Gå til innhold

Ta fra de fattige, gi til de rike- stemmer dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare nokså skamfull innrømme at jeg ikke har noe spesiel greie på, eller interesse for politiske greier. Det som skjer, det skjer jo uansett liksom :oops: Og det er så masse vanskelig å sette seg inn i, så masse navn og meninger, debatter.

Men, nå hører jeg at det skal bli sånn at de som er rike må betale mindre skatt, og at vi som ikke har så veldig bra lønn må betale mer, og at varer blir dyrere, momsen stiger .... Kort og godt slik jeg forstår det så vil de ta fra de som har lite og gi til de som har mer. Stemmer dette?? Det er jo fullstendig hårreisende og uakseptabelt ! Hva slags rike tullinger er det som har kommet på dette da? Hva bra skal det gjøre for oss? De har det jo bra fra før, hvorfor straffe oss andre med å gi oss mer å betale for?

kan ikke noen være så snille og forklare dette litt for meg, på en enkel måte. Svart hvitt.

ER det virkelig så ille som det høres ut for dette her? Og hva kan vi gjøre med det?

*prøve å forstå litt*

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesten
Skrevet

Dei skal blant anna legge på momsen på mat, og ta vekk skatten for å bu i eigen bustad. Dette inneber sjølvsagt at dei som leiger ikkje får fordelen av skatteletta, men må betale meir for mat. Dette er heilt vanleg ved blå regjeringar, og burde ikkje overraske nokon. Kanskje på tide og engasjere seg meir i politikken? Det er dessverre der beslutningane blir tatt... Og det er ikkje alltid at alle politikarar veit heilt kva dei driv med. Heller sjelden er eg redd...

Gjest NOMADEN
Skrevet

Det er flere nordmenn som eier egen bolig enn de som leier. What's the problem?

Uhjelpen øker med i,6 milliard. Mere til Arafat og til korrupte afrikanske land. Det er vel slikt som koster, men er helt OK.

Arafat & CO har mottatt 35 milliarder Kr. Divider det på 6000Km2 (Gaza & Vsetbredden)og du får Kr. 5,80 pr m2

O% utbytteskatt er helt OK. Overskuddet i A/Ser er allerede beskattet.

Skrevet

Dette er første runde i "kampen om statsbudsjettet"! For guds skyld, vent med å forsere eventuelle problemer til statsbudsjettet er endelig vedtatt!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Evn. kan man jo tenke på alt man får for de pengene man betaler i skatt: Gratis utdannelse, gratis sykehus, gratis plejehjem, billigere barnehageplasser, bare for å nevne noe...

Piglet

Skrevet

Momsen stiger - en handlevogn med varer for kr. 1000,- blir hele kr. 10,- dyrere ... tror ikke akkurat at folk går under av det.

At boligskatten forsvinner er jammen på tide - det å beskatte folk for fordelen ved å bo i egen bolig er uhørt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har forstått det slik at toppskatten skal bli mindre, det vil gjelde de som tjener fra 354300 kr i skatteklasse 1 og 378600 kr i skatteklasse 2. Altså vil det ikke komme noen "fattige" tilgode. Samtidig som momsen økes med 1 % noe som de "fattige" må være med på å betale.

Skrevet

Men så skal vel også minstefradraget økes?

Og hvem er disse "rike" som Stoltenberg snakker om? De som tjener over toppskattnivå? Maken til tøv... Man er ikke rik i Norge selv om man tjener over 354.000,-.

Skrevet
Men så skal vel også minstefradraget økes?

Og hvem er disse "rike" som Stoltenberg snakker om? De som tjener over toppskattnivå? Maken til tøv...  Man er ikke rik i Norge selv om man tjener over 354.000,-.

Vel, det er jo noen som tjener mer enn 354.000,- man må kunne kalle rik, da...

Gjest Fighter
Skrevet

De som tjener 354.000 har mer enn mange andre. :wink:

Skrevet

Med 200.000 så ser jeg ikke på meg som rik iallefall. Det går fra hånd til munn. Og jeg kan ikke si at dyrere leger og mere moms og slikt er gledelige nyheter. Minstefradag (hva nå deter) og boligskatter og slik gjør ikke noe fra eller til for meg. jeg leier og eier ikke. Det jeg trenger er rimeligere mat, mindre skatt, rimeligere alt mulig, høyere lønn. Bare det å gå på kino koster jo en formue, og nå skal de legge på prisene der også fikk jeg høre.

Jeg synes at de som tjener masse skulle skattet mer enn oss som tjener lite. De ville likevel hatt nok å rutte med. Jeg synes faktisk det er masse i dette landet som er dyrt jeg. kanskje fordi eg ikke har råd til å kjøpe det/gjøre det selv og at det blir "luksus" i mine øyne. ting som for andre blir en selfølge kanskje.

Uansett, politikk og slikt er håpløst å finne ut av. Hvem er de lavtløntes parti?

Gjest Gjesten
Skrevet

At egenandelen ved medisiner og medisinsk behandling skal økes fra 1500-> 2500 er noe som kan gå spesielt ut over pensjonister og uføretrygda. Det er et eksempel på at de "rike" får mer. Og de som tjener over 354000 i året tjener langt mer enn mange andre ja...

Skrevet

som student uten jobb lever jeg på 80 000 i året, dvs under den norske fattigdomsgrensa. jeg har mindre å leve av enn en minstepensjonist. jeg er kronisk syk, og har store utgifter til medisiner på blå resept+lege. minstepensjonistene rammes ikke av økning i egenandelene, det gjør jeg. (hvis de blir gjennomført. dette kommer den borgerlige regjeringa med i hvert eneste budsjettforslag). trenger en person med årslønn over 345 000 skattelette mer enn jeg trenger at egenandelstaket ikke heves drastisk?

kattepus: tradisjonelt tar høyresiden mest hensyn til de høytlønte og det private næringsliv, mens venstresiden går inn for en politikk noe mer i harmoni med de lavtløntes behov. men det er selvfølgelig litt mer komplisert i praksis.

Gjest Anonymous
Skrevet
De som tjener 354.000 har mer enn mange andre. :wink:

Jada, men hva er galt med det? Nå er det ofte en grunn til at enkelte tjener lite...

Hvor går grensen til "rik". I vår husstand har vi en samlet brutto inntekt på ca 800.000,-. Med gjeld på hus og bil, barn osv. så lever vi ikke akkurat i overflod allikevel.

Men Stoltenberg vil kanskje kalle oss rike allikevel? Snakk om å være unyansert..

Skrevet
Trenger en person med årslønn over 345 000 skattelette mer enn jeg trenger at egenandelstaket ikke heves drastisk?

Hvorfor skal personer som jobber hardt, er flinke, utdannede og smarte (les høytlønte) betale en større andel av sine inntekter i skatt enn personer som har valgt bort utdanning og er late (les lavtlønte)?

Nå er det selvfølgelig ikke sånn at alle lavtlønte faller under denne paraplyen. Noen har kanskje fått barn i ung alder, blitt syke osv. osv.) Men allivevel er det noe prisippiellt galt med å straffe dyktighet og arbeidsiver med høyt skattepress, i mine øyne.

En annen ting som tydeligvis er glemt i denne debatten er regjeringens forslag om utbytteskatt. De aller rikeste her i landet er ikke lønnstakere, men aksjonærer. Regjeringen ønsker å skattelegge deres utbytter for å utligne forskjellene mellom utbytte og inntekt.

Og en momsøkning på 1% er da ikke all verden. Det er forsvinnende lite i en families samlede utgifter.

Skrevet

alle som tjener mindre enn 345000 er late og har valgt bort utdanning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Yepp, de som har master i statsvitenskap f.eks.

Skrevet

Les hele innlegget ivanka.

Skrevet

dyktighet og arbeidsiver gir seg ikke nødvendigvis utslag i høy lønn, monster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...