Gå til innhold

har fått påvist høyt stoffskifte, hvorfor må man til endokrinolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg har nylig fått påvist høyt stoffskifte og fastlegen har sendt henvisning til endokrinolog. Har skjønt det slik at de fleste med høyt stoffskifte blir sendt til endokrinolog, mens de med lavt stoffskifte ofte ikke blir det, noen som vet hvorfor det er slik?

Jeg merker ingen symptomer bortsett fra at jeg har vært en del trett og sliten. Og kondisen er heller dårlig, men vet ikke om det kan komme av stoffskiftet? Hvilepulsen er normal.

Blodprøvene mine sier:S-TSH: under 0.01, S-FT4 42, S-Thy perox.antis over 600 og S-THS rec.antis 3.

Er dette mye for høyt?

Håper noen vil hjelpe :)

Anonymkode: fd502...f3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal i behandling og spesialistene på dette er nettopp endokrinologene. Før behandling startes er det viktig å finne ut av hva slagt type høyt stoffskifte du har. En fastlege har som regel lite kunnskap om dette. Lavt stoffskifte er i de fleste tilfeller langt enklere å behandle og gjøres i de aller fleste tilfeller av fastleger. 

At du føler at du har dårlig kondis skyldes nok det høye stoffskiftet. Hjertet blir påvirket av det.

Hvor mye for høyt spiller i grunnen liten rolle. Du har antistoffer og ubehandlet vil det nok kun stige. 

Anonymkode: ee805...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi stoffskiftet har med hormoner å gjøre. Ordet endokrin omhandler kjertler i kroppen som skiller ut hormoner eller andre produkter direkte inn i blodbanen. Høyt stoffskifte innebærer vel overproduksjon av hormoner i skjoldbruskkjertelen, som er en av de viktige endokrine kjertlene i kroppen. Endokrinologer har peiling på dette, og derfor er det jo bare bra at du får mer utredning der av noen som kan det :) 

God bedring! 

Anonymkode: 3e1bb...c27

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) 

Jeg vet hva endokrinologen gjør, men ble nysgjerrrig på hvorfor de med høyt som regel blir henvist og de med lavt starter behandlingen hos fastlegen og ikke hos endokrinolog, hvis det er vanskeligere å behandle høyt så skjønner jeg det, takk for forklaring :) Har liksom tenkt at det ikke er så stor forskjell på behandlingen siden begge deler behandles med tabeletter (ulike typer såklart) i begynnelsen.

Det er jo selvfølgelig bra å få mer utredning ja, bare syntes det var litt rart siden jeg har så lite symptomer :)

Noen som har peiling på blodprøveverdiene? :) Har lest meg litt opp og sjønt det slik at det er FT4 som sier mest om hvor høyt stoffskiftet er, men har ikke funnet noe om hva som regnes som høye verdier eller bare litt over normalen feks :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ulike referanseverdier hos ulike laboratorier som tar prøver. Hos de fleste regnes FT4 opp til 25 som innenfor normalverdier. FT 4 over dette sammen med supprimert Tsh indikerer forhøyet stoffskifte.

Du har ikke fått målt FT3, denne bruker også å være forhøyet hos de med forhøyet stoffskifte. Din FT4 er utenfor normalverdier, men den kunne vært langt høyere og med det hadde sikkert også FT3 vært høyere og du hadde hatt flere symptomer på sykdommen. FT3 (som er det aktive hormonet) sterkt forhøyet gir mange ulike symptomer på sykdommen. FT4 "tallet" viser kun "hormonlager" av T4 i kroppen (hos deg da høyere enn normalt). 

Selv hadde jeg FT4 på 78, supprimert Tsh og forhøyet FT3 da jeg ble diagnostisert og var veldig dårlig på det tidspunktet. Så du befinner deg ikke i noe "ekstremområde" om det er til hjelp å få vite :)

Anonymkode: ee805...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Har ikke hørt noe om FT3 nei. Var ikke klar over at det var den som "gir" symptomene, da vet jeg det :)

Det var det jeg lurte på ja, hvor høye verdiene kan bli osv, så takk :) Har jo tenkt at mine verdier ikke kan være så veldig unormale siden jeg merker så lite til det, men ikke funnet ut noe om hva som regnes som litt forhøyet, veldig forøyet osv, så takk for at du delte :) Da satser jeg på at det blir raskt normalt igjen når jeg starter på tabelettene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...