Gå til innhold

Fyrverkeri: forby, ikke forby eller offentlig?

Fyrverkeri: forby, ikke forby eller offentlig?  

22 stemmer

1. 1. Hva synes du er den beste fyrverkeri-løsningen?

• Det bør forbys helt.
      2
    • Det bør forbys for privatpersoner, men være mulighet for offentlig oppskyting.
      14
    • Det bør fortsatt være lov for alle.
      4
    • Annet (spesifiser gjerne i en kommentar).
      2

Anbefalte innlegg

Gjest Senjolin
Skrevet

Jeg leste nettopp denne artikkelen om fyrverkeri der artikkelskriver argumenterer for at fyrverkeri bør forbys å brukes av privatpersoner og det bør heller være offentlige fyrverkeri-oppskytinger. Jeg tenkte det kunne være interessant å høre om hva folk her synes om saken.

Selv synes jeg offentlig oppskyting av fyrverkeri virker som en grei løsning, men hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet

For min del kan de gjerne forby, men jeg er ikke spes opptatt av det. Men om man skal ha, ville jeg sett det ble offentlig. Syns ikke bråkete, dårlig fyverkeri er noe wow. men om man har et større og flottere , som er kontrollert, ja gjerne.

Gjest Rose11
Skrevet

Offentlig. Uten tvil. Hvert år skader folk seg for de ikke vet hva de gjør og er beruset.

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Jeg elsker fyrverkeri så jeg vil ha muligheten til sende opp noen få (eller mange egentlig) når jeg selv blir eldre. Før var jeg redd for det, men nå roer både lyden og lukta av fyrverkeri meg ned. Har fått et slags forhold til det, men er ikke sikker på hvorfor...

Jeg ville ikke likt at det forbys, men samtidig er det det tryggeste, og sikkert smarteste at det bare blir brukt offentlig og ikke privat...

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har vi offentlig fyrverkeri og det er bare superflott. Kan ikke sammenlignes med fyrverkeri man kjøper i butikken. 

Anonymkode: a436f...edf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Offentlig.

Det er for mange mennesker som skylder IQ som skal ut å sende opp fyrverkere i fylla og koster både seg selv og andre både helse og verdier.

Anonymkode: 86950...7dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må vel stemme "annet" her, for jeg tenker det avhenger veldig av geografi og bosettingsmønster. Jeg bor godt innenfor ring 2 i Oslo, altså sentralt. Her er det forbudt med privat fyrverkeri, og kommunen har offentlig oppskyting. Utenfor ring 2 er det derimot tillatt. Det synes jeg er en fin ordning, men det å dele inn kommunen i slike soner og heller ha offentlig fyrverkeri der er jo ikke en ordning som er like godt egnet i Gausdal som i Oslo.

Jeg er glad pinneraketter er forbudt, jeg holdt på å miste øyet da jeg var ti år gammel etter at en stupfull type sendte en rakett vannrett. Batterier har selvsagt skadepotensiale om de veltes, og disse idiotene som sender opp kinesiske lykter bør vi kappe hodet av. Likevel er antallet alvorlige fyrverkeriskader forholdsvis moderat, og jeg synes ikke vi trenger noen ytterligere nasjonal innskjerpelse. Det bør avhenge av lokale forhold.

Selv sender jeg forresten aldri opp noe fyrverkeri. Synes det er bortkastede penger og bryr meg ikke i det hele tatt. Men andre må for min del gjerne holde på innenfor dagens regelverk.

Anonymkode: 67b7f...7cf

• Liker 2
Gjest Yellowrose
Skrevet

Det er unødvendig med fyrverkeri. Barn og dyr blir redde og jeg får ikke sove om natta! 

Skrevet

Jeg stemmer for kun offentlig av 2 grunner. 

Da hadde man forhåpentligvis sluppet unna skader på fordrukne menn forårsaket av fyrverkeri denne dagen. Ja beklager at jeg trekker fram menn i denne sammenhengen men etter hva nyhetene sa så var det menn som stort sett ble skadet.

Man hadde sluppet å stappe bikkja full av dop allerede på morgenkvisten. Her i strøket starter folk prøveoppskyting allerede på formiddagen. Det blir ganske mange timer med trøsting av nervøse husdyr før nyttårsfeiringen er over...

Hadde folk holdt seg edru når de skulle håndtere sprengstoff og holdt seg til oppskyting kun rundt midnatt så hadde jeg gladelig stemt for privat oppskyting. Men jeg føler det blir verre og verre for hvert år som går og da er det på tide med innstramming vil jeg påstå. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker at private skal ha lov til å sende opp fyrverkeri men, at det reguleres via løyve. Det virker litt rart at forbudsstaten Norge som nesten har forbudt alt som er gøy tillater salg av eksplosiver til hvermansen i en periode før nyttår.

Skrevet

Makan til barnepikestat vi skal leve i til slutt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Yellowrose skrev:

Det er unødvendig med fyrverkeri. Barn og dyr blir redde og jeg får ikke sove om natta! 

Sign. 

Anonymkode: 6455e...dee

Skrevet

Fyrverkeri kan være utrolig moro, og det trenger ikke være så farlig dersom man bruker det på korrekt måte og er flink til å bruke vernebriller. Problemet er alle de menneskene som driter i farene, og man ser jo øyeskader år etter år. Jeg synes jo folk har ansvar for å drive med disse tingene på en ansvarlig måte selv, men det er jo tydelig at det ikke går for noen (drita mennesker for eksempel). I tillegg klarer kanskje unger å få tak i fyrverkeri, og man kan ihvertfall ikke forvente at de er særlig ansvarlige i oppskytingen. Jeg var i Danmark og feira nyttår i år, og der så jeg mye tull. Raketter som ble skutt inn i bygninger og ut mot veien der biler kjører. Ikke bra.

I bunn og grunn syns jeg egentlig at hele greia kan forbys for privatpersoner, men at det skal være mulig med offentlige oppskytinger (som ofte er MYE finere enn alt det jalla privatpersoner pleier å skyte opp). 

Gjest -Tricia-
Skrevet

For min del kunne det gjerne blitt helt forbudt, dyrene mine blir livredde og folk blir skadet hvert år. Det er grunn nok til at jeg ikke liker det. Men vet hvor mye sutring (og lovbrudd) det ville blitt dersom det ble helt forbudt, så min stemme går til offentlig oppskytning only. De fleste tar seg en dram på nyttårsaften og det kombinert med fyrverkeri er heller ingen god kombinasjon. Egentlig helt merkelig at ikke det har blitt forbudt med privat oppskytning ennå når det er så mye annet som er mindre farlig som er forbudt. Norge i et nøtteskall, det er en kunst å klare å ikke irritere seg... :overrasket:

AnonymBruker
Skrevet

mine dyr blir ikke redde under fyrverkeri, har aldri hatt dyr som har vært redd under fyrverkeri....

men for min del så kan de droppe hele greien.. skjønner ikke hva som er så spesielt med fyrverkeri..  ser ikke noe poeng i det

Anonymkode: 11d9d...8bd

Skrevet

Det bli vel debatt om hvordan Norge da sløser med skattepenger.

Personlig forstår jeg meg ikke på folk som synes alt er meningsløst i livet. Stå opp - gå på jobb - lage middag - sove. Er det så trist at vi har halloween, bryllup, nyttår, 17.mai, jul osv. Det er mange som ikke ser vitsen med 17.mai f.eks, det er bare et stor pengesluk og stress om man har barn. For å ikke snakke om bråkerussen. For en kjip holdning så mange har. Litt utenfor tema, men seriøst skal man slutte å sende opp nyttårsraketter fordi du én gang i året ikke får sove din a4 søvn? Eller én gang i året ikke da heller vil at barna dine skal få gleden av raketter, for de skal være i sin seng og legge seg til a4-tidspunktet 19.30 presis. 

Huff, synes synd på slike folk. Tenk å se tilbake på livet og bare tenke at livet var å stå opp - gå skole/jobb - rydde og spise - sove. Skjedde det noe utenom det vanlige var det bare meningsløst og stress. Jaja.

Gjest SykkelJenny
Skrevet
Den 7.1.2016 at 3.19, Bridon skrev:

Jeg stemmer for kun offentlig av 2 grunner. 

Da hadde man forhåpentligvis sluppet unna skader på fordrukne menn forårsaket av fyrverkeri denne dagen. Ja beklager at jeg trekker fram menn i denne sammenhengen men etter hva nyhetene sa så var det menn som stort sett ble skadet.

Man hadde sluppet å stappe bikkja full av dop allerede på morgenkvisten. Her i strøket starter folk prøveoppskyting allerede på formiddagen. Det blir ganske mange timer med trøsting av nervøse husdyr før nyttårsfeiringen er over...

Hadde folk holdt seg edru når de skulle håndtere sprengstoff og holdt seg til oppskyting kun rundt midnatt så hadde jeg gladelig stemt for privat oppskyting. Men jeg føler det blir verre og verre for hvert år som går og da er det på tide med innstramming vil jeg påstå. 

Jeg leste et sted at man ikke skal dope ned hunden sin om den er redd bråk nyttårsaften. Hundene forblir like redde etter å ha blitt dopet ned, de mister kun evnen til å gi uttrykk for redselen. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AmandaVI skrev:

Makan til barnepikestat vi skal leve i til slutt...

Når innbyggerne oppfører seg som barn, trenger de barnepike. Men du må gjerne være neste som får huset ditt skadd i brann, eller sitter på legevakta med skadd syn. Mange av oss andre synes ikke fulle, dumme menneskers versjon av "gøy" skal gå utover andre.

Gjest Badebuksa
Skrevet
Den 6. januar 2016 at 17.34, Årolilja skrev:

Jeg leste nettopp denne artikkelen om fyrverkeri der artikkelskriver argumenterer for at fyrverkeri bør forbys å brukes av privatpersoner og det bør heller være offentlige fyrverkeri-oppskytinger. Jeg tenkte det kunne være interessant å høre om hva folk her synes om saken.

Selv synes jeg offentlig oppskyting av fyrverkeri virker som en grei løsning, men hva synes du?

Jeg synes at det kan fortsette som før, idioter er alltid idioter. Brenner de seg ikke på fyrverkeri, så brenner de seg på stekeovnen. Vi kan ikke forby hunder fordi mange blir bitt hvert år? Eller forby biler, fordi mange kjører seg ihjel? 

La folk ha det gøy én kveld i året.

Gjest Badebuksa
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når innbyggerne oppfører seg som barn, trenger de barnepike. Men du må gjerne være neste som får huset ditt skadd i brann, eller sitter på legevakta med skadd syn. Mange av oss andre synes ikke fulle, dumme menneskers versjon av "gøy" skal gå utover andre.

En jeg kjenner ble påkjørt av en bil og livet er ødelagt for alltid. Skal vi forby biler? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...