AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Mitt hovedproblem er sjokolade. Har nå endret kostholdet, og er på dag tre med føring i life sum. Holdt meg på ca 1430 kalorier disse tre dagene, (som life sum anbefaler for meg) og det har gått kjempebra, bare sunn mat, og beste karakter i appen. Ikke noe sjokolade, kake, eller lignende. Men nå kommer snart helgen, hva gjør jeg da? Skal jeg kjøpe sjokolade for å ikke være for streng? Skal sjokoladen erstatte et måltid den dagen, eller komme sjokoladekaloriene i tillegg? Hva er en grei mengde lørdagsgodt? Eller skal jeg prøve å holde meg helt unna sjokolade? Anonymkode: 560e3...2aa
Thorn Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Du velger jo selv hvordan du vil gjøre det. Jeg syns det er greit å la lørdagsgodtet komme i tillegg så lenge det ikke blir altfor store mengder, jeg tror det er sunt både for kroppen og for sinnet å ha noen dager med litt høyere kaloriinntak og litt færre regler. For meg passer det fint å tenke maks 50 gram sjokolade, 30 gram potetgull el.l. og en liten boks cola i tillegg til gjerne litt usunn lørdagsmat. I snacks blir det nok ca 500-600 kalorier ekstra, maten teller jeg aldri. Sannsynligvis havner jeg på pluss 1000 kalorier eller mer de fleste lørdager. Noen lørdager dropper jeg all kaloritelling og spiser akkurat det jeg har lyst på. Går likevel ned i vekt, og det uten å føle at jeg begrenser meg i noen særlig grad 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Gjør det som gir det glede i lengden. For min del er det uaktuelt å kutte ut godteri. Jeg trener, spiser det jeg vil (sunn mat) og spiser godteri når jeg vil, ca. 2 dager i uken (noen ganger 3 dager i uken). Har en god helse, har vært hos legen og tatt prøver, og har ingen vitaminmangel og alt er som det skal være, og jeg legger ikke på meg. Har kastet badevekten, men veide meg selv hos foreldrene mine nå i julen, og vekten er stabil. Jeg er ganske tynn, selv om jeg tillater meg selv å spise godteri flere dager i uken. Anonymkode: c63ab...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #4 Skrevet 8. januar 2016 Folk er så forskjellige. Det er viktig at du prøver å leve normalt og lørdagsgodtet vil være en del av det. En livsstilsendring skal vare hele livet. Noen synes det er en trygghet å vite at godteri er lov og dermed er det ikke nødvendig å tenke på det hele tiden. Mange kan gå bananas når de først spiser noe "ulovlig" og havner helt i kjelleren. Andre igjen synes det er bedre å holde seg unna fordi "litt lørdagsgodt" som regel blir mye mer enn planlagt. Du må kjenne etter hvordan du selv er. Anonymkode: a6236...6d3 3
kaleidoskop Skrevet 8. januar 2016 #5 Skrevet 8. januar 2016 Litt i dillemma der selv... Elsker smågodt og potetgull. Skal ned i vekt nå, så jeg har bestemt meg for at januar er kickstart måneden. Jeg skal ikke spise noe godteri eller drikke alkohol denne mnd. Etter hvert har jeg tenkt å måle opp 30 g potetgull og 3 biter sjokolade som jeg skal ha utover kvelden, så da må jeg bare fordele det og ikke sluke alt på en gang, som normalen er Men jeg kommer til å gå over kaloribudsjettet på lørdag uansett, skal spise pizza med peperoni og masse ost, så det får bli min sprekk denne uka
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #6 Skrevet 8. januar 2016 Det kommer litt an på hvor mye du vil gå ned og om du virkelig trenger gå ned i vekt. Jeg har fulgt Grete Roede i et halvt år nå og hver kalori er blitt ført inn i skjema. Har gått ned 15,5 kilo og jeg har ikke skeiet ut i helgene. Tillater meg å drikke litt vin i helgene, men da føres det inn i skjemaet og vin-kaloriene er innenfor det maksimale kalori-inntaket jeg har lagt meg på. For meg er det uaktuelt å kjøpe snop, kaker og brus til helgen, men det er også fordi det ikke gir meg noe. Vin derimot er jeg ikke villig til å kutte ut, men som sagt, kaloriene derfra går inn i det totale dagsbehovet mitt så da må jeg spise mindre de dagene jeg drikker vin. Dersom du ikke har noe stort behov for å gå ned i vekt og det kanskje er snakk om 3-5 kilo nedgang så hadde jeg spist litt sjokolade i helgen om det hadde gjort min tilværelse bedre. Lykke til :-) Anonymkode: 4ceb8...bc3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #7 Skrevet 8. januar 2016 Hehe, jeg er i akkurat samme dilemma TS. Startet med life sum på mandag og dette er min første helg. What to do? Har bestemt meg for å drikke vin, og det får bli min utskeielse, både vin kalorier OG godteri føler jeg blir litt i overkant... Anonymkode: 11d8a...fa0 1
Susan Sto Helit Skrevet 8. januar 2016 #8 Skrevet 8. januar 2016 Dette er individuelt, og du bør finne en løsning du kan leve med over tid! For min del sliter jeg veldig når noe er "forbudt" å spise. Da er det bedre å tillate i små mengder. Jeg har også sluttet å knytte godteri og ekstra kalorier til fast ukedag. (Helg =kos fungerer dårlig for meg.) Jeg har ett fast kosthold, og ett "kaloribudsjett", men det er variasjoner fra dag til dag, og noen ganger går jeg over, andre ganger går jeg under. Sjokolade unner jeg meg av og til, og da oftest en bit på kvelden en dag eller to i løpet av uka. Andre uker er det sosiale ting som skjer, som medfører ekstra kaloriinntak, og da prøver jeg å spare opp alle "ekstrakalorier" til det, og unner meg ikke noen små "utskeielser" andre dager i uka.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 Det kan være en grei motivasjon for dem som virkelig er glad i, og vant til, godteri å få spise det én fast dag i uka. Da kan det være en slags belønning for en uke vel overstått. Så frem du ikke spiser tilbake alle kaloriene du har vært i underskudd med. Moderasjon er nøkkelen. Jeg personlig spiser ikke godteri i helgene, men det er fordi jeg fant ut at når jeg kuttet det ut i ukedagene så forsvant søtsuget og jeg følte ingen trang til å spise det lenger. Synes nå vanlig, normal mat smaker mye, mye bedre og ser derfor ingen grunn til å bruke kalorier eller penger på det. Men dette er meg og min erfaring med å trappe ned på (og etterhvert slutte med) søtsaker. Folk er forskjellige. Gjør det som funker for deg. Blir du totalt demotivert av tanken på å ikke spise godteri mer kan det ha større negative konsekvenser for vektnedgangen din enn om du koste deg med godsaker en gang i uka. Anonymkode: 7efb4...db6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #10 Skrevet 8. januar 2016 1 time siden, Susan Sto Helit skrev: For min del sliter jeg veldig når noe er "forbudt" å spise. Da er det bedre å tillate i små mengder. Jeg har også sluttet å knytte godteri og ekstra kalorier til fast ukedag. (Helg =kos fungerer dårlig for meg.) Jeg har ett fast kosthold, og ett "kaloribudsjett", men det er variasjoner fra dag til dag, og noen ganger går jeg over, andre ganger går jeg under. Sjokolade unner jeg meg av og til, og da oftest en bit på kvelden en dag eller to i løpet av uka. Dette mener jeg er veldig lurt. Dersom du nekter deg "forbudte" matvarer på hverdagene er det veldig lett å føle behovet for å "ta igjen det tapte" og overdrive når helgen kommer. Dersom du istedet, som du, tar en liten bit innimellom, uavhengig av ukedag, vil ikke dette behovet være like kraftig når helgen kommer. Anonymkode: 592b9...70e
MissLucy Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 synes denne artikkelen er ganske interessant: http://blog.myfitnesspal.com/the-problem-with-cheat-days/
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #12 Skrevet 8. januar 2016 Folk er forskjellige. for noen så hjelper det å spise "litt" godteri på lørdager for å tilfredsstille søtsuget. For meg virker det motsatt. Jeg kan ikke bare spise "litt". Når jeg først begynner så blir det fort en hel stor 200 grams sjokolade. Det var sånn jeg ble overvektig in the first place. Jeg klarer å begrense meg når det gjelder skikkelig mat, men med sukkervarer har jeg ingen kontroll. Så da har jeg valgt å kutte det helt ut. Det er det eneste som funker for meg. Nå har jeg godt så lenge uten å spise godteri at frukt har begynt å smake supersøtt for meg nå. Du må nesten finne det ut selv hva som funker for deg. Anonymkode: b41ea...b10 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #13 Skrevet 8. januar 2016 Jeg er også sjokolholicer og prøver å begrense dette, men spiser det lørdager utenom måltid. Tror dette fungerer veldig mye bedre enn helt nekt for majoriteten, ellers skeier man fort ut. Gleder seg også til denne dagen. Anonymkode: 6b408...f2d
Snabeltann Skrevet 8. januar 2016 #14 Skrevet 8. januar 2016 Tren litt så spiser du, da får du flere kalorier å gå på. Enkelt! :-)
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #15 Skrevet 8. januar 2016 På lørdager spiser jeg antall kalorier som ville vært 'normalt' for å kun holde vekta. En dag uten kaloriunderskudd mener jeg er innafor. Alternativet for meg blir en kjempesprekk med fråtsing. Har kjøpt inn en Troika jeg skal kose meg med i morgen Anonymkode: 6caa6...01b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #16 Skrevet 8. januar 2016 Ts her Takk for mange gode svar Jeg skal ned fra 65 til 55 kg. Er 163 høy. Jeg vet at bmi er innenfor, men jeg har en VELDIG spinkel benbygning, og har mye ekstra kilo rundt magen og lårene. La ut et bilde av meg i undertøy her inne for en tid tilbake, og de fleste gjettet rundt 80. Folk ville ikke tro på at jeg kun veide 63 på den tiden. Andre med samme vekt og høyde kan se helt annerledes ut hvis de har bredere skuldre å henge vekten på. Jeg har faktisk ikke hatt noe særlig lyst på sjokolade disse fire dagene, men tør ikke helt å ikke benytte sjansen nå som det er helg, i tilfelle jeg angrer i uka. Kan vel spise sjokolade en annen dag enn lørdag, men er liksom litt redd for å spise godteri midt i uka nå som jeg er så streng og flink Tror det blir en liten sjokolade i morgen, på rundt 300 kalorier Så får jeg bare se hva jeg gjør senere. Anonymkode: 560e3...2aa
Gjest Cartina Skrevet 8. januar 2016 #17 Skrevet 8. januar 2016 Du bestemme deg for om du skal kjøre en tidsbestemt diett, fullstendig godtestopp og slankekur eller om det er en livsstilsendring hvor du kan kose deg av og til/i helgene. Jeg er streng søndag morgen til fredag ettermiddag og koser meg litt fredag og lørdag kveld. For MEG er det nødvendig da jeg har prøvd mye men trenger avbrekk og å kunne kose meg innimellom, men det betyr ikke at det passer deg og ditt mål. Det er uansett lurt å ha en plan.
Nixnick Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 Jeg holder meg innenfor antall kalorier selv om jeg unner meg litt snop på fredagen og lørdagen. Kutter heller litt ned på andre ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå