Gå til innhold

Jakke for jogging i kulden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som det har blitt kaldere merker jeg hvor viktig det er å være godt kledd under trening. Har i tillegg lavt stoffskifte, og fryser mesteparten av døgnet, selv i varmen. Derfor trenger jeg en skikkelig god og varm vinter-jogge-jakke til løpeturene i kulden! Ellers er jeg redd jeg skal begynne å droppe treningen til fordel for tv-titting under pleddet.

Men nå har jeg vært rundt de fleste nettbutikkene flere ganger, og enten er det for dyrt, for tynt eller for kort. Jeg kan bare ikke bruke flere tusen kroner på en jakke, og med tanke på hvor mye man svetter i den ser jeg ikke for meg at den kan "vare evig" heller. Jeg lette i utgangspunktet etter en varm jakke til under 500,- men det virker umulig, så jeg er fornøyd om jeg finner en til under 1000,-.

Men det er jo en jungel der ute-og her hadde jeg håpet dere kunne hjelpe meg! Kan langrennsjakke brukes til jogging, er en softshell eller allværsjakke nok! Hva med de tynne som sier de er thermal-et eller annet og lover at du holder deg varm? Er det noen merker som er bedre/dårligere enn andre? Konkrete tips til jakker?

På forhånd tusen takk for hjelp om noen gidder:)

Anonymkode: 435e0...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor kaldt er det snakk om da? Jeg bruker den samme jakken året rundt, og varierer heller hva jeg har under, men jeg jogger ikke når det er kaldere enn null, så det er kun det jeg uttaler meg om. Det viktigste er at den er vindtett og litt vannavvisende. Jeg har en enkel Kari Traajakke som heter Blåvinge, ca 600 kroner tror jeg, og den gjør jobben enten det er 15 grader med singlet under, eller 1 grad med ull eller teknisk trøye under. Men det er jo ikke jakken du svetter på, det er jo baselaget, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker den blir fort utslitt? Jeg har brukt blåvingejakken i tre år nå, og har ikke noe behov for å bytte den ut med det første. Men den er tynn, så det er sikkert en av de du har gått forbi, men jeg ville bare fortelle at det går fint an å bruke en tynn jakke om vinteren. 

Endret av Amafalathiel
Skrevet
59 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Hvor kaldt er det snakk om da? Jeg bruker den samme jakken året rundt, og varierer heller hva jeg har under, men jeg jogger ikke når det er kaldere enn null, så det er kun det jeg uttaler meg om. Det viktigste er at den er vindtett og litt vannavvisende. Jeg har en enkel Kari Traajakke som heter Blåvinge, ca 600 kroner tror jeg, og den gjør jobben enten det er 15 grader med singlet under, eller 1 grad med ull eller teknisk trøye under. Men det er jo ikke jakken du svetter på, det er jo baselaget, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker den blir fort utslitt? Jeg har brukt blåvingejakken i tre år nå, og har ikke noe behov for å bytte den ut med det første. Men den er tynn, så det er sikkert en av de du har gått forbi, men jeg ville bare fortelle at det går fint an å bruke en tynn jakke om vinteren. 

Enig her! Lag på lag etter årstid og behov. Det er viktigst at jakken er laget i et vindtett materiale, fordel hvis den er vanntett/vannavstøtende også 👍🏻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag på lag ja. Min løpejakke er kjempetynn. Er det mye vind eller regn, så har jeg en tynn lett allværsjakke. Varierer hvor mange lag jeg har under. Trenger aldri mer enn to superundertøysgensere og en stillongs under tightsen. Det er lett å kle seg for mye og når graderstokken kryper ned under -20 anbefales ikke kondisjonstrening ute uansett. For oss i Oslo skjer ikke det ofte. Vet ikke hva folk i Kautokeino gjør. 😋

Anonymkode: cd145...444

Gjest Dwight
Skrevet

Superundertøy - fleece - jakke. 

Du kommer til å bli velig varm hvis du skal ha en tykk jakke. Det er bedre å kjøpe en tynn og ha et lag til med ull eller noe. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som det har blitt kaldere merker jeg hvor viktig det er å være godt kledd under trening. Har i tillegg lavt stoffskifte, og fryser mesteparten av døgnet, selv i varmen. Derfor trenger jeg en skikkelig god og varm vinter-jogge-jakke til løpeturene i kulden! Ellers er jeg redd jeg skal begynne å droppe treningen til fordel for tv-titting under pleddet.

Men nå har jeg vært rundt de fleste nettbutikkene flere ganger, og enten er det for dyrt, for tynt eller for kort. Jeg kan bare ikke bruke flere tusen kroner på en jakke, og med tanke på hvor mye man svetter i den ser jeg ikke for meg at den kan "vare evig" heller. Jeg lette i utgangspunktet etter en varm jakke til under 500,- men det virker umulig, så jeg er fornøyd om jeg finner en til under 1000,-.

Men det er jo en jungel der ute-og her hadde jeg håpet dere kunne hjelpe meg! Kan langrennsjakke brukes til jogging, er en softshell eller allværsjakke nok! Hva med de tynne som sier de er thermal-et eller annet og lover at du holder deg varm? Er det noen merker som er bedre/dårligere enn andre? Konkrete tips til jakker?

På forhånd tusen takk for hjelp om noen gidder:)

Man trenger ikke ekstra varm jakke om vinteren, kun vindtett tynn jakke med flere lag under. superundertøy og en ekstra fleecegenser holder lenge, med lue og vanter. (om du løper hele tiden da? - da skal du holde varmen)

Anonymkode: e4259...00d

Skrevet

Kle deg som om du skal på skitur! :) ull- eller superundetøy, tynn fleecegenser e.l og tights/langrennsbukse + vindtett tynn jakke. Tynne ullsokker, hansker og lue/pannebånd. For meg har dette funket fint den siste uka med alt fra -7 til -13. Og buff i halsen! Perfekt å puste gjennom hvis det er veldig kaldt i lufta :) 

Skrevet

Lag på lag, ja. Har på tynn ulltrøye. Så en vindtett løpejakke som brukes mye hele året. Varierer bare med hva jeg har under.

Skrevet

Her har det vært -10 og jeg har jogget med superundertøy, fleece og tynn vindtett jakke. Det har gått utmerket. Greit med hansker, lue og buff også, som flere nevner :) 

Skrevet

Skijakke er utmerket! Også i nordnorge. Men nå bruker jeg refleksjakke fra stormberg. Den kostet 699,-. Den er litt tett synes jeg men funker bra for turer som ikke varer mer enn en time. Har hørt at årets modell er med lufting men vet ikke hva den koster. Min er to år gammel.

Skrevet (endret)

Skriver under på det alle andre har sagt. Jeg jogger ned til 10 kuldegrader, og har da samme tynne jakke som om sommeren men med to lag ull under. På underkroppen har jeg vintertights med ull under, men synes det er såpass liten forskjell mellom vintertights og vanlig tights at jeg tviler på om det har noen effekt. I tillegg er vintertightsen min stivere enn den vanlige og derfor mindre komfortabel.

Langrennsklær fungerer selvsagt også.

Jeg pleide å ha på meg mer klær før, gjerne fleece eller collegegensere i stedet for ull. Jeg tror faktisk jeg frøs mer da enn nå som jeg har langt tynnere klær. Synes allværsjakker og slik høres fryktelig klamt ut?

Endret av Marcia
AnonymBruker
Skrevet

Lavt stoffskifte, om du virkelig har det? skal behandles og reguleres av lege, ikke med klær. 

Ellers bør man ikke drive med trening utendørs i sprengkulden. Google og se hva avsier sier om saken. 

Anonymkode: ba2e1...156

AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen! Det ble en lett vind- og vanntett jakke fra nordheim (tror jeg), og to ullgensere fra freetex. Jeg holder dere personlig ansvarlige dersom neste løpetur blir kald! Neida, jeg tror det kommer til å funke- det er jo det alle rådene sier, og det gir så absolutt mening. Har bare ikke helt turt å ta sjansen for nå. Det er fantastiske salg på g-sport ihvertfall, anbefaler alle som skal kjøpe noe nytt treningsutstyr å gjøre det nå. Hadde lyst til å kjøpe halve butikken, men må spare penger så jeg behersket meg heldigvis.

Til deg som svarte sist- joda jeg har lavt stoffskifte og får medisiner for det, men det er litt vanskelig å finne riktig dose. Jeg har hatt det i årevis, med gode og dårlige perioder. Selvom det er vanskeligere å trene i de dårlige perioden prøver jeg å få gjort det likevel, nettopp fordi jeg tror de dårlige periodene kan oppleves lettere om jeg har en sterk fysisk kropp. At man fryser litt (i Norge) er vel ikke til å unngå, verken som frisk eller med LS. Jeg ser ingen grunn til å sette livet på vent eller slutte å trene av den grunn (så lenge det ikke er helseskadelig, og det synes jeg ikke -13 grader er)

Ha en fin natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...