Dina Skrevet 8. oktober 2004 #1 Skrevet 8. oktober 2004 Tar opp tråden i diskusjonen som er på Skavland akkurat nå... Syns dere menn det er greit at partneren tjener mer enn dere? Får det dere til å føle dere truet? Og til dere kvinner; hadde mannen syntes det var greit at dere var den i husholdningen som tjente mest?
Gjest Madam Felle Skrevet 8. oktober 2004 #2 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg spurte min kjære, og han sa at det bare hadde vært knall. Mer penger i potten til begge to.
Dina Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg spurte min kjære' date=' og han sa at det bare hadde vært knall. Mer penger i potten til begge to. [/quote'] Ja, ikke sant?!! Det mener jeg også er den logiske måten å se det på!
Gjest Madam Felle Skrevet 8. oktober 2004 #4 Skrevet 8. oktober 2004 Yep, og jeg har heldigvis en sånn mann Selv om det i dag, er han som drar inn mest penger.
Orthia Skrevet 8. oktober 2004 #5 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg tjente mest de første fire årene vi var sammen, og mannen min ga aldri uttrykk for at det var problematisk. Likevel var han veldig bevisst på at han ikke skulle "leve på meg". De siste fire årene har han tjent mest- og jeg tror han syns det er godt å kjenne at han også kan dra lasset. Jeg har ingen problemer med å tjene mindre enn ham, men samtidig tror jeg nok ikke jeg hadde vært fornøyd om jeg ikke var istand til å forsørge meg selv. Fordi vi har barn, syns vi det er best at begge ikke jobber fullt, og fordi hans jobb i øyeblikket gir større uttelling enn min, jobber han mest. Vi er samtidig enige om at hvis jeg finner en jobb som krever lengre dager og samtidig gir bedre lønn, er det hans tur til å trappe ned litt på jobbingen. Etter fire år som student og småbarnsmor, kunne jeg godt tenke meg et lite rollebytte.
Piarina Skrevet 8. oktober 2004 #6 Skrevet 8. oktober 2004 Det er interessant det der. Som snart ferdig utdannet jurist, og med sikret advokatjobb i familiebedrift, kommer jeg til å tjene mer enn ganske mange menn. Og endel menn jeg pratet med da jeg var singel ble tydligvis "skremt" av det... Jeg var faktisk ganske frustrert over dette i en periode, og klaget til min mor og noen venninner. Ikke alle man kan prate med om sånt heller...enkelte syns jo helt klart at dette var et luksusproblem. Men jeg har flere venninner som etterhvert får flotte utdannelser og jobber, og jeg vet de også har problemer med å finne menn som kan "matche" dem eller som ikke syns dette er noe vanskelig. Da jeg traff han som idag er mannen min diskuterte vi temaet, og han holdt på å le seg ihjel da jeg spurte om det kom til å bli et problem for han. Nei, han begynte bare å glede seg til "den fete båten" vi da kunne ha råd til, og alle feriene vi kan dra på... Og han skryter ivei til de fleste om hvilket varp han har gjort... Så jeg tror dette er ganske individuelt. Men nå tjener han jo fortsatt mer enn hva jeg for tiden gjør som student, så vi får jo se hvordan det blir i praksis etterhvert... Men det er nok viktig å la mannen være veldig mann på andre områder ihvertfall...
Varja Skrevet 8. oktober 2004 #7 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg ville ikke hatt noe problem med å tjene mest. Det gjorde jeg et år, faktisk var det bare jeg som hadde inntekt, og jeg syntes det gikk kjempefint Var ganske glad og stolt for at jeg klarte å forsørge familien vår på en grei måte. Vi hadde ikke så god råd det året da, men det gikk rundt, og jeg klaget aldri (han gjorde ikke det heller). Forøvrig har han tjent mer enn meg de siste årene. Har ikke noe problem med det heller, for jeg vet at han vet at jeg også bidrar med det jeg kan, og han lager aldri noen sak utav at han tjener mest. Hvis det hadde vært et viktig tema for ham tror jeg ikke jeg hadde trivdes med det.
Philosophia Skrevet 8. oktober 2004 #8 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg kunne ikke vært sammen en som ikke aksepterte at jeg tjente mer enn han.
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2004 #9 Skrevet 8. oktober 2004 Mannen min hevder han hadde taklet det helt fint, og forstår ikke helt hvorfor han ikke skulle det. (Og det føler jeg meg rimelig sikker på at han hadde også.) I følge den danske undersøkelen som det ble referert til på Skavland, er det like sannsynlig at kvinnen forlater sin mann dersom hun begynner å tjene mer penger enn ham. Så når vi lurer på om mannen ville forlatt oss, er det gjerne også på sin plass å spørre om vil ville forlatt mannen?
Arkana Skrevet 8. oktober 2004 #10 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg er "snart" ferdig med en utdannelse som vil gi meg mer lønn enn samboeren min har. Det vet han og det er greit for han. Faktisk synes han det er veldig positivt, for vi er et team og mine penger kommer også ham til gode, slik hans kommer meg til gode nå som jeg er student og han i godt betalt jobb.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. oktober 2004 #11 Skrevet 8. oktober 2004 Har faktisk problemer med at han tjener mer enn meg - siden jeg har en "høyere" stillingstittel enn han har, og jobber fler timer i uka enn ham. Liker ikke å være underlegen jeg... Om jeg skulle komme til å tjene mer etter hvert, så er det helt i orden
Gjest LoisLane Skrevet 8. oktober 2004 #12 Skrevet 8. oktober 2004 Siden jeg ble ferdig med utdannelsen min har jeg alltid tjent mer enn mannen min, og det har aldri vært noe tema en gang. Vi bidrar begge med det vi kan.
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2004 #13 Skrevet 9. oktober 2004 Jeg tjente mer en min eks, betydelig også. og han var nok fullt klar over at slik kom det alltid til å være, siden han bare var lærer. det ble slutt mellom oss da... og han fant seg en førskolelærer! :-? jeg sier ikke at det ble slutt pga. inntekt, men jeg vet heller ingen annen god grunn til at det ble slutt (det var han som gikk)
Ingeborg Skrevet 10. oktober 2004 #14 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg tjener mer enn mannen min for tida (har gjort det de siste årene - jeg jobbet mye ved siden av studiene, han var nesten bare student). Han har ingen store problemer med det, altså med prinsippet at jeg tjener mer enn ham. Det han eventuelt misliker, er om han er blakk i slutten av måneden og må "leve på meg". Og det kan jeg godt forstå - man skal liksom ha sine egne penger.
Gjest Søndagsgjest Skrevet 10. oktober 2004 #15 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg er en "fattig" mann - kona har tjent mer enn meg i mange år. Noen år har jeg av forskjellige grunner tjent mye mer enn henne, men jevnt over har hun hatt høyere inntekt enn meg. Noen i tråden har sagt at dette er uproblematisk fordi de er et team. Akkurat det støtter jeg fullt ut, slik har vi det hos meg også. Så er det det forholdet at jeg har et yrke som har gjort at jeg har kunnet skaffe en masse ting til hus og hjem - som har gavnet noen ganger mye mer enn høy lønn. Hvordan skal mine "ytelser" verdsettes? Hvis mine "ytelser" skulle vært kjøpt for opptjente penger hadde vi kommet mye dårligere ut. Min ytelser er ikke kriminelle saker eller på kant med loven. Det kan være ting jeg kan gjøre/lage på jobben eller skaffe; - eks rabatt på varer av forskjellige slag eller "byttejobber". Noen diskusjoner har det vært, men de har ikke vært alvorlige eller ødeleggende. Må jo innrømme at jeg har tenkt litt på at hun tjener mer enn meg, men problematisk har det ikke vært - vi er jo et team, har felles økonomi, adgang til begges konti, har vært gift lenge og kommer nok til å bli det enda lenger, heldigvis
Gjest lilletroll Skrevet 10. oktober 2004 #16 Skrevet 10. oktober 2004 Mannen i huset tjener mest her, men jeg tror ikke det hadde vært noe problem for ham om jeg hadde tjent mest. Som tidligere nevnt: hadde jo blitt mere i potten til begge :-)
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2004 #17 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg tjener mer enn mannen, og han synes det er litt guffent. Ikke fordi jeg da står over ham , men fordi han ikke liker å bidra like mye som meg. Han har ikke noe ønske om å tjene mer enn meg, bare omtrent like mye. Dette er nok understreket av at vi har hatt dårlig råd i flere år, og først siste tiden har hatt litt mer enn akkurat. Jeg tror det hadde stilt seg annerledes om vi hadde mer enn nok til å klare oss. Og til den som spurte om man ville forlatt mannen fordi han tjente mindre: Nei. Selv om jeg skulle tjent flere ganger så mye som jeg tjener nå og han ikke hadde tjent et spenn, hadde jeg ikke forlatt ham for å finne meg en mann som 'skjønte' dette med å ha en høy inntekt (jmf Celina). Men hadde han blitt en bitter mann som sluttet å respektere meg, seg selv og forholdet pga av denne forskjellen, da hadde jeg kanskje vurdert å gå fra ham. Men mest sannsynlig hadde han synes det var digg å være en 'kept man' som kunne bruke dagen på å lage musikk.
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #18 Skrevet 10. oktober 2004 Jeg var en gang sammen med en mann som, etter at vi hadde vært sammen gangske lenge, gjorde det slutt. Han sa at han ikke taklet at jeg tjente mer enn han. Han hadde tenkt på dette ganske lenge og prøvd å ikke bry seg med det, men klarte ikke å slappe av med det. Han gjorde det derfor slutt! Jeg ble helt paff, for penger har aldri betydd noe særlig for meg og jeg har aldri gjort noe stort nummer av hva jeg tjener. Har tenkt en del på det her og jeg tror kanskje at menn i "vanlige" yrker som håndverkeryrker er kanskje mer bevisst på det med lønn i forhold til hva kona tjener. De har kanskje et mer tradisjonelt syn på familie? Ønsker at kona skal være hjemme, passe barn osv. ? Tror at menn som er høyere utdannet ikke tenker på samme måte. Jeg ser at min mann som er universitetsutdannet ikke bryr seg om at jeg tjener mest.
Gjest Gjestolsen Skrevet 10. oktober 2004 #19 Skrevet 10. oktober 2004 Ser ikke ut til å være en eneste kvinne som er opptatt av hva en mann tjener, det er simpelten likegyldig eller nærmest avtennende med menn som har penger, innflytelse og makt. Det er nok sikkert derfor mannlige førkolelærere er så populære som partnere blant høytlønte og fremgangsrike kvinner. Kvinner driter i status og penger, det er mye viktigere at han er god til å spille gitar...
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2004 #20 Skrevet 10. oktober 2004 Kvinner driter i status og penger' date=' det er mye viktigere at han er god til å spille gitar...[/quote'] Må innrømme at jeg synes det er veldig stas å ha en mann som skriver kjærlighetsmelodier til meg eller klunker noen vakre noter i bakgrunnen når jeg arbeider... uten at han er førskolelærer av den grunn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå