Gå til innhold

Ikke rar barna våre mobber!

Anbefalte innlegg

Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

Dette er overskriften på CasaKaos siste blogginlegg, dette etter den tragiske hendelsen med 13 åringen som døde i Valdres. Dette blogginnlegget likte jeg godt, mener det er mye i det hun sier. Lærer barn mobbing av foreldrene? Bør ikke foreldre gå forran som gode eksempler? Hva tenker dere?

http://casakaos.blogg.no/1452081260_ikke_rart_at_barna_vr.html

Endret av morhjertegod
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig må vi voksne ha et ansvar for å lære barna våre at det ikke er riktig å snakke nedsettende om andre. Og da må vi gå foran som gode eksempler. 

• Liker 4
Gjest morhjertegod
Skrevet
4 minutter siden, missLynch skrev:

Selvfølgelig må vi voksne ha et ansvar for å lære barna våre at det ikke er riktig å snakke nedsettende om andre. Og da må vi gå foran som gode eksempler. 

Helt enig, jeg kjente en gang et foreldrepar som satt over middagsbordet å gjorde narr av alt og alle mens barna hørt på. De baksnakket, gjorde narr av naboer, venner, famile, lærere bla. Disse barna vokste opp med at det var helt ok å slenge dritt om andre, de barna er ikke veldig sympatiske i dag.

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Selvsagt må foreldre gå foran som et godt eksempel - og spesielt når det kommer til det å snakke stygt om/til andre. Mobbing er blitt et stort problem og det er viktig at foreldre lærer barna sine empati allerede fra tidlig alder. 

Hadde jeg fått vite at et av mine barn var med på mobbing så hadde jeg sett det som en falitterklæring av min barneoppdragelse. 

Gjest Hummels
Skrevet

Så klart er det de voksne sin feil. Voksne mennesker driver å mobber hverandre på sosiale medier hele tiden. Mest på grunn av sjalusi. Barna ser det og lærer at mobbing er greit. Hva er det som feiler verden? Voksne og barn plager andre til døden! For de selv skal føle seg bedre! 

Hadde jeg hatt et barn som mobbet andre, så hadde jeg stoppet det med en gang. Hadde ikke latt barnet fått gått ute blant andre alene uten voksne før mobbingen sluttet. Hadde fortalt at mobbing er det verste som finnes og det er ikke lov. Kun tapere som mobber. Mobbing gir straff. Så hadde jeg tatt data/nettbrett og mobil fra ungen til h*n skjerpet seg. Begynner mobbingen igjen etter en stund så tar jeg det fra h*n igjen. Barn er jo livredd for å bli fratatt pc/nettbrett og mobil. 

Voksne og må bli straffet. Fengsling, og bot. 

Skrevet

Dette har jo vært diskutert her tidligere. Kvinner gnåler over mangelen på sunne kvinneidealer, men jeg er usikker på om de fortjener dem. Det er jo bare drittslenging hele veien. Alltid er noe galt. 

Barn er jo bare unge og uerfarne mennesker og lærer fra omverdenen, så selvsagt er det foreldrenes feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje enkelte foreldre faktisk  foretrekker at barna deres er mobbere, fremfor at de er mobbeofre?

Dersom ett barn er ein mobber, så veit snørrungen i alle fall å hevde seg og liksom være "konge på haugen"

I steden for å bare la seg tråkke fullstendig ned i søle, og bli mobbet av alle andre.....

Anonymkode: 5af86...3de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte alle barna mine å være vennlige mot alle, men hvis noen var ufine tilbake skulle de stå opp for seg. Unnlot også å baksnakke folk i deres nærvær, barn plukker lettere opp ting enn man skulle tro. 

Har heldigvis fått 3 sunne og sterke barn med hode og hjerte på rett sted. De plager ingen, men lar heller ingen plage dem. Tvert i mot har de flere ganger stått opp på vegne av andre barn som ble plaget i skolegården. Ikke et populært trekk når man er på grunnskolen, men de er veldig stolte av seg selv etter slike situasjoner. Ikke minst er jeg og mannen min stolte. 

Anonymkode: d37c1...58a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje enkelte foreldre faktisk  foretrekker at barna deres er mobbere, fremfor at de er mobbeofre?

Dersom ett barn er ein mobber, så veit snørrungen i alle fall å hevde seg og liksom være "konge på haugen"

I steden for å bare la seg tråkke fullstendig ned i søle, og bli mobbet av alle andre.....

Må dessverre si meg litt enig i denne. Jeg tror dessverre det er mer synlig mobbing i dag enn for bare 10-20 år siden. Det var jo en del før også, men nå er alt så lett synlig overalt, både fysisk og på nett i form av apper, sosiale medier, forum og lignende, dette hadde man ikke før. Dessuten har "drittsekkgenerasjonen" som på begynnelsen av og på midten av nittitallet fløy rundt med hettegenser og saggete jeans der de var skolens tøffeste, nå blitt voksne med egne barn. Mange blant denne generasjonen har et annet forhold til det å karre seg oppover på andres bekostning enn egne foreldre hadde, man har i større grad tatt med seg "den sterkestes rett" mentaliteten fra skolegården videre i det voksne liv, og resultatet ser man på sosiale medier.

Jeg opplever denne generasjonen som en svært krevende en og har sett mange eksempler på det både i privatlivet og arbeidslivet. Jeg tviler ikke et sekund på at det medfører større risiko for mobbing blant egne barn. 

Anonymkode: db577...13e

• Liker 2
Gjest morhjertegod
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usikker om foreldre tar et slikt bevist valg, men at et barn velger å mobbe i steden for å bli mobbet, det tror jeg. Man kan fort bli polulær og heve seg, ved å mobbe andre.

Mobber voksne? Når voksne hetser på nett, blir tatt for det, så sier de jo bare: Ytringfrihet, er bare ærlig, må få lov å si hva jeg mener, folk får tåle kritikk bla bla.

Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør nok de fleste. De fleste bryr seg mest om seg og sine. 

Selvsagt er det beste at barnet ditt hverken mobber eller blir mobbet, men gitt valget ville nok de fleste valgt førstnevnte. De ville også heller reddet sitt eget barn enn et fremmed barn, om de hadde plass til kun en i robåten på åpent hav. Det er bare sånn det er og det er helt naturlig.

Ellers tror jeg en del mennesker setter styrke og selvsikkerhet veldig høyt, nesten over alt annet. Kanskje spesielt hos guttebarn (mens ydmykhet og forsiktighet fortsatt er ansett som attraktivt hos jenter). Også til det punktet der de heller vil ha en arrogant og bøllete president fremfor en som er reflektert men lar seg kue - se bare på USA. Narsissisme er også blitt mer akseptabelt i samfunnet. 

Endret av Marie90
  • Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Voksne er langt verre til å mobbe en hva barn\ungdommer er. Den største feilen som blir gjort i mobbekampanjer er at den fokuserer på feil gruppe. Så lenge voksne mobber vil ikke barn og unge slutte å mobbe. Få slutt på mobbing mellom voksne så vil mobbing mellom barn og ungdom bli langt mindre. Mobbing vil aldri forsvinne. Men om vi skal bli kvitt mobbing eller rettere sagt minimalisere det så er det mobbing mellom voksne vi må til livs. Så lenge voksne forsetter og mobbe så vil barn og ungdommer mobbe. Problemet er selvsagt at voksne ikke er i stand til å se eller forstå at de faktisk mobber. 

Gjest Hummels
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syke syke foreldre som tenker sånn. Håper de en gang får angre skikkelig for sine syke tanker.

Skrevet

Hadde jeg fått hørt fra barnehage/skole at jeg hadde et barn som mobbet andre- da hadde jeg blitt knust. Dette er noe av det verste jeg kunne tenke meg. 

Å "foretrekke" at ens eget barn er en mobber- aldri i verden!!! 

• Liker 3
Gjest Yellowrose
Skrevet

Jeg er enig i mye av det hun skriver men jeg må få frem at det er ikke alltid foreldrene sin skyld, barn lærer også av andre barn og de fleste vil gjøre som flokken de befinner seg i. Det er vårt ansvar som foreldre å lære barna våre å stå imot gruppepress, å si nei og gjøre det som er rett uansett hva de andre gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 6. januar 2016 at 17.15, Hummels skrev:

Så klart er det de voksne sin feil. Voksne mennesker driver å mobber hverandre på sosiale medier hele tiden. Mest på grunn av sjalusi. Barna ser det og lærer at mobbing er greit. Hva er det som feiler verden? Voksne og barn plager andre til døden! For de selv skal føle seg bedre! 

Hadde jeg hatt et barn som mobbet andre, så hadde jeg stoppet det med en gang. Hadde ikke latt barnet fått gått ute blant andre alene uten voksne før mobbingen sluttet. Hadde fortalt at mobbing er det verste som finnes og det er ikke lov. Kun tapere som mobber. Mobbing gir straff. Så hadde jeg tatt data/nettbrett og mobil fra ungen til h*n skjerpet seg. Begynner mobbingen igjen etter en stund så tar jeg det fra h*n igjen. Barn er jo livredd for å bli fratatt pc/nettbrett og mobil. 

Voksne og må bli straffet. Fengsling, og bot. 

Men du mobber jo og hetser andre her inne....

Anonymkode: df561...610

• Liker 2
Gjest Hummels
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du mobber jo og hetser andre her inne....

Anonymkode: df561...610

Åja gjør jeg det? Det må du vise meg for jeg vet ikke at jeg gjør det selv. Må være når jeg er full eller går i søvne. 

AnonymBruker
Skrevet

Ene og alene foreldrene sin feil at barna mobber. De har gjort en feil i oppdragelsen og alle burde virkelig ikke vært foreldre... 

Jeg ble mobbet, og det viste seg at søsken til de som mobbet meg, fortsatte på yngre (opptil 10 års forskjell!). Jævla drittforeldre som ikke kan oppdra unga sine ordentlig og ødelegger livene til andre som er svakere i samfunnet. 

Foreldrene til de som har mobbet noen til selvmord har selvmordet på sin kappe og burde straffes for ikke å gi mer innsats i livet for å lære barna om hvordan man skal oppføre seg mot hverandre. 

Anonymkode: 044c8...6a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...