Gå til innhold

Gikk fra hunden på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns du om folk som går fra hunden på en slik kveld?

Fikk vite nå at en av naboene hadde dratt i selskap på kvelden. Kunne ikke ta med hund pga allergi til vertskapet. Vi bor i rekkehus, og en annen nabo hadde prøvd å snakke med den gjennom vindu. Hunden var redd.  Den er ikke redd ellers.

Eieren kom hjem i 2 tiden på natten. Nå er det gnisninger mellom eier av hund og den andre nabo. Nabo hadde sagt at han skulle anmelde han for dyreplageri

Anonymkode: ec7e5...9ea

Videoannonse
Annonse
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Det er fullstendig uansvarlig stakkars hund :( 

Skrevet

Uansvarlig eier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt uansvarlig og egoistisk, og håper det blir anmeldt. Og at slike ting blir tatt alvorlig. Stakkars hund. :(

Anonymkode: 17b54...78d

• Liker 4
Gjest Stringfellow1
Skrevet

er vel bare idioter som gjør slikt?

eller folk som egentlig ikke bryr seg noe særlig om husdyrene sine, fordi de heller vil gå ut, feste hele natten og ha det morsomt.

:kjempesinna:

Skrevet

Jeg har IKKE forlatt hunden min på nyttårsaften og vil heller ikke kommer til å gjøre det. Hun får bli med, eller vi er hjemme.

Men for debattens skyld: Min hund viser ingen tegn til frykt for raketter eller annet. Ville det da vært uansvarlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror veldig mange av de som skal være hjemme og passe på hunden ofte gjør det værre for hunden. Ved å "trøste" hunden og selv reagere på rakettene plukker hunden opp signalene om at dette er noe den skal være redd for. Så blir det en ond sirkel.

Anonymkode: 1efa6...3ff

Skrevet

Jeg hadde ALDRI gått fra hunden min på nyttårsaften! Har man ikke en "bombesikker" hund så gjør man det ikke! Min gamle fantes ikke redd for raketter, men jeg var enten hjemme selv eller plasserte hunden hos "barnevakt".

MEN han virker jo ikke helt oppegående han naboen heller som står og prater med hunden gjennom vinduet... Mest sannsynlig har han stresset den enda mer opp. Hadde noen stått utenfor vinduene her og "luska" hadde det RAKNET for min hund! Hennes vinduer for tenk! 😝 Spesielt på nyttårsaften hvor hun er ekstra på tuppa...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne gått fra min hund. Den velger selv å bli med ut selv om det er folk både inne og ute når det er raketter. Bryr seg ingenting om det. Men jeg hadde aldri gått fra en redd hund! Spørsmålet er vel om det var rakettene eller naboen som skremte opp hunden?

Anonymkode: 85c50...e1c

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror veldig mange av de som skal være hjemme og passe på hunden ofte gjør det værre for hunden. Ved å "trøste" hunden og selv reagere på rakettene plukker hunden opp signalene om at dette er noe den skal være redd for. Så blir det en ond sirkel.

Man skal ikke trøste.

Men man skal være til stede og vise at dette ikke er noe farlig ved å ignorere fyrverkeriet om hunden er redd, kunne sette på høy tv eller radio, sørge for at hunden får i seg mat og drikke (vår turte ikke drikke uten at vi fulgte ham bort fordi vannskåla står under et vindu) og passe på at ikke hunden får panikk og løper rundt og skader seg.

Hunden vil, uansett stressnivå, føle seg mye tryggere når den er sammen med noen den stoler på. Vi trøstet overhodet ikke, men vår var veldig redd. Da ble han roligere av å ligge nær oss i sofaen og sjekke med oss om vi reagerte. Vi hadde også adaptil (beroligende spray som består av kunstig fremstilt hormon- det tispa skiller ut til valpene) overalt, blant annet på et skjerf han hadde rundt halsen.

Syns det er fullstendig uansvarlig og direkte idiotisk å reise fra en hund på en sånn dag. Når man har tatt ansvaret må man ha det hele tiden. Skal man på død og liv på fest der hunden ikke kan være med må man sørge for hundepass.

• Liker 4
Skrevet

Det er svært uansvarlig med mindre man vet at hunden er fullstendig uberørt av lydene. Et selskap er aldri viktigere enn hundens velferd. Hvis man prioriterer selskapet høyere, så får man heller la være å skaffe seg hund.

Jeg kan la min være alene i kort tid på nyttårsaften, fordi jeg vet hun ikke er redd. Hun er godt voksen og har opplevd mange nyttårsaftener, og de aller fleste av dem har hun hatt selskap hele tiden så jeg vet hvordan hun reagerer. Det skytes opp raketter i hytt og pine hele romjula og halve januar, så jeg ser at hun ikke reagerer på dem på tur heller. Skal hun være alene litt på nyttårsaften så setter jeg på webkameraet på pc til å streame live via ustream.tv, og så går vi ut for å se på rakettene og si hei til naboene, mens jeg sjekker fra mobilen hvordan hun har det inne. Nå har jeg sjekket noen ganger og vet at hun bare slumrer og er fullstendig uaffisert, men jeg vil likevel aldri dra så langt unna at jeg ikke kan komme hjem raskt hvis noe skulle skje.

Har man ikke trippeltsjekket og faktisk VET hva hunden synes om å være alene på nyttårsaften, så gjør man det bare ikke. Må man absolutt dra, så kan man dra vekk noen timer tidligere på dagen når det ikke er så mye raketter, og heller komme hjem på kvelden. Selskaper MÅ ikke vare til midnatt... Man oppbevarer heller ikke en mulig nervøs hund alene i stua der den kan se ut og høre alt - man finner et skjermet rom mest mulig midt i huset, uten vinduer og der lyden ikke kommer godt inn, og så setter man på radio på passelig høyt volum og gir bikkja noe godt å spise/tygge på.

Men når det er sagt så hjelper det antakelig ikke på at noen lusker rundt utenfor vinduene uten å ha mulighet til å komme inn, det er ikke akkurat noe som hjelper på tryggheten til en gjennomsnittlig hund. Skal naboen først gjøre sånt så får hn vennligst filme hunden også, så kommer det i hvert fall noe praktisk ut av det ved at hn får håndfaste beviser hn kan vise eier av hunden for å dokumentere at den er redd.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro det? De fleste hundeeiere som er ansvarlige nok til å passe hunden sin på nyttårsaften er også ansvarlige nok til å vite hvordan man skal oppføre seg. Jeg har vært hjemme med hund hver eneste nyttårsaften siden jeg fikk hund, men det har aldri falt meg inn å trøste henne. Hun har aldri reagert på rakettene, men det ville ikke falt meg inn å forlate henne på en sånn kveld. Det er dyreplageri. 

Skrevet (endret)

Det kommer vel helt an på hvordan hunden er med tanke på fyrverkeri, og hvor man bor. Noen hunder reagerer ikke i det hele tatt, andre gjemmer seg under sofaen.  Vår hund reagerer ikke på det, så vi kunne strengt talt gått fra han på nyttårsaften. Men: jeg ville ikke gjort det akkurat her som vi bor nå, for da hadde jeg ikke følt meg helt trygg på at det ikke skjedde noe uventet. Det jeg har vokst opp: null problem. 

Syns det blir veldig bastant å si at alle de som går fra hunden på nyttårsaften bedriver dyreplageri. 

Endret av Evans
Skrevet

Tragisk! Vedkommende burde blitt fratatt hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...