Rannva Skrevet 8. oktober 2004 #1 Skrevet 8. oktober 2004 Går det an å bruke en brudemarsj på cd som utgangsmarsj? Pleier kirkene ha cdspiller? Har fryktelig lyst på den som Brazz Brothers har på "Norwegian air"-cden, men kjenner selvfølgelig ingen som kan spille. Må jeg i tilfelle ha tillatelse eller noe for å bruke den? Dersom noen har tips til en fin inngangsmarsj, mottas det med takk.
Lythande Skrevet 8. oktober 2004 #2 Skrevet 8. oktober 2004 Du kan jo ta kontakt med kirken dere har tenkt å bruke. Spør om de har nødvendig utstyr evt om dere kan stille med det. Du taper ingenting ved å spørre.
Gjest Tex Skrevet 10. oktober 2004 #3 Skrevet 10. oktober 2004 www.kollandsrud.tk Her kan du finne mange fine marsjer
Gjest Skjermen Skrevet 10. oktober 2004 #4 Skrevet 10. oktober 2004 Hei Kirker har normalt ikke CD spillere. Noen nyere kirker har det, men det store flertallet har ikke. For at CD skal bli bra i et kirkerom trengs et stort anlegg. Noe helt annet enn anlegg som er tilpasset stemmer. For at lyd skal bli bra på CD bør det leies inn anlegg og det er ganske dyrt. I tillegg bør man høre om det er greit for kirken. Det musikalske ansvar i en kirke er det organist/kantor som står for. Noen steder tillates ikke CD, andre steder er det lov. Det kommer an på hvor streng kantor er. Jeg må dessverre si at jeg har svært dårlig erfaring med bruk av CD og anlegg under seremonier. Det skal veldig bra teknikk til at det blir fint. I tillegg må man være helt sikker på at ikke noe klikker. Jeg er ikke så redd for sånne klikk i gudstjenester eller andre arrangermenter, men i bryllup og begravelser bør helst ikke sikringer gå, CD bør ikke hoppe, lyden bør være godt tilpasset rommet osv. Det krever kyndige folk. For at dette skal være i trygge hender må man vanligvis ut med like mye penger som om man leide inn musikere til å spille. Noe av det som noen ikke liker med CD er også det at det blir "død" musikk fremfor levende.. Det er ikke noe veldig poeng for meg, men det er noen som synes det. Den bryllupsmarsjen du nevner har jeg hørt flere ganger i bryllup. Da er det leid inn musikere fra et lokalt danseband eller fra storbandet. Vet ikke hvor mye de tar, men tror ikke det er allverdens. De har spilt denne bryllupsmarsjen helt nydelig og fylt rommet med musikk. Når du nevner det med tillatelse.. Selve bryllupsmarsjen er uproblematisk å bruke. Det som er spørsmålet er det med CD. Det bør du snakke med kantor/organist om. Du bør derfor først spørre dem. Tillates bruk av CD bør dere deretter sjekke forholdene i kirken, evt hva som trengs av lydanlegg, lydtester, og skaffe folk som virkelig kan det med styring av musikk. Lykke til !!! Skjermen
Spirito Skrevet 10. oktober 2004 #5 Skrevet 10. oktober 2004 Det trengs bare et lite ensemble med blåsere og en trommis for å spille den bruremarsjen. Har selv spilt den mange ganger. Kan du ikke spørre det lokale voksenkorpset om de kanskje kan stille med et medlem på hver stemme? (Ja, det er en korpslåt, så man må ha korps.) Forøvrig synes jeg at det finnes mange finere bruremarsjer med lange tradisjoner i bygdene. Det synes jeg er mye hyggeligere enn en forholdsvis nykomponert en. Men smaken er jo som baken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå