Gå til innhold

Blender eller stavmikser til puré?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har smakt noen gode pureer på restaurant i det siste, og tenkte jeg skulle se om jeg klarer å få det til på kjøkkenet hjemme :) jeg har blender, men lurer på om jeg må ha en stavmikser til puré eller om jeg kan bruke blenderen? (og hvis noen har noen gode tips til type pureer tar jeg i mot med takk:))

Anonymkode: 4a63b...6df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker det du har og prøver deg frem. Begynn med en sort og smak og bland sammen ulike smaker etterhvert som du ser hva du liker. 

Anonymkode: 4fc39...41e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker det du har og prøver deg frem. Begynn med en sort og smak og bland sammen ulike smaker etterhvert som du ser hva du liker. 

Takk for svar, men trenger først og fremst svar på om jeg trenger en stavmikser eller ikke. Og hvis noen har en veldig god puré, så kan de slenge med den og hvis de vil.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men trenger først og fremst svar på om jeg trenger en stavmikser eller ikke. Og hvis noen har en veldig god puré, så kan de slenge med den og hvis de vil.

Poenget mittner at du IKKE trenger en stavmikser. Forskjellen på stavmixer og blender er i all hovedsak at kniven står opp på en blender og ned på en stavmixer, stavmixeren går i gryta mens blenderen har egen beholder. Altså i all hovesak samme anvendelsesmuligheter. 

Grønne, friske erter er min favoritt å mose. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men trenger først og fremst svar på om jeg trenger en stavmikser eller ikke

Du trenger ikke stavmikser om du har kjøkkenmaskin. Bruk hodet.

Anonymkode: 327dd...79e

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke stavmikser om du har kjøkkenmaskin. Bruk hodet.

En kjøkkenmaskin har ikke en gang knivblader. Bruk hodet selv.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mittner at du IKKE trenger en stavmikser. Forskjellen på stavmixer og blender er i all hovedsak at kniven står opp på en blender og ned på en stavmixer, stavmixeren går i gryta mens blenderen har egen beholder. Altså i all hovesak samme anvendelsesmuligheter. 

Grønne, friske erter er min favoritt å mose. 

Okei, takk :) og takk for tips, erter er godt så det skal jeg prøve!

AnonymBruker
Skrevet

Det har lite å si om du bruker stavmikser eller blender. smaksak. Sluttresultatet blir jo det samme. Jeg synes blender er greit, for da kan jeg bare mose alt i samme gryte jeg koker i. 

Blomkål kan vær godt å trekke/koke i melk, før du har i krydder som f.eks salt, pepper, hvit pepper, muskatnøt

Mange grønnsaker kan være gode å steke møre i stekovnen, da får de ofte en søt smak og dybe (paprika, blomkål, søtpotet, løk, hvitløk). Du kan gjøre det med alle grønnsakene som skal i pureen, eller bare noen av ingrediensens.

Koker du grønnsakene i en god kraft(evt en buljongterning) får du mye god smak

På mange purrer er det jo mengden av fløte og smør som gjør den ekstra god. Da sper jeg på med fløte og smør til slutt etter at jeg har purert og kjører en ekstra runde. Resten er jo mye med kryddering å gjøre

Grønnsaker jeg synes er gode pureer som smaker god til middag: 

• søtpotet
  • blomkål
  • paprika (bakt)
  • aubergin (bakt)
  • erter
  • pastinakk
  • jordskokk
  • gulrot

Anonymkode: 6f2dd...1e7

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kjøkkenmaskin har ikke en gang knivblader. Bruk hodet selv.

Neivel

Skrevet

Egentlig så kommer det an på blenderen du har; noen er gode til å lage pureer med, mens andre ikke. Jeg syns det er utrolig kjekt å ha både blender og stavmikser, for de er praktiske til hvert sitt bruk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...