Gjest Unknown Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Skriv ned fordeler/ulemper med hund, kjør på!
stan Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Fordeler er at det er veldig trivelig og koselig å ha en hund. Hunden sørger for at du får trim. Du får dekket behovet for berøring. Du føler deg viktig og betydningsfull for noen. Du kan leke og tulle med en hund. Du kan fortelle en hund alt, hunder er gode til å holde på hemmeligheter. Ulempen er vel at hunden er der hele tiden. Den må ha stell og omsorg hver dag, både fysisk og mentalt. Du må planlegge med hunden hele tiden, kan den bli med, hvem skal stelle den og gå tur med den. Jeg elsker hunder, men vet at slik jeg lever nå, vil jeg ikke kunne ta godt vare på en hund, så da får det heller være.
Gjest Unknown Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, stan skrev: Fordeler er at det er veldig trivelig og koselig å ha en hund. Hunden sørger for at du får trim. Du får dekket behovet for berøring. Du føler deg viktig og betydningsfull for noen. Du kan leke og tulle med en hund. Du kan fortelle en hund alt, hunder er gode til å holde på hemmeligheter. Ulempen er vel at hunden er der hele tiden. Den må ha stell og omsorg hver dag, både fysisk og mentalt. Du må planlegge med hunden hele tiden, kan den bli med, hvem skal stelle den og gå tur med den. Jeg elsker hunder, men vet at slik jeg lever nå, vil jeg ikke kunne ta godt vare på en hund, så da får det heller være. Tusen takk!
Frk.K Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 (endret) Bare fordeler med det sånn sett som jeg kan tenke meg med.. Men noen ulemper er det jo.. At man må ut i denne forbanna kulden som er nå! Men ville ikke byttet han ut for noe annet i verden. Og jeg har en ekstremt "krevende" hund, som krever konstant oppmerksomhet og kos. Men jeg ser ikke på det som noe ulempe. Edit: Om jeg skal være seriøs da. 1. Du vet aldri hva du ender opp med, sånn genetisk sett. 2. Det kan bli langt mer økonomisk med det enn hva man hadde planer om, om de skulle slite med noe genetiske sykdommer eller bli skadet såpass mye / ofte at forsikringen ikke dekker det lengre. 3. De krever en god del mer tålmodighet og vet å teste dette, enn hva man skulle trodd. 4. De må ut, uansett vær og vind, så må de ut. 5. Du er bundet, du kan ikke bare gå på impuls lengre, alt må planlegges. 6. Hunden kan heller ikke være for lenge alene hjemme, da den trenger stell, ut på tur, mat osv. Endret 7. januar 2016 av Frk.K
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Ulemper: Drittvær og du MÅ ut. Hår og skitt overalt. Bjeffing. Ansvaret 24/7. Du blir glad i dem og de dør. Ulempene overgår fordelene for min del. Derfor hundeløs Anonymkode: a3e6b...3b1 2
Gjest Unknown Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 11 minutter siden, Frk.K skrev: Bare fordeler med det sånn sett som jeg kan tenke meg med.. Men noen ulemper er det jo.. At man må ut i denne forbanna kulden som er nå! Men ville ikke byttet han ut for noe annet i verden. Og jeg har en ekstremt "krevende" hund, som krever konstant oppmerksomhet og kos. Men jeg ser ikke på det som noe ulempe. Edit: Om jeg skal være seriøs da. 1. Du vet aldri hva du ender opp med, sånn genetisk sett. 2. Det kan bli langt mer økonomisk med det enn hva man hadde planer om, om de skulle slite med noe genetiske sykdommer eller bli skadet såpass mye / ofte at forsikringen ikke dekker det lengre. 3. De krever en god del mer tålmodighet og vet å teste dette, enn hva man skulle trodd. 4. De må ut, uansett vær og vind, så må de ut. 5. Du er bundet, du kan ikke bare gå på impuls lengre, alt må planlegges. 6. Hunden kan heller ikke være for lenge alene hjemme, da den trenger stell, ut på tur, mat osv. Åhh, blir valpesyk!!
Cathrine88 Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Slik som jeg ser det består hverdagen med hund av 2 prosent turer i øsende regn mens du har influensa og knapt klarer å holde deg på beina, 7 prosent uforutsette veterinærutgifter, 1 prosent våkenetter med tørking av oppkast, 20 prosent trening og 70 prosent ren kjærlighet innpakket i pels. 13
Kragebein Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 Fordeler: Mye moro! Hunden vår får oss til å le hver eneste dag, han gjør så mye søtt og morsomt. Mye kos. Det føles veldig godt å ha ansvar og sørge for at hunden har det bra. Lettere å bli kjent med andre som har hund. Man kommer seg ut hver dag. Man har en unnskyldning for å dra hjem fra sosiale sammenkomster tidlig Man blir ordentlig tilknyttet ved å bruke tid på trening, lek og kos, og man får en ordentlig god venn. Ulemper: Man må ut hver dag, uavhengig av vær, humør og sykdom. For min del, innimellom en overveldende ansvarsfølelse. Blir så bekymret og får vondt hvis han har det vondt, er syk eller lei seg. Man kan ikke være borte lenge av gangen, og må kanskje planlegge hverdagen annerledes. De krever ekstremt mye tid og energi, spesielt som valper. De kan knapt være alene i starten, men det blir heldigvis bedre. Du får sjeldent være helt alene. Er man uheldig kan man fort ende opp med dyre veterinærregninger. Dette med å måtte håndtere bæsj, tiss og oppkast. Jeg vil si at ulemper kommer også mye an på den individuelle hunden og hvordan den er oppdratt. En hund med problemer som separasjonsangst eller aggresjon mot andre hunder krever mye mer og kan føre med seg flere ulemper enn en hund uten slike problemer. Noen ser for eksempel også på mye pelsstell som en stor ulempe. Vi har en hund som krever regelmessig børsting og klipping, men for oss er det en fordel da det betyr mindre røyting, og vi synes pelsstell er koselig å holde på med. For min del er ulempene ubetydelige når jeg tenker på hvor mye glede hunden min gir meg Så lenge jeg har mulighet til å gi en hund et godt liv så har jeg aldri lyst til å leve uten en.
Frk.K Skrevet 7. januar 2016 #9 Skrevet 7. januar 2016 Se på det som å ha ett barn, for det er nesten sånn det er, bare det at bikkja aldri vil bli selvstendig på den måten at de kan flytte ut for seg selv.
stan Skrevet 7. januar 2016 #10 Skrevet 7. januar 2016 29 minutter siden, Frk.K skrev: Se på det som å ha ett barn, for det er nesten sånn det er, bare det at bikkja aldri vil bli selvstendig på den måten at de kan flytte ut for seg selv. Babyer kan man ta med de fleste steder, mens hunder har ikke adgang. Var på ferie med hund i Sverige med hund, vi spiste bare inne i resturanter når det regnet og hunden kunne ligge i bilen.
xinnia Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 Fordelene med å ha mynder ;-) Ikke trenger de lang tur når det er drittvær ute Ikke trenger de mentalt trening Ikke røyter de særlig Ikke drar de inn mye dritt Ikke lukter de hund Aldri kald dyne
Gjest Badebuksa Skrevet 8. januar 2016 #12 Skrevet 8. januar 2016 Slik jeg ser det: FORDELER: du har en lojal venn Du føler deg sjeldent ensom Du har noe å drive med og kjeder deg ikke Du får en turkamerat Du blir sprekere siden du må gå tur ULEMPER: det koster masse penger Den må forsikres, det koster masse penger den kan bli syk/dø og det er trist du mister friheten din Du må legge mye arbeid og tid i oppdragelse og vedlikehold av oppdragelse du MÅ gå tur selvom det er snøstorm eller regner katter og hunder, eller du er syk Nyttårsaften risikerer å bli ødelagt (+- to uker før og etter 31.12) Du må plukke opp hundebæsj du må klippe hundeklør du må fjerne flått Hvis den røyter får du huset og klærne fullt av hår Den sliter på gulvet Det er ditt ansvar at den aldri biter noen Alle hundeeiere burde gå på kurs, det tar mye tid og koster masse penger
Dame86 Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 Du må ofte ta den ansvarlige avgjørelsen om avliving til slutt. Det er hardt. 1
Gjest Haaploes Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 Den 1/8/2016 at 19.40, xinnia skrev: Fordelene med å ha mynder ;-) Ikke trenger de lang tur når det er drittvær ute Ikke trenger de mentalt trening Ikke røyter de særlig Ikke drar de inn mye dritt Ikke lukter de hund Aldri kald dyne Her må jeg protestere, altså, for den afghanske mynden jeg passer innimellom burde gi smusstillegg fra kommunen så mye rusk og rask som den drar inn fra gata
xinnia Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 21 minutter siden, Carali skrev: Her må jeg protestere, altså, for den afghanske mynden jeg passer innimellom burde gi smusstillegg fra kommunen så mye rusk og rask som den drar inn fra gata ups...det verste er jo at det vet jeg- er helt enig med deg, datteren min har nemlig en Afghaner, som jeg passer innimellom.. .. mens jeg selv har 2 kort hårete mynder.. DE drar ikke inn mye skitt altså... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå