AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Hei! Vi får en liten krabat til sommeren, og som fersk valpeeier har jeg en del spørsmål. Når kan de begynne å være hjemme alene rundt 4t? Hvor lang tid bruker de ca på å bli husrene? (Skal ha kleinspitz eller bichon havanais om det betyr noe) Hvordan utstyr bør man ha? Når de etterhvert er alene hjemme, er det greit å ha valpen på et rom på ca 12kvm med tven på, hvor den har tilgang til leker, seng og mat/drikke? Noe mer jeg bør vite som valpeeier? Anonymkode: 9ac7f...d7e
Frk.K Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi får en liten krabat til sommeren, og som fersk valpeeier har jeg en del spørsmål. Når kan de begynne å være hjemme alene rundt 4t? Dette må trenes opp, så det er veldig individuelt. Men de første ukene 2-3, så skal de bli trygg på nye omgivelser og nye mennesker, men etter dette er det greit å begynne å trene smått på det, som for eksempel å gå fra den i et annet rom, hente posten osv. Hvor lang tid bruker de ca på å bli husrene? (Skal ha kleinspitz eller bichon havanais om det betyr noe) Små hunder bruker ofte lengre tid enn store, så det kan variere alt fra 1 uken til 6 mnd om ikke mer. Det kommer an på hvor flink DERE er til å være oppmerksom når det er noe på gang. Hvordan utstyr bør man ha? Bånd, sele (liker ikke halsbånd), klosaks, mat- og vannskål, mat og leker. Når de etterhvert er alene hjemme, er det greit å ha valpen på et rom på ca 12kvm med tven på, hvor den har tilgang til leker, seng og mat/drikke? Ja. Jo større plass de har jo mer stresser de, faktisk. Da føler de at de har mer de må vokte / passe på. Noe mer jeg bør vite som valpeeier? Tålmodighet, tålmodighet og enda mer tålmodighet! Valpetiden er som du selv velger det opp til å være, det kan virke som et umåtelig stress og mas, noe det er til enkelte tider, men det blir bedre! De biter, tisser, bæsjer og gjør som de vil når de vil, fordi at de ikke vet bedre. Det er deres jobb å lære den til å forstå hva de skal gjøre og når. Men ellers er det mye kos og de vokser opp så fort! 1
Million Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 (endret) Hvor lang tid du bruker på å få valpen til å takle og være hjemme alene i fire timer, kan ingen svare deg på. Det avhenger av mange ting, bl.a. din egen treningsmetode. Men det avhenger også sterkt av valpens personlighet og selvstendighet. Enkelte individer er født engstelige og ekstremt sosiale, og blir fra seg så fort de ikke kan se et medlem av "flokken" sin (familen). Noen er sånn, rett og slett, og venner seg aldri til å være hjemme alene. Hunder som føler frykt, stress og angst for å være hjemme alene, finner ofte på en del ubehagelige ting mens de er alene. Noen skiter og tisser på gulvet, fordi stress setter i gang fordøyelsessystemet med en gang. Dette er fakta, og ting som er dokumentert ved skjult filming på tv, av veterinærer og hundeatferdsspesialister. Selv hunder som har vært ute og gått lang tur og nettopp HAR gjort fra seg ute, kan få behov for det igjen straks de blir alene hjemme pga stresset. Vanlig tegn på adskillelsesangst eller separasjonsangst er uling og bjeffing når man går fra dem. I stress begynner de så å lete etter ting de kan tygge på, fordi tygging demper stress. De stjeler gjenstander i huset de får tak i og ødelegger dem og tygger på dem. Det er derfor lurt å la det ligge fremme tyggeleker som er fristende for hunden. Du kan selvsagt også være heldig og få et individ som er trygg på seg selv og fint takler å være alene omtrent fra dag en. Faktum er, at treningen bør starte fra dag en, fra å være bare noen sekunder til å begynne med, til å bli utvidet til minutter, halvtime, time, flere timer, gradvis økt utover flere uker. Min første hund var helt fra seg med en gang jeg gikk. Jeg øvde og øvde, f.eks. sto jeg utenfor døren og tok tiden med klokke (f.eks. tre minutter bare) men jeg hørte at hun ulte etter bare noen sekunder alene. Sånn var hun i et helt år. Da hun var rundt året gammel, inntraff det en hendelse som gjorde at jeg var nødt til å dra fra henne, og det var tilfeldigvis en dag jeg ikke fikk "barnevakt" til henne som vanlig, og hun MÅTTE være alene hjemme. Jeg måtte akutt til tannlegen, noe som ville ta tre timer totalt inkl reisevei. Da jeg gikk hørte jeg at hun begynte å ule i vei. Da jeg kom hjem tre timer senere var det helt stille. Det var første gang hun var hjemme alene så lenge, og det virket nesten som en hestekur på henne. Utrolig nok. Etter det sluttet hun nemlig å ule når hun var alene hjemme, men hun tok plass i stuevinduet og holdt utkikk mot inngangsdøren for å se når vi kom tilbake. Hund nummer to ble anskaffet da hund nr en hadde taklet hjemme alene tilværelsen en god stund. Hund nr to kopierte atferden til hund nr en, og det var aldri noe problem å gå fra han. Siden hund nr en lå rolig og speidet ut vinduet når vi gikk, så gjorde han det samme. Når hund nr en falt i søvn fordi det var kjedelig å ligge der og glo, gjorde hund nr to det samme osv. Han var altså aldri noe problem, fordi han kopierte en hund som taklet å være hjemme alene. Et rom på 12 kvm er helt greit å la hunden være på når den er alene hjemme. Fin løsning. Gudskjelov er du ikke blant dem som sperrer hunden inne i et lite bur så snart det er noe! Det er rett og slett dyreplageri. Hunder er ikke burdyr! Men jeg ville ikke latt tv'en stå på når det ikke er folk hjemme, rett og slett fordi jeg er redd for brannfaren. Elektriske artikler bør være avslått når de står uten tilsyn. Når man får seg hund, kan man i grunnen lett kaste seg ut i en kjøpefest og shoppe inn så mye utstyr at du aner ikke. Det kryr av utstyr til hunder. Massevis av nettbutikker. Dette innlegget er i grunnen langt nok allerede fra min side, så jeg overlater til andre å gi deg utstyrstips. Eller jo, jeg har et tips til MÅ-HA utstyr; tisseunderlagsmatter. Du får kjøpt dem i pakker på apoteket i forskjellige størrelser, og en pakke der er mye billigere enn de du får på zoobutikken til hunder. På apoteket kalles de sengekladder, og det er altså bruk-og-kast matter som absorberer ting som urin, oppkast, blod og annet. Man legger ut en eller to på gulvet til valpen. En valp, eller en hund, søker instinktivt etter et absorberende underlag når den må tisse eller bæsje (f.eks. et teppe....) og da er disse underlagsmattene perfekte. Jeg brukte disse mattene til hund nr to, og han gikk alltid bort til en slik matte når han måtte tisse eller bæsje som valp, til og med om natten. Han ble husrein på bare en måned, flinke gutten. Etter bare to uker var han tørr om natten. Etter ytterligere to uker var han renslig om dagen også. Tispen jeg har, brukte imidlertid tre til fire mnd på å bli såpass husrein at vi kunne stole på henne innendørs. Så det er svært individuelt hvor lang tid de bruker på å knekke "renslighetskoden". Du sparer deg for mye vasking og tørking med disse tisseunderlagsmattene. Bare å brette dem sammen og kaste i søpla. De er vanntette under, så det går ikke gjennom. Har du teppe i huset hjemme, bør disse rulles sammen og settes vekk mens man driver renslighetstrening av valpen. Endret 7. januar 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi får en liten krabat til sommeren, og som fersk valpeeier har jeg en del spørsmål. Når kan de begynne å være hjemme alene rundt 4t? Hvor lang tid bruker de ca på å bli husrene? (Skal ha kleinspitz eller bichon havanais om det betyr noe) Hvordan utstyr bør man ha? Når de etterhvert er alene hjemme, er det greit å ha valpen på et rom på ca 12kvm med tven på, hvor den har tilgang til leker, seng og mat/drikke? Noe mer jeg bør vite som valpeeier? Anonymkode: 9ac7f...d7e Jeg er ikke hundeekspert, men jeg kan svare basert på mine erfaringer. Jeg har bichon frisé. 1. Tommelfingerregelen er vel en time per måned frem til de er ca seks måneder. Det vil si at de kan være alene i fire timer når de er fire måneder. Det er uansett lurt å trene de på å være alene. Gå ut av rommet i et minutt - kom tilbake - gå ut i to minutter osv, og gradvis øk lengden. Da reduserer du sjansen for at valpen får separasjonsangst. Husk også å aldri gi oppmerksomhet ved bjeffing og klaging. 2. Valpen vår var ca 7 måneder før hun var husren. Det var fordi vi brukte pottetreningsmatter inne først, så vi måtte pottetrene henne to ganger. Helt idiotisk og anbefales ikke. Hvor lang tid det tar varierer med rase og hvor flink du er til å være konsistent og skape rutiner. Du må nok regne med 6 måneder, men det kan ta kortere tid. 3. Du bør ha seng, masse spennende leker (kong for eksempel), vann- og matskål, børste og shampo, bånd, langline til trening, godbiter og mat, pledd og gjerne et bur. Kan også være greit med en eske til å oppbevare hundetingene i. Og bæsjeposer. Og tannbørste. Hunder fiser ofte mye av Dentastix, men det finnes bedre alternativer på markedet, selvom de ikke fås kjøpt i matbutikken. 4. Ja, det er helt i orden å ha valpen i et slikt rom. Vår valp har aldri brydd seg om tv-en da, bortsett fra når vi setter på hundevideoer på youtube. 5. Du bør ha forsikring på hunden. Du bør ta stilling til hvilket fór du ønsker å bruke (Vi fikk feks beskjed av dyrlegen at merker som Pedigree er junk food for hunder), vi gir vår Orijen og raw food. Ellers er det lurt å sette seg godt inn i dette med vaksiner, reiser utenlands dersom det er aktuelt og flåttbehandling. Og så kan du jo tenke over trening av hunden. Jo mer du trener, jo bedre hund får du. Vil absolutt anbefale deg å lese et par bøker om positiv hundetrening. Det er mye jobb, men absolutt verdt det. Lykke til! Anonymkode: 0f225...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå