Tusenfryd Skrevet 8. oktober 2004 #2 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg hadde blitt lei meg/sur/drittforbanna hvis noen hadde kalt meg det. Så - ikke noe godt i mine ører.
Arkana Skrevet 8. oktober 2004 #3 Skrevet 8. oktober 2004 En som er ondskapsfull, slem mot andre, hensynsløs. Kan også gå på utseende, at noen er stygg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. oktober 2004 #4 Skrevet 8. oktober 2004 Det menes som regel at vedkommende er ondskapsfull og i stand til å påføre andre forskjellige former for ubehag og problemer. "Hu er ei skikkelig heks" betyr som regel ikke noe positivt...
Dina Skrevet 8. oktober 2004 #5 Skrevet 8. oktober 2004 En som er ondskapsfull' date= slem mot andre, hensynsløs. Kan også gå på utseende, at noen er stygg. Sånn oppfatter jeg det også!
Gjest heksa Skrevet 9. oktober 2004 #6 Skrevet 9. oktober 2004 Det er en sånn som meg i følge eksen..... og så jeg da som er så snill og grei egentlig 8)
Gjest Ethereal Skrevet 9. oktober 2004 #7 Skrevet 9. oktober 2004 Eksen kalte meg en gang heks.... I forbindelse med at jeg vekket ham om morgenen. Ikke lett
FallenAngel Skrevet 9. oktober 2004 #8 Skrevet 9. oktober 2004 Eksen kalte meg en gang heks.... I forbindelse med at jeg vekket ham om morgenen. Ikke lett Samme her.
Gjest Tex Skrevet 10. oktober 2004 #9 Skrevet 10. oktober 2004 Det er en sånn som meg i følge eksen..... og så jeg da som er så snill og grei egentlig 8) jeg også.......
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #10 Skrevet 10. oktober 2004 "Heks" er et ord som det legges så mange forskjellige tolkninger i at man bør være forsiktig med å bruke det. Her er noen av de tolkningene jeg kan komme på i historisk rekkefølge: 1. En kvinne med overnaturlige evner og kunnskap eller som hadde annen kunnskap enn hva andre hadde. F.eks. fordi hun kom fra et helt annet land. Dette kunne de bruke både til det gode og det onde. I utgangspunktet var de ikke slemmere enn andre men man skulle være forsiktig med å bli uvenner med de. 2. Ond kvinne med overnaturlige evner og kunnskap som brukte sine evner til å gjøre det vondt for andre. Sto i ledetog med den onde. Møtte Satan på St. Hans aften og hadde samleie med han da. 3. Ond kvinne (med vanlige evner og kunnskap) som har glede av å gjøre det vondt for andre. 4. Kvinne som er annerledes og gjør opprør mot vedtatte regler og normer. En slags feministisk opprører. Litt problematisk blir det når f.eks. barnehagen arrangere Heksefest for jentene og de ansatte assosierer "Heks" med tolkning 4 mens noen av foreldrene assosierer tolkning 2. Og hvis du blir kalt "Heks" i dag så er det ikke lett om de mener tolkning 3 eller 4. Hvis det var eks-kjæresten var det sikkert tolkning 3 men hvis det er en god kollega er det kanskje tolkning 4.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå