Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren fikk i går kontatert prolaps nede i korsryggen. Han fikk beskjeden hos han som tok MR-røntgen på han, men må jo vente med å "komme seg videre" (hvis det er noe å komme seg videre til), til legen har fått brev osv...... :cry: :cry:

Er det noen behandlinger som hjelper; fysioterapi/kiropraktor? Eller er det bare ro som er "medisin"?

Han har hatt vondt siden påsketider, men nå er det værre enn noen gang. Han egentlig veldig aktiv av seg, så dette sliter veldig på han. Han studerer nå, men flere ganger i løpat av dagen må han legge seg ned på gulvet - han synes selv at han får slappet best av i ryggen på gulvet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror nok det bare er ro og hvile som hjelper.

Mange i min familie som har hatt prolaps og er operert for det.

Har selv store ryggsmerter til tider, det eneste som hjelper er ro, men i gode perioder er det viktig å gå, og da særlig i naturen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er ikke farlig å gå til kiropraktor i hvert fall - ta gjerne med røntgenbildene. Kiropraktoren kan i alle fall hjelpe til med å avlaste musklene i ryggen, og det er ofte de som gjør mest vondt. Det kan hjelpe veldig mye! Dessuten gir de også råd om hva du bør og ikke bør gjøre, skotøy, trening, belastning osv. Mye flinkere til å ta seg tid til pasienten enn det en lege er.

Gjest Twigi ulogget
Skrevet

Alvorlig talt! Altfor mange rygger er blitt permanent ødelagt av kombinasjonen ligge på sofaen/vente på operasjon/ta en mislykket operasjon.

Samboeren din må komme seg avgårde til en skikkelig kiropraktor, de tar bilder og vurderer hva som kan gjøres. Eventuelt en naprapat (en slags kombinasjon av kiro og fysioterapeut - som i større grad behandler årsaken til problemene).

En lege vil bare be ham ligge helt rolig og vente på operasjon - det er ikke noe liv!

Skikkelig ryggvondt betyr at man må ta det pent en liten stund, men det eneste som har virket på meg har vært å komme meg ut i skogen. Mannen min har nesten leid meg rundt, halt meg avgårde, "sleng på armene" - alt for å få tilbake bevegeligheten. Sammen med kiropraktorbehandling har det gjort meg helt fin - så lenge jeg er nøye med å trene flere ganger i uka.

Vi er ikke skapt for å sitte på en stol hele dagen!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:Nikke:

Kjenner mange som på eget initiativ har gått til kiropraktor mens de ventet på operasjon (av div. rygglidelser), og da de endelig fikk tilbud om operasjon, trengte de det ikke lenger.

Hadde de hørt på legen hadde de da gått sykmeldt i ett-to år... i stedet var de tilbake i jobb etter noen uker. Helsevesenet gjør Norge sykere!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hold deg i bevegelse, kroppen stopper av seg selv hvis den blir drevet for hardt! Det er viktig å "varme" opp kroppen litt, og så tøye forsiktig etterpå. Prolapser i korsryggen skal å over av seg selv, men det kan ta lengre tid for noen. Hvis man er bra trent, går det som regel raskere over.

Det jeg mener er at ryggen blir ikke bedre av å ligge stille. Det verste for han er sikkert å sitte.

For all del - Holde deg langt unna en kiropraktor! Skiveprolaps vil si at det har rent ut en slags gelévæske som sannsynligvis trykker på nervetrådene. En kiropraktor kan irritere opp det igjen, så massasje er heller ikke mest gunstig. Alle spesialister jeghar pratet med har sagt at en kiropraktor vil gjøre vondt verre. Noen er flinke og du kan være heldig slik at det vil hjelpe deg, men med et prolaps ville jeg ikke tatt sjansen.

Jeg vil anbefale en fysioterapeut. Det er viktig å få veiledning i å trene opp kroppen riktig igjen. Når man har smerter i korsryggen og mulig nedover beina, er det lett at man "går seg skeiv" - dvs forandrer kroppsholdning etc som kan føre til at man vil slite enda mer og lengre med ryggen.

Betennelsesdempende medesin kan hjelpe.

Gjest Anonymous
Skrevet

Først å frems er det viktig å vite HVA et prolaps er. En kiropraktor kan IKKE hjelpe med dette.

Et prolaps er IKKE en skiveutglidning, men det er mellomvirvelputen i ryggen som har sprukket og inni den er der en veske som da vil sive ut og event trykke på nerver som f.eks. isjias nerven.

En skal ikke spøke med et prolaps.

Et prolaps kan med tiden forsvinne, d.v.s at vesken som har lekket ut, tørker bort.

I veldig mange tilfeller så vil et prolaps før eller senere føre til en operasjon.

Men i denne tiden før dette er aktuellt, skal en ikke være redd for å bevege ryggen, ikke belaste. Gå turer i skog og mark, så langt dette er mulig,

Virkningen dersom man går til en kiropraktor vil bare være at mere veske vil komme ut. Av trykket kiropraktoren påfører pasienten. Gå heller til fysio. for event å få hjelp til å holde muskl. løs og smidig.

Jeg har selv vert operert for prolaps, ikke en enkel operasjon å komme seg etter, men nå er jeg fullt oppegående.

Men det er også noe som heter en gang rygg pasient alltid rygg pasient. Det er vel noe i dette.

Håper dere finner ut av ting og at ryggen blir bra.

Skrevet

Må man bli operert hvis man har prolaps?Moren min fikk vite at hun hadde det på torsdag.Men legen sa ikke noe om operasjon

Gjest Anonymous
Skrevet

De vil helst ikke operere for prolapser siden det skal tørke inn av seg selv.

Jeg har grått og bedt på mine knær om operasjon fordi jeg sleit med ryggen og lammelser i beina i flere år, men alle legene frarådet meg det.

Dersom jeg betalte masse penger og insisterte på det, kunen de gjort det på et privat sykehus. De var likevel motvillige, siden (i følge dem) det bare er 50% sjanse for at jeg ville bli bra i ryggen igjen - og det ville ta lang tid. Mange sliter med arrvev og stivhet og smerter etterpå og blir aldri bra igjen.

I dag er jeg svært takknemlig for at de var så motvillige til operasjon. Jeg er helt fin igjen!! (Jeg er i 20-årene. Alder har nok noe å si også..)

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei en bør helst ikke operere for prolaps, men i noen tilfeller er det ingen annen utvei.

Jeg ble selv operert.

Jeg vet ikke hvordan ryggen ville vært i dag, uten operasjonen. Så jeg ville ikke vert foruten, men på samme tid ville jeg tenkt meg godt om før jeg ble operert.

Dette p.g.a den laaaaange rekonvalens perioden etterpå. Jeg er 27 og ble operert for 2 år siden.

Tror jeg brukte over 1 år på å komme meg etter operasjon.

Men det var vert det, fra å måtte gå med krykker er jeg nå en aktiv småbarns mamma til en skjønn liten trulte.

Skrevet

Noen som vet om det re mulig med laseroperasjon for prolaps eller om man må under "kniven"?

Gjest Anonymous
Skrevet

en må under kniven for å fjærne et prolaps.

Jeg vet det finnes en klinikk i Oslo, som behandler rygg og nakke problemer.

De er tverrfaglige og jobber tre grupper sammen. Fysio., akkupunktur og anestesi.

De setter sprøyter som lammer den nerven som fører smerter osv.

Heter Norsk Nakke- og Rygg klinikk i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...