Gå til innhold

Råd om valg av VARMEOVN


Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Hvilke ovner bør man velge som er økonomiske i drift, ikke sluker for mye strøm i disse dyre strømtider? og i tillegg gir god varme?

Jeg har en stråleovn som står på gulvet. Beha heter den. Den er 1500 W.

Hvordan er disse oljeovnene? Er de bedre enn andre varmeovner?

Hvordan er det mest fornuftig å varme opp inne når man er vekke på dagtid? Bør en ovn stå på hele døgnet? Bør man ha tidsbryter på den og la den slå seg på et par timer før man kommer hjem?

Jeg liker ikke fryse inne, men ønsker også å spare strøm. Sikkert andre enn meg som også vil dette, og har tips å komme med til en frysen kattepus nå som det går mot vinter? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest fornuftige er å velge ovner som har nattsenking. Da kan du stille ovnen til å slå seg ned om natta og slå seg på mer en time før du står opp, kommer hjem fra jobb osv. Det er lønnsomt!

Oljeovner er ikke så bra som vanlige veggovner eller ihvertfall ikke de billigste. Delonghi sine dragon ovner er bra! Dyreste modellen der har også nattsenking. De har større overflate og varmer bedre enn tilsvarende oljeovner med samme wattstyrke. Det tar lengre tid å varme opp en oljeovn fra du slår den på til den er på den effekten du setter den på, samtidig som at når du slår den av så tar det lengre tid før den blir kald.

Siemens sine veggovner er ihvertfall veldig bra og lette å styre med senking osv. Anbefaler disse.

Mer økonomisk å ha tidsbryter/nattsenking istede for at den står på hele tia.

Konklusjon: Siemens veggovn eller dragon oljeovn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en DeLonghi oljeovn og er kjempefornøyd med den. Det jeg liker best med oljeovner er nettopp det at de kan varme opp akkurat der du vil. Vi senker heller temperaturen på radiatorene og har en oljeovn ved sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

... Liker oljeovner jeg også, de gir behageligere oppvarming og mindre tørr luft enn elektriske langs veggen. Hadde vært kjekt med mulighet for nattsenking, men vi pleier å stille oljeovnen litt opp eller ned avhengig av tid på døgnet og tenperaturer uansett... Greit at man kan flytte dem rundt, og en kraftig ovn (2000w, men bruker den nesten aldri på full styrke) varmer opp nesten hele leiligheten vår (65 kvm) uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i fjor skrudde jeg av oljeovnen på natten, og lot den være helt av på natten og mens jeg var borte på dagen, men da var det jo grisekaldt når jeg kom hjem og for å få en levelig temperatur fortest mulig, så skrudde jeg den da på maks styrke.....

innbiller meg at det er mer økonomisk å heller skru den ned, uten å skru den av, om natten og mens jeg er borte på dagen, for heller å sette den opp litt når jeg kommer hjem.

da blir det aldri heeeelt kaldt i rommet, og det skal ikke like mye til for å varme opp veggene og rommet.

men det er vel også forskjell på størrelsen på rommet, hva slags vegger det er, hva som er på andre siden av veggen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en vanlig oljeovn som vi har koblet en termostat til (i enden av ledningen).

I tillegg har vi tidsur som slår den av om kvelden, og på om morgenen.

Ovnen står på fullt, men termostaten styrer hvor lenge den er på og av for å oppnå rett temperatur.

Jeg synes dette er den beste måten å varme opp på, for før vi fikk termostaten, løp vi fram og tilbake hele kvelden og skrudde fordi det var for varmt eller for kaldt.

En kompis av meg hadde en slik dyr ovn (den med eskimoene i reklamen), og han holdt beint fram på å fryse ihjel en halv meter fra ovnen. Han hadde det veldig gulvkaldt, og all varmen bare forsvant rett opp...Han hadde det mye bedre med en billig ovn som spredde varmen litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...