Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å kjøpe meg en rimelig laptop. Bra, som jeg kan ha lenge, men ikke for dyr.

GB er lagringskapasiteten, den bør være 30 eller mer?

RAM er hastigheten, den bør være ???? for å kunne kjøre flere programmer på en gang, spille, høre musikk

Prosessor hastighet i GHz = ???

Hvilke flere opplysninger bør man sjekke? Det er jo så masse tall og forkortninger i slike informasjonstabeller for nye pc'er.

Hva bør den ha av minnekort,skjermkort, osv osv av alle de dippedultene en pc inneholder?

kan noen forfatte en enkel liste som jeg kan sammenligne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok.. ikke så innviklet...

CPU(prosessor) burde være minimum 1GHz for å håndtere OS, musikk og ev. applikasjoner i dag. Ja, du klarer deg med mindre, men ikke kjøp lavere. (centrino gjelder seff med andre regler)

Du burde ha minimum 256 MBRAM. Helst 512. Dette er minnet til PC-en.

Harddisk.. Der sier Microsoft at XP krever minimum 2GB ledig plass på harddisk. Du burde ha minst 5GB. I tillegg kommer andre programmer. Jeg klarer meg utmerket 40GB i dag.

Ellers er det infrarødport. Dette er nødvendig hvis du f.eks. vil koble mobilen din til laptop som modem, for å komme deg på internett osv.

Firewire hvis du har tilleggsutstyr som krever dette. (iPod, digitalkamera/videokamera)

USB 2.0 for høyhastighetsoverføring av data via USB. Vanlig på de nyeste PC-ene.

Modem og/eller WLAN/nettverkskort for å komme deg på internett.

De aller fleste skjermkort takler vanlig PC-bruk inkl. vanlige spill.

CD(/DVD om ønskelig)-brenner hvis du har behov for det.

Blåtannradio hvis du har f.eks. mobiltelefon med blåtann-radio, for overføring av ev. filer.

Hvis du ønsker å koble PC-en din til f.eks. TV-en, trenger du en S-video-port.

I tillegg, sjekk dette;

Hva skal du bruke PC-en til.

Sjekk tester på kjente websider(www.itavisen.no/www.pcworld.no/hardware.no/www.barbara.no).

Gjest NOMADEN
Skrevet

Laptop er praktisk, men du får mere igjen for kronene med en stasonær PC. Har du ikke noen dårlige venner med litt pæil? Sjekk ut www.komplett.no Du kan ringe dem og be om råd. De bygger en PC for deg som er nøyaktig som du vil ha den.

Hos www.dell.no kan du skreddersy din egen PC. Velg heller en PC som er litt bedre enn du har bruk for. Harddisker er blitt så rimlige at det er ikke noe å spare om du går fra 40 til 80 Gigg. 2.4 til 3.0 GHzer vanlig idag. Velg 512MB minimum, for sikker hets skyld. XP Professional også. OfficePakken, like så. Du bilr flinkere efter hvert, og da tenker du:"Søren ååå" Trå til, gjør det orntli. Men vent til neste uke, for da blir det billigere.

Er det noe mere du lurer på, kom igjen og igjen :wink:

GUDD LØKK

Skrevet

:)

Jeg har stasjonær pc, et makkverk av en byggepc som en kompis bestilte og satte sammen. Den er så treg å starte og å bruke at det er nesten tid til å lage middag mens jeg venter, og den oppfører seg rart. Men det er iallefall en pc *ler*- endelig min egen. 2 år nå.' har XP profecional - "men den er litt ustabil har jeg fått noen tilbakemeldinger om" som min kompis så fint sa :roll:

Jeg kunne tenke meg en laptop fordi jeg da kan ha den med meg, da har jeg tingene jeg holder på med alltid for hånden, den tar mindre plass enn dette monsteret her *ler*, da kan jeg skrive, spille, koble meg på nettet, og jeg tror uansett at en slik en ville være bedre enn den jeg har nå *ler*. Det rare er at denne var kjapp til å begynne med, da var den en drøm - men gleden var kortvarig desverre.

Har kikket på noen på hjemmesiden til Elkjøp http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...roductpage_text

Den nummer tre der, ser ikke den ok ut? Det er compaq, det er vel et ok merke?

Jeg føler at skal man kjøpe noe som må settes sammen, så må man ha kunnskapene til det selv, slik at når noe går gæli, så kan man ordne det, og ikke stå hjelpesløs og prøve å få fatt i noen som kan fikse det. Så slik sett er det liksom tryggere å kjøpe noe ferdig noe?

Men jeg har jo ikke peiling på spesifikasjoner og slikt. Og har alle laptopper i det heletatt høytalere?

Skrevet

Hvis du skal ha en boks som skal være en stund, bør du gå for 512 mb RAM. Da er det få programmer du vil få problemer med, og maskinen går ikke supertregt selv om du gjør flere ting samtidig.

Gå for så stor harddisk du kan, innen rimelighetens grenser. 30 gb bruker du opp raskt, hvis du har et digitalkamera, eller liker å høre på mp3-er.

Legg også en del penger i en kjapp prosessor, dvs høy GHz-tall. Litt usikker på hva som er bra prosessorer nå, men de er stort sett tregere enn på stasjonære bokser. Det betyr at du må ut med mye mer penger for en bra laptop, enn for en like bra stasjonær.

Vil anbefale å gå for Windows XP professional. Litt dyrere enn Home, men da får du ingen triste overraskelser hvis du vil melde den inn i et domene (nettverk) senere. Det kan du ikke med Home. Du kan ta igjen pengene med å f.eks. gå for Open Office 1.1, som er gratis, i stedet for Office fra Microsoft. Det er nesten like bra som vanlig Office, og du kan åpne så godt som alle filer laget i MS Office-pakka uten større problemer. (Mulig man mangler litt formatering, men ikke mer enn det.)

Hvis du ikke har noen datakyndige venner, så bør du muligens vurdere å betale litt ekstra penger for support fra firmaet du kjøper maskinen fra. Dell er gode, har jeg hørt.

Den pc'en du har sett på hos Elkjøp synes jeg ikke du skal kjøpe. For lite RAM.

Og det er ikke noe galt med en byggepc, hvis man har giddet å bruke litt tid og krefter på å sette sammen en bra pakke. Skjønner heller ikke hvorfor kompisen din mener at XP er ustabilt. Er du sikker på at du faktisk har lovlig versjon? For samme pris som den du har sett på hos Elkjøp, så vil du få en veldig bra stasjonær byggepc. Laptoper er dyre, hvis du skal ha noe som duger til noe mer enn å enten surfe eller skrive brev - samtidig. (OK, litt overdrevet.)

Compaq er et bra merke, som nå er eid av HP. Så de fleste nye laptoper heter gjerne HP Compaq etellerannet. Men du burde muligens ta en titt på www.dell.no evt. sjekk litt rundt på nettet i forhold til pris. Men du får ikke noe som er langvarig bra for under 10.000 kr, er jeg ganske sikker på.

Catzy

Skrevet

Det er sannelig mye man bør tenke på. Var og kikket inne på expert i dag, der var det ingen spesielt billige. Men det er vel heller ikke sikkert billig er bra.

Mine bruksområder er iallefall :

laste ned og brenne musikk

internett

tekstbehandling

spill.

Og det er vel når det kommer til spill problemer kan oppstå dersom man ikke velger en god nok PC. har lyst på Sims2, men det kan vist ikke de svakeste med 30 Gb kjøre fikk jeg vite i dag.

Skrevet

Harddisk-størrelse har ingen ting med ytelse å gjøre. Så du kan fint kjøre Sims2 på en maskin med 30 gb harddisk, hvis du har nok ram, bra nok prosessor og et bra grafikk-kort.

Hvor mye penger er du villig til å bruke?

Catzy

Skrevet

Jeg hadde vel sett for meg rundt 8-9000. Helst et sted hvor det gikk an å ordne med avbetaling.

Gjest Anonymous
Skrevet
Mine bruksområder er iallefall :

laste ned og brenne musikk

internett

tekstbehandling

spill.

Og det er vel når det kommer til spill problemer kan oppstå dersom man ikke velger en god nok PC. har lyst på Sims2, men det kan vist ikke de svakeste med 30 Gb kjøre fikk jeg vite i dag.

(Advarsel: Langt innlegg følger.)

Hvis du aldri skal bruke maskinen i jobbsammenheng, har du neppe behov for å kunne melde maskinen inn i et Windows-domene. Dermed kan du trygt velge Windows XP Home i stedet for Professional, og spare noen kroner.

For å kunne brenne CD'er, må du selvsagt ha en CD-brenner. Det er svært vanlig med kombinerte DVD-spillere og CD-brennere på bærbare, så det burde ikke være noe problem.

Det skal godt gjøres å få en maskin med så liten harddisk at man ikke får plass til et spill eller 10. Det har derimot vært påpekt at lagringskapasitet (på harddisken) er vesentlig hvis man laster ned mye fra nettet. Det stemmer selvsagt, og bærbare maskiner leveres med vesentlig mindre harddisker enn det som er vanlig på stasjonære maskiner.

Mens man vanskelig får kjøpt en stasjonær maskin med en disk som er mindre enn 80 Gigabyte, er 30 eller 40 Gigabyte vanlig på bærbare. Årsaken er at det benyttes fysisk mindre harddisker; 2,5 tommer på bærbare mot 3,5 tommer på stasjonære. Derfor er lagringskapasiteten noe mindre.

Heldigvis er harddisken den eneste komponenten i en bærbar PC som garantert kan byttes ut senere, uten problemer. Du gjør altså ikke en uopprettelig brøler ved å velge en maskin med en litt liten disk.

Alle PC'er kan kobles til Internet, men vær obs. på at du velger en maskin med innebygget nettverkskort eller trådløst system, slik at du slipper å kjøpe dette i tillegg.

Hvis maskinen er merket "Intel Centrino", innebærer det at trådløs funksjonalitet er innebygd. Hvis du da skaffer deg et trådløst aksesspunkt eller trådløs router, kan du være på nett i hele huset.

Det går ikke an å kjøpe en ny bærbar PC idag som ikke kan brukes til tekstbehandlig, så der er du på trygg grunn. Du trenger strengt tatt ikke engang å kjøpe tekstbehandlingsprogram hvis du kan klare deg med OpenOffice-pakken (lastes ned gratis fra nettet). Og det kan du nok, for den leser og skriver Microsoft Office-filer uten problemer.

Da sitter vi igjen med spill-problematikken. Problemet der er ikke at spillene krever for mye internminne (RAM) eller harddiskplass. Selv de noe svakere prosessorene i bærbare maskiner kan stort sett klare de fleste spill, selv om de mest krevende spillene kanskje vil gå treigere.

Problemet er grafikkortet, som på bærbare maskiner overhodet ikke er noe kort, men en integrert del av maskinen.

Sørg for at du får en maskin med et bra grafikkort som har nok minne (ja, kortet har eget minne, RAM, i tillegg til maskinens internminne). Mange bærbare har f.eks. grafikkort med 32 Mb RAM. Dette er altfor lite til spilling. 64 Mb går stort sett bra, men først med 128 Mb kan man være rimelig sikker på at det meste vil virke.

Kortet må i tillegg ha 3D-funksjonalitet, og være "DirectX 9.0-kompatibelt". Hvis det står i spesifikasjonene at kortet støtter dette, er du i mål.

Du har dessverre ingen garanti for at en dyr PC nødvendigvis har god grafikkfunksjonalitet. Se f.eks. på spesifikasjonene til en IBM ThinkPad T41, en maskin som gjerne koster rundt 23 000 kroner:

Graphics Subsystem

Video RAM std/max: 32MB / 32MB

Graphics chipset: ATI Mobility RADEON 7500

32 Mb minne på skjermkortet, og ingen utvidelsesmuligheter. Duger overhodet ikke til spilling.

Dette er derimot grafikkortet til en Acer TravelMate 4501WLMi, som koster under halvparten:

Graphics:

ATi MOBILITY RADEON 9700 64MB DDR VRAM

Nå begynner det å ligne noe. Sims vil nok ikke ha noen problemer her.

Så du får gjøre det som nesten ingen gjør: Les spesifikasjonene. :)

Gjest Anonymous
Skrevet
:)

Det rare er at denne var kjapp til å begynne med, da var den en drøm - men gleden var kortvarig desverre.

Bare en tanke, men er pcen din full av virus og spyware? Og unødvendig programvare?

Skrevet

Jeg søker den jo med Norton for virus, og bruker Ad-avare med gjevne mellomrom, men vet jo ikke. Det kan jo godt ligge noe der som ikke burde det. Det har iallefall dukket opp programmer som jeg ikke vet hva er og ikke får vekk eller tør ta vekk.

Skrevet

Har du oppdatert ada-waren din? :wink:

Skrevet

Windows sies å ha en "levetid" på ca. ett år. Etter ett år, bør man egentlig reinstallere OS-et. Dette fordi harddisken din blir full av unødvendig filer og programmer som aldri blir brukt og ting går tregere og treeeeeeeeegere! ;)

Gjest BEDUINEN
Skrevet

Tøm midlertidige internett filer og defragmenter. Eller intaller www.ccleaner.com Kjør alle tre "fanene" deretter defrag. Defrag finner du på Start > Programmer> Tilbehør> Systemverktøy> Defragmenter. Hvis det ikke har vørt gjort noen gang, kan det ta mange timer.

Rydd gjerne i mailprogrammet først. Kast gammel mail. Både mottatte og sendte. Sjekk opp om det finnes programmer du ikke har bruk for. Kontrollpanel>Legg til fjern programmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...