Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barnebarn har hver vinter sett ut som han har atopisk eksem når ullsesongen starter.  Han blir tørr, får prikker og klør mest på underkroppen, men også noe på overkroppen. Det har hatt liten nytte å smøre han, noe har det hjulpet da.
Til jul i fjor kjøpte jeg ull med syntetisk innside til han og gutten er helt uten plager etter en snau uke.  Tenkte dette kanskje er av interresse for andre som kanskje sliter med det samme problemet. Kjøpte Tufteull kjøpte jeg, regner med at andre merker også kan gjøre samme nytte.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet

Det samme har jeg opplevd. Men jeg tenkte at det gikk på svette/varme utslett. Dette skal jo bambus/tufte tøyet hjelpe mot, mener jeg har lest det et sted. Men det er så deilig når man finner en løsning, for det er slitsomt for de små som blir plaget. Så fint at du deler, sikker flere som har opplevd dette:blomst:

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Belima skrev:

Mitt barnebarn har hver vinter sett ut som han har atopisk eksem når ullsesongen starter.  Han blir tørr, får prikker og klør mest på underkroppen, men også noe på overkroppen. Det har hatt liten nytte å smøre han, noe har det hjulpet da.
Til jul i fjor kjøpte jeg ull med syntetisk innside til han og gutten er helt uten plager etter en snau uke.  Tenkte dette kanskje er av interresse for andre som kanskje sliter med det samme problemet. Kjøpte Tufteull kjøpte jeg, regner med at andre merker også kan gjøre samme nytte.

Ullreaksjoner som du beskriver er ikke uvanlig. Smøring hjelper lite, det blir som å sitte under Bjørka for en bjørkeallergiker i pollensesongen og spise allergipiller. Ved all reaksjon på noe en tydelig ikke tåler så må man i størst mulig grad holde seg unna. Det samme gjelder den løsningen ts sjiserer, ull med annen innside mot huden, før eller senere vil barnet reagere også på dette, og da kanskje med enda sterkere reaksjon enn tidligere. 

Det som hadde vært interessant er om dette barnet har hatt skinn i seng eller vogn som baby, og dermed tidlig blitt eksponert for ull. 

Anonymkode: 8f13e...077

• Liker 2
Skrevet

Jeg tåler ikke ull selv, klør fælt, og får utslett. Så at det blir mer oppmerksomhet på at ikke alle barn har godt av ull inn mot huden er bra. Jeg har ofte tenkt på hvor fælt det må være å ikke kunne si fra om at det er ubehagelig med ullklær innerst. 

Jeg tåler godt ull med annen innside mot huden, og det er det jeg bruker i kaldt vær.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ullreaksjoner som du beskriver er ikke uvanlig. Smøring hjelper lite, det blir som å sitte under Bjørka for en bjørkeallergiker i pollensesongen og spise allergipiller. Ved all reaksjon på noe en tydelig ikke tåler så må man i størst mulig grad holde seg unna. Det samme gjelder den løsningen ts sjiserer, ull med annen innside mot huden, før eller senere vil barnet reagere også på dette, og da kanskje med enda sterkere reaksjon enn tidligere. 

Det som hadde vært interessant er om dette barnet har hatt skinn i seng eller vogn som baby, og dermed tidlig blitt eksponert for ull. 

Nei, han hadde ikke skinn i seng eller vogn som liten. det vet jeg med sikkerhet.

AnonymBruker
Skrevet
Den 6. januar 2016 at 14.10, AnonymBruker skrev:

(...)

Er det bra med tidlig eksponering, eller er det allergifremmende?

Anonymkode: 7ed35...d48

Skrevet

Har lurt på om min 3-åring egentlig reagerer på ullvaskemiddelet. Så har begynt å vaske ulla med vanlig neutral vaskepulver, og nå er utslettet borte. Men ikke sikker på sammenhengen her, kan ha vært noe annet som ga utslett også.

Skrevet
15 timer siden, prill skrev:

Har lurt på om min 3-åring egentlig reagerer på ullvaskemiddelet. Så har begynt å vaske ulla med vanlig neutral vaskepulver, og nå er utslettet borte. Men ikke sikker på sammenhengen her, kan ha vært noe annet som ga utslett også.

Utslettet pga ull er borte? Kan bare tenke meg hvor mye barnet har plagdes med ull inn mot kroppen i lang tid. Jeg vet jo ikke om barnet har plagdes med det, men vet godt hvor mye jeg selv unngår å ha ull inn mot kroppen.

Skrevet
4 timer siden, Majott skrev:

Utslettet pga ull er borte? Kan bare tenke meg hvor mye barnet har plagdes med ull inn mot kroppen i lang tid. Jeg vet jo ikke om barnet har plagdes med det, men vet godt hvor mye jeg selv unngår å ha ull inn mot kroppen.

Utslettet pga vaskemiddelet er borte. Ungen er vel som samboeren min å reagerer på parfymen i vaskemiddel. Ikke på ull.

Skrevet

Hun fikk utslett for noen uker siden, ikke hatt det før. Ikke har hun vist noen misnøye med ull før heller. Så vil ikke si hun har plagdes veldig lenge 😊

Skrevet

Jeg antar det ikke er du, TS, som er ansvarlig for hva barnebarnet ditt har på seg av klær, så jeg skal ikke kjefte på deg. Men jeg blir sjokkert over barnets mor, som fortsetter å kle på barnet ull, når det får utskett! Mange klør av ull, lenge før det synes på huden. "Klø" er forresten feil ord. For de sim opplever det, kjennes det ut som stikking, som ren tortur! Da har man annet på barna. 

Det er bra at barnebarnet ikke lenger får sår. Men det betyr ikke at det ikke klør. De sim er plaget, vil kjenne stikkingen selv gjennon flere lag med andre klær, dessverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hulderen skrev:

Jeg antar det ikke er du, TS, som er ansvarlig for hva barnebarnet ditt har på seg av klær, så jeg skal ikke kjefte på deg. Men jeg blir sjokkert over barnets mor, som fortsetter å kle på barnet ull, når det får utskett! Mange klør av ull, lenge før det synes på huden. "Klø" er forresten feil ord. For de sim opplever det, kjennes det ut som stikking, som ren tortur! Da har man annet på barna. 

Det er bra at barnebarnet ikke lenger får sår. Men det betyr ikke at det ikke klør. De sim er plaget, vil kjenne stikkingen selv gjennon flere lag med andre klær, dessverre.

Det varierer, jeg klarer fint å ha på ull med et tynt lag annet stoff i mellom og slik har jeg alltid vært

Anonymkode: 92678...8d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 7. januar 2016 at 17.49, AnonymBruker skrev:

Er det bra med tidlig eksponering, eller er det allergifremmende?

Anonymkode: 7ed35...d48

Det er ikke allergifremmende i så måte at man blir allergisk av det, enten er man allergisk eller så er man det ikke. Men er man allergisk vil man få reaksjoner tidlig, og det kan bli verre enn om de ikke hadde blitt eksponert for det før senere. Det er egentlig bare å prøve, og reagerer barnet så slutter man å bruke ull. 

Har selv ei med atopisk eksem, hatt fra fødsel. Hun kunne ikke bruke ull frem til hun var rundt 3, da sluttet hun å reagere. så det er greit å prøve nå og da for å se om det fortsatt kommer reaksjoner. 

Anonymkode: 3d60d...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...