Gå til innhold

Uendelig univers, uendelig mange meg?

stan

Anbefalte innlegg

I en del artikler om universet leser jeg at om universet er uendelig, så vil det også være uendelig mange versjoner av vår del av universet, og altså uendelig mange versjoner av meg. 

Men det føler jeg er en litt forenklet tolkning av hva uendelig kan innebære. 

Vi har jo også uendelig mange tall, men ingen av dem er like. Uansett hvor langt du teller vil du ikke komme til tallet 1 igjen. 

Uendeligheter kan også være av forskjellige størrelser. Det er uendelig mange naturlige tall (positive heltall) , og dobbelt så mange heltall, positive som negative. 

Hvis vi betrakter desimaltallene, så er det like mange tall mellom 0 og 1 som det er naturlige tall. Altså uendelig mange tall mellom 0 og 1. Og en ny uendelighet mellom 1 og 2, og atter nye mellom alle tallene. 

Så jeg tenker de må være mulig å tenke seg at universet er uendelig uten at det er repetisjoner, men at det stadig er nye varianter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Universet er uendelig, uendelige versjoner av hver av oss mennesker..i ulike utgaver? For å si det sånn.. Noe jeg synes er merkelig, og interessant, er at det finnes minst 7 personer som er LIK oss på denne jorden. Kanskje det er oss, men i ulik versjon? Ikke samme sjel, men samme ja.. Utrolig vanskelig å forklare synes jeg. Men det er en tanke jeg har. Spennende og skremmende dette :) Har du fulgt med på twin strangers på facebook og nettsiden dems? :) Prøver ikke å spore av nå altså, mener bare at det kan være en sammenheng med et eller annet. For synes det er litt rart at det kan finnes så mange som er lik hver av oss, men ikke i slekt/ikke samme DNA. Jeg får det ikke helt til å stemme..så deretter kom tanken på at de menneskene egentlig er oss, men i ulike utgaver..hm.. Hva tenker du? 

Universet/livet består av tall. Lurer på hvorfor, hvorfor tall. Hvorfor finnes universet i det hele tatt. Nå sporer jeg snart ut her, så får ta en pause :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA kan jo bare arrangeres på et endelig antall måter. 

Så at to mennesker kan ha likt, eller nesten likt DNA kan vel tenkes. 

Det at det er 7 som er like oss har jeg ikke hørt før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, stan skrev:

DNA kan jo bare arrangeres på et endelig antall måter. 

Så at to mennesker kan ha likt, eller nesten likt DNA kan vel tenkes. 

Det at det er 7 som er like oss har jeg ikke hørt før. 

Ja, to personer kan jo ha likt eller nesten likt DNA. Men 2 personer, der den andre ligner på deg, men ingen av de har samme Dna/nesten samme, de er ikke i slekt, ikke i familie, og har aldri sett hverandre før og har sine familier og bosted. Det er merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HanneAa skrev:

Noe jeg synes er merkelig, og interessant, er at det finnes minst 7 personer som er LIK oss på denne jorden. 

Hæ? Hvor har du dette fra? Kan du gi oss en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Psilocybe skrev:

Hæ? Hvor har du dette fra? Kan du gi oss en link?

Nå har du misforstått hele opplegget. Det hun mener er at i et av de uendelig antall parallelle universene så finnes det en jord der det er minst 7 personer som er like hverandre. Ikke i vår eksistense. Enten det eller så har hun røyka.

Endret av Suppemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Suppemann skrev:

Nå har du misforstått hele opplegget. Det hun mener er at i et av de uendelig antall parallelle universene så finnes det en jord der det er minst 7 personer som er like hverandre. Ikke i vår eksistense. Enten det eller så har hun røyka.

Nei, hun skriver denne jorden, så jeg tolker det som vår Jord. 

Det er vel mulig med parallelle universer, men det jeg lurer på er på hvilke måter kan et univers,  vårt, være uendelig. 

Ellers synes jeg det er unødvendig med slike kommentarer om at hun har røyka. Vi prøver å ha det gøy med å diskutere litt nerdete temaer. Har du ikke noe positivt å komme med så hold fred. 

Endret av stan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas89

Har alltid tenkte på universet som uendelig, tenker på universet som en del av noe større. Akkurat som at en hud-celle er en del av deg. Tror aldri vi finner noe som alt er bygget opp av for det vil alltid være noe som er mindre. Samtidig som uansett hvor stort noe er (universet) så er det alltid en del av noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, HanneAa skrev:

Ja, to personer kan jo ha likt eller nesten likt DNA. Men 2 personer, der den andre ligner på deg, men ingen av de har samme Dna/nesten samme, de er ikke i slekt, ikke i familie, og har aldri sett hverandre før og har sine familier og bosted. Det er merkelig..

Det er jo merkelig, men samtidig er det vel slik at det er noen kombinasjoner av gener som oftere går igjen. 

Samtidig skal vi vel ikke se helt borti fra at mennesker har reist omkring og lagt igjen gener til alle tider. 

Jeg husker en dokumentar om gener og arv, hvor det var en afrikaner som viste seg å være etterkommer av en europeisk dame. Ingen visste dette, men arveanlegget viste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Andreas89 skrev:

Har alltid tenkte på universet som uendelig, tenker på universet som en del av noe større. Akkurat som at en hud-celle er en del av deg. Tror aldri vi finner noe som alt er bygget opp av for det vil alltid være noe som er mindre. Samtidig som uansett hvor stort noe er (universet) så er det alltid en del av noe større.

Det kommer jo an på hvordan man definerer univers. 

Jeg bruker ordet om vårt univers, og om mulige parallelle univers. Hvert univers vil gjerne kunne ha sine egne fysiske lover. 

Multivers brukes gjerne om alle universer. Eller kosmos, og at da kosmos inkluderer alt som eksisterer. 

Men i tillegg ser jeg at noen også inkluderer også både alle mulige univers og umulige univers i begrepet kosmos. 

Siden de fleste teorier om parallelle univers også sier det er umulig å bevege seg til dem, eller observere dem, så blir de rent teoretiske. Og teoriene kan hverken bekreftes eller avkreftes, da er det ikke vitenskap lengre. Det blir mer spekulasjoner og fantasi. 

I forhold til det universet vi faktisk vet eksisterer, og kan observere er det annerledes. 

Vi kan lage en hypotese om at universet er uendelig, men den kan aldri bli bekreftet. 

Hvis vi finner enden på universet er jo hypotesen feil. 

Men om universet er uendelig vil vi jo aldri finne noen ende, og hypotesen kan ikke bli bekreftet. Men det blir jo mer sannsynlig. Men at universet er stort er noe helt annet enn uendelig. 

Det jeg tenkte på innledningsvis var at selv om det er uendelig, trenger det allikevel aldri å gjenta seg. 

Det finnes bare en Jord og ikke uendelig mange. Men det er da også en hypotese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.1.2016 at 16.44, stan skrev:

I en del artikler om universet leser jeg at om universet er uendelig, så vil det også være uendelig mange versjoner av vår del av universet, og altså uendelig mange versjoner av meg. 

Men det føler jeg er en litt forenklet tolkning av hva uendelig kan innebære. 

Vi har jo også uendelig mange tall, men ingen av dem er like. Uansett hvor langt du teller vil du ikke komme til tallet 1 igjen. 

Uendeligheter kan også være av forskjellige størrelser. Det er uendelig mange naturlige tall (positive heltall) , og dobbelt så mange heltall, positive som negative. 

Hvis vi betrakter desimaltallene, så er det like mange tall mellom 0 og 1 som det er naturlige tall. Altså uendelig mange tall mellom 0 og 1. Og en ny uendelighet mellom 1 og 2, og atter nye mellom alle tallene. 

Så jeg tenker de må være mulig å tenke seg at universet er uendelig uten at det er repetisjoner, men at det stadig er nye varianter. 

Dette er som å påstå at månen er en gul ost. For så å si at statistikk ikke motbeviser påstanden. Multivers er filosofi og ikke vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, debatant skrev:

Dette er som å påstå at månen er en gul ost. For så å si at statistikk ikke motbeviser påstanden. Multivers er filosofi og ikke vitenskap.

Ja det er det jeg mener. 

Siden det er utenfor det vi kan observere kan vi ikke si noe sikkert om andre universer. Ikke engang om de eksisterer eller ikke. 

Men om månen er en gul ost, det kan man sjekke på flere måter. Vi har sendt folk til månen og de brakte biter tilbake. Så hypotesen om at månen er en gul ost er tilbakevist, eller falsifisert som det heter på fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg tror det finnes paralelle univers og at alle valgene vi tar her kan påvirke helheten.
Det vil si, at om jeg stopper på rødt lys, er jeg i det ene universet, og om jeg kjører på rødt lys så kjører jeg plutselig inn i timelinen til det andre universet. At alle valg vi gjør er "prescripted" i et eller annet univers, og at vi hopper frem og tilbake mellom disse. Deja vu osv tenker jeg at er pga opplevelse i parallelt univers.

Anonymkode: 58342...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg tror det finnes paralelle univers og at alle valgene vi tar her kan påvirke helheten.
Det vil si, at om jeg stopper på rødt lys, er jeg i det ene universet, og om jeg kjører på rødt lys så kjører jeg plutselig inn i timelinen til det andre universet. At alle valg vi gjør er "prescripted" i et eller annet univers, og at vi hopper frem og tilbake mellom disse. Deja vu osv tenker jeg at er pga opplevelse i parallelt univers.

Det er i så fall en blind tro.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan også beskrives som flere dimensjoner. Om vi tenker oss tid som den fjerde dimensjonen. Femte dimensjonen blir da alle mulige valg. Så med en sjette dimensjon har vi fanget inn alle mulige og ikke-mulige valg i vårt univers.  Alle versjoner av vårt univers. 

Så blir det en diskusjon om hva vi legger i  ordene, om vi vil beskrive det som parallelle universer eller flere dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, debatant skrev:

Det er i så fall en blind tro.

Who cares, mer spennende enn å tro på politikere og Se og Hør ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Who cares, mer spennende enn å tro på politikere og Se og Hør ihvertfall.

Den mørke middelalderen var bygget på overtro og blind tro. Bekymrer ikke det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.1.2016 at 12.56, debatant skrev:

Den mørke middelalderen var bygget på overtro og blind tro. Bekymrer ikke det deg?

Det er vel litt forskjell på å spekulere på hva som er bortenfor for det vi kan observere. Ekstrapolere det vi kjenner og ser. Enn det å gi det vi observerer forklaringer uten å sjekke nærmere hva som skjer. 

Ut fra sin kunnskap synes jeg ikke folk i middelalderen var så overtroiske. De kjente hverken til fysisk, kjemi eller elektrisitet. De hadde en del bibelsk kunnskap, de viste om engler og demoner. Så det er naturlig at de ga ånd og underjordiske vesener skyld for fenomener. 

Det er verre i dag, vi har mye kunnskap og kunnskapen er lett tilgjengelig. Men det virker som folk heller vil se på kattunger. 

Diskusjonene som går rundt klima er et godt eksempel på at overtro er høyst tilstede også i vår tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.1.2016 at 16.44, stan skrev:

I en del artikler om universet leser jeg at om universet er uendelig,

Så vidt jeg har oppfattet, har vitenskapen det siste hundreår hevdet at universet nettopp ER endelig.

Men noen postulerer åpenbart det stikk motsatte. Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet titt originalest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Så vidt jeg har oppfattet, har vitenskapen det siste hundreår hevdet at universet nettopp ER endelig.

Men noen postulerer åpenbart det stikk motsatte. Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet titt originalest.

Idéen om at universet er uendelig har eksistert en stund, men er som nevnt umulig å bevise. 

Men det er mange måter å være uendelig på. Det kan være uendelig repeterende. 

Eller det kan være uendelig ulikt. 

Eller så kan det være endelig i 4.dimensjon, mens det er uendelig i 3 dimensjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...