Gå til innhold

Til vegiterianere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 spørsmål til dere: Når noen argumenterer med din plantekost, og sier:"Du spiser opp maten til dyra!" Hva sier du da?

Om du har kuttet kjøtt, men ikke fisk: Hva er grunnen til det? Begge to er jo levende individ som kjenner smerte?

Anonymkode: c02c4...9a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer at maten min ikke må gjennom et unødvendig mellomledd for at jeg skal spise den. Hvorfor ikke ta mat direkte fra kilden i stedet for at man skal la den gå gjennom et mellomledd som er miljøfiendtlig, og lite dyrevennlig? 

Spørsmål 2 så kan jeg ikke svare, jeg ble vegetarianer med det samme, er på vei mot å bli veganer nå, og spiser ca 90% vegansk for øyeblikket :) 

Anonymkode: 8fe81...961

AnonymBruker
Skrevet

Det første spørsmålet er jo bare helteit. Man spiser ikke opp maten til dyrene, man spiser bare den samme maten.

Det andre derimot kommer nok av at mange mennesker feilaktig tror at fisk ikke er dyr og heller ikke har følelser.

Anonymkode: 5b8ed...d97

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg sjekket, så spiste jeg ikke raigras, høy og kraftfôr. Ei heller spiser matdyrene samme som vegetarianere av noe voldsomt art. Selv soyaen som går til dyrefôr og til menneskemat kommer fra to forskjellige steder.

Siste kan jeg ikke svare på, jeg spiser ingen av delene. Men jeg trur mange har en formening om at fisker ikke er dyr, og så er de ikke like søte. Jo søtere et dyr er, jo mer rettigheter har det i samfunnet og mer empati får det. Om folk hadde behandlet hunder og katter på samme måte som de dyrene i matproduksjon blir, så hadde de blitt dømt for dyremishandling og fratatt retten til å ha dyr garantert.

Anonymkode: 6ab88...a8e

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet
Den 7. januar 2016 at 19.34, AnonymBruker skrev:

Har 2 spørsmål til dere: Når noen argumenterer med din plantekost, og sier:"Du spiser opp maten til dyra!" Hva sier du da?

Om du har kuttet kjøtt, men ikke fisk: Hva er grunnen til det? Begge to er jo levende individ som kjenner smerte?

Spiser opp maten til dyrene? Jeg har aldri opplevd å få et så dumt spørsmål. Uansett spiser jeg ikke det samme som produksjonsdyr gjør.

De som spiser fisk er ikke vegetarianere.

Skrevet

Det svarer jeg ikke på

AnonymBruker
Skrevet
Den 7. januar 2016 at 19.34, AnonymBruker skrev:

1. Øh, jeg spiser jo ikke opp maten til dyrene.

2. Nå har jeg ikke kuttet ut kjøtt fullstendig, men har kjøttfrie perioder, der jeg allikevel spiser fisk. For meg så handler det ikke om at dyrene føler smerte eller ei, for meg så handler det om å gjøre en liten forskjell. Sist jeg sjekket så var det vel kjøttindustrien som var en av de største synderne når det kommer til global oppvarming og kjøtt er noe jeg fint klarer å kutte ned på/kutte helt ut i perioder. 

Anonymkode: 8be75...207

• Liker 1
Skrevet

Jeg sørger for at flere dyr får leve.

Jeg er pescetarianer fordi jeg tenker først og fremst på min egen helse og deretter miljøet. Og egentlig ikke så mye på at "dyr har følelser".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...