Gå til innhold

Vennen til sambo er her for ofte

solfaktor1

Anbefalte innlegg

Hei, 

Samboeren min har en barndomsvenn som er hos oss en del. Han bor noen timer unna og har ikke fast jobb så når han først kommer på besøk så kan det vare i alt fra 1-14 dager. Han vet ikke selv hvor lenge han blir og det begynner å irritere meg VELDIG. Jeg kjenner at han ikke er velkommen her lenger fra min side.. I løpet av de siste 4 månedene har han sikker vært her  i en måned, dog noe sporadisk.

Samboeren min syntes det bare er koselig å ha han her og jeg vil jo ikke være den kjipe dama som kaster ut vennene hans heller. 

Han hjelper for øvrig ikke til med noe heller, verken økonomisk eller med husarbeid osv... 

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det er hyggelig at han kommer på besøk i blant, men at du synes det begynner å bli litt mye. Det er tross alt ditt hjem også :) Må faktisk kunne ta hensyn.

Endret av Fireball
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en tråd på kvinneguiden og håp at kjæresten din tilfeldigvis leser den. Oi, vent.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Suppemann skrev:

Lag en tråd på kvinneguiden og håp at kjæresten din tilfeldigvis leser den. Oi, vent.

Det lages mange tråder jeg syntes er teite også. Vet du hva jeg gjør? Nei? Jeg skriver ikke noe i kommentarfeltet. Ikke pleier jeg å svare teite kommentarer heller, MEN OI VENT

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Holititten skrev:

Snakk med samboeren din vel. 

Han syntes jo dette er bare hyggelig... Står litt alene i det å be han om å dra. Jeg vil jo at at skal føle seg velkommen til å overnatte f.eks en natt fordi han skal videre neste dag osv..men det her blir altfor mye. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal legge det frem slik at han ikke blir lei seg heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Fireball skrev:

Si det er hyggelig at han kommer på besøk i blant, men at du synes det begynner å bli litt mye. Det er tross alt ditt hjem også :) Må faktisk kunne ta hensyn.

Takk for tips, jeg er ikke så flink til å si ting rett ut til folk jeg ikke har et veldig nært forhold med, men det kan virke som om dette kan bli en god øvelse :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne å sette krav om deltagelse i daglig arbeid i huset. "hvis du skal være her i morgen og, så vasker og henger du opp denne kurven med tøy. Vaskemaskinen står på vaskerommet" for ikke å snakke om utgifter "skal du være her i morgen, så drar du på butikken og handler inn til dagens middag"

Kanskje det ikke blir så morsomt å bo hos dere da.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde tatt det opp med samboer, og sagt rett ut at dette ikke går i lengden. Så får han ordne opp siden det er hans kompis. For min del kunne han gjerne skylde på meg, og si at jeg syns det blir for mye og for lenge - så beholder de vennskapet og kan riste oppgitt på hodet over den vanskelige kjerringa.

Men da hadde jeg gått ut ifra at kompisen hadde tatt tegninga og justert ned frekvensen på besøkene.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pinkee skrev:

Du får begynne å sette krav om deltagelse i daglig arbeid i huset. "hvis du skal være her i morgen og, så vasker og henger du opp denne kurven med tøy. Vaskemaskinen står på vaskerommet" for ikke å snakke om utgifter "skal du være her i morgen, så drar du på butikken og handler inn til dagens middag"

Kanskje det ikke blir så morsomt å bo hos dere da.

Jeg tenkte faktisk at han skulle få vaske badet i dag. Jeg vet at han ikke har noe særlig med penger men jeg får ta en prat med sambo og be han om å snakke med han om det. Jeg er litt redd for at om han bidrar så føler han at det er greit at han blir lenger også :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Petra75 skrev:

Jeg tror jeg hadde tatt det opp med samboer, og sagt rett ut at dette ikke går i lengden. Så får han ordne opp siden det er hans kompis. For min del kunne han gjerne skylde på meg, og si at jeg syns det blir for mye og for lenge - så beholder de vennskapet og kan riste oppgitt på hodet over den vanskelige kjerringa.

Men da hadde jeg gått ut ifra at kompisen hadde tatt tegninga og justert ned frekvensen på besøkene.

Ja, jeg må snakke med sambo om det. Da han skulle komme denne gangen sa han: Jeg har kanskje glemt å fortelle deg det men vennen min kommer i dag.... Han vet at jeg er lei av at han er her så mye men jeg må vel bare være klinkende klar på at han ikke får være her lenger.. Det er bare så kjipt å måtte være den dama som kaster ut kompisen hans... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp han med å finne en ordentlig jobb, evt få skikk på livet sitt, nå lever han jo på dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, solfaktor1 skrev:

Han syntes jo dette er bare hyggelig... Står litt alene i det å be han om å dra. Jeg vil jo at at skal føle seg velkommen til å overnatte f.eks en natt fordi han skal videre neste dag osv..men det her blir altfor mye. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal legge det frem slik at han ikke blir lei seg heller.  

13 minutter siden, solfaktor1 skrev:

Ja, jeg må snakke med sambo om det. Da han skulle komme denne gangen sa han: Jeg har kanskje glemt å fortelle deg det men vennen min kommer i dag.... Han vet at jeg er lei av at han er her så mye men jeg må vel bare være klinkende klar på at han ikke får være her lenger.. Det er bare så kjipt å måtte være den dama som kaster ut kompisen hans... 

Men altså - samboeren din vet at du synes det er ugreit at vennen er her så mye, men velger å ikke bry seg om det? Mulig dere skal ta dere en prat om flere ting enn bare akkurat disse besøkene - som samboeren din sin respekt for deg og dine meninger, for eksempel.

Anonymkode: 94ff3...ace

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, solfaktor1 skrev:

Ser den, men samboer forstår nok innerst inne problemet. Du kan jo presisere at du ikke kaster ham ut for godt, men at du trenger privatliv og å føle at det er ditt hjem også.

Mannfolk elsker jo å himle med øynene over vanskelige kvinnfolk, så du får tenke på at du får gitt dem den gleden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje prøve å få samboeren til å tenke på hvordan han hadde synes det var om det var en venninne av deg som nærmest bosatte seg hos dere i perioder. Uten å bidra verken økonomisk eller praktisk.

Anonymkode: 3c451...325

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, solfaktor1 skrev:

Hei, 

Samboeren min har en barndomsvenn som er hos oss en del. Han bor noen timer unna og har ikke fast jobb så når han først kommer på besøk så kan det vare i alt fra 1-14 dager. Han vet ikke selv hvor lenge han blir og det begynner å irritere meg VELDIG. Jeg kjenner at han ikke er velkommen her lenger fra min side.. I løpet av de siste 4 månedene har han sikker vært her  i en måned, dog noe sporadisk.

Samboeren min syntes det bare er koselig å ha han her og jeg vil jo ikke være den kjipe dama som kaster ut vennene hans heller. 

Han hjelper for øvrig ikke til med noe heller, verken økonomisk eller med husarbeid osv... 

Hva gjør jeg?

Gi en beskjed om at du synes han skal bidra til husholdningen hvis han skal være mer enn 2 netter i slengen. Ligner ingenting å bare legge seg inn til folk på den måten han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 timer siden, solfaktor1 skrev:

Takk for tips, jeg er ikke så flink til å si ting rett ut til folk jeg ikke har et veldig nært forhold med, men det kan virke som om dette kan bli en god øvelse :fnise:

Du har vel et nært forhold til samboeren din? Er det noen du skal kunne snakke med er det vel ham. 

Hva var deres bosituasjon før dere flyttet sammen? Og hvor gamle er dere? Virker på meg som en litt typisk situasjon der man har et ulikt syn på hva samboerskap betyr. Jenter tenker ofte at det er et skritt videre for dem som par, mens gutter ser mer på det som en praktisk løsning, litt som å bo i kollektiv med kjæresten. Og da er det liksom greit at venner kommer og går, akkurat som i vanlige kollektiv.

Forstår godt at du reagerer på dette, at han bor der i dager av gangen uten at dette er avklart er ikke ok. Jeg synes ikke du skal gi ham noen plikter i hjemmet. Det er bare en måte å inkludere ham i bofellesskapet på, og han skal jo ikke bo hos dere. 

Anonymkode: 40941...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14 dager??!! Nei, dette hadde jeg aldri funnet meg i. Vanlig oppegående folk drar vel ikke på besøk uten avtale til andre i ukesvis?? Er han hjemme hos dere hele dagen da siden han er arbeidsledig? Er han aktiv jobbsøker eller? Spiser han av deres mat uten å betale?

Anonymkode: b4f5d...51d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, solfaktor1 skrev:

Hva gjør jeg?

Letter-K-blue-icon.png
I sambo m1 (fra sp.) avkom av en indianer og en svart person (ofte brukt nedsettende)
Letter-K-blue-icon.png
II sam|bo a3; el II sam|bu a3 (avsam-) om planter: som har hann- og hunnblomster på samme plante

Anonymkode: 4c6d9...b7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel et nært forhold til samboeren din? Er det noen du skal kunne snakke med er det vel ham. 

Hva var deres bosituasjon før dere flyttet sammen? Og hvor gamle er dere? Virker på meg som en litt typisk situasjon der man har et ulikt syn på hva samboerskap betyr. Jenter tenker ofte at det er et skritt videre for dem som par, mens gutter ser mer på det som en praktisk løsning, litt som å bo i kollektiv med kjæresten. Og da er det liksom greit at venner kommer og går, akkurat som i vanlige kollektiv.

Forstår godt at du reagerer på dette, at han bor der i dager av gangen uten at dette er avklart er ikke ok. Jeg synes ikke du skal gi ham noen plikter i hjemmet. Det er bare en måte å inkludere ham i bofellesskapet på, og han skal jo ikke bo hos dere. 

Anonymkode: 40941...0a5

Mente selvfølgelig kompisen og ikke samboeren min. :) Vi bodde hver for oss før vi flyttet sammen, jeg er 25 han 31. Det skal jo nevnes at det har vært veldig ofte det siste året og ikke så veldig mye tidligere. De har nylig gjenopptatt kontakten med hverandre etter å ha bodd langt fra hverandre i mange år. 

Ja, det er kanskje lurt å la være å inkludere han i noe som du sier.. Hadde vært veldig dumt om han fikk for seg at han "gjør sin del".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...