Freaky Fly Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 (endret) Hei! Fra lørdag la jeg om kostholdet. For ordens skyld er jeg 170 cm høy, veier ca 82 kg og er 23 år, om noen skulle lure. Jeg føler selv jeg har ganske god kontroll på hva jeg skal spise og egentlig hvor mye jeg bør spise hver dag. Under en tidligere slankeperiode lå jeg på 1200 kcal dagen en stund, noe som endte med at jeg følte meg helt jævlig, sliten og uten energi - så jeg vet veldig godt hvor viktig det er å spise nok. I følge kroppsanalyse tatt denne uka (inbody, er klar over at det ikke er helt nøyaktig) har jeg en BMR på ca 1380 kcal. Dermed har jeg kommet frem til at jeg skal prøve å ligge på ca 1500 kcal daglig, og litt mer de dagene jeg trener. I helgene vil det bli litt alkohol og noe utskeielser på maten, men jeg har erfaring med å kunne gå ned i vekt på tross av det før. Jeg bruker Lifesum til å loggføre og regne ut kcal på hva jeg spiser. Problemet mitt er (utrolig nok) at jeg sliter med å få i meg nok. På lørdag spiste jeg ca 1500 kcal, men da var jeg på jobb hvor det ble servert grøt, spiste noen sjokoladebiter og i tillegg jobbet både kveld og våken natt (var altså våken fra kl 12.00 på dagen til kl 09.30 dagen etter).. Søndag, mandag, tirsdag og onsdag har jeg ligger på maks 1250 kcal per dag, ca 1000 de to siste dagene, og jeg VET at det ikke er nok, selvom jeg stort sett har stått opp sent og vært lite aktiv disse dagene (kun en rolig treningstur den ene dagen). Jeg er ganske streng med meg selv og sørger for at det jeg spiser er ordentlig og næringsrik mat (feks rugsprø med philadelphia, mye kyllingpålegg/skinke og avocado, en del kokt egg, grønnsaker og dip laget av mager kesam, sukkerfri yoghurt, frukt til mellommåltid, kylling eller karbonadedeig med mye grønnsaker og lite karbohydrater til middag...). Jeg føler ikke at jeg sulter meg, og synes omleggingen har gått OVERRASKENDE lett. Jeg spiser meg mett, synes maten er god og har ikke sug etter usunn mat i det hele tatt. Det ser jo ut som jeg spiser mye, for middagsposjonen blir stor, og knekkebrødene med et lass av pålegg ser jo ganske heavy ut. Likevel sier kaloriene noe annet. Jeg skal også innrømme at jeg blir ekstra obs på det foran andre som vet jeg skal ned i vekt (som jeg omgås med mange timer per dag), fordi jeg ikke vil de skal tro at jeg spiser masse og "ikke får det til". Teit, men sant.. Jeg vil selv påstå at jeg er ganske rutinert når det kommer til utregning av kalorier ved hjelp av Lifesum, og er påpasselig på å ikke velge varer med mindre kalorier enn i virkeligheten, skrive inn for lite osv. Alt kommer med, skja med olje i stekepanna og ketchup-dæsjen til middagen også. Jeg vet ikke om det kanskje er fordi jeg på en måte er alt for streng med meg selv. Usunn mat og snacks er liksom uaktuelt (selvom jeg ikke er ekstrem, kan fint spise tacolefse til kyllingmiddagen så lenge det er innafor karb og kalorigrensa). Eller kan det være fordi jeg vet det blir utskeielser i helgene, og litt uten å mene det "sparer opp" til helgen? Dette ble langt, beklager. Men jeg håper noen har noen tips til hvordan det kan bli enklere å få i seg nok. Skal jeg gå for flere måltider? Måltider med mer "usunt" til enn bare kjøtt, grønnsaker og litt karbohydrater? Fylle på med næringsrike mellommåltider? Jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre i matveien, men ikke minst tips for å endre tankegangen litt kanskje - slik at det ikke blir så "skummelt" å spise mye/mer mat. Nå feks. kjenner jeg meg litt "tung" og sulten, men så kommer tankene om at jeg straks skal sove og det ikke er noe vits i å spise mer uansett, selvom jeg ikke har spist nok i dag... Tusen takk på forhånd, hvis noen tar seg bryet! Endret 7. januar 2016 av Freaky Fly
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Legg inn noen mellommåltider (totalt fire-fem måltider pr. dag) med f.eks gulrot og frukt, en yoghurt e.l Skal du gå ned i vekt er det viktig å holde forbrenningen ved like. Spiser du for lite vil det faktisk slå negativt ut på slankingen. Det er flott at du spiser sunt, men alkoholen i helga ødelegger for deg. Du vet det er mye kcal i alkohol? Den gangen jeg gikk ned i vekt unnet jeg meg kun et -halvt glass- hvitvin en sjelden gang, fordi det er så mange kcal i alkohol. Husk at du bør få i deg næringsrike kcal slik at kroppen ikke blir trøtt og sliten. Skal du først drikke har jeg hørt at gin tonic skal være det beste (lite kcal), men da blir du fort full om du kun drikker det. Det høres ut som du har god kontroll på hva som er bra mat, men husk å spise ofte nok. En ekstra banan og pære kan hjelpe godt på. Og ikke vær så fiksert foran venner. Det er ikke de som slanker seg. Gjør dette for deg selv, ikke bry deg med å vise det til andre. Anonymkode: c8a3f...c8f
Wonderbitch Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Om du kjøper inn noen yoghurt, proteinpudding, cottage cheese, frukt osv som du kan ha i kjøleskapet og forsyne deg av ved behov kanskje? Sånn som en kveld du vet du har spist for lite- ta en banan/proteinpudding og du har nådd kcalmålet for dagen. Ellers er jo nøtter veldig greit, om du ikke er sulten kan du hive innpå et par, og du er innafor:-) 3 stk macademianøtter f.eks er ca 90 kcal, så er jo en enkel måte å fylle opp kcalbehovet på. Ellers kunne du jo spise litt mer i løpet av dagen? Noen knekkebrød ekstra, en halv posJon mer karbohydrater til middagen osv.Om andres tanker om måltidene dine plager deg går det jo ann å velge måltider som ser slankende ut akkurat foran de da. Men kanskje de har mer kunnskap om kosthold enn du tror, og faktisk tenker at du f.eks er flink til å få i deg nok proteiner, og at det sikkert hjelper på vektnedgangen:-)
Freaky Fly Skrevet 7. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2016 Takk for svar! når det kommer til alkohol er jeg fullt klar over hvor mye kalorier det inneholder. Jeg kommer helt klart til å drikke mindre enn jeg har gjort de siste to-tre årene, men jeg velger uansett å ikke kutte det ut helt. Har regnet litt på det og det jeg drikker på en kveld ender på rundt 1200 kcal, så hvis jeg ikke skeier ut veldig i matveien de dagene jeg drikker, mener jeg selv at det skal gå fint. Jeg tror dere har rett i at jeg må huske på å spise oftere, og legge på litt ekstra på hvert måltid så jeg er sikker på keh spiser nok. Vil absolutt ikke ligge i såpass underskudd at det tærer på forbrenningen/muskelmassen. Med fokus på tipsene deres har det gått mye bedre i dag. Har spist fire måltider, og har planer om litt sunn "snacks" til kvelds. Da ender jeg nok på ca 1600-1700 kxal totalt (tre kvarters sykkeløkt i dag), og det er jo bedre enn det har vært hittil selvom det kanskje enda ikke er optimalt..? Når det gjelder å spise foran andre blir det vanskelig å velge ut måltider som ser slankende ut foran de, da 90% av maten jeg spiser er i nærheten av andre så jeg får bare lære meg å ikke tenke på det. Tar gjerne i mot fler tips/erfaringer hvis noen har noe å komme med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå