AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Hei. Jeg trenger litt hjelp i forhold til trening og vekt. Litt fakta først: Kvinne, 26 år, 171 høy og 65 kg. Har i flere år trent jevnt og vekten har vært stabilt på 60-62 kg. I begynnelsen av 2015 gikk jeg ned til 57 kg pga av et samlivsbrudd og trente ikke en periode på 2-3 mnd. Da var jeg for tynn og "dvask" i kroppen. Fra sommeren 2015 frem til nå har jeg gått opp til 65 kg (trente ok i denne perioden),noe som ikke som er for høyt eller for mye, men som er nok til at jeg ikke trives. Jeg merker at det har blitt tyngre å jogge og buksene er strammere. Nå har jeg tenkt å ta tak i problemet mitt har trent bra siden slutten av november uten at vekten har rikket seg, men føler meg mer stram i kroppen fordiom. Jeg nå endret kostholdet og sluttet med godteri, potetegull og brus for å se om vekten kan gå litt ned. Jeg prøver å ligge på rundt 1500 kalorier per dag og generelt spise mer sunt i hverdagen. Jeg teller kalorier via Vektklubben. Min treningsuke ser slik ut: Mandag: 45 min felles spinningtime og 40 min styrke Tirsdag: 45 min gåtur ute i ok tempo. (egentlig en fridag) Onsdag: 45 min joggetur ute ( cirka 7 km) Torsdag: 45 min felles spinningtime Fredag: 30 min lett jogg på mølle og 30 min enkel styrketrening Lørdag: Fri Søndag : Lett joggetur på cirka 30 min. Ser dette ut som en bra plan? Jeg øyner et håp om å gå ned 4 kg i løpet av 3 mnd og videre holde vekten stabil. Håper noen tar seg tid til lese dette. Er veldig glad for alle svar og tilbakemeldinger. Anonymkode: ed95b...c59
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 1500 kalorier er alt for lite i forhold til din vekt og mengde trening. Spis ren mat. Få i deg nok mat. Og tren som du gjør. Spe gjerne på med styrketrening også. Anonymkode: 0a05c...50b 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Du vil nok trenge å spise mer når du trener. Jeg er 176 cm høy og veide 68 kilo tidligere, så liknende din situasjon. Har gått ned til 60 nå. Jeg la meg på 1600 kalorier dagene jeg ikke trente, og 300 mer de dagene jeg trente (dog da var dette hard trening med både cardio og styrke). Gikk ned jevnt og trutt. De 1600 kaloriene bestod av mye protein og sunt fett, men jeg ville fortsatt lagt meg sulten og jeg gikk under det. Anonymkode: 289b4...e56
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Ts her: Takk for tips ang å øke kalorimengda. Dere har sikkert rett Anonymkode: ed95b...c59
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Jeg lurer på hvorfor du vil ned i vekt? Hvorfor ikke bare fokusere på å stramme opp kroppen? Du er jo ikke overvektig. Anonymkode: 165c1...41c 6
Jerry Lee Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 Hvorfor?? Din vekt til høyden din høres flott ut for meg. ☺
Florence Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Jeg tror ikke hovedfokuset ditt bør være å gå ned i vekt, bare stramme opp hvis du har latt deg bli dvask. Spis mer de dagene du trener og få i deg nok proteiner. 1
Florence Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 Et øyeblikk siden, Florence skrev: Jeg tror ikke hovedfokuset ditt bør være å gå ned i vekt, bare stramme opp hvis du har latt deg bli dvask. Spis mer de dagene du trener og få i deg nok proteiner. Jeg tror ikke hovedfokuset ditt bør være å gå ned i vekt, bare stramme opp hvis du har latt deg bli dvask. Spis mer de dagene du trener og få i deg nok proteiner. Jeg er ca like høy som deg og veier ca det samme, men jeg er også ganske dvask og får ikke trent på en stund så jeg må heller passe på maten og gå ned litt siden jeg ikke får strammet opp enda.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 14 timer siden, Jerry Lee skrev: Hvorfor?? Din vekt til høyden din høres flott ut for meg. ☺ TS her: Jeg føler jeg har blitt litt "dvask" og spist for mye usunn mat over en lengre periode. Dette gjør at jeg nå ønsker å nå min "matchvekt" igjen som er rundt 61 kg Anonymkode: ed95b...c59
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #10 Skrevet 8. januar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvorfor du vil ned i vekt? Hvorfor ikke bare fokusere på å stramme opp kroppen? Du er jo ikke overvektig. Anonymkode: 165c1...41c TS her: Fokuset er også å stramme opp kroppen, men jeg føler meg ikke komfortabel med vekta mi nå selv om jeg ikker er overvektig. Anonymkode: ed95b...c59
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 Bytt ut en spinningøkt eller to med tung styrke, og du vil se resultater fort. Evt ta kondisjonstreningen etter styrketreningen om du vil spinne og. 2-3 helkropps styrkeøkter i uken gir gode resultater fort. Men spis mer! Anonymkode: e6d14...c85
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #12 Skrevet 8. januar 2016 Om målet ditt er å vri utseende fra "dvask" til "stram" så må du enten spise like rent som runforit, eller bytte ut mye av lavintensitet kardio med styrketrening for å bygge muskler. Anonymkode: fa09d...1b7
Gjest Ms. Daisy Skrevet 8. januar 2016 #13 Skrevet 8. januar 2016 Ville heller strammet opp som andre sier her og dropp fokuset på vekta. Den viser ofte feil når man jobber med vektløfting. Jeg er tynnere/slankere, men veier mer pga muskelmasse. Og sørg for all del å spise nok før du trener - du vil ha utbytte og ikke bli fulsltendig utkjørt.
Jerry Lee Skrevet 8. januar 2016 #14 Skrevet 8. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her: Jeg føler jeg har blitt litt "dvask" og spist for mye usunn mat over en lengre periode. Dette gjør at jeg nå ønsker å nå min "matchvekt" igjen som er rundt 61 kg Anonymkode: ed95b...c59 Ok, forstår det. Men hva med å "stramme" opp heller enn å slanke? ☺
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #15 Skrevet 8. januar 2016 Jeg var som deg: 65 kilo fordelt på 172 cm. Kan kun svare på hva som funket for meg - jeg gikk ned 10 kilo på 3 måneder. Jeg begynte å telle kalorier ved hjelp av gratisappen MyFitnessPal, og det var overraskende enkelt. Fikk regnet ut at jeg skulle ligge på mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen dersom jeg ville gå ned én kilo pr uke. Fant ut at vekten ble stående stille på 1500 kal om dagen, så har holdt meg på 1200. Må da selvsagt ta med at dersom jeg forbrenner 500 kal på trening, må disse også inn i regnestykket. For min del har ikke styrketrening gitt meg noe annet enn muskler - muskler jeg egentlig ikke er så keen på å ha. I de periodene hvor jeg har kjørt mye styrketrening og lite kardio, har vekten stått på stedet hvil (eller gått opp). Derimot, i de periodene jeg har løpt mer, og kun hatt litt styrke ved siden av, har vekten gått nedover igjen. Jeg driver derfor hovedsakelig med kardio, og det har gitt meg en mye slankere kropp. Det er ikke slik at ALLE har lyst på fitnesskroppen - noen av oss er mer opptatt av å være slank og passe en størrelse S☺ Anonymkode: c137e...213
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 Den 1/8/2016 at 14.06, AnonymBruker skrev: Jeg var som deg: 65 kilo fordelt på 172 cm. Kan kun svare på hva som funket for meg - jeg gikk ned 10 kilo på 3 måneder. Jeg begynte å telle kalorier ved hjelp av gratisappen MyFitnessPal, og det var overraskende enkelt. Fikk regnet ut at jeg skulle ligge på mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen dersom jeg ville gå ned én kilo pr uke. Fant ut at vekten ble stående stille på 1500 kal om dagen, så har holdt meg på 1200. Må da selvsagt ta med at dersom jeg forbrenner 500 kal på trening, må disse også inn i regnestykket. For min del har ikke styrketrening gitt meg noe annet enn muskler - muskler jeg egentlig ikke er så keen på å ha. I de periodene hvor jeg har kjørt mye styrketrening og lite kardio, har vekten stått på stedet hvil (eller gått opp). Derimot, i de periodene jeg har løpt mer, og kun hatt litt styrke ved siden av, har vekten gått nedover igjen. Jeg driver derfor hovedsakelig med kardio, og det har gitt meg en mye slankere kropp. Det er ikke slik at ALLE har lyst på fitnesskroppen - noen av oss er mer opptatt av å være slank og passe en størrelse S☺ Anonymkode: c137e...213 Hva slags kardio og hvordan gjør dukardiotreningen din? Anonymkode: 24b6f...f8e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 Den 10.1.2016 at 15.29, AnonymBruker skrev: Hva slags kardio og hvordan gjør dukardiotreningen din? Anonymkode: 24b6f...f8e Jeg løper:-) Hadde aldri trodd at JEG skulle løpe, men så ble jeg bitt av denne berømte basillen... Begynte med å løpe korte avstander, og etterhvert ble det mer naturlig å løpe lengre avstander om gangen. Før løp jeg aller helst ute, men jeg har det siste året blitt veldig fan av mølla. Tar gjerne en mil om gangen - så lenge jeg har bra løpemusikk på øret;-) Anonymkode: c137e...213
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå