Gå til innhold

Er jeg dum som ikke bytter bank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange er så opptatt av å ha høyest rente og tjene mest mulig rentepenger. La oss si jeg har 10 000,- på konto. Renten er 1.8% Det blir 180,- i året - 28% skatt, blir det ikke? Minus skatt blir det 130kr. Yey. Eller er ikke renten nå blitt under 1%? Jeg gidder ikke gå gjennom ''stresset'' av å konstant følge med på banker, bytte bank, få nytt bankkort og bli vant til designet/oppsettet til alle bankene. Hvilken bank har egentlig best rente på vanlig sparekonto og BSU? 

Er det egentlig vits å gå innpå alle nettsider og lete etter rentetilbud, bare for å tjene 50kr ekstra på et år? Dersom man har 100.000 får man jo mer penger, men selv bare ved å tjene ekstra 500kr på et helt år hadde jeg ikke orket å konstant følge med på banker. Det er gratis penger, men man må på en måte jobbe for de. Når man betaler 28% skatt på renten så er det hvertfall lite å hente.

Anonymkode: d792f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ønsker å spare (tjene penger) er ikke en sparekonto noe særlig i disse tider. Renten er så lav at du nærmest går i minus. Sats heller på å spare i fond, om dette er penger du ikke trenger på kort varsel. Kan pengene stå over lang tid 5-10 års perspektiv eller lenger) er det bedre å spare 300kr (eller så mye du har råd til) måneden i fond, enn å satse på ei rente på under 2%.

Anonymkode: a5d24...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange er så opptatt av å ha høyest rente og tjene mest mulig rentepenger. La oss si jeg har 10 000,- på konto. Renten er 1.8% Det blir 180,- i året - 28% skatt, blir det ikke? Minus skatt blir det 130kr. Yey. Eller er ikke renten nå blitt under 1%? Jeg gidder ikke gå gjennom ''stresset'' av å konstant følge med på banker, bytte bank, få nytt bankkort og bli vant til designet/oppsettet til alle bankene. Hvilken bank har egentlig best rente på vanlig sparekonto og BSU? 

Er det egentlig vits å gå innpå alle nettsider og lete etter rentetilbud, bare for å tjene 50kr ekstra på et år? Dersom man har 100.000 får man jo mer penger, men selv bare ved å tjene ekstra 500kr på et helt år hadde jeg ikke orket å konstant følge med på banker. Det er gratis penger, men man må på en måte jobbe for de. Når man betaler 28% skatt på renten så er det hvertfall lite å hente.

Anonymkode: d792f...f71

Hvis du har bare noen titalls tusen i innskudd så er det ikke all verden å spare. I så fall bør du heller se på uttaksgebyrer og eventuelt avtaler banken har med forsikringsselskap eller andre goder. Hvis du derimot har 2 millioner i lån, noe stadig flere har og en nedbetalingstid på 25+ år, som også stadig flere unge mennesker har, så utgjør selv små renteforskjeller mye.

På 2 millioner utgjør 0.1% forskjell i effektivrente ca 2000,- i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎07‎.‎01‎.‎2016 at 1.09, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker å spare (tjene penger) er ikke en sparekonto noe særlig i disse tider. Renten er så lav at du nærmest går i minus. Sats heller på å spare i fond, om dette er penger du ikke trenger på kort varsel. Kan pengene stå over lang tid 5-10 års perspektiv eller lenger) er det bedre å spare 300kr (eller så mye du har råd til) måneden i fond, enn å satse på ei rente på under 2%.

Anonymkode: a5d24...646

Renten er så lav at man går i minus. Sparing på høyrentekonto gir 1.1% opp til kanskje 1.5% for beløp over 100.000,-. BSU har så vidt over 3% hos de beste. Konsumprisindeksen ligger et sted mellom 2% og 3%. Den reelle sparerenten er altså negativ unntatt for BSU. I slike tider bør man derfor prioritere å nedbetale gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare se på renter, i dagens magre rentemarked. Man må se på totalkostnadene ved å være trofast mot en bank. Når man heller ikke har mer sparepenger enn 10 000 på konto så er det ikke de store rentetapene med å bytte, men er banken i tillegg en gebyrbank så kan man begynne å tenke. Det er lov å bruke hodet, sunn fornuft er ofte en mangelvare hos mange. 

Anonymkode: b9878...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Larsern skrev:

Renten er så lav at man går i minus. Sparing på høyrentekonto gir 1.1% opp til kanskje 1.5% for beløp over 100.000,-. BSU har så vidt over 3% hos de beste. Konsumprisindeksen ligger et sted mellom 2% og 3%. Den reelle sparerenten er altså negativ unntatt for BSU. I slike tider bør man derfor prioritere å nedbetale gjeld.

Enig. Den viktigste faktoren å følge med på er jo lånerenter. Det er her det monner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lurt på dette selv.  Selv vurderer jeg om skal flytte over BSUen min til en annen bank, da jeg har godt over 100 000 kr og det nok fort kan utgjøre en 1000-lapp i forskjell i året i renter. Min bank ligger ca midt på BSU-rente for tiden. Har 3,6% i effektiv rente, men de beste bankene har rundt 4,35% i rente. Likevel vet jeg ikke om jeg gidder. Banken min har veldig bra startlån for unge som vil inn på boligmarkedet og jeg trives veldig godt med å ha tilgang og oversikt over alle mine kontoer på nettbanken. 

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...