AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Har to katter som er veldig glad i å være ute, men har latt de være inne de siste dagene når jeg er på jobb.. Samme i dag! Men broren min slapp de selvfølgelig ut når han skulle ut i dag kø 9.. Er det for lenge at de er ute til jeg kommer hjem kl 17? Får utrulig vondt av dem, men kan ikke gå fra jobb.. Er ca -7/ -8 grader ute!.. Anonymkode: af819...a0a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 Ville ikke sluppet de ut så lenge hvis de ikke har mulighet til å søke ly og varme noe sted. Kan være lurt å ordne med et isolert kattehus ute, sånn i tilfelle de skulle greie å stikke ut ved en senere anledning Får vondt av katter som må gå ute og fryse. Ser flere innlegg på FB hvor de etterlyser katter helt nede i 6mnd, som de har sluppet ut alene i kulda mens de selv er på jobb Anonymkode: c19a6...865 12
Snadder Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Heihei. En enkel huskeregel er at dersom det er for kaldt for deg å være ute så er det også for kaldt å være ute for katten. Ja de har pels, men den er for å holde varmen ikke beskytte mot kulden. Katter kan få alt fra UVI til frostskader. Se linken under https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10583995_938196489549376_6398739772928420971_n.jpg?oh=b6a7651590b324bf650e6fd3efa12fae&oe=570B3B82 1
hjertesukka Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Min puse er inne om nettene nå, og vi har ca minus 5 . Om dagen er den ute et par timer, bare.
Hattivatti Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 Pusen min er også inne nå. Han liker ikke å være ute når det er under 10+. Skikkelig sommer pus. Nå når det er 5- vil han ikke ut i det hele tatt. Hvis han ville ut enda hadde jeg kun sluppet han ut når jeg visste jeg var hjemme og kunne slippe han inn igjen når det ble nok for han.
LiljaMarie Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 Jeg synes det er for kaldt når katten selv ikke kan bestemme når den vil inn. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Vi har en 10 år gammel katt som vi bestandig slipper ut om natten. Vi legger oss rundt 23-00:00 tiden, og våkner i 7-tiden. Da står katten klar for å komme inn. Så er den inne noen timer før den vil ut, og slik holder den og vi det gående hver eneste dag. Litt snø og kulde skader ikke, de vet hvordan de skal overleve. Anonymkode: 518da...eb9 2
PaperFlower Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Jeg er enig i at det kunne vært en god ide å ordne med et lite "hus" til de hvis lignende skulle skje igjen. En liten boks av noe slag isolert med f.eks. sitteunderlag fungerer fint i nødstilfeller som det her, og hvis de er som mine og finner ut at de skal på oppdagelsesferd sent på kvelden og jeg ikke har mulighet til å sitte oppe og vente på de. (Bare pass på så ikke andre katter begynner å tisse/markere i den.) Om de ønsker å bruke den boksen eller ikke er en annen sak, men da har de iallefall muligheten hvis det skulle bli så alvorlig at de må ha ly. Har du kattedo innendørs de kan bruke mens du er på jobb? Hvis de har kattedo innendørs, og noen leker o.l. tror jeg de greier seg innendørs mens du er på jobb, selv om de kanskje skulle ønske seg en liten tur utendørs. Det beste for de når det er kaldt er å være innendørs, uansett hvor kjedelig de synes det måtte være, så da anbefaler jeg det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Katter er ikke laget for kulde. De fryser like mye som oss. Er det kuldegrader bør de ikke være ute over lengre tid. Jeg har hatt flere katter, og ingen av dem har vært ute om nettene om vinteren. De har hatt valget selv, og når det er kaldt vil de som regel ikke ut. Anonymkode: e4045...93d 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 Selvfølgelig vil de ikke ut når det er kaldt, men herregud? De klarer seg. Det er greit å være beskyttende, men man kan ikke sammenligne katt og menneske. Og et lite hus vil ikke fungere. Kattene finner steder selv, og skulle du mot formodning lage "et lite kattehus" så er sjansen stor for at andre katter okkuperer det før din. Katten forstår nemlig ikke at det er DU som har laget det til H*N. Anonymkode: 518da...eb9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katter er ikke laget for kulde. De fryser like mye som oss. Er det kuldegrader bør de ikke være ute over lengre tid. Jeg har hatt flere katter, og ingen av dem har vært ute om nettene om vinteren. De har hatt valget selv, og når det er kaldt vil de som regel ikke ut. Anonymkode: e4045...93d Tøvprat. Gaupa klarer da vitterlig å være ute. Sibirtigre også. Det der at katter ikke skal være ute er noe tøv som dyrebeskyttelse har diktet opp. Anonymkode: 7a3d1...e9a
Shabachtani Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 Hehe, jeg har en pus her som hele tiden håper vinteren har tatt slutt For nabokatten er nemlig ikke redd for å være ute i snøen, og den har okkupert hele hagen nå! Pus tvinger seg ut, men det tar max 30 min. før han står på døra igjen. Noen ganger insisterer han på å gå ut på kvelden for å jage nabokatten, og nå har han funnet ut at han kan vekke meg med å gråte utenfor soveromsvinduet... Etter to netter med "gråting" utenfor i ett-tida, har jeg bestemt for ham at han får holde seg inne om natta fram til våren kommer. Slipper heller ikke kattene ut mens jeg er på jobb, tror ikke de veit sitt eget beste når det er mange minusgrader De vil jo bare lufte seg litt, ikke være ute i timesvis, når det er så kaldt som akkurat nå. Blir skikkelig sofapuser om vinteren, men kan være ute mange døgn i strekk om sommeren.
Ella Grisella Skrevet 6. januar 2016 #13 Skrevet 6. januar 2016 Vi har også en utepus, og han har fått skikkelig tjukk pels nå! Han velger selv å være ute i flere timer når vi er hjemme, så dersom han ikke har kommet hjem når jeg drar på jobb, er han ute til jeg kommer hjem. Virker som han tåler det helt fint, men jeg ha planer om å sette inn katteluke. Foretrekker at han har mulighet til å komme inn når han vil må være litt hysteri med at de ikke tåler kulde vel? Det er vel også forskjellig fra katt til katt kanskje? Altså han her har fått pels som en "polarkatt":D
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #14 Skrevet 6. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig vil de ikke ut når det er kaldt, men herregud? De klarer seg. Det er greit å være beskyttende, men man kan ikke sammenligne katt og menneske. Og et lite hus vil ikke fungere. Kattene finner steder selv, og skulle du mot formodning lage "et lite kattehus" så er sjansen stor for at andre katter okkuperer det før din. Katten forstår nemlig ikke at det er DU som har laget det til H*N. Anonymkode: 518da...eb9 Nei, de klarer seg ikke. En katt har ikke isolerende pels. Det er det samme med flere hunderaser, der kun noen har isolerende pelslag og tåler kulda. Skal du ha dyr så må du ta vare på dem. Her har kattene bodd inne i huset vårt, hele året. Men om sommeren kan det hende at de vil være ute om nettene, men som regel kommer de inn om kvelden. Anonymkode: e4045...93d 10
Stinelin Skrevet 6. januar 2016 #15 Skrevet 6. januar 2016 Anbefaler katteluke slik at katten kan gå ut og inn som den vil. Har hatt det i "alle år", ser ikke for meg å ha katt uten luke. 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #16 Skrevet 6. januar 2016 4 minutter siden, Ella Grisella skrev: Vi har også en utepus, og han har fått skikkelig tjukk pels nå! Han velger selv å være ute i flere timer når vi er hjemme, så dersom han ikke har kommet hjem når jeg drar på jobb, er han ute til jeg kommer hjem. Virker som han tåler det helt fint, men jeg ha planer om å sette inn katteluke. Foretrekker at han har mulighet til å komme inn når han vil må være litt hysteri med at de ikke tåler kulde vel? Det er vel også forskjellig fra katt til katt kanskje? Altså han her har fått pels som en "polarkatt":D Det er ikke hysteri. Det er fakta. Katter er ikke laget for kulde. Er det mange kuldegrader vil katten få problemer. Frostskader på ører, urinveisinfeksjoner og i verste fall at den fryser ihjel. Har den ikke mulighet til å søke ly vil det naturligvis være enda verre. Noen katter har selvsagt bedre isolering enn andre, og noen katter har mulighet til å søke ly. Men en kattepels har ikke samme egenskaper som pelsen til en polarhund f,eks, selv om pelsen er tjukk. Jeg forstår jo at det er vanskelig å ta til seg at man faktisk må ta litt ansvar for katten sin, selv når det er kaldt. Det er ikke lett å ta på seg et slik ansvar, det er forståelig. Da er benektelse det beste forsvar, og selvsagt å unngå problemstillingen lengst mulig. Anonymkode: e4045...93d 14
Elghund Skrevet 6. januar 2016 #17 Skrevet 6. januar 2016 Skogkatter har to lag pels, og ekstra isolering mellom tærne. De har levd i Norge siden vikingtiden minst. Kan ha vært bløthjerta overfor dyr, vikingene. Men må være lov å stille spørsmål ihvertfall. Ved om rasen virkelig kan ha nedstammet bare fra vinter-innekatter. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #18 Skrevet 6. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har en 10 år gammel katt som vi bestandig slipper ut om natten. Vi legger oss rundt 23-00:00 tiden, og våkner i 7-tiden. Da står katten klar for å komme inn. Så er den inne noen timer før den vil ut, og slik holder den og vi det gående hver eneste dag. Litt snø og kulde skader ikke, de vet hvordan de skal overleve. Anonymkode: 518da...eb9 Ja de overlever som regel, kattene har jo instinkter og forsøker å finne ly så godt de kan. Men en katt har det ikke godt når den er ute om natten i minusgrader. Jeg vet at mange tror at kattene jakter om natten og at de burde være ute på grunn av det, men det er en myte. Det er naturlig for dem å sove om natten. Anonymkode: 56d97...47b 3
Ella Grisella Skrevet 6. januar 2016 #19 Skrevet 6. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår jo at det er vanskelig å ta til seg at man faktisk må ta litt ansvar for katten sin, selv når det er kaldt. Det er ikke lett å ta på seg et slik ansvar, det er forståelig. Da er benektelse det beste forsvar, og selvsagt å unngå problemstillingen lengst mulig. Anonymkode: e4045...93d Tusen takk for nedlatende og arrogante uttalelser. Der traff du spikeren på hodet. Må man virkelig ta ansvar for dyret sitt?? 1
Gjest Skrevet 6. januar 2016 #20 Skrevet 6. januar 2016 Ville skaffet en kasse til han med teppe inni så kan han velge selv Jeg har et hundehus som ikke er i bruk som jeg har en dyne og en pute langs ene veggen, der kan han være om jeg ikke hører han med en gang, men selv nå som jeg er ut og inn med bikkjene rimelig ofte velger han å være ute
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå