Gå til innhold

jeg sparket en hund - blir jeg anmeldt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger råd! 

For i går kveld så skjedde det en ting, slik gikk det. Alt gikk kjempe fort! 
Jeg sto utenfor naboblokken sammen med pappa, broren min og hunden min for å si hade til dem. Hun er ei lita tibetansk spaniel valp på 4 måneder, hun var i bånd og vi skulle ut å gå tur. 
Så kom det en rottweiler stormende imot oss utav intet. Han glefset etter valpen og valpen hylte og falt bakover på ryggen (hun satt da det skjedde) og jeg dro hun til meg bittelitt i refleks. I ren refleks så sparket jeg rottweileren slik at han hoppet bakover, og eieren kom akkurat bort og dro hunden bort fra meg og valpen. 
Hunden knurret og var fokusert på valpen min, som jeg da løftet opp i armene i det eieren kom. 

Pappa ble forbannet og ropte noen stygge ord til mannen. Han mannen ropte så "Jeg skal anmelde deg! Jeg vet hvor du bor" også stormet han vekk i sinne. 

Har pratet med kjæresten til søskenbarnet mitt, han er politimann i et annet fylke. Han mener jeg bør anmelde og at "fyren er idiot hvis han anmelder" meg (hans ord). 
Men jeg går bare å vente på at han mannen kommer til å anmelde meg for å ha sparket hunden hans. Ja jeg vet det var galt. Men alt skjedde så fort og jeg rakk ikke å tenkte, jeg bare reagerte. 
Kan ikke unnskylde det jeg gjorde heller, for jeg vet det var galt, men jeg hadde ikke tid til å stopp og tenk heller. Benekter ingenting altså. 

Skal ringe utleiefirmaet i morgen, for det er nemlig et kamera utenfor den blokken, i alle blokkene. Jeg bor i naboblokken som hører til samme utleiefirma. Det er et kamera rett over oss der det skjedde. Det filmer mot der vi sto. 

Det som kan også være relevant for saken er;
- Ja jeg fulgte ikke med på hunden min, selv om at hun satt like ved føttene mine. Men hun var i bånd, og jeg sto å pratet med pappa og broren min. 
- Andre hunden var løs, og kom utav den blokken. Broren min sto med ansiktet vendt mot døren, pappa med ryggen, jeg sidelengs, så jeg så noe svart i øyekroken sekunder før hunden kom stormende. Broren min så alt og han så at hunden tok fart i det den kom frem til glassdøren, og stormet frem. 
- Broren min prøvde å sparke etter hunder i refleks også, men traff ikke, for han hadde noen poser stående foran føttene sine, så de fløy i luften i stedet :fnise:
- Pappa grep tak i hoftpartiet til hunden og prøvde å få grep og dra han bakover. Men så kom eieren på siden og grep tak i han i stedet, etter at jeg sparket hunden i siden og den hoppet bakover. 

Tok med valpen til en rask sjekk hos veterinær samme kveld. 
Var veldig skvetten og redd, men ingen skader. Veterinæren noterte ned at det var synlig spytt på halsen til valpen og et lite ubetydelig sår. Altså ikke noe stort sår som trenger behandling. Forklarte det som et lite skrubbsår av en hjørnetann.  
Forklarte hendelsen til veterinæren og han tror at jeg må ha sparket akkurat i det hunden bet, slik at han ikke rakk å få tennene skikkelig i valpen, hadde jeg sparket sekunder senere så hadde valpen min mest sannsynlig død av skadene. I refleks så dro jeg valpen til meg litt, noe som kan være grunnen til at hun ikke fikk noen skader. Alt var ren flaks sa veterinæren. Alt ble dokumentert der sa han, i tilfelle jeg velger å anmelde. 

Jeg har pratet med pappa i hele dag, dette skjedde sent igår kveld. 
Skal kontakte utleiefirmaet imorgen slik at de er obs på at det bor en Rottweiler her som går løs. Det bor flere hunder her, store og små, og barn! Slik at de får gjort noe med det. 
Problemet er ikke Rottweiler altså! Jeg kjenner flere og de er snille som dagen er lang, det er eieren som er problemet. 
Også det at han går løs, og angrep hunden min uten grunn. 
Vet ikke om jeg bør anmelde, om jeg kommer noen vei med det. Men skal spørre ang kameraene også, slik at de ikke sletter videoen fra igår kveld. 
Går bare å venter på en anmeldelse fra denne mannen nå. Han vet hvor jeg bor, han har en kompis som bor i blokken min, og han har sett meg gå inn døren min flere ganger. Har sett hunden løs før, og da sa jeg ifra at det er båndtvang, da rakk han meg bare fingeren og gikk. Etter det så har jeg verken snakket eller sett mer til han i blokken min. 

Anonymkode: 31274...966

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er dyremishandling

Anonymkode: c9ef7...aa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan anmelde så mye han vil, politiet kommer ikke til å gjøre noe med det:) du burde derimot anmelde ham, som ikke følger loven om båndtvang og som åpenbart ikke har kontroll på en stor hund som potensielt kunne drept valpen deres. Veldig bra at det har blitt filmet, da har du mer enn gode nok bevis.

Anonymkode: f2f95...028

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo allerede fått råd fra en som VET hva han snakker om,hvorfor i all verden spør du KG da?

Anonymkode: adc3a...a86

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo allerede fått råd fra en som VET hva han snakker om,hvorfor i all verden spør du KG da?

For jeg er usikker på hele situasjonen! 
Han var jo ikke der. 
Jeg sparket jo hunden hans.

ts

Gjest Blomsterert
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger råd! 

For i går kveld så skjedde det en ting, slik gikk det. Alt gikk kjempe fort! 
Jeg sto utenfor naboblokken sammen med pappa, broren min og hunden min for å si hade til dem. Hun er ei lita tibetansk spaniel valp på 4 måneder, hun var i bånd og vi skulle ut å gå tur. 
Så kom det en rottweiler stormende imot oss utav intet. Han glefset etter valpen og valpen hylte og falt bakover på ryggen (hun satt da det skjedde) og jeg dro hun til meg bittelitt i refleks. I ren refleks så sparket jeg rottweileren slik at han hoppet bakover, og eieren kom akkurat bort og dro hunden bort fra meg og valpen. 
Hunden knurret og var fokusert på valpen min, som jeg da løftet opp i armene i det eieren kom. 

Pappa ble forbannet og ropte noen stygge ord til mannen. Han mannen ropte så "Jeg skal anmelde deg! Jeg vet hvor du bor" også stormet han vekk i sinne. 

Har pratet med kjæresten til søskenbarnet mitt, han er politimann i et annet fylke. Han mener jeg bør anmelde og at "fyren er idiot hvis han anmelder" meg (hans ord). 
Men jeg går bare å vente på at han mannen kommer til å anmelde meg for å ha sparket hunden hans. Ja jeg vet det var galt. Men alt skjedde så fort og jeg rakk ikke å tenkte, jeg bare reagerte. 
Kan ikke unnskylde det jeg gjorde heller, for jeg vet det var galt, men jeg hadde ikke tid til å stopp og tenk heller. Benekter ingenting altså. 

Skal ringe utleiefirmaet i morgen, for det er nemlig et kamera utenfor den blokken, i alle blokkene. Jeg bor i naboblokken som hører til samme utleiefirma. Det er et kamera rett over oss der det skjedde. Det filmer mot der vi sto. 

Det som kan også være relevant for saken er;
- Ja jeg fulgte ikke med på hunden min, selv om at hun satt like ved føttene mine. Men hun var i bånd, og jeg sto å pratet med pappa og broren min. 
- Andre hunden var løs, og kom utav den blokken. Broren min sto med ansiktet vendt mot døren, pappa med ryggen, jeg sidelengs, så jeg så noe svart i øyekroken sekunder før hunden kom stormende. Broren min så alt og han så at hunden tok fart i det den kom frem til glassdøren, og stormet frem. 
- Broren min prøvde å sparke etter hunder i refleks også, men traff ikke, for han hadde noen poser stående foran føttene sine, så de fløy i luften i stedet :fnise:
- Pappa grep tak i hoftpartiet til hunden og prøvde å få grep og dra han bakover. Men så kom eieren på siden og grep tak i han i stedet, etter at jeg sparket hunden i siden og den hoppet bakover. 

Tok med valpen til en rask sjekk hos veterinær samme kveld. 
Var veldig skvetten og redd, men ingen skader. Veterinæren noterte ned at det var synlig spytt på halsen til valpen og et lite ubetydelig sår. Altså ikke noe stort sår som trenger behandling. Forklarte det som et lite skrubbsår av en hjørnetann.  
Forklarte hendelsen til veterinæren og han tror at jeg må ha sparket akkurat i det hunden bet, slik at han ikke rakk å få tennene skikkelig i valpen, hadde jeg sparket sekunder senere så hadde valpen min mest sannsynlig død av skadene. I refleks så dro jeg valpen til meg litt, noe som kan være grunnen til at hun ikke fikk noen skader. Alt var ren flaks sa veterinæren. Alt ble dokumentert der sa han, i tilfelle jeg velger å anmelde. 

Jeg har pratet med pappa i hele dag, dette skjedde sent igår kveld. 
Skal kontakte utleiefirmaet imorgen slik at de er obs på at det bor en Rottweiler her som går løs. Det bor flere hunder her, store og små, og barn! Slik at de får gjort noe med det. 
Problemet er ikke Rottweiler altså! Jeg kjenner flere og de er snille som dagen er lang, det er eieren som er problemet. 
Også det at han går løs, og angrep hunden min uten grunn. 
Vet ikke om jeg bør anmelde, om jeg kommer noen vei med det. Men skal spørre ang kameraene også, slik at de ikke sletter videoen fra igår kveld. 
Går bare å venter på en anmeldelse fra denne mannen nå. Han vet hvor jeg bor, han har en kompis som bor i blokken min, og han har sett meg gå inn døren min flere ganger. Har sett hunden løs før, og da sa jeg ifra at det er båndtvang, da rakk han meg bare fingeren og gikk. Etter det så har jeg verken snakket eller sett mer til han i blokken min. 

Slapp helt av.Anmeld eier av Rottweileren.Han virker like ustabil som hunden sin,og det kan være at du hindrer hans hund i å gyve løs på andre hunder.Vis ansvar og anmeld ham.

Skrevet

Han kan anmelde deg, men hans hund var ikke i bånd eller under kontroll og angrep din hund, så det kommer han ikke langt med. Du handlet i selvforsvar.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For jeg er usikker på hele situasjonen! 
Han var jo ikke der. 
Jeg sparket jo hunden hans.

ts

Du har fått svar. 

Du sparken den jo i forsvar, for å forsvare hunden din. Du har fått svar. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet eller vært redd for det. 

Anonymkode: fc39f...f64

• Liker 3
Skrevet

Selvforsvar var det trådstarter. Hadde ikke du gjort noe, så hadde hunden din mest sannsynlig dødd. Ta en tur til politiet, ta med vitner og eventuell video av hendelsen. Forklar det like godt som du gjorde her :) :) Eieren er problemet her, han klarer ikke å oppdra bikkje og han oppfører seg ufyselig..

• Liker 3
Skrevet (endret)

Min hund ble også angrepet på lik måte av en dobbelt så stor hund, og vedkommende gjorde ingenting for å skille de. Jeg forsøkte, og sparket etter den store for å få den bort. Da klikket vedkommende eier og fløy i trynet på meg. Jeg ba henne ta affære selv og roe seg ned. Akkurat som jeg skulle stå å se på at hundene bet hverandre til blods. Det var ikke lett å få tak i bakbeina på den store hunden ha de hele tiden beveget seg.

Endret av Arca
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet eller vært redd for det. 

Anonymkode: fc39f...f64

Ditto. 

Jeg hadde tvertimot vært stolt over at jeg hadde reddet min egen hund, hadde jeg vært i den situasjonen. 

Han er en idiot om han anmelder. Han kommer ingen vei, det er tomme trusler. Du derimot, bør anmelde. En aggressiv, løs  rottweiler med idioteier er noe politiet bør få vite om.

Anonymkode: 773c8...834

• Liker 4
Gjest snoopy_93
Skrevet

Går ikke sparket under nødverge? 

Hadde du ikke gjort det kunne du i hvertfall anmeldt eier for at hans fillebikje drepte din.

Skrevet

Han kommer nok ikke til å anmelde. Han skulle hatt hunden i bånd, og det du gjorde var å beskytte din egen hund som hadde vært sjangseløs mot en slik. Begge parter kan prise seg lykkelig for at det ikke endte værre.

Har selv hatt en episode hvor min eplekjekke hannhund egla seg innpå en mye større Husky inne på et båndfritt hundelufteområde. De skadene måtte jeg utvilsomt ta på egen kappe som ikke kalte ham inn i tide selv om eier av Huskyen tilbød seg å dekke veterinærutgiftene. 

• Liker 1
Skrevet

Det kunne/kan du! Og jeg føler nå for å sparke DEG så du får vite hvordan det føles! 😠

Stakkars forsvarsløse hund.

Skrevet

Jeg hadde gjort nøyaktig det samme, og det tror jeg de aller, aller fleste andre hadde gjort også.

Høres ut som du handlet i nødverge. Altså, du gjorde det du absolutt måtte, og ikke mer. Hadde du fortsatt å sparke hunden når eieren hadde fått tak i den, f.eks., hadde det vært anderledes. Dermed har du gjort alt rett.

Den andre eieren derimot, gjorde alt feil. For det første å ha hunden løs uten bånd, det er jo én ting, men i tillegg ikke å ha full kontroll på den... For så å true DEG om anmeldelse. Haha, det blir for dumt. Nå er jeg ingen advokat eller ekspert på slike ting, men sånn jeg ser det så kommer han absolutt ingen vei om han prøver å anmelde deg.... Men du, som har videobevis, vitner, notater fra dyrlege i tillegg til det faktum at du handlet i nødverge og ikke gjorde noe mer, du kommer nok mye lengre med det.

Som andre har sagt så synes jeg også at han høres ut som veldig ustabil og regelrett uskikket til å ha store og potensielt farlige hunder som f.eks rottweilere er når de havner hos så rævva eiere som han høres ut til å være. Da er det ganske viktig at du anmelder så det ikke skjer noe med andres hunder, som kanskje ikke rekker å sparke vekk rottweileren i tide.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok så alle svarene går i samme retning. Pappa er enig også, så vi skal innom politiet i morgen. Han skal være med meg og broren min er villig til å stille opp som vitne også. 

Så fort kontoret åpner i morgen så skal jeg ringe firmaet ang kamera. 
Jeg vet det er kamera, jeg vet at det filmer den veien for det forklarte vaktmesteren meg en gang. Pratet tilfeldig om hvor bra det er med kamera som dekker området, og han sa at det ute går den veien, for det er inne som dekker nedover gangen og mot ytterdøren. Før var det vist en "blindspot" der, og folk opplevde hærverk og folk som prøvde å bryte seg inn. Så de satt opp et kamera til, i stedet for å snu det som er ute. 
Så jeg er 110% sikker på at det hele ble filmet, både av eieren inne i blokken før angrepet og da han åpnet ytterdøren og hunden angrep.

Veterinæren sa at ting ble dokumentert der også. Slik at jeg bare kunne ta kontakt å få de bevisene jeg trenger. 
Men var så usikker på om det å anmelde var å skyte meg selv i leggen. At det blir snudd og jeg ender opp som den som blir anmeldt. Hadde aldri sett for meg at jeg noen gang skulle sparke til en hund. Men det var ren refleks. 

Det går bra med valpen. Men hun vil ikke ut! Hun rygger i døren og begynner å hyle og skjelve. 
Men så fort jeg får hun over dørstokken så går det greit, hun skvetter litt og har halen mellom bena. Men etter noen minutter så kommer halen frem igjen. 
Håper det blir bedre snart. Får så vondt inni meg å se hun så redd. Krysser fingrene for at hun ikke blir livredd andre hunder for alltid. 
Jeg er ikke redd, vet at eierens følelser har mye å si på hundenes reaksjon. Jeg er oppvokst med hunder, har hatt store og små. Vet at svært få faktisk er aggressive og når de er det så er det 99% av skylden på grunn av eierne, ikke hunden. 
Så jeg er ikke redd for å gå ut med henne, jeg går bare ikke til naboblokken i tilfelle jeg møter på den hunden. Går motsatt vei slik som jeg alltid har gjort. 
Så det kan ikke være meg som er grunnen. Ei venninne var på besøk i dag og jeg ba hun om å prøve å gå tur med valpen. Jeg gikk ut i gangen og sto så langt unna at valpen ikke så meg. Hun tok på bånd og alt og hun reagerte på samme måte. Dette var før venninnen min fikk vite om hendelsen, jeg skulle sjekke om det var jeg som var problemet, eller om det er valpen. 

ts

• Liker 2
Gjest Belle âme
Skrevet

Du gjorde jo det riktige(dog litt brutalt.) Hadde du ikkje fått vekk rottisen såpass kjapt, hadde jo tibben din blitt drept.

Skrevet (endret)

Du trenger ikke lage så mye styr rundt dette.

Ta vare på valpen, gå tur med den og sørg for at den får noen positive opplevelser med andre hunder du kjenner nå først. Pass på å ikke forsterke dens frykt.

Og ta konsekvensene av en anmeldelse når den evt. kommer.

Endret av Arca
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Det kunne/kan du! Og jeg føler nå for å sparke DEG så du får vite hvordan det føles! 😠

Stakkars forsvarsløse hund.

Hun gjorde helt rett i å sparke den. Den var i angrepsmodus og da kan den like gjerne angripe den som prøver å skille hundene.

Hadde eieren hatt den i bånd hadde det ikke skjedd.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...