kaffe+kake og utover kvelden Klær: Igjen, finn.no eller en fin hvit kjole. August? Da trenger den ikke være så overdådig, men kan være en lettere fin sommerkjole. Dress har han vel? Nei, jeg mener virkelig at et bryllup ikke trenger å koste så mye. Hadde jeg kunne gjort det om igjen, hadde jeg kuttet ut halvparten av pynten, droppet blomster i/utenfor kirken og halvert bryllupskaken, med tanke på at den var 3 etasjer og kun en etasje ble spist... Tenk rimelig, tenk 'less is more' og at det er selv dagen som skal feires, det estetiske har ikke noe å si til syvende og sist. Vi kunne nok spart mer i alle kanter, men fornøyd med at det ble en nydelig dag. Siste tips: Lån lån lån! En behøver ikke kjøpe inn for én dag. Vi lånte mye. Duker, vaser og lysestaker til bordene, bil fra kirke til lokalet, som sagt familie til fotograf (som hadde kamera), brudekjolen (av venninne), pynt til lokalet... Og sikkert ennå mer jeg ikke husker for øyeblikket. Husker ikke budsjett eller resultatet, men vi handlet inn og forhørte oss om alt som kunne lånes/hjelpes med i god tid (6 mnd) i forveien. Jeg tror fint dere kan klare å få en koselig dag. Anonymkode: 135be...4ea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå