AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Noen som vil dele hvilke kostholdsendringer de har gjort, enten det er i forbindelse med et nyttårsforsett eller en livsstilsendring? Jeg synes det er så gøy og inspirerende å lese hva andre gjør for å få et bedre og sunnere liv Selv har jeg som mål å gå ned 10kg før sommeren, og har derfor: - Kuttet ut juice og Biola. Drikker nå mest vann og grønn te. - Byttet ut brødmat med havregrynsgrøt, omelett, grove matmuffins og salat. - Kuttet ut nesten alt godteri - litt er lov én kveld i uken. - Kuttet kraftig ned på mengden smør, majones og ost. - Begynt å spise litt mindre middagsporsjoner. - Økt inntaket av grønnsaker betraktelig. - Byttet ut kjeks som mellommåltid med sukkerfri yoghurt med litt frukt og nøtter. Anonymkode: b148e...a5d
Ulla Ullsokk Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Bare husk å spis nok fett! Så trenger ikke kutte smør og ost hvis du ikke spiser det i store mengder. Høres veldig bra ut det du har gjort. Jeg har aldri hatt trøbbel med vekta, alltid vært slank. De jentene jeg kjenner som er slanke uten å slite for det, inkl meg selv, spiser både brød og ekte smør og ost. Forskjellen er mengden av dette vi spiser. Hvis du kutter ut for mye fett kommer du lettere til å gå på en smell, tror jeg. Også har jeg troa på å høre på kroppen, tror mange har lært seg å overdøve kroppen når den sier at den er mett. Spesielt hvis du er veldig sulten, så slutt før du tror du er mett. Fem-ti min senere kjenner du at du faktisl ER mett, og hvis du hadde fortsatt å spise da, så hadde du blitt overmett. Noe mange blir flere ganger i uka. Da sier det seg selv at man legger på seg. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Kutta ut ferdigmat. Kjøpper rent kjøtt og ren fisk. Spiser kjøtt og grønnsaker til middag uten noe særlig karbohydrater. Og dette må være norsk kjøtt. Prøver å være etisk også. Kutta ut Prior helt og holdent. Kuttet ut juice og all drikke med kalorier (unntatt alkohol). Brukte lang tid på kostholdsendringen, og har heller ikke låst meg i en form. Jeg bare tenker meg mer om når jeg handler mat. Og jeg stresset aldri med å gå ned i vekt. Jeg fikk bare mer sansen for ren mat. Anonymkode: bd3d6...731
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Trenger ikke slanke meg, men vil leve enda sunnere, så har begynt å jogge og har kuttet ned til sukker/salt snacks kun én dag i uken. Anonymkode: 0d68d...b8d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 13 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Bare husk å spis nok fett! Så trenger ikke kutte smør og ost hvis du ikke spiser det i store mengder. Høres veldig bra ut det du har gjort. Jeg har aldri hatt trøbbel med vekta, alltid vært slank. De jentene jeg kjenner som er slanke uten å slite for det, inkl meg selv, spiser både brød og ekte smør og ost. Forskjellen er mengden av dette vi spiser. Hvis du kutter ut for mye fett kommer du lettere til å gå på en smell, tror jeg. Også har jeg troa på å høre på kroppen, tror mange har lært seg å overdøve kroppen når den sier at den er mett. Spesielt hvis du er veldig sulten, så slutt før du tror du er mett. Fem-ti min senere kjenner du at du faktisl ER mett, og hvis du hadde fortsatt å spise da, så hadde du blitt overmett. Noe mange blir flere ganger i uka. Da sier det seg selv at man legger på seg. Lykke til! Takk! Det var nok mengdene smør, ost osv som var problemet ja. Vi er bare to stk, men kunne fint spise en stor hvitost i uka, og da var det jeg som stod for mesteparten av inntaket... Spiser det fremdeles, men mye, mye mindre. Spiser også en del avokado, nøtter og fet fisk - så jeg håper jeg har dekt behovet for fett. Spiser også grovbrød og knekkebrød en gang i blant, men ikke hver dag og flere ganger om dagen Anonymkode: b148e...a5d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 Kutta ut godteri. Mer grønnsaker. Mindre porsjoner. Ikke noe småspising ila dagen og mellom måltidene. Sunne mellommåltid, enkle... Typisk ha frukt tilgengelig rundt og med meg. Aktivitet. Prøver å trene litt hjemme, gå masse, bevege meg en del. Kutta ut flytende kalorier, men blir gjerne litt melk og diverse, men noterer alt. Bruker Lifesum appen for å venne meg til mengder mat igjen, veldig greit å ha oversikt Ha en liten plan Anonymkode: a193a...ec4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Jeg gikk ned 15 kg de første 6 mnd i fjor ved å ikke kutte ut noe, men sørget for å holde meg til 1500 kcal per dag. Har gått opp et par kilo etter mye snop i desember, så nå er det på an igjen med max 1500 kcal. Synes det er veldig greit å kunne spise alt, så lenge jeg ikke bikker de kaloriene. Det er heller ingen krise om jeg spiser mer enkelte dager - dette er jo en livsstilsendring egentlig. Anonymkode: f3d6a...03a 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 Kan fortelle om endringene jeg gjorde for snart 10 år siden:) Gikk ned nesten 30 kg, og har holdt meg nede. Dvs: jeg har tatt tak i det før det ble snakk om mer enn en 5-6 kg jeg hadde lagt på meg. Lettere å bli kvitt 5-6kg enn 30kg:P Hvilke endringer man gjør kommer jo selvsagt an på utgangspunktet, og jeg hadde mange, mange dårlige vaner fra min mor. -Jeg sluttet å ha brød i hus for jeg elsket brødmat og spiste alt for mye av det. Erstattet ett av brødmatmåltidene med knekkebrød. De andre tradisjonelle brød-måltidene måtte bestå av noe annet enn knekkebrød. -Derfor begynte jeg å spise mer yoghurt og valgte typer med mer proteiner, mindre sukker og fett(jeg kan bli litt dårlig i magen av melkefett av en eller annen rar grunn, så jeg må ha magre melkeprodukter). Spiser derfor en del lettrømme, mager kesam, ol. -Ble så hekta på havregrøt! Det førte også til at jeg spiste mer bær. -Gikk fra å nesten aldri spise egg til å spise det oftere(eggerøre, omelett, kokt egg osv.) for å erstatte brødmaten. -Kuttet ned på bruken av karbohydrater; pasta, ris, poteter, brød osv. sånn generelt. Ikke lavkarbo altså, men jeg spiste virkelig for mye og for ofte. -Valgte oster med mer smak fremfor mindre fett så jeg kunne bruke mindre av dem, særlig i matlaging -Juice kuttet jeg ut(melk liker jeg ikke så det er jo greit:P). Ellers går det bare i vann og te, og innimellom leskedrikker og fancy-caffe(a la cappuchino). -Begynte å spise mer nøtter som jeg ikke fikk lov til tidligere(!) for jeg kunne være allergisk... Samt avokado. -Begynte også å spise mer fisk av alle typer og et lass med grønnsaker(alltid vært glad i det, men min mor var det ikke og dermed ble det aldri laget heller...) -Innimellom erstatter jeg chipsen med grønnsaker/frukt og dipp. Men min største last er fremdeles sjokolade:P Klarer stort sett å holde meg til helgene, men ikke alltid Anonymkode: 8012a...3a3
Pringle Skrevet 7. januar 2016 #9 Skrevet 7. januar 2016 (endret) Jeg har gått ned 20-25 kilo og i den forbindelse har jeg gjort en del endringer, noen allerede fra starten, andre har kommet til eller blitt trappet opp/lempet på etterhvert: -Sluttet med brus og saft (både lett og vanlig), te med sukker, sukrede "urteteer" (pleide å spise pulveret ), posedrikker osv, og drikker kaffedrikker med melk sjeldnere, og hovedsaklig uten sukker. Isteden drikker jeg vann, farris, svart kaffe og usøtet te. (Melk til måltider og i mat.) -Sluttet med lettprodukter, bruker nå 99% originalprodukter. Mye mer smak, blir mettere av mindre. -Gikk over fra ferdigmat til å lage mesteparten av maten min fra scratch (innen rimelighetens grenser ) Det er overraskende mye enklere og mer fleksibelt å kjøpe "komponenter" enn ferdige "måltider". -Reduserte kjøtt- og spesielt stivelsesmengden til middag. -Startet å spise strukturerte måltider. -Begynte å planlegge måltider og innkjøp, og skjønte plutselig vitsen med konseptet "handleliste". (Før pleide jeg å komme ut av butikken med litt av hvert som egentlig ikke kunne brukes til noe, og noe jeg syntes så sunt ut, som jeg slett ikke haddde planer om å bruke - som "alibi" for masse snop.) -Fått rutine på å fryse ned i porsjoner det jeg ikke skal bruke med en gang. -Spiser fem om dagen (frukt og grønnsaker) - og litt nøtter hver dag. -Sluttet å kjøpe godteri og annet som bare blir liggende og rope på meg... Spiser heller dessert når jeg spiser ute... eller takker ja til litt snop/kaker når jeg blir tilbudt (incentiv til å ikke være "grådig"). -Innført litt mer grovt - brun basmatiris istedenfor hvit jasminris, grove tortillalefser og grovt mel i pannekakene. Endret 7. januar 2016 av Pringle 1
veslemøy Skrevet 7. januar 2016 #10 Skrevet 7. januar 2016 Bra mål du har satt deg, det er høyst oppnåelig med de tiltakene du setter til verks om du også har litt aktivitet i hverdagen! Jeg har tatt ting gradvis over 1 år, så nå er det så innarbeid at jeg ikke tenker over det en gang. Har i løpet av 2015; - kuttet ut sukkerholdig drikke (saft,brus,juice)- drikker vatn og te - Kuttet ut ferdig og halvfabrikat mat. Kjører mest mulig ren mat, det enkle er ofte det beste. Gjelder både middager og pålegg. - Prøver å få i meg nok protein og grønnsaker, siden det er jeg ganske svak på. - Kuttet ut brød og gjærbakst, spiser enten havre knekkebrød eller havregryn med melk. - Godis kun 1 dag i uken, trenger ikke være en fast dag. Merker forskjell med at kroppen har lettere for å ta på seg muskler, ser stram ut (trent hovedsaklig styrke siste halvåret) og spesielt at fordøyelsen min har blitt bedre, tydeligvis har jeg ikke tålt brød/gjærbakst. Merker også at hodepinen som jeg var mye plaget med har kommet bort og at kroppen har på ett år mistet 15 kg. 1
Thorn Skrevet 7. januar 2016 #11 Skrevet 7. januar 2016 (endret) Egentlig kan alt oppsummeres enkelt i ett punkt: spiser mindre og sunnere Men delt opp blir det: kuttet kraftig ned på mengden hvitt mel byttet en del av brødmengden ut med grove knekkebrød og havregrøt, og i det siste også rundstykker av havregryn, egg og cottage cheese/kesam for en litt mer proteinrik variant begrenset inntaket av sjokolade, brus og annen snacks - har tatt lørdagsgodtet tilbake! (utenom sjokolade med høyt kakaoinnhold, det spiser jeg gjerne i små mengder på hverdager også) unngår å drikke kalorier, med inntak av et lite glass melk innimellom legger en innsats i å klare minst fem om dagen Tar omega-3-kapsler hver dag, og forsøker å spise fet fisk minst to ganger i uka, selv om det er bare er små påleggsporsjoner og altså kuttet ned på mengde mat generelt. Tidligere spiste jeg f.eks. alltid to rundstykker av typen butikkjøpt til to-tre kroner, nå spiser jeg ett. Spiste gjerne tre skiver eller knekkebrød, nå spiser jeg to, osv. Endret 7. januar 2016 av Thorn
Gjest Dwight Skrevet 7. januar 2016 #12 Skrevet 7. januar 2016 (endret) Syns det er litt tidlig å kalle det kostholdsendring, jeg vil holde ut i 3 uker før jeg kan skryte så veldig Men jeg har denne uken laget skikkelig mat, og har en fin ukesplan. Den innebærer mer kjøtt, fisk og mye mer grønnsaker. Fikk kjøkkenmaskin til jul og planlegger å lage egne brød og rundstykker fremover, slik jeg har bedre kontroll på hva jeg faktisk spiser. Ingen tvil om at jeg burde gå ned i vekt, men akkurat nå så vil jeg ikke fokusere på tall. Jeg vil få til et skikkelig kosthold før jeg begynner å redusere mengde og jobbe med vekten. Endret 7. januar 2016 av Dwight
Riskrem Skrevet 7. januar 2016 #13 Skrevet 7. januar 2016 Jeg har gjort en stor endring for min del, og det er å kutte ut kaffe. Har drukket kaffe latte hver dag i 10 år omtrent, samt drukket kaffe fra Nespresso-maskin hjemme i tillegg. Det ble som en avhengighet, jeg måtte ha det hver eneste dag hvis ikke fikk jeg abstinenser og følte meg dårlig. Kuttet ned gradvis i sommer og så stoppet jeg helt etter noen uker. Nå kan jeg i stedet nyte en kaffe latte kanskje en gang i måneden, og kooooser meg med den på cafe i stedet for å drikke det bare for å få koffein i kroppen. I blant drikker jeg en kvart kopp kaffe på jobb med litt fersk melk i. Ikke bare sparer jeg flere tusen i året, men jeg føler meg renere innvendig også.
Ulla Ullsokk Skrevet 7. januar 2016 #14 Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk! Det var nok mengdene smør, ost osv som var problemet ja. Vi er bare to stk, men kunne fint spise en stor hvitost i uka, og da var det jeg som stod for mesteparten av inntaket... Spiser det fremdeles, men mye, mye mindre. Spiser også en del avokado, nøtter og fet fisk - så jeg håper jeg har dekt behovet for fett. Spiser også grovbrød og knekkebrød en gang i blant, men ikke hver dag og flere ganger om dagen Anonymkode: b148e...a5d Høres ut som en oppskrift for å lykkes! Dette klarer du!
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #15 Skrevet 8. januar 2016 Har ikke gjort så mange endringer, men de få jeg har gjort har hjulpet betraktelig på vekta (og helsa, antar jeg): - Prøver å spise minst "5 om dagen". Erstatter ikke andre ting jeg har pleid å spise med frukt og grønnsaker, men pøser heller på med EKSTRA, litt til alle måltider - Lager all middag fra bunnen av Anonymkode: 082d2...a20
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #16 Skrevet 8. januar 2016 Jeg har ikke lagt om kosthold som nyttårsforsett, men mer pga erfaring jeg har gjort meg gjennom livet. (Trener styrkeløft, så må ha en del viktige næringsstoffer og rikelig med mat): - Spiser ikke brød. Gir meg ingenting, bare luft i magen. - Spiser ikke yoghurt, annet enn skyr. Fullt av sukker, lite proteiner, så spiser heller kesam med fun light i. Smaker samme. - Drikker ikke saft, juice, te eller brus. Kan drikke sukkerfritt hvis jeg ønsker å kose meg. - Spiser rikelig med frukt og grønnsaker. Jo flere farger på fatet jo bedre. - Spiser ikke ferdigmat. Alt lages fra bunnen. Ferdigmat inneholder ofte mye sukker, mye salt eller transfett. - Kosttilskudd som D-vitamin, jern, multivitamin og til tider vitamin B. - Spiser bare disse proteinkildene til middag (fisk, kylling, kalkun, storfe eller svin). - Ikke redd for ris, pasta eller potet. - Spiser aldri potetgull, kjeks eller annet sånt. Kan unne meg smågodt eller is en dag i uka. Anonymkode: b8c37...036
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå