Ungoguerfaren Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Hei. Jeg er 17 år, og fyller 18 i sommer. Jeg tenkte å flytte ut relativt fort, pga personlige årsaker. Siden jeg er ung og uerfaren, mens flere av dere er mer erfarende har jeg noen spørsmål jeg vil stille som jeg ikke kan stille noen andre. Har funnet en bolig som virker svært attraktiv, men har ikke vært på visning. Når jeg skal lete etter en bolig å leie, er det noe spesielt jeg burde legge vekt på da (sentralt, dekning osv)? Eieren sa at jeg får en møblert 75 kv for 4000 måneden + strøm. Får jeg velge strømleveradør selv da, eller må jeg splitte om strømregninga med dem (om de bor der i det hele tatt da) ? Er 75 kv stort for en person, eller passende? Hun sa at det 800 meter unna sentrum (skal ikke ha bil så er litt viktig med det), syns dere det er for langt unna? Jeg bor i en svært liten bygd, og jeg lurer bare på hva jeg trenger å vite om boliger og økonomi før jeg begir meg ut på å flytte ut...
Roseh Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 10 minutter siden, Ungoguerfaren skrev: Hei. Jeg er 17 år, og fyller 18 i sommer. Jeg tenkte å flytte ut relativt fort, pga personlige årsaker. Siden jeg er ung og uerfaren, mens flere av dere er mer erfarende har jeg noen spørsmål jeg vil stille som jeg ikke kan stille noen andre. Har funnet en bolig som virker svært attraktiv, men har ikke vært på visning. Når jeg skal lete etter en bolig å leie, er det noe spesielt jeg burde legge vekt på da (sentralt, dekning osv)? Eieren sa at jeg får en møblert 75 kv for 4000 måneden + strøm. Får jeg velge strømleveradør selv da, eller må jeg splitte om strømregninga med dem (om de bor der i det hele tatt da) ? Er 75 kv stort for en person, eller passende? Hun sa at det 800 meter unna sentrum (skal ikke ha bil så er litt viktig med det), syns dere det er for langt unna? Jeg bor i en svært liten bygd, og jeg lurer bare på hva jeg trenger å vite om boliger og økonomi før jeg begir meg ut på å flytte ut... eh nei det er ikke for langt unna. 75 kv er veldig stort for 1 person i forhold til studenter i storbyer.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Jeg synes 75 kvm er stort for en person, men du får den jo veldig billig så jeg hadde nok slått til. 800 meter til skole er greit. Hvor langt til nærmeste matbutikk? Går det buss? Det er tungt å bære dagligvarer, så 800 meter er litt langt. Skaff deg eventuelt en sykkel med bagasjebrett og taske Spør de du skal leie hos om strømavtale. Du må betale to strømregninger. Den ene er nettleie (hvor du ikke kan velge leverandør). Du må også ha TV og internett. Er det panelovner der? Spør dem også om de har noen spesielle regler som f.eks. at du må være musestille etter klokken 18. Jobber du ved siden av skole, eller skal foreldrene dine betale alt? Sett opp et budsjett med hvor mye du tror du vil bruke på mat, transport, strøm, klær osv. Se gjerne Sifos referansebudsjett. Har du gryter, bestikk, håndklær, sengetøy, tørkestativ og slikt? Anonymkode: 9430e...f28 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Du må også skaffe deg innboforsikring. Hvis du dropper TV, men ser TV på nett slipper du lisens. Anonymkode: 9430e...f28 1
Ungoguerfaren Skrevet 6. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes 75 kvm er stort for en person, men du får den jo veldig billig så jeg hadde nok slått til. 800 meter til skole er greit. Hvor langt til nærmeste matbutikk? Går det buss? Det er tungt å bære dagligvarer, så 800 meter er litt langt. Skaff deg eventuelt en sykkel med bagasjebrett og taske Spør de du skal leie hos om strømavtale. Du må betale to strømregninger. Den ene er nettleie (hvor du ikke kan velge leverandør). Du må også ha TV og internett. Er det panelovner der? Spør dem også om de har noen spesielle regler som f.eks. at du må være musestille etter klokken 18. Jobber du ved siden av skole, eller skal foreldrene dine betale alt? Sett opp et budsjett med hvor mye du tror du vil bruke på mat, transport, strøm, klær osv. Se gjerne Sifos referansebudsjett. Har du gryter, bestikk, håndklær, sengetøy, tørkestativ og slikt? Anonymkode: 9430e...f28 Ja syntes også at 75 var et veldig godt tilbud. Derfor tenkte jeg at noe skurrer, siden det er et godt tilbud. Det er bare 800 meter til sentrum, ca 500 meter til skole fra sentrum. Vedkommende nevnte aldri hvilken retning boligen ligger. Har venninner med bil, kan nok få til en storhandel en gang i uka hvor de kjører (så jeg slipper å bære for mye). Skal undersøke med nettleie. Det var lurt å spørre om det med bråk osv. Jeg jobber, økonomien har jeg god orden på. Takk for godt svar!
Ungoguerfaren Skrevet 6. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må også skaffe deg innboforsikring. Hvis du dropper TV, men ser TV på nett slipper du lisens. Anonymkode: 9430e...f28 Aner ikke hva innboforsikring er en gang, skal undersøke! Er det mer du mener jeg må skaffe meg? Tenkte å droppe TV, for ser ikke noe særlig på tv uansett. Internett er nødvendig!
Gjest Sisti Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 800 er veldig nærme. Det er ikke langt å gå 800 m til butikk heller! Man klarer å bære varer i ti minutter... Men prisen er mistenkelig lav. Kan du undersøke hva andre, lignende leiligheter koster? Kanskje standarden er veldig dårlig? Prøv å være obs for muggproblemer på visning.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 75 m2 for 4000 er et særdeles godt tilbud med mindre man bor på et veldig lite sted der boligprisene er ekstremt lave. 75 kvm. for en person bør så absolutt være nok, nesten alle jeg kjenner som bor i by har mindre en det, til dels betydelig mindre. Tilbudet er faktisk så godt at jeg ville vært nøye på å sjekke om leiligheten er i god (eller i det minste grei) stand, for det høres nesten litt for billig ut. Er det f.eks. sorte/mørke flekker på paneler, særlig på bad eller kjøkken? Er det noen form for sur eller vond lukt i noen av rommene? Slike ting bør man sjekke slik at man ikke bor et sted med fuktskader og man bør selvsagt også sjekke at den er greit vedlikeholdt, at det er pent og rent osv. 800 meter fra sentrum er ikke langt i det hele tatt spør du meg, og med mindre man er håndverker eller har et annet yrke der man frakter mye utstyr frem og tilbake så bør dette gå helt fint. Man klarer å gå 800 meter med handleposer, man kan også ha en større sekk til dette formålet hvis man syntes det blir for tungt å bære. Kan selvfølgelig være greit å sjekke at det faktisk er 800m om man har grunn til å tro at utleier kanskje smører litt på. Det du behøver for å flytte ut er: Møbler om leiligheten ikke leies ut møblert. Strøm, du må høre med utleier om du deler med hans abonnement eller om du tegner eget abonnement (med egen strømmåler). Forhør deg hvor mye strømutgiftene ligger på, kjenn på temperaturen når du er inne. Trekker det, er det moderne dobbeltglassede vinduer, er det dårlig isolasjon eller ikke? Dette kan være ganske viktig med tanke på strømutgifter. Utgifter til strøm er i noen leieforhold grunnlag for konflikter, særlig der leietaker ikke har egen strømmåler i boenhet. Det er som regel en fordel å ha det, da man enkelt kan holde styr på hvor mye strøm man til enhver tid bruker. Ellers må du som minimum tenke på hva du trenger av forsikring, innboforsikring er et minimum, vurder også behovet for reiseforsikring, uføreforsikring etc. Utover dette kommer det du ellers tror du behøver av tjenester som bredbånd hjemme, TV (og dekoder) med tilhørende abonnement hos Canal Digital eller annen tv tilbyder og NRK lisens og andre utgifter som kollektivbillett, treningsabonnement, netflixabonnement etc. Anonymkode: 0a6c9...df9 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Det var veldig lav pris for en leilighet av denne størrelsen ja. Hvor ligger egentlig denne leiligheten ? Anonymkode: feaa3...c82
Gjest Dwight Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 Hvis du har noen andre voksne du kan stole på så burde du ta de med på visning. Det er en helt sinnsyk lav pris du har fått og jeg vil ikke ødelegge gleden, men noe må nesten være galt. Jeg bor midt i storbyen og betaler dobbelt for halvparten av størrelsen. Ellers så må du huske på utgifter som nettleie, internett, tvlisens osv. Selv om lisensen bare betales 2 ganger i året må du ikke glemme å spare til regningen hver dag. Sett opp budsjett i forhold til mat. Lev på first price og minst mulig junk og halvfabrikant. Det er tøft, men kan være så absolutt verdt det. Bare husk at penger ikke vokser på trær. Når man lever trangt så har man ikke råd til å gå på en smell en måned, det utvikler seg fort til flere måneder.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Du har ikke tenkt å si ja til denne boligen uten å ha sett den? Hvilke andre betingelser er det i kontrakten? 0,8 km til sentrum er kort vei. Det er slike ting som innlagt vann? Du leier hele boligen, ikke bare et rom i kollektiv?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 Er du sikker på at det ikke er et rom i et kollektiv? 4000 kr for 75 kvadrat så nærme sentrum hørtes fryktelig lite ut. Anonymkode: 02a2a...fee 3
Mis(s)Understood Skrevet 6. januar 2016 #13 Skrevet 6. januar 2016 (endret) 5 timer siden, Ungoguerfaren skrev: Ja syntes også at 75 var et veldig godt tilbud. Derfor tenkte jeg at noe skurrer, siden det er et godt tilbud. Det er bare 800 meter til sentrum, ca 500 meter til skole fra sentrum. Vedkommende nevnte aldri hvilken retning boligen ligger. Har venninner med bil, kan nok få til en storhandel en gang i uka hvor de kjører (så jeg slipper å bære for mye). Skal undersøke med nettleie. Det var lurt å spørre om det med bråk osv. Jeg jobber, økonomien har jeg god orden på. Takk for godt svar! I verste tilfellet så betyr det jeg har uthevet at det er sånn ca. 1.3 km til skolen. Om du har adressen på leiligheten så kan du slå det opp på nettet og beregne avstanden der Kanskje huseier har en grov oversikt over om huset/leiligheten er godt isolert eller av litt mer 'luftig' type. Du bør absolutt dra og se på leiligheten før du inngår noen kontrakt. Be om å få kontrakten for gjennomlesing først. Endret 6. januar 2016 av Mis(s)Understood
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #14 Skrevet 6. januar 2016 Få husleiekontrakt!! Husk at depositumskonto skal opprettes i DITT (leiers) navn! Det er en egen konto for dette slik at husverten ikke kan forsyne seg av denne eller true om å trekke penger hvis atte dersom atte. Anonymkode: 91f33...b8a
Cambria Skrevet 6. januar 2016 #15 Skrevet 6. januar 2016 Dette virker bemerkelsesverdig. En møblert leilighet, rett ved sentrum på 75kvm til 4000 i måneden er skummelt billig. Pass på at du ikke blir lurt. Du Bør gå på visning, og vil anbefale deg å gå på visning med utleier til stede. Da kan du også få en liten følelse av hvordan utleier er og kjemien mellom dere. Du ønsker jo tross alt ikke å leie hos en du ikke klarer å komme overens med. Husk alle forsikringer, mat, husholdningsartikler og alt annet som trengs. Det er ikke billig å bo for seg selv. Det er bra at du tenker på det og sjekker opp råd du får her, men jeg synes desverre det virker som du kanskje er litt for rask i denne beslutningen. Jeg vet jo ikke grunnene til at du vil flytte, og det er ikke rart at du ikke har oversikt over alt (det hadde ikke jeg heller da jeg flytta). Men ikke se for deg at du vil ha nok med penger hele tiden. Det blir plutselig mange nye utgifter som blir dyrere til sammen enn det man tror egentlig.
Miranda16 Skrevet 6. januar 2016 #16 Skrevet 6. januar 2016 7 timer siden, Ungoguerfaren skrev: Hei. Jeg er 17 år, og fyller 18 i sommer. Jeg tenkte å flytte ut relativt fort, pga personlige årsaker. Siden jeg er ung og uerfaren, mens flere av dere er mer erfarende har jeg noen spørsmål jeg vil stille som jeg ikke kan stille noen andre. Har funnet en bolig som virker svært attraktiv, men har ikke vært på visning. Når jeg skal lete etter en bolig å leie, er det noe spesielt jeg burde legge vekt på da (sentralt, dekning osv)? Eieren sa at jeg får en møblert 75 kv for 4000 måneden + strøm. Får jeg velge strømleveradør selv da, eller må jeg splitte om strømregninga med dem (om de bor der i det hele tatt da) ? Er 75 kv stort for en person, eller passende? Hun sa at det 800 meter unna sentrum (skal ikke ha bil så er litt viktig med det), syns dere det er for langt unna? Jeg bor i en svært liten bygd, og jeg lurer bare på hva jeg trenger å vite om boliger og økonomi før jeg begir meg ut på å flytte ut... Så lenge du er under 18, vil ikke NAV Sosial i utgangspunktet ikke dekke livsopphold, husleie etc da dine foreldre har forsørgelsesplikt til du er 18, eller til du har fullført videregående. Har du jobb og kan forsørge deg selv så er ikke det noe problem. Vil heller anbefale deg aktiv å få deg en jobb først du flytter ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå