AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Jeg går vanligvis på Cerazette. Skulle kjøpe mer på apoteket i går og hun i kassa kom med en annen type pille som tydeligvis inneholdt akkurat det samme, bare at det var billigere. Uten å tenke over det sa jeg bare ja, kjøpte og gikk. Men nå ble jeg litt usikker. Bør man snakke med lege før man bytter merke, selv om det er omtrent/helt det samme? Anonymkode: ce0af...e84
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Hvilket merke fikk du? Det var helt sikkert et generisk bytte, det vil si at det er akkurat det samme, bare laget av en annen produsent og solgt til en billigere pris. Du kan sjekke felleskatalogen og se om ATC-nummeret er det samme som Cerazette. Anonymkode: 93850...742 2
illywhack Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Det er ikke noe problem, de inneholder akkurat det samme og fungerer på akkurat samme måte. Dette kan man gjøre med de aller fleste medisiner (slik som paracet - det er jo bare navnet på et legemiddel som inneholder paracetamol, f.eks 500 mg, men det er jo ikke noe problem å ta tilsvarende tablett av et annet merke). Så ikke noe behov for å snakke med lege . du tar akkurat de samme pillene, bare med et annet navn
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Okei så flott da! Fikk noe som heter "Desogestrel Orifarm". Anonymkode: ce0af...e84
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Du har nok fått et synonympreparat, noe jeg har forstått inneholder de samme virkestoffene. Du kan som AB over her sier sjekke ACT nummeret i felleskatalogen på nett, og se om det er de samme:) Anonymkode: 3cf8d...4cc
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 Takk! Jeg sjekket det opp og det skal være det samme ja Så bra! TS Anonymkode: ce0af...e84
Florence Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Det er ikke noe problem. De på apoteket spør alltid om jeg vil ha det billigere merket. Av og til sier jeg ja, av og til sier jeg nei, så jeg bytter på Microgynon og Oralcon rett som det er. Aldri merket noe forskjell.
Fotballflue Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går vanligvis på Cerazette. Skulle kjøpe mer på apoteket i går og hun i kassa kom med en annen type pille som tydeligvis inneholdt akkurat det samme, bare at det var billigere. Uten å tenke over det sa jeg bare ja, kjøpte og gikk. Men nå ble jeg litt usikker. Bør man snakke med lege før man bytter merke, selv om det er omtrent/helt det samme? Anonymkode: ce0af...e84 Jøss, det samme skjedde meg i går. Hun spurte om jeg ville ha den nye, men jeg var litt redd for at den skulle ha andre bivirkninger på meg, så jeg tok cerazette. Satt igjen med et spørsmål om de i det hele tatt har lov til å tilby et annet merke, på apoteket?!
Gjest snoopy_93 Skrevet 7. januar 2016 #9 Skrevet 7. januar 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei så flott da! Fikk noe som heter "Desogestrel Orifarm". Anonymkode: ce0af...e84 Den fikk jeg også! De forklarte at det merket var en helt lik pille bare at den inneholdt noen færre ingredienser eller hva jeg skal kalle det. Hun omtalte det som "et søster preparat". Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av de og er nesten mer fornøyd med de enn med Cerazette pillen. (Nå har jeg slutta helt med p-piller fordi jeg glemmer å ta de hele tiden) Da apoteket gjorde det samme mot min mor og hennes piller mot hallusinasjoner klikket legen helt fordi min mor ble verre av de. Dog er det litt mer alvorlig enn p-piller/minipiller da.
Minya Skrevet 7. januar 2016 #10 Skrevet 7. januar 2016 2 timer siden, Florence skrev: Det er ikke noe problem. De på apoteket spør alltid om jeg vil ha det billigere merket. Av og til sier jeg ja, av og til sier jeg nei, så jeg bytter på Microgynon og Oralcon rett som det er. Aldri merket noe forskjell. Heldige du. Jeg bruker også Microgynon, men jeg blir dårlig og hormonmonster deluxe hvis jeg prøver å bruke Oralcon. Fikk det ved en feiltakelsen én gang og jeg måtte gå tilbake til apoteket og spørre om jeg kunne bytte tilbake etter litt over en uke. Rent teoretisk sett skulle jeg kunne bruke begge deler uten at kroppen leet et halvt hormon, men det er åpenbart noe i Oralcon'en som jeg virkelig ikke tåler å få i meg. oO
Safiye Skrevet 7. januar 2016 #11 Skrevet 7. januar 2016 2 timer siden, Fotballflue skrev: Jøss, det samme skjedde meg i går. Hun spurte om jeg ville ha den nye, men jeg var litt redd for at den skulle ha andre bivirkninger på meg, så jeg tok cerazette. Satt igjen med et spørsmål om de i det hele tatt har lov til å tilby et annet merke, på apoteket?! 2 timer siden, snoopy_93 skrev: Da apoteket gjorde det samme mot min mor og hennes piller mot hallusinasjoner klikket legen helt fordi min mor ble verre av de. Dog er det litt mer alvorlig enn p-piller/minipiller da. Det er staten som presser apotekene til å selge mer av synonympreparatet fordi staten sparer en god del penger på dette. Når apoteket spør om kunder til bytte preparat er det kun tilfellet at staten ved sikre farmasøyter som har godkjent dette. Enkelte tror at apotekene vil lure kunden, men det stemmer altså ikke. Apotekene tjener ikke mye på å bytte selv om det blir billigere for kunden. Og det tilfellet at legen ble sur har vedkommende seg selv å takke. Legen kan nemlig reservere seg mot å bytte, så i om legen ikke hadde gjort det er apoteket helt uskyldige i saken.
Gjest snoopy_93 Skrevet 7. januar 2016 #12 Skrevet 7. januar 2016 29 minutter siden, Pavilion skrev: Det er staten som presser apotekene til å selge mer av synonympreparatet fordi staten sparer en god del penger på dette. Når apoteket spør om kunder til bytte preparat er det kun tilfellet at staten ved sikre farmasøyter som har godkjent dette. Enkelte tror at apotekene vil lure kunden, men det stemmer altså ikke. Apotekene tjener ikke mye på å bytte selv om det blir billigere for kunden. Og det tilfellet at legen ble sur har vedkommende seg selv å takke. Legen kan nemlig reservere seg mot å bytte, så i om legen ikke hadde gjort det er apoteket helt uskyldige i saken. Tror legen er reservert mot det. Problemet i den saken er at de pillene mamma fikk var over hodet ikke egnet til hennes bruk og sykdom.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #13 Skrevet 7. januar 2016 2 timer siden, Fotballflue skrev: Jøss, det samme skjedde meg i går. Hun spurte om jeg ville ha den nye, men jeg var litt redd for at den skulle ha andre bivirkninger på meg, så jeg tok cerazette. Satt igjen med et spørsmål om de i det hele tatt har lov til å tilby et annet merke, på apoteket?! Oi! Okei Så jeg var ikke alene nei. Tenkte akkurat det samme som deg. Visste ikke om det var normalt å tilby annet merke. Aldri skjedd før. Men tok sjansen da... 2 timer siden, snoopy_93 skrev: Den fikk jeg også! De forklarte at det merket var en helt lik pille bare at den inneholdt noen færre ingredienser eller hva jeg skal kalle det. Hun omtalte det som "et søster preparat". Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av de og er nesten mer fornøyd med de enn med Cerazette pillen. (Nå har jeg slutta helt med p-piller fordi jeg glemmer å ta de hele tiden) Da apoteket gjorde det samme mot min mor og hennes piller mot hallusinasjoner klikket legen helt fordi min mor ble verre av de. Dog er det litt mer alvorlig enn p-piller/minipiller da. Ja det samme sa hun i kassa. Jeg vurderer også å slutte med p-piller snart fordi jeg glemmer dem hele tiden. Lurer på om det er like greit å bare få p-stav eller noe med en gang eller om jeg skal bruke disse tre brettene først... Må tenke litt. Oi! Ja det skjønner jeg... TS Anonymkode: ce0af...e84
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #14 Skrevet 7. januar 2016 TS igjen. Sluttet med Cerazette i starten av desember og det er så utrolig deilig å være uten pillen. Stresser mindre. Men kjedelig for samboer å bruke kondom, så klart. Klarer ikke velge mellom å begynne på disse pillene nå eller om jeg skal prøve p-stav. Usikker..... Anonymkode: ce0af...e84
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #15 Skrevet 7. januar 2016 Et originalpreparat og et generisk preparat inneholdet akkurat det samme virkestoffet i akkurat samme form, styrke og mengde. Forskjellen er "tilleggsstoffene". Dvs "limstoff" som holder tabletten sammen og eventuelt fargestoff. Ellers kan tabletten ha blitt trykt ut i en annen form, ha annerledes pakning, annerledes navn osv. Uansett, legen skriver veldig sjeldent ut et PREPARAT, legen skriver ut et VIRKESTOFF. Legen bryr seg ikke oppi hvilket av preparatene pasienten tar, så lenge det er riktig virkestoff. Derfor må apotekene spørre hvilken type kunden ønsker. Den eneste grunnen til at folk eventuelt må bruke originalen er dersom de er allergiske mot et annerledes fargestoff eller limstoff i det andre preparatet, men det er akkurat like stor sjanse for å reagere på originalen da. Anonymkode: 4a08d...3e6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #16 Skrevet 7. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går vanligvis på Cerazette. Skulle kjøpe mer på apoteket i går og hun i kassa kom med en annen type pille som tydeligvis inneholdt akkurat det samme, bare at det var billigere. Uten å tenke over det sa jeg bare ja, kjøpte og gikk. Men nå ble jeg litt usikker. Bør man snakke med lege før man bytter merke, selv om det er omtrent/helt det samme? Anonymkode: ce0af...e84 Du trengernikke ringen legen. Du kan gå inn på mineresepter.no der ser dunhvandunhar fått og hva du skulle hatt. Men denne typen ombytte er vanlig at apotekene gjør og har lov til å gjøre når de f.eks. er utsolgt for et medikament så finner de et synonympreperat pasienten får spørsmål om bytte, ognkan avslå. Men det er ganske sikker samme pillen men med et annet navn fordi det er en annen fabrikk som har laget den. Det blir nesten som Tine og Synnøve produkter i kjøledisken. Anonymkode: 682c3...84d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #17 Skrevet 8. januar 2016 Jeg jobber selv på apotek, og jeg skjønner veldig godt at kundene blir usikre og skeptiske. Likevel hadde det gjort min arbeidsdag enklere hvis kundene hadde vært klar over at legen i 99% av tilfellene driter i hvilket preparat pasientene deres får fra apoteket Det er virkestoffet i preparatene som er viktig! Legene legger som regel bare inn originalpreparatene, og merker resepten med at det kan byttes til et rimeligere alternativ. Da er vi pliktige å spørre om kundene ønsker dette I sjeldne tilfeller kan en pasient reagere på et hjelpestoff i et preparat. Da reserveres det mot bytte, og legene merker resepten med at kunden skal ha ett bestemt preparat. I slike tilfeller spør vi ikke om kunden ønsker rimeligere alternativ. Anonymkode: 358de...8f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå