smile Skrevet 8. oktober 2004 #1 Skrevet 8. oktober 2004 Vi skal være faddere i en barnedåp snart. Det var uventet men hyggelig å få være det siden vi ikke har så mye kontakt. Jeg begynte straks å tenkte på hvordan vi skal følge opp dette, spesielt i forhold til gaver. Det er tvillinger så jeg synes det blir mye og unødvendig med gaver både til jul og bursdag. Tenkte at jeg kunne markere noe fram til deres konfirmasjon men vet ikke hva som er vanlig. HVa og hvordan ville dere ha gjort det, og hva gjør dere?
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #2 Skrevet 8. oktober 2004 Vi skal være faddere i en barnedåp snart. Det var uventet men hyggelig å få være det siden vi ikke har så mye kontakt. Jeg begynte straks å tenkte på hvordan vi skal følge opp dette, spesielt i forhold til gaver. Det er tvillinger så jeg synes det blir mye og unødvendig med gaver både til jul og bursdag. Tenkte at jeg kunne markere noe fram til deres konfirmasjon men vet ikke hva som er vanlig. HVa og hvordan ville dere ha gjort det, og hva gjør dere? Detter kanskje det merkeligste jeg har hørt..Fordi dere er fadderene deres og det er tvillinger, så skal de ikke få gaver til både bursdag og jul?? Jeg gir gaver både til bursdag og jul uavhengig om det er tvillinger eller ikke! Du trenger ikke å ruinere deg selv om du er fadder.
Gjest Madam Felle Skrevet 8. oktober 2004 #3 Skrevet 8. oktober 2004 Hvorfor ønsker du å være fadder?
Dina Skrevet 8. oktober 2004 #4 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har ett fadderbarn, som er blitt 20 år nå. Jeg har alltid gitt henne gaver både til jul og bursdag, og ellers fulgt henne opp når det har naturlig. Vi bor på hver vår kant av landet, men prøver å opprettholde kontakten pr. sms og mail. Senest i forrige uke sa hun til meg at hun satte så stor pris på hvor mye jeg har fulgt henne opp igjennom årene, og at jeg har blitt et forbilde for henne (og det var jo koselig da.., men kanskje litt digresjon i forhold til spørsmålet her. Ble bare litt revet med! ). Men poenget mitt er; er du fadder så er det klart du må følge opp barna!
Varja Skrevet 8. oktober 2004 #5 Skrevet 8. oktober 2004 Nå er det jo tanken som er viktigst og ikke prisen på gaven. Har du veldig dårlig råd så kan du likevel vise at du setter pris på fadderbarna dine, for eksempel ved å invitere dem med på tur i skogen eller være barnevakt og gjøre noe morsomt sammen med dem. Å bake kaker til jul eller fiske krabber om sommeren for eksempel er fine tradisjoner som ikke koster mye og som barna garantert kommer til å huske! Vilje til å følge dem opp er noe som må være der. Hvis du føler at du kjenner dem for dårlig og at det blir mere strev enn glede så er det kanskje ikke så god ide å si ja til å være fadder? Av gaver synes jeg det er en fin tradisjon å gi en liten sølvskje til fadderbarna hvert år hvis man har råd til det (det fikk jeg selv av en av mine faddere da jeg var liten). Så hadde jeg et helt sett med kaffeskjeer til konfirmasjonen (14 stk).
Philosophia Skrevet 8. oktober 2004 #6 Skrevet 8. oktober 2004 En fadders viktigste opgaver er da ikke å gi gaver, men å følge opp barnet. Ta barnet med på turer og opplevelser. Dersom du ønsker å gi en gave kan jo en markering av dåpsdagen være noe.
jordbær Skrevet 8. oktober 2004 #7 Skrevet 8. oktober 2004 Som fadder bør du absolutt gi både bursdag og julegaver. Mine faddere har f.eks. samlet på sølvskjeer og satt ekstra pris på konfirmasjon... Men som andre sier. Din hovedoppgave som fadder, er vel i bunn og grunn oppfølging av barna. Du skal oppdra dem i den kristne tro. Kan du ikke gjøre dette, burde du ikke være fadder. Det mener jeg, som mener at kirkelig dåp uten grunn, er ufattelig bortkastet!
la Flaca Skrevet 9. oktober 2004 #8 Skrevet 9. oktober 2004 Det mener jeg' date=' som mener at kirkelig dåp uten grunn, er ufattelig bortkastet![/quote'] Veldig enig! Jeg og mannen min blir faddere til tantebarnet ¨vårt i dag!!! Gleder meg så veldig. Det er søstern min som skal ha navnedag for den lille solstrålen sin, så selvfølgelig hadde det vanket gaver både til jul og bursdag uansett om vi var faddere eller ikke. Men det er jo ekstra stas å være fadder OG tante da. Når det gjelder oppfølging håper jeg å bli så godt kjent med tantebarnet at hun føler seg hjemme hos oss, og slapper av når hun er her. Søster sier jeg får lov til å skjemme henne bort, så jeg kommer garantert til å benytte anledningen og være en ufornuftig snill og "kuul" fadder og tante...
smile Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2004 hmmm...tror kanskje jeg ordla meg litt feil her siden det vakte en del reaksjoner! Hovedpoenget er ikke gaver, og jeg er selvfølgelig helt enig i at gaver er ikke alt. Men det inntrykket jeg får er at gaver betyr så mye for mange når det er snakk om å være faddere. jeg fikk selv gaver/penger hver jul og bursdag til jeg ble konfirmert og satte selvfølgelig pris på det, men det var ikke noe annet, hverken tur eller kontakt. Det er nemlig det jeg synes er det viktisgste, men føler det er så forventet akkurat det med gaver. Og ja- i tillegg synes jeg det blir dyrt og stress å gi både gaver jul og bursdag selv om det ikke trenger å koste all verden. Vi er vel ikke faddere for å gi gaver?????? Men selvfølgelig er det koselig å gi noen gaver men jeg synes det blir for mye to ganger i året når vi ikke kjenner foreldrene sååå godt?
Gjest Tex Skrevet 9. oktober 2004 #10 Skrevet 9. oktober 2004 Velger man faddere som ikke står nærmere enn at det er naturlig å gi en liten gave til jul og bursdag da?
Gjest Madam Felle Skrevet 9. oktober 2004 #11 Skrevet 9. oktober 2004 Men selvfølgelig er det koselig å gi noen gaver men jeg synes det blir for mye to ganger i året når vi ikke kjenner foreldrene sååå godt? :o Hvem velger en fadder til barna sine, som de ikke kjenner så godt?
Varja Skrevet 9. oktober 2004 #12 Skrevet 9. oktober 2004 Men selvfølgelig er det koselig å gi noen gaver men jeg synes det blir for mye to ganger i året når vi ikke kjenner foreldrene sååå godt? Siden foreldrene har valgt dere til faddere så ønsker de nok at dere skal ha mere kontakt enn dere har i dag, hvertfall med barna.
smile Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2004 :o Hvem velger en fadder til barna sine, som de ikke kjenner så godt?
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #14 Skrevet 10. oktober 2004 :o Hvem velger en fadder til barna sine, som de ikke kjenner så godt? de som dessverre ikke har så stor omgangskrets.... Derfor er det en tillitserklæring at vi ble valgt! Men velger dere faddere utifra at de skal gi gaver? Nå blir jeg mer og mer forvirra her...
Gjest lilletroll Skrevet 10. oktober 2004 #15 Skrevet 10. oktober 2004 stress å gi både gaver jul og bursdag selv om det ikke trenger å koste all verden. :o
smile Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter #16 Skrevet 10. oktober 2004 Nei det er vel ikke all verden, men det høres jo virkelig ut som om det er forventet at man skal gi gaver når man er faddere og det er vel ikke derfor man er fadder?????? Det trodde iallfall ikk jeg..... :oops: Jeg synes nå faktisk at unger får gaver så de drukner i dag, og en leke til nå og da i haugen av resten.........
Væren Skrevet 10. oktober 2004 #17 Skrevet 10. oktober 2004 Vi er faddere til sønnen til et nært vennepar av oss. Vi husker på ham både til jul og fødselsdag. Men det som er kanskje aller viktigst i forhold til det med å være fadder, er vel kanskje å markere og huske på nettopp dåpsdagen! Det er jo det som er spesielt for dere, ettersom alle andre husker barnet til bursdag og jul! På denne dagen i året pleier vi å gi ham en liten hilsen, f.eks. en CD med kristne barnesanger eller en fin bok. Det trenger ikke være så mye, bare at vi på denne måten viser at vi husker ham på dåpsdagen. Gutten synes dette er veldig stas! Dette venneparet er også fadder til en av våre unger. De er også flinke til å huske ham på dåpsdagen. Og vi merker at sønnen vår har et helt spesielt forhold til dem på grunn av nettopp denne forbindelsen!
diddi Skrevet 10. oktober 2004 #18 Skrevet 10. oktober 2004 Ja det var en veldig god ide. Begge våre barn har en fadder som er en god venninne av meg. Begge disse har flyttet langt unna, så kontakten er jo ikke så veldig ofte lenger. Jeg håper likevel at vi klarer å holde den, og det var også en av grunnene til at jeg ønsket at de skulle være faddere. De ble veldig glade for dette, og så på det som en tillitserklæring. Når er ikke yngstemann et år ennå. Så jeg vet ikke hvordan hennes fadder planlegger å "fylle ut" oppgave sin. Men eldstemann har aldri fått gave til bursdag eller jul. Han har fått en ting når hun kommer på besøk, og sist bursdag fikk han et kort (4 år). Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet. Men nå er fadderen svensk, og jeg vet ikke hvordan det er med faddere i Sverige. Mine "forventninger" er kanskje at hun sendte et kort/brev til bursdagen, og et julekort til hele familien. (Jeg har selv sendt julegave til henne hvert år, untatt i fjor, siden jeg ikke får noe igjen (ikke et kort engang, eller en takketelefon) så blir det litt teit. Men jeg tror rett og slett dette ikke er naturlig for henne. Det er likevel svært hyggelig når vi treffes. Men til bursdager så får barna så mye likevel, og det samme til jul. Jeg synes at det å markere dåpsdagen kunne være en fin ting. Så kan man sende et kort til bursdag og en "jesus-gave" til jul (CD med julesanger, brnebok med juleevangeliet, barnesalmebok osv.). Eller en "fornuftig gave" (kjemisett!! Hobby-sett, hjernetrim-saker, pedagogiske ting!! )
Gjest Madden Skrevet 11. oktober 2004 #19 Skrevet 11. oktober 2004 Vi gir både julegaver og bursdagsgaver til våre fadderbarn..synes ikke noe annet ville vært naturlig..greit nok at det å være fadder ikke handler om gaver..men jeg synes det er på sin plass med ekstra markering til de barna vi er fadder for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå