AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Det går ikke en eneste dag uten at min mor minner meg på at jeg er overvektig. Om jeg sier jeg skal på kafé med noen venner svarer hun "du trenger ikke kjøpe mat selv du blir tykk da" eller om vi sitter og spiser middag eller et anet måltid og tar litt mer pga jeg er sulten eller på lørdager at jeg spiser snop så lager hunn en rar lyd jeg hvet at betyr "nå er det nokk" og stirrer på meg med et sykt blikk. Hun kan også også at jeg ikke kledde sjårts og at jeg ikke burde gå i bikini da vi var i syden ... mens til min bror som også er overvektig passer hun på at han ikke går sulten til sengs! Dette begynte omtrent da jeg var 12 år gammel og hun er overvektig selv. I starten greide jeg å ikke bry meg , men så fant jeg ut at alle mine venner var falske og jeg ble mobbet og begynte med overspising. ... Nå hvet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan dere hjelpe meg?☺ Hilsen jente på 16 Anonymkode: d2107...8f4
sol87 Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Det er helt greit at foreldre er bekymret for helsen til sine barn, men mammaen din gjør det på helt feil måte. Hun er rett og slett slem mot deg om det er slik hun snakker til deg. Snakk med helsesøster på skolen din, hun kan gi de gode råd, både om kropp og helse, og om moren din. På internett er det vanskelig å avgjøre hva som er gode råd, og hva som er direkte farlige råd. Lytt derfor til fagpersoner. 5
Gjest Blomsterert Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke en eneste dag uten at min mor minner meg på at jeg er overvektig. Om jeg sier jeg skal på kafé med noen venner svarer hun "du trenger ikke kjøpe mat selv du blir tykk da" eller om vi sitter og spiser middag eller et anet måltid og tar litt mer pga jeg er sulten eller på lørdager at jeg spiser snop så lager hunn en rar lyd jeg hvet at betyr "nå er det nokk" og stirrer på meg med et sykt blikk. Hun kan også også at jeg ikke kledde sjårts og at jeg ikke burde gå i bikini da vi var i syden ... mens til min bror som også er overvektig passer hun på at han ikke går sulten til sengs! Dette begynte omtrent da jeg var 12 år gammel og hun er overvektig selv. I starten greide jeg å ikke bry meg , men så fant jeg ut at alle mine venner var falske og jeg ble mobbet og begynte med overspising. ... Nå hvet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan dere hjelpe meg?☺ Hilsen jente på 16 Anonymkode: d2107...8f4 Moren din er ikke ok når hun holder på sånn.Antageligvis så overfører hun sitt eget dårlige selvbilde på deg.Hun burde sørge for sunn og riktig mat,og snakket på en helt annen måte.Enig med hun over : snakk med helsesøsteren på skolen.Du kan utvikle alvorlige spiseforstyrrelser,og tro meg,det vil du ikke.Så bedre føre var.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Jeg får litt vondt av deg som opplever mobbing og vektproblemer i så ung alder. Du er i en sårbar alder, og det er ikke lett. Stakkars deg Men samtidig er det viktig å ikke lulle seg inn i noen offer-rolle, for den eneste som kan gjøre noe med vektproblemet er jo du selv. Det er bare du som kan fikse problemet, ved å begynne og spise mer riktig. Jeg vet at mødre generelt elsker barna sine over alt på jord. Det gjør nok din mor også. Det du hører og oppfatter som sårende, er antagelig noen litt malplasserte forsøk på å vise deg ditt eget beste. Hun ØNSKER jo ikke at barnet sitt skal gå rundt og være usunt overvektig og kanskje bli mobbet og bli sett ned på, så hun prøver på sin måte å styre deg i retning av en mere sunn kroppsvekt. Du skriver selv at du overspiser, så det er vel ikke rart moren din reagerer, strengt tatt? Jeg skjønner at det er sårende, men hvis ikke dine egne foreldre kan si noe, hva da? Skal du bare gå der og la problemet bli verre og verre og ingen skal bry seg? Du vet jo sikkert selv at det er veldig usunt for kroppen å overspise og bli overvektig, så noe bør du jo gjøre. Hva med å sette deg ned med moren din, og spørre om hjelp til å sette opp en sunn og mettende kostholdsplan? Kanskje hun kan kjøpe en eller to kostholdsbøker til deg som du kan studere litt? Dere kan også gjøre research på internett, eventuelt melde deg på et Grete Roede kurs, der de er proffe på dette med sunt kosthold? Grunnen til at en person legger på seg, er som regel at man spiser mer kalorier enn man forbruker. Så enkelt er det. I noen tilfeller kan også vektøkning skyldes medisiner. Bl.a. er det mange medisiner mot depresjoner som gir kraftig vektøkning. Men generelt og i vanlige tilfeller, er det altså ; mer kalorier inn enn brukt opp. Din løsning blir derfor å spise sunnere varer med mindre kalori-innhold, og bevege deg mer. Gå rundt huset for eksempel. Bare å gå er bevegelse. Gå et bestemt antall runder rundt huset hver dag, og øk på etterhvert som du blir i bedre form. Du kan også kjøpe deg et billig hoppetau, og trene på rommet ditt, hvis du synes det er ubehagelig at andre ser på deg mens du trener. Da kan du trene i eget tempo i fred og ro. Lykke til! :-) Anonymkode: 94eda...26a
super-s Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får litt vondt av deg som opplever mobbing og vektproblemer i så ung alder. Du er i en sårbar alder, og det er ikke lett. Stakkars deg Men samtidig er det viktig å ikke lulle seg inn i noen offer-rolle, for den eneste som kan gjøre noe med vektproblemet er jo du selv. Det er bare du som kan fikse problemet, ved å begynne og spise mer riktig. Jeg vet at mødre generelt elsker barna sine over alt på jord. Det gjør nok din mor også. Det du hører og oppfatter som sårende, er antagelig noen litt malplasserte forsøk på å vise deg ditt eget beste. Hun ØNSKER jo ikke at barnet sitt skal gå rundt og være usunt overvektig og kanskje bli mobbet og bli sett ned på, så hun prøver på sin måte å styre deg i retning av en mere sunn kroppsvekt. Du skriver selv at du overspiser, så det er vel ikke rart moren din reagerer, strengt tatt? Jeg skjønner at det er sårende, men hvis ikke dine egne foreldre kan si noe, hva da? Skal du bare gå der og la problemet bli verre og verre og ingen skal bry seg? Du vet jo sikkert selv at det er veldig usunt for kroppen å overspise og bli overvektig, så noe bør du jo gjøre. Hva med å sette deg ned med moren din, og spørre om hjelp til å sette opp en sunn og mettende kostholdsplan? Kanskje hun kan kjøpe en eller to kostholdsbøker til deg som du kan studere litt? Dere kan også gjøre research på internett, eventuelt melde deg på et Grete Roede kurs, der de er proffe på dette med sunt kosthold? Grunnen til at en person legger på seg, er som regel at man spiser mer kalorier enn man forbruker. Så enkelt er det. I noen tilfeller kan også vektøkning skyldes medisiner. Bl.a. er det mange medisiner mot depresjoner som gir kraftig vektøkning. Men generelt og i vanlige tilfeller, er det altså ; mer kalorier inn enn brukt opp. Din løsning blir derfor å spise sunnere varer med mindre kalori-innhold, og bevege deg mer. Gå rundt huset for eksempel. Bare å gå er bevegelse. Gå et bestemt antall runder rundt huset hver dag, og øk på etterhvert som du blir i bedre form. Du kan også kjøpe deg et billig hoppetau, og trene på rommet ditt, hvis du synes det er ubehagelig at andre ser på deg mens du trener. Da kan du trene i eget tempo i fred og ro. Lykke til! :-) Anonymkode: 94eda...26a Er du seriøs? Ts skrev ikke her for å få hjelp med vektproblematikken. Å si at datteren sin ikke bør gå med bikini i syden er ikke å vise henne sitt eget beste. Du sier moren ikke vil at hun skal bli mobbet.. kanskje en idé å ikke mobbe henne selv? 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Start med å snakke med helsesøster. Anonymkode: ae203...a24
Gjest Aye Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 Greit at mødre er bekymret for barnas helse, men å kalle sine egne barn tykke og angripe på den måten er helt feil. Enig med ab over meg. Snakk med helsesøster på skolen og fortell henne alt og hvordan du føler deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå