Gå til innhold

Hvordan kan man klage på en fastlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man mener at en fastlege har opptrått på en måte som ikke er forenelig med h*ns role som fastlege. Hvem kan man klage til da?

Anonymkode: eca57...656

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helsetilsynet og/eller Fylkeslegen, vil jeg tro.

Anonymkode: 28ea7...776

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jo takk jeg har sett her. Problemet er at slik de står her så ser det ut som jeg ikke har klagerett. Det er ikke min lege jeg ønsker å klage på det er noen andre sin. Det er litt komplisert, men la oss si jeg er arbeidsgiver da (noe jeg ikke er, men det er sammenlignbart) og jeg vet at en av mine ansatte har fått sin lege til å skrive en sylkemelding på falske grunnlag, og legen skriver en meget spekulativ sykemelding. Har man ikke som 3. person som blir rammet av dette adgang til å klage til noen?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er part i saken kan du bestride sykemeldingen hos nav,mmen det høres ikke ut som du er noe annet en en som synser på en du kjenner sine vegne. Du har heller ikke tilgang til journalen, så det er mye du ikke vet.

Anonymkode: a883a...c55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er part i saken kan du bestride sykemeldingen hos nav,mmen det høres ikke ut som du er noe annet en en som synser på en du kjenner sine vegne. Du har heller ikke tilgang til journalen, så det er mye du ikke vet.

Det er ikke en sykemelding, og jeg er som sagt ikke en arbeidsgiver, dette er iikke en sak som går igjennom NAV, men en erklæring som en fastlege har kommet med. Jeg er en part som er berørt av denne legeerklæringen, som jeg vet ble gitt på falske premisser. Jeg har tilgang på denne legeerklæringen og reagerer på ordlyden i den. Det er klart det kan være ting jeg ikke vet, men jeg reagerer på at legen har uttalt seg om ting som h*n ikke har forutsetninger for å vite noe om. Jeg ønsker derfor å klage.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha et skikkelig svar her inne, så må du nesten si hva det dreier seg om. Stor forskjell på sykemelding, erklæring og attest, bare for å nevne noe. Også stor forskjell på i hvilken sammenheng dette er gitt. Du har jo tydeligvis kommet med ett eksempel til oss som ikke er sammenlignbart med den reelle situasjonen i det hele tatt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha et skikkelig svar her inne, så må du nesten si hva det dreier seg om. Stor forskjell på sykemelding, erklæring og attest, bare for å nevne noe. Også stor forskjell på i hvilken sammenheng dette er gitt. Du har jo tydeligvis kommet med ett eksempel til oss som ikke er sammenlignbart med den reelle situasjonen i det hele tatt.

Men da blir det for gjenkjennbart. Det jeg spør om er hvordan/til hvem jeg kan klage på en fastlege som ikke er min fastlege. I den linken. Som ble delt over står det at kun de som selv er pasient hos legen eller er pårørende har adgang til å klage. Er det noen andre instanser der folk som ikke er direkte pasienter kan klage? Jeg er direkte berørt av denne legens uriktige uttalelser, så jeg har veldig lyst til å klage!

AnonymBruker
Skrevet

Ja det finnes andre måter å klage, men det er som sagt ikke mulig å svare på når vi ikke vet hva type legeuttalelse du skal klage på, og hvordan denne relaterer seg til deg. Du kan klage på hvem du vil, men du vil jo ikke ha videre tyngde uten å faktisk være part i saken. 

Gjest lipgloss
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en sykemelding, og jeg er som sagt ikke en arbeidsgiver, dette er iikke en sak som går igjennom NAV, men en erklæring som en fastlege har kommet med. Jeg er en part som er berørt av denne legeerklæringen, som jeg vet ble gitt på falske premisser. Jeg har tilgang på denne legeerklæringen og reagerer på ordlyden i den. Det er klart det kan være ting jeg ikke vet, men jeg reagerer på at legen har uttalt seg om ting som h*n ikke har forutsetninger for å vite noe om. Jeg ønsker derfor å klage.

Du kan ikke vite om legen vet at dette er tull fra pasienten sin side,det går an og lyve seg til sykemelding,legen har nok handlet i god tro,tror neppe han vil sette sin stilling på spill for å gjøre en vennetjeneste,du er jo heller ikke part i saken så tror ikke du skal legge for mye energi i dette,det vil ikke føre frem til noenting som helst

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man mener at en fastlege har opptrått på en måte som ikke er forenelig med h*ns role som fastlege. Hvem kan man klage til da?

Er det noe straffbart, melder man fra til politiet. Er det noe "medisinsk" uforsvarlig sender man skriftlig klage til Helsetilsynet i Fylket legen praktiserer. Ellers kan man få gratis hjelp hos Pasient og brukerombudene, betale for advokathjelp eller dersom det er funnet sted noe straffbart få gratis bistandsadvokat. 

Anonymkode: 2d58d...801

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Det er veien å gå.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, lipgloss skrev:

Du kan ikke vite om legen vet at dette er tull fra pasienten sin side,det går an og lyve seg til sykemelding,legen har nok handlet i god tro,tror neppe han vil sette sin stilling på spill for å gjøre en vennetjeneste,du er jo heller ikke part i saken så tror ikke du skal legge for mye energi i dette,det vil ikke føre frem til noenting som helst

Ja det er nok lyving til sykemelding-type situasjon det er snakk om her. Situasjonen er omentrent slik at personen har klaget på 'arbeidsforhold' eks. Mugg på arbeidsplass når dette absolutt ikke er tilfelle. 'Arbeidsplassen' er totalrenovert for få år siden og det er fullstendig og absolutt løgn å si at det finnes noe som helst av spor av mugg eller noe annet som kan gjøre personen syk her.  Altså renspikket løgn og jeg kan bevise det. Fastlege uttaler seg og sier ( uten noe som helst bevis, inspeksjon eller noe annet) at personen må slutte på dagen på grunn av helseproblemer grunnet mugg, jeg skal dekke alle utgifter for dette, og fri personen fra en bindende kontrakt på grunn av dette. Jeg kan motbevise alle disse grunnløse påstandene, og syntes det er meget merkelig at en fastlege uttaler seg slik.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...