Gå til innhold

Er dette en god plan for oppstramming?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er en 20 år gammel jente som nå har bestemt meg for å stramme opp kroppen. Har igrunn alltid vært relativt slank, så har ikke noe mål om å gå ned i vekt, bare stramme opp. Har alltid vært ganske aktiv, går mye fjellturer, liker å svømme, stå på ski m.m. 

Nå har jeg begynt å trene styrke med vekter 3 dager i uka (da mest fokus på overkroppen siden bein og rumpe får kjørt seg på fjelltur), og disse dagene går jeg tur i moderat tempo senere på dagen. De dagene jeg ikke trener styrke, jogger jeg en runde på ca 45 minutter. 

Jeg spiser normalt. Ikke oversundt, ikke lavkarbo, men normalt. Lager alt fra bunnen og unngår brød/potet/pasta fordi magen ikke liker det. Hørres dette ut som en plan for dere som kan litt om det? 

Anonymkode: 305d5...2b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 7. januar 2016 at 13.16, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg er en 20 år gammel jente som nå har bestemt meg for å stramme opp kroppen. Har igrunn alltid vært relativt slank, så har ikke noe mål om å gå ned i vekt, bare stramme opp. Har alltid vært ganske aktiv, går mye fjellturer, liker å svømme, stå på ski m.m. 

Nå har jeg begynt å trene styrke med vekter 3 dager i uka (da mest fokus på overkroppen siden bein og rumpe får kjørt seg på fjelltur), og disse dagene går jeg tur i moderat tempo senere på dagen. De dagene jeg ikke trener styrke, jogger jeg en runde på ca 45 minutter. 

Jeg spiser normalt. Ikke oversundt, ikke lavkarbo, men normalt. Lager alt fra bunnen og unngår brød/potet/pasta fordi magen ikke liker det. Hørres dette ut som en plan for dere som kan litt om det? 

Om du er 20 år, er relativt tynn og trener nesten hver dag da er du stram og fin!!! :-) 

husk og varier styreøvelsene dine, og tving deg selv til å legge på litt mer vekter. Resultatene kommer når du trigger musklene, og ikke når de får det samme hver gang. :-)

få i deg proteiner de dagene du trener styrke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg begynte å stramme opp en gang i tiden så begynte jeg å jogge 1time 2 ganger i uka, spise godteri og snacks KUN i helger og gå en liten gåtur hver dag. 

Funka fjell det :) Så høres ut som en plan!

Anonymkode: 104b5...e19

Gjest Plastic Heart
Skrevet

Nå spørs det jo selvsagt litt på hvordan du trener, hvor mye du spiser, hvor ofte du går på tur og hvor lenge/hvor intensivt, og så videre og så videre, men generelt synes jeg at dette høres ut som en veldig god plan, ikke bare for fysikkens del men også helsa forøvrig! :) 

Det eneste jeg reagerer litt på er at du sier du ikke trener underkroppen. Hva ilegger du det? Trener du ikke isolasjonsøvelser for bein og rumpe, eller dropper du baseløft som knebøy og markløft? Om det er sistnevnte anbefaler jeg absolutt at du putter de to øvelsene inn i programmet ditt, da dette er øvelser mange regner for å være blant de absolutt beste! Jeg ser meg også litt skeptisk til hvor mye beina egentlig får kjørt seg på fjelltur, men igjen, det kommer an på hvor intensivt du går og ikke minst hvilke mål du har. Uansett vil f.eks knebøy slå positivt ut på fjellturene, om ikke ren styrke i beina er det du higer etter. ^^

Skrevet
Den 10.1.2016 at 10.27, Plastic Heart skrev:

Nå spørs det jo selvsagt litt på hvordan du trener, hvor mye du spiser, hvor ofte du går på tur og hvor lenge/hvor intensivt, og så videre og så videre, men generelt synes jeg at dette høres ut som en veldig god plan, ikke bare for fysikkens del men også helsa forøvrig! :) 

Det eneste jeg reagerer litt på er at du sier du ikke trener underkroppen. Hva ilegger du det? Trener du ikke isolasjonsøvelser for bein og rumpe, eller dropper du baseløft som knebøy og markløft? Om det er sistnevnte anbefaler jeg absolutt at du putter de to øvelsene inn i programmet ditt, da dette er øvelser mange regner for å være blant de absolutt beste! Jeg ser meg også litt skeptisk til hvor mye beina egentlig får kjørt seg på fjelltur, men igjen, det kommer an på hvor intensivt du går og ikke minst hvilke mål du har. Uansett vil f.eks knebøy slå positivt ut på fjellturene, om ikke ren styrke i beina er det du higer etter. ^^

Det jeg mente var at jeg trener ikke ben så mye på treningssenter med vekter liksom. Trener markløft for rygg/rumpe sin del, og noen andre baseøvelser. Jeg pleier gå ganske hardt, ganske bratt når jeg er på tur, så beina bare skjelver når jeg kommer på toppen som regel.. Derfor ser jeg ikke behovet for timesvis med knebøy på treningssenter. (Bare et døme, knebøy kan jeg ikke gjøre uansett pga skade men har fått lignende øvelser med tilsvarende effekt hos fysioterapaut).

Ellers takk for svar dere, syns dette hørres bra ut :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...