Gå til innhold

'Ubuden' gjest kom i kirken, tok bilder... Reaksjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vårt bryllup, var vi klare på at noen ikke var velkomne i kirken eller invitert til bryllupet etter privat hendelse som jeg ikke ønsker å gå ut med. 

Det virker som om vedkommende ble sendt for å ta bilder av vielsen, noe jeg ikke oppdaget før når vi så gjennom bildene. Vi oppdaget at personen var der når vi gikk ut av kirken, men jeg ble direkte sint når jeg i ettertid så at personen hadde tatt bilder (og/eller filmet) vielsen. 

Det er egentlig litt sårt ar de sitter med bilder/film av vår vielse, når det hadde blitt gitt fin beskjed om at de ikke var invitert. Sannheten er vel heller at vedkommende som SKULLE ha vært der, ikke ønsket å komme, hvorpå det ble sendt en av de vi ikke ønsket å ha der i stedet. 

Finnes det noen måte man kan be de slette dette og respektere at dette var å trø over streken? 

Anonymkode: 51bdb...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så den du ville ha i bryllupet kom ikke, men sendte den personen dere ikke ville ha der for å ta bilder?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så lenge dere ikke lukket vielsen, er det fritt frem for alle å se. Men selvfølgelig er det trist at ønsket deres ikke ble respektert. Du kan på en høflig måte be vedkommende slette bildene , men det er vel lite trolig at dette etterkommes og da er det ikke så mye du får gjort. 

Noen ganger er det best å svelge kamelen om den er aldri så stor, og bare legge saken bak seg. 

Endret av Ulven
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vårt bryllup, var vi klare på at noen ikke var velkomne i kirken eller invitert til bryllupet etter privat hendelse som jeg ikke ønsker å gå ut med. 

Det virker som om vedkommende ble sendt for å ta bilder av vielsen, noe jeg ikke oppdaget før når vi så gjennom bildene. Vi oppdaget at personen var der når vi gikk ut av kirken, men jeg ble direkte sint når jeg i ettertid så at personen hadde tatt bilder (og/eller filmet) vielsen. 

Det er egentlig litt sårt ar de sitter med bilder/film av vår vielse, når det hadde blitt gitt fin beskjed om at de ikke var invitert. Sannheten er vel heller at vedkommende som SKULLE ha vært der, ikke ønsket å komme, hvorpå det ble sendt en av de vi ikke ønsket å ha der i stedet. 

Finnes det noen måte man kan be de slette dette og respektere at dette var å trø over streken? 

Kirken og Guds Hus er åpen for alle, selv under en vielse. Det skal veldig mye til for å bortvise noen fra en kirke. Av dette følger at kirken er en Del av det offentlige rom, hvor man innenfor normal oppførsel kan filme, ta bilder og gjøre ganske mye uten å måtte slette eller rette seg etter andre, (storforlangende) personer som føler seg krenket av andres helt lovlige handlinger. 

Du eier således ikke andres filmer eller bilder av deg. Det eneste du kan bestemme over er at vielsen/bilder/film ikke blir lagt ut på nettet uten ditt samtykke. 

Noen personer tror de kan styre og herske over alt og alle, men slik er det ikke i Guds Hus, uansett om det er en vanlig gudstjeneste, dåp, begravelse eller bryllup. (Unntaket er begravelse/bisettelse unntattb offentligheten.) 

Anonymkode: e1946...688

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

18 minutter siden, Florence skrev:

Så den du ville ha i bryllupet kom ikke, men sendte den personen dere ikke ville ha der for å ta bilder?

Jeg ble også litt forvirret av dette :klo: 

Det er ikke så lett å mene noe med så få og diffuse opplysninger, men generelt sett - selvfølgelig kan du be pent om at de sletter bildene, men du kan ikke kreve det. Hadde vielsen vært på privat grunn hadde det vært noe annet, men som AB over sier - kirken er åpen og et offentlig rom.

Anonymkode: 249e7...e98

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Anonymkode: d052a...a49

Skrevet

Vet ikke hva som egentlig har foregått, men det virker veldig ekstremt å sende noen for å ta bilder i et bryllup de selv har sagt de ikke kommer i. TS kan trygt be dem om å slette. 

Skrevet

Ulempen med å gifte seg i kirka er at vielsen er åpen for alle. Du kan så klart spørre om de kan slette bildene, men du kan ikke kreve det. Er det viktig med privat vielse må man velge et lokale som ikke er åpent for alle - Guds hus er ikke rette stedet for å sette krav. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, O.G. skrev:

Vet ikke hva som egentlig har foregått, men det virker veldig ekstremt å sende noen for å ta bilder i et bryllup de selv har sagt de ikke kommer i. TS kan trygt be dem om å slette. 

Vedkommende som jeg ønsket å ha der ønsket ikke å komme, men sendte noen jeg misliker sterkt (og han vet det) for å ta bilder. Jeg synes selv at det var utrolig lumpent gjort, men ifølge svar her, har jeg ingen andre rettigheter enn å la det passere. Jævlig drittsekk av en mann! (Egen far vel og merke...). 

ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende som jeg ønsket å ha der ønsket ikke å komme, men sendte noen jeg misliker sterkt (og han vet det) for å ta bilder. Jeg synes selv at det var utrolig lumpent gjort, men ifølge svar her, har jeg ingen andre rettigheter enn å la det passere. Jævlig drittsekk av en mann! (Egen far vel og merke...). 

ts

Du har ingen rettigheter nei, men du kan selvfølgelig be om at de blir slettet. Har du først sagt at de er uvelkomne kan du selvfølgelig be om at bildene de tok når de kom ubedt blir slettet. Men du kan ikke forvente noe. 

Skrevet

ts

Skjønner ikke helt hvorfor noen lar seg bruke på den måten som "fotografen" ble, men, men enkelte er bare slem og fatter ikke at sånn oppførsel slår tilbake på en selv tilslutt. 

Skrevet

Han ville ikke komme i bryllupet, men ville se bilder i ettertid? Høres litt sært ut. Det er ikke sånn at han ikke hadde mulighet til å komme, men ønsket å være der - og derfor sendte en for å ta bilder han kan se på i stedet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det må være noe mer bak denne historien.

Litt vill gjetting herfra, men er det slik at din far ble invitert uten følge (stemor du ikke liker?), og valgte derfor å takke nei til invitasjonen?   I stedet møtte stemor du ikke liker opp i kirken for å ta bilder?

Anonymkode: 18345...076

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ferny skrev:

Han ville ikke komme i bryllupet, men ville se bilder i ettertid? Høres litt sært ut. Det er ikke sånn at han ikke hadde mulighet til å komme, men ønsket å være der - og derfor sendte en for å ta bilder han kan se på i stedet?

Ønsket ikke å komme, av fri vilje... 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, det må være noe mer bak denne historien.

Litt vill gjetting herfra, men er det slik at din far ble invitert uten følge (stemor du ikke liker?), og valgte derfor å takke nei til invitasjonen?   I stedet møtte stemor du ikke liker opp i kirken for å ta bilder?

Anonymkode: 18345...076

Far ble invitert uten resten av familien (null kontakt med dem og dårlig forhold til dem generelt...). Ikke stemor som ble sendt, men en i hans side av familien som det har vært turbulent forhold til. 

TS

Gjest Blomsterert
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far ble invitert uten resten av familien (null kontakt med dem og dårlig forhold til dem generelt...). Ikke stemor som ble sendt, men en i hans side av familien som det har vært turbulent forhold til. 

TS

Altså,faren din var invitert men ønsket ikke å komme.Så han sendte en uvelkommen for å ta bilder,og denne uvelkomne så dere allerede i kirken(på vei ut?)  Som jeg ser det,så var skaden allerede skjedd der og da.Bildene er jo mest sannsynlig til din far,så hva spiller at bildene ble tatt for noen rolle egentlig?

Blås nå i hele greia.Syns ikke dette bør være noe som opptar deg.Dere har giftet dere,brylluppet var sikkert fint,og dere har det vel også bra.Det er det du bør ha fokus på,og glem nå hvem som ser bilder.Skjønner du er sår,men ikke vær barnslig...

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Forviklingar. En dag har dere ikke hverandre lenger, tenk på det. 

Anonymkode: dad51...730

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forviklingar. En dag har dere ikke hverandre lenger, tenk på det. 

Anonymkode: dad51...730

Det gjør meg dessverre ingenting lengre. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er dessverre ikke mye du får gjort med det, bare legg det hele bak deg. Det jeg ville bli mer opprørt over er at ens egen far velger å ikke møte opp, og heller sende noen ande.

Anonymkode: d9a38...9ad

AnonymBruker
Skrevet

Om de legger ut bildene på FB, Instagram etc, så går det nok an å klage litt og prøve å få de fjernet. En vielse er vel ikke definert som et offentlig arrangement, slik at personvern går over rettighetene til fotografen å legge ut bildene (som at du ikke kan klage på at du er tatt bilde av og havner i avisa mens du går i 17 mai toget). Ellers får du ikke gjort noe med det, og det er ingen som drar hjem til de og sjekker at de sletter bilder.

Kirka er offentlig og det skal ekstremt mye til for å bortvise folk derifra. Så at det kom noen du ikke ønsket, må du dessverre bare leve med. Skal man unngå slikt, må man leie lokaler der man har full kontroll på hvem som kan komme og ikke, dvs privat eiendom.

Anonymkode: 47447...492

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...