Gå til innhold

Problemer med utleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, det har seg slik at jeg og samboeren min fikk beskjed om at vi måtte flytte ut i februar fordi utleier skal ha leiligheten selv. Dette fikk vi beskjed om i desember. Vi bor i et boligsameie, med flere leligheter så da var vi så heldig å fant en leligheten vi kunne flytte inn i løpet av slutten av januar/begynnelsen av februar som er rett ved siden av her.

jeg sendte oppsigelse den 6.1 også er tiden en måned som det står i kontrakten. Så da blir det jo til den 6.2

hun påstår at vi må betale til den 18 februar, noe jeg syntes er tull da det står i kontrakten at det er en måned oppsigelsestid. Også sa jeg at vi må ha depositumey ut som er på 30 000 slik at vi kan sette det inn på den andre leligheten. Vi har ikke ødelagt noen ting og de var her senest for 2 uker siden og snakket med oss. Nå har hun plutselig dratt til india og kommer ikke tilbake før 20.februar og sier at vi ikke kan få depositumet ut før hun er tilbake fordi hun ikke får sett på leiligheten. Jeg kan ikke noe for at hun dro til india heller. Hvs skal jeg gjøre?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Oppsigelse på en måned vil vanligvis bety en måned fra starten av neste kalendermåned, altså 1.2.. Kontrakten vil da gå ut 1.3. Men her kan dere ha spesifisert dette annerledes. Les i kontrakten. Hvis så er tilfelle så er 18. februar ikke noe å klage på. Men fikk dere noe skriftlig fra huseier når hun sa ifra? Leverte hun oppsigelse til dere da? Det kan endre ting, siden hun også kan si opp kontrakten med samme frist.

Jeg forstår godt at utleier ikke vil gi slipp på depositumet før leiligheten er sett over og nøkler mottatt. Det er standard, og derfor man har depositum. Jeg ville snakket med der dere skal leie etterpå og forklart når dere får despositumpengene tilbake, og høre om dere så kan ordne med depositum på det nye stedet når dere har fått dette utbetalt.

Endret av Arca
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

oppsigelse må sendes innen siste dag i måneden før, dvs at hvis dere skulle ha vært ute til 1.februar, så måtte dere sagt opp innen 31.12

Anonymkode: 63026...e9f

Skrevet

Ts her. Det står ikke noe dato spesifisert i kontrakten når det gjelder dato av oppsigelse. Hun leverte ikke oppsigelse, men sa flere ganger på tlf at de skal flytte inn i februar. Har snakket med hun nye som vi skal leie av og hun leverer ikke ut nøkkler før deposotumet er betalt inn Desverre. Vi er studenter, så har liksom ikke 30 000 liggende og slenge heller..

AnonymBruker
Skrevet

Oppsigelse løper normalt (dersom ikke annet er spesifisert) fra starten av kalendermåned. Så som de over har nevnt må du sende oppsigelse før desember er omme om du skal kun betale til 1.februar. 

Har du sendt oppsigelse 6.1 skal du egentlig betale ut februar, da oppsigelsen løper fra 1.feb. Her skal utleier overta leiligheten den 18. så du slipper med andre ord å betale resten av februar.

Depositum utbetales etter leietaker har forlatt leiligheten og vasket seg ut. Utleier skal alltid kunne se over leiligheten, og dette skal skje når dere ikke lenger bor der, hvis ikke er det selvsagt ikke den standarden leiligheten forlates i. Jeg forstår at dere trenger depositum til neste leieforhold, men denne mellomfinansieringen må dere skaffe selv - det er standard at det er slik. 

Anonymkode: 59045...665

• Liker 1
Skrevet

Dump henne.... 😛

AnonymBruker
Skrevet

Der er noe firma som hjelper til når man ikke kan betale depositum, husker ikke hva det heter, og vet ikke hvordan det fungerer. 

Kan dere snakke med bankennog få et lån til depositum i påvente av frigivelse av det dep. Dere har hos nåværende eier? Låne hos familie? 

Alternativt får du ta kontakt med noen som kan yte juridisk hjelp, men dere sitter nok i et knipetak. 

Anonymkode: 4c4f5...55d

Skrevet

Ts her. Vet ikke om vi får tatt opp så mye i banken da vi er studenter.. Familie har vi allerede spurt..

AnonymBruker
Skrevet

Får dere ikke store stipend nå dere kan låne av til dere får tilbake depositumet?

Flytter hun inn 1. februar så skal dere ikke betale leie. Dere skal ikke betale leie når dere ikke kan bruke leiligheten, hun skal ikke ha dobbeldekning.

Anonymkode: b392a...1c2

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, enirt skrev:

Ts her. Vet ikke om vi får tatt opp så mye i banken da vi er studenter.. Familie har vi allerede spurt..

Noen banker har et eget lån som heter depositumslån. Kan jo prøve det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...