Gjest Blomsterert Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Hva mener dere er passende konsekvenser og straff,og hvordan vil det hjelpe? Dette gjelder altså dere som mener mobberne "skal stå til ansvar".
uranus Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 (endret) Utfra min tråd å dømme mener du at mobbere bare kan holde på siden det ikke er mulig at de står til ansvar. Men der tar du skammelig feil. Det finnes masse tiltak som kan gjøres. Nummer 1 er at mobberne selv bør utestenges fra skolen slik at denne byrden ikke blir pålagt offeret selv og dets familie. I tillegg kan man sette i stand tiltak der offeret får en økonomisk oppreisning fra mobberen. Dette gjør at foreldre kanskje tar sitt oppdragelsesansvar litt mer alvorlig, når de faktisk vil måtte stå til rette med egen lommebok om de svikter. Blir en mindreårig tatt på bussen uten billett må foreldrene betale denne boten, så når den mindreårige plager en annen (mer alvorlig enn å snike på kollektivtransport) bør straff være å forvente. Man kan videre tenke seg at foreldrene vil inndra goder tilsvarende beløpet som begrenser mobbernes muligheter til kinobesøk, nye klær, hobbyer og fritidsaktiviteter. Dette kan blant annet oppmuntres til gjennom å tas opp i et årlig møte om generelle antimobbe- og psykososiale tiltak på skolen, kall det gjerne et foreldremøte, pålagt av myndighetene å holde på alle skoler. Endret 6. januar 2016 av uranus 16
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Hadde jeg fått vite at min datter hadde mobbet noen, hadde hun fått en ganske så kraftig advarsel om at hvis hun ikke gir seg med dette og behandler offeret på en akseptabel måte, hadde jeg hentet inn barnevernet Anonymkode: bc540...b38 2
Gjest Blomsterert Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 3 minutter siden, uranus skrev: Utfra min tråd å dømme mener du at mobbere bare kan holde på siden det ikke er mulig at de står til ansvar. Men der tar du skammelig feil. Det finnes masse tiltak som kan gjøres. Nummer 1 er at mobberne selv bør utestenges fra skolen slik at denne byrden ikke blir pålagt offeret selv og dets familie. I tillegg kan man sette i stand tiltak der offeret får en økonomisk oppreisning fra mobberen. Dette gjør at foreldre kanskje tar sitt oppdragelsesansvar litt mer alvorlig, når de faktisk vil måtte stå til rette med egen lommebok om de svikter. Blir en mindreårig tatt på bussen uten billett må foreldrene betale denne boten, så når den mindreårige plager en annen (mer alvorlig enn å snike på kollektivtransport) bør straff være å forvente. Enig i at de bør utestenges fra skolen.Jeg mener sbsolutt ikke at mobbere bare kan holde på. Jeg tenker bare at foreldre og skole må være ansvarlige for å forebygge.
Gjest Blomsterert Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg fått vite at min datter hadde mobbet noen, hadde hun fått en ganske så kraftig advarsel om at hvis hun ikke gir seg med dette og behandler offeret på en akseptabel måte, hadde jeg hentet inn barnevernet Anonymkode: bc540...b38 Du er en ansvarlig voksen.Psykolog hadde kanskje også vært på sin plass.
Gjest Hummels Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 (endret) Utestenges fra skolen, holdes inne til de blir skikkelige mennesker eller får ikke gå ut alene uten voksne så de kan passe på, skaffe h*n en psykolog, passe på hva h*n gjør på nett. Mobbere som gjør at offeret tar livet sitt og dør må bli snakket til og få inn i hodet deres hva de har gjort så samvittigheten kan spise de opp innvendig. Det livet de har tatt får aldri komme igjenn og leve. Ingen framtid. Mobberene burde fengsles eller blitt stengt inne et sted for det de har gjort. En hard straff fortjener de! Dessuten må mobbere og foreldrene betale en saftig bot til offeret (for de som lever) for å ødelegge livet til offeret som er verdt mye mer enn all verdens penger, eller mobberen og foreldrene betaler en saftig bot til foreldrene som har mistet sitt barn for godt. Penger hjelper ingenting og kan aldri gjøre det godt. Men mobberen og foreldrene mister i alle fall mye av pengene sine. Udyra blir sikkert knust og ødelagt av å måtte ut med de stakkars pengene sine. Endret 6. januar 2016 av Hummels
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Skal det være en slags domstol der man blir dømt for mobbing, og hva skal eventuelt kravene til bevis være? hvor gammel skal man være for å kunne bli "dømt", og ved hvilken alder kal man forvente at barn forstår de fulle, langsiktige konsekvensene av mobbing og således vet hvilken skade de gjør (mtp at det ser ut til at en god del voksne ikke har skjønt det selv ennå). Det er ikke en dårlig ide å straffe mobbere, men det er noe problemstillinger vi må finne ut av, jeg synes ikke det er noen god ide å sette i gang en slik ordning uten å tenke gjennom konsekvensene. Anonymkode: f074b...992 4
kanelsnurr Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Mobberne burde miste skoletilbudet sitt, både for resten av grunnskolen, og retten til videregående opplæring. Mobberne straffes da ved at de mister det sosiale aspektet ved skolegang, og mobbernes foreldre straffes samtidig ettersom de MÅ stå for hjemmeundervisning (en forelder blir nødt til å slutte i jobben for å være hjemme med barnet sitt.) 8
BlendaSensitive Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Ser at mange vil indirekte straffe foreldrene. At de må ta ansvar for skolegang, droppe egen jobb. Men problemet er vel at barn som mobber, har foreldre som på en eller annen måte neglisjerer sine barn? Eller fins det forskning som viser noe annet? Normalt oppfostret barn som læres opp til empati, medmenneskelighet, OG selvrespekt mobber ikke andre. For å vite hva man skal gjøre, må man se på hvem som blir en mobber. For så endre dette. En liste på hvem som mobber: http://www.ung.no/mobbing/1447_Hvem_mobber.html http://www.dagbladet.no/2012/08/23/tema/sta_sammen/mobbekampanje/eksperter/mobbere/23087875/ http://www.inforegi.net/fp/fpuls/FP11_11%20Hvem%20mobber.pdf
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 Det letteste og beste måten er å få mobber til å bytte skole. Det kam mobber gjøre uansett alder, og jeg syns utvising kunne hvert en grei ting å gjøre også. Mobbing er uaksebtabelt.
Gjest Blomsterert Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Sliter med sitering igjen!! Leser alle innleggene.
Gjest Blomsterert Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 Hummels.En fengsler ikke barn i Norge. Ikke vet jeg om de ville blitt bedre mennesker av å bli stengt inne heller,og målet må jo være å få de til å fungere som bedre medmennesker. Å utestenge fra skole må være en naturlig konsekvens for å beskytte offeret,så det blir noe annet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #13 Skrevet 6. januar 2016 Det er mange foreldre som nekter å se at gullungene deres kan gjøre noe galt. Og itillegg så er det i flere tilfeller der i har lært den stygge oppførselen sin fra. Ikke rart ungene blir som de blir. De burde allefall kastes ut av skolen de går på så det ikke er den som blir mobbet som må gjøre det. Anonymkode: e3f67...c05 5
Gjest Blomsterert Skrevet 6. januar 2016 #14 Skrevet 6. januar 2016 Tror også de kan lære stygg oppførsel fra foreldre! Foreldre med nedlatende holdninger til andre,snakk om fasade og hvem som er "verdt"noe eller ikke.Jeg ikke bare tror det forresten,jeg vet. Skolen har ansvar for miljøet på skolen,og uansett hvor lite de får gjort med foreldrenes holdninger,skal de ikke på noen måte lukke øynene for mobbing.
kanelsnurr Skrevet 6. januar 2016 #15 Skrevet 6. januar 2016 19 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Ser at mange vil indirekte straffe foreldrene. At de må ta ansvar for skolegang, droppe egen jobb. Men problemet er vel at barn som mobber, har foreldre som på en eller annen måte neglisjerer sine barn? Eller fins det forskning som viser noe annet? Normalt oppfostret barn som læres opp til empati, medmenneskelighet, OG selvrespekt mobber ikke andre. For å vite hva man skal gjøre, må man se på hvem som blir en mobber. For så endre dette. En liste på hvem som mobber: http://www.ung.no/mobbing/1447_Hvem_mobber.html http://www.dagbladet.no/2012/08/23/tema/sta_sammen/mobbekampanje/eksperter/mobbere/23087875/ http://www.inforegi.net/fp/fpuls/FP11_11%20Hvem%20mobber.pdf Men den lista over hvem som mobber sier ikke noe om mobbernes bakgrunn. Det er jo studier som viser at de med høy sosioøkonomisk status mobber, mens de med lav sosioøkonomisk bakgrunn mobbes. [1]. Jeg er enig i at foreldre med barn som mobber har neglisjert noe i oppdragelsen av barna sine. Og det er jo nettopp det jeg mener; Hvis man som forelder ikke tar oppdragelsen på alvor, og du heller ikke tar tak med en gang man får signaler om at barnet mobber, så fortjener man "straff" (eller å tvinges til å ta ansvar). Mine meninger er selvsagt formet av mine erfaringer i livet. Jeg ble selv mobbet som barn, og mine mobbere var nettopp de som kom fra "fasadehjem"; hjem som var rike på ting, og trolig fattige på oppmerksomhet. Foreldre som nektet å tro på at deres englebarn kunne gjøre noe galt. Men hvordan kan du vite at en unge som er oppdratt av ørten ulike au pairer mens du alltid var på jobb kan å oppføre seg? Og ja, i sånne tilfeller så synes jeg at man skal kunne tvinge foreldrene til å ta ansvar for barna sine ved å pålegge hjemmeundervisning for en lengre/kortere periode (selvsagt med veiledning fra en eller annen instans). En øyeåpner for foreldrene (om hvor alvorlig det faktisk er) og en straff for mobberne som "isoleres" hjemme, samtidig som det selvsagt gjør mobbeofferets liv enklere at mobberne forsvinner fra skolen. Barn som utagerer på skolen på grunn av f.eks. rus i hjemmet blir selvsagt en helt annen situasjon, der helt andre instanser må på banen. ... men i den seneste saken er det tross alt snakk om mobbing ved en skole i Bærum. Det får meg (fordomsfull som jeg er), til å gjøre meg opp noen tanker om mobbernes sosioøkonomiske bakgrunn. [1]http://laringsmiljosenteret.uis.no/barn-og-unges-utfordringer/relasjoner/forskning-om-relasjoner/relasjoner-henger-sammen-med-status-article83138-14242.html 3
BlendaSensitive Skrevet 6. januar 2016 #16 Skrevet 6. januar 2016 @kanelsnurr : Og jeg er en av de fra et øvre middelklasse hjem som ble mobbet. Jeg leser det ikke som at man kan si at økonomisk bakgrunn kan si noe om offer eller gjerningsperson. Mer dette: (sitat fra ung.no) en mer positiv holdning til vold enn elever flest en sterk trang til å dominere og undertrykke andre elever, til å hevde seg med makt og trusler og til å få viljen sin hvis de er gutter, er de ofte fysisk sterkere enn sine kamerater og særlig mobbeofrene er ofte hissige, impulsive og med lav toleranse for hindringer og utsettelser (frustrasjoner) har vanskelig for å følge regler virker tøffe og viser liten medfølelse med elever som blir mobbet er ofte aggressive også mot voksne, både lærere og foreldre er flinke til å snakke seg ut av vanskelige situasjoner Dette stemmer overens med egne opplevelser og min erfaring som pedagog og spesialpedagog. Hvordan få foreldre på banen? Ingen aning! En av mange årsaker til at jeg har forlatt pedagogikken er nettopp foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #17 Skrevet 6. januar 2016 Jeg vet om en skole der de ga mobberen "spesialundervisning" utenfor skolen. Altså, at eleven ble tatt ut av skolen og fikk undervisning et annet sted, alene. For en periode tror jeg. Vet ikke så mye om hele situasjonen. Anonymkode: b29e0...5ff 4
Alice123 Skrevet 6. januar 2016 #18 Skrevet 6. januar 2016 Jeg er i og for seg enig i at det er en dårlig idé å ta fra barn (mobberen) skoletilbudet. Men pr. nå tar vi jo i fra helt uskyldige barn (offeret) skolegangen ved at de har en skolehverdag preget av redsel og utrygghet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #19 Skrevet 6. januar 2016 Kanskje foreldrene til de som mobber skal begynne med hjemme-undervisning for snørrungene sine? Dermed slipper man ikke mobberne løs blant andre barn, samtidig som de får den undervisningen de skal gjennomføre. Samtidig kan barna muligens få komme tilbake til skolen etter hvert, men bare dersom snørrungene har lært seg å oppføre seg ordentlig og skikkelig. Da får kanskje foreldrene litt press på seg til å lære ungene sine folkeskikk også, ettersom de kanskje må være hjemme for å undervise barna sine, i steden for å være på jobb.... Anonymkode: 1c829...790
tingeling Skrevet 6. januar 2016 #20 Skrevet 6. januar 2016 Min opplevelse er at skolen venter alt for lenge med å trekke inn foreldrene. Som forelder hadde jeg, hvis jeg fikk vite at mitt barn mobbet andre gjort følgende, i denne rekkefølgen: 1) snakket skikkelig med barnet inntil han/ hun forsto at slik oppførsel ikke er akseptabel. Deretter bedt om samtale med foreldrene til barnet det gjaldt pluss barnet som mobbes, hvor mitt barn måtte be om unnskyldning og bli enige om spilleregler. 2) fulgt opp for å se om det ble bedring 3) hvis det ikke ble bedring eller problemet fortsatte: tatt meg fri fra jobb for å fotfølge barnet på skolen. Inndratt fritidsaktiviter. Ja, så ryker ferien men sånn er det. De fleste barn vil ikke synes det er morsomt å ha mamma på slep. 4) hvis det fortsetter: fortelle barnet at enten så opphører mobbingen øyeblikkelig eller så bytter vi skole. 5) bytte skole hvis det fortsetter 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå