Gjest fortvilet pappa Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Jeg har ei 16 år gammel jente som for en tid tilbake pakket bagen og dro til kjæresten etter en konflikt i hjemmet. Ingen stor konflikt, faktisk den første gangen hun ble snakket til etter at hun flyttet hit. Hun nekter nå å komme hjem, har kontaktet barnevernet som har konkludert med at hun har hatt og ville hatt det godt dersom hun kom hjem. Hun har vært under barnevernet tidligere. Datteren min har tydelig uttrykt at hun ikke kommer hjem igjen. Vi har sagt at så lenge hun velger å ikke komme hjem, vil hun kun få barnetrygden. Samt at vi dekker evt utgifter med lege osv. Er det andre som har erfaring med dette? Hun turer frem som hun selv vil og forventer at jeg stiller opp med penger når det er noe hun trenger. De siste mnd har det vært tusenvis av kroner ut i legeutgifter og lignende. Jeg selv mener at når man velger å forlate hjemmet sitt på den måten så får man klare seg selv. Hadde satt pris på innspill:)
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Dere plikter å forsørge henne frem til hun er ferdig på videregående og hvis dere ikke stiller opp frivillig så kan hun kontakte Nav og få bidraget fastsatt og innkrevd gjennom de. Dersom helsesøster, rådgiver eller andre kan bekrefte at hun må flytte hjemmefra pga vanskeligheter i hjemmet så kan hun igså søke om borteboerstipend. Måten du legger frem saken og holdningene dine på, gjør at jeg aner en viss forståelse for hennes synspunkter her. Anonymkode: 790a5...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Var hun under barnevernet fordi hun hadde atferdsproblemer og den slags, eller fordi dere som foreldre var uskikket? Det har litt å si.. Anonymkode: 72bfb...484 1
Gjest Blomsterert Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, fortvilet pappa skrev: Jeg har ei 16 år gammel jente som for en tid tilbake pakket bagen og dro til kjæresten etter en konflikt i hjemmet. Ingen stor konflikt, faktisk den første gangen hun ble snakket til etter at hun flyttet hit. Hun nekter nå å komme hjem, har kontaktet barnevernet som har konkludert med at hun har hatt og ville hatt det godt dersom hun kom hjem. Hun har vært under barnevernet tidligere. Datteren min har tydelig uttrykt at hun ikke kommer hjem igjen. Vi har sagt at så lenge hun velger å ikke komme hjem, vil hun kun få barnetrygden. Samt at vi dekker evt utgifter med lege osv. Er det andre som har erfaring med dette? Hun turer frem som hun selv vil og forventer at jeg stiller opp med penger når det er noe hun trenger. De siste mnd har det vært tusenvis av kroner ut i legeutgifter og lignende. Jeg selv mener at når man velger å forlate hjemmet sitt på den måten så får man klare seg selv. Hadde satt pris på innspill:) Tusenvis av kroner i LEGEutgifter og liknende.Hva er liknende??
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Her gir du litt men ikke alt, dermed sitter vi igjen med flere spørsmål. Hun har tidligere vært under barnevernet? Og etter at hun flyttet hit? Hvorfor har hun vært under barnevernet før 16 års alderen? Det er vesentlige opplysninger for å kunne svare deg. Vi kan spekulere i hvorfor andre har hatt henne boende hos seg, men det fører ikke noe kloke svar av spekuleringer. Men noe har manglet hos foreldrene, hva? Du kan ikke begynne å være mamma når barnet er 16 år gammelt, det er for sent, noe hun viser ved manglende respekt for deg. Tusenvis av kroner på (nødvendig?) Legehjelp? Unormalt! Hadde dette vært vårt barn, hadde min mann dratt og hentet jenta, om nødvendig med makt. Gitt beskjed til kjæresten om at han ikke fikk lov til å huse henne, og fått jenta i tale hjemme. Om nødvendig med fagfolk og andre familiemedlemmer tilstede. (Ja, vi har hentet hjem en urimelignungdom fra byen flere ganger, inntil ungdommen forstod hvor skapet skal stå. Noe som er vår oppgave å vise og formidle med ord.) Anonymkode: 5541e...177 5
Gjest snoopy_93 Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 8 minutter siden, Blomsterert skrev: Tusenvis av kroner i LEGEutgifter og liknende.Hva er liknende?? Kanskje datteren har en sykdom som krever ekstra tilsyn av lege nå som det er kaldt ute?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Det går ikke an å ha tusenvis av kroner til legeutgifter pga frikortordningen Anonymkode: 9616e...687 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her gir du litt men ikke alt, dermed sitter vi igjen med flere spørsmål. Hun har tidligere vært under barnevernet? Og etter at hun flyttet hit? Hvorfor har hun vært under barnevernet før 16 års alderen? Det er vesentlige opplysninger for å kunne svare deg. Vi kan spekulere i hvorfor andre har hatt henne boende hos seg, men det fører ikke noe kloke svar av spekuleringer. Men noe har manglet hos foreldrene, hva? Du kan ikke begynne å være mamma når barnet er 16 år gammelt, det er for sent, noe hun viser ved manglende respekt for deg. Tusenvis av kroner på (nødvendig?) Legehjelp? Unormalt! Hadde dette vært vårt barn, hadde min mann dratt og hentet jenta, om nødvendig med makt. Gitt beskjed til kjæresten om at han ikke fikk lov til å huse henne, og fått jenta i tale hjemme. Om nødvendig med fagfolk og andre familiemedlemmer tilstede. (Ja, vi har hentet hjem en urimelignungdom fra byen flere ganger, inntil ungdommen forstod hvor skapet skal stå. Noe som er vår oppgave å vise og formidle med ord.) Anonymkode: 5541e...177 Samme her. Han hadde tatt ho over skuldra om han måtte. Når jeg var i den alderen der og ikke kom hjem fra byen, så syklet pappa rundt i byen å ropte på meg...ved å synge egenkomponerte sanger..true story...dødspinlig..Men det virket iallefall. Løp hjem så fort jeg kunne for å få stoppet det og turde ikke prøve noe sånt igjen. Anonymkode: 826f7...7eb 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #9 Skrevet 7. januar 2016 Hun er ikke myndig, vanlige legetimer koster henne 0,-! Anonymkode: e2d16...f8e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #10 Skrevet 7. januar 2016 Ringe politet og få dem til å hente henne?? Anonymkode: 2980c...c0e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #11 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringe politet og få dem til å hente henne?? Anonymkode: 2980c...c0e Ts har slettet seg. Anonymkode: d4bbb...0b9
Sirah Skrevet 7. januar 2016 #12 Skrevet 7. januar 2016 Dersom du fremdeles leser tråden TS så ring politiet. Hadde jeg stukket av når jeg var 16 så hadde pappa kommet å dratt meg hjem etter ørene.
Roseh Skrevet 7. januar 2016 #13 Skrevet 7. januar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er ikke myndig, vanlige legetimer koster henne 0,-! Anonymkode: e2d16...f8e Jo. Det er gratis når man er under 16. Men fra og med 16års alder koster det penger. Det er tannlege som er gratis til man er 18.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #14 Skrevet 7. januar 2016 Hvorfor er dere så vanskelige mot ham da? Nicket sier "fortvilet pappa" - han kjenner ikke til trollkjerringene på KG, åpenbart, og unnlot å oppgi hele anamnesen og livshistorien til seg selv og barnet- bummer no.1. Det blir det ikke mange konstruktive svar av. Jeg skjønner fortvilelsen. Å være forelder til en 16-åring som vil leve sitt eget liv må være noe av det vanskeligste som finnes. Jeg foreslår at du prøver å skrive en mail til henne der du prøver å snakke henne til fornuft og ber om at dere må få snakke sammen- men på en hyggelig og forsonende måte. Ja, vet at det ikek er du som skal være forsonende her, kanskje (vet ikke hva konflikten gikk ut på), men det er nok en smart fremgangsmåte. STryk henne med håra, fortell at du bryr deg og er glad i henne. og håper at dere kan få et harmonisk forhold. Anonymkode: 464ab...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #15 Skrevet 8. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dere så vanskelige mot ham da? Nicket sier "fortvilet pappa" - han kjenner ikke til trollkjerringene på KG, åpenbart, og unnlot å oppgi hele anamnesen og livshistorien til seg selv og barnet- bummer no.1. Det blir det ikke mange konstruktive svar av. Jeg skjønner fortvilelsen. Å være forelder til en 16-åring som vil leve sitt eget liv må være noe av det vanskeligste som finnes. Jeg foreslår at du prøver å skrive en mail til henne der du prøver å snakke henne til fornuft og ber om at dere må få snakke sammen- men på en hyggelig og forsonende måte. Ja, vet at det ikek er du som skal være forsonende her, kanskje (vet ikke hva konflikten gikk ut på), men det er nok en smart fremgangsmåte. STryk henne med håra, fortell at du bryr deg og er glad i henne. og håper at dere kan få et harmonisk forhold. Anonymkode: 464ab...b0b fader jeg er så enig med deg. mange trollkjerringer her. aldri vært på et forum før hvor folk bare skriver ting for å lire av seg faenskap og lage kvalm. jeg synes nesten det er fascinerende å se. lurer på hvorfor moderatorne her har latt det gå såpass langt som det har. man finner jo ikke en eneste tråd uten slike sure oppgulp og halveis personangrep. Anonymkode: 7dd14...301 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå