Gå til innhold

Småfluer

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Huff, hva gjør jeg med disse hersens småfluene som flakser rundt her inne? Det er en turbo variant av arten tror jeg. For de er superkvikke, og jeg rekker ikke klapse de en gang :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hoho: Du har fått turbofluene i hus, altså? Jotakk, kjenner til dem... :-(

De elsker matavfallet under vasken og frukt som står framme, alt som er søtt eller litt råttent. Jeg hater de fluene! Har hatt et par runder med dem bare de siste månedene. Da er det klappjakt rundt hele kjøkkenet - og over rødvinsglasset i stua... :ler:

De er lynkjappe, og skifter retning hele tiden, så du kan gjerne kalle dem turbofluer. Jeg har kalt dem "tjukke, brune fluer" og "råtefluer". Og "drittfluer".

Jeg har forsøkt med "feller" av rødvin med en dråpe zalo i, men de overlever det meste. De må klapses en og en, og det er som regel mange av dem hvis du først har fått dem i hus. Og så må du vaske og holde det rent hele tiden - i alle fall til du er kvitt dem. Ut med matavfallet fortere enn svint, f.eks.

Håper du blir kvitt dem snart! De tar knekken på humøret mitt bare de viser seg her i huset! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er hærgallmygg. Forferdelig irriterende. Som væren sier, vask og ta ut søpla, desinfiser alt du kommer over, og dusj blomstene dine med grønnsåpevann - de gjemmer seg nemlig der når den deilige søpla er borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, dette høres ut som å kunne bli en langvarig krig mot de med skuremiddel og vaskefille :roll: jeg som er sååå glad i slikt :ler:

Finnes det ikke noe man kan sette frem eller henge opp som dreper de?

Det virker som om de liker seg på kjøkkenet ja. Hadde rester etter middagen som ble ødelagt her en dag for de krøp under lokket mens den stod til avkjøling:( Ogket ikke spise det da :-?

Grrrr! Pokkers turbo-krapyl !! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærgallmygg!!! :o

HÆR=fordi de opptrer i store hærskarer

GALL=fordi de elsker lukten av sure ting?

MYGG?

Fant ingenting om denne hærgallmyggen på nettet, Bjørnsdatter, men det var interessant å få et mer vitenskapelig navn på den en "j#%&¤ drittfluer" og "turbokrapyl"... :ler:

Det er uansett noe dritt! Første gang vi hadde dem i hus var for noen år siden; en av ungene hadde glemt å tømme matboksen sin. Men det visste vi ikke før etter et par uker, da vi fant den i en krok på vaskerommet...

Da hadde matboksen fungert som "fluefabrikk" en tid, de grønne brødskivene var rene reiret, og de nyklekkede fluene (myggene) tok av fra moderskipet ut gjennom noen små luftehull på undersiden av matboksen etterhvert som de var ferdige... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Doe

Jeg fikk sånne masse sånne i hybelen min i fjor og da spurte jeg på en dagligvarebutikk hva som hjalp. Jeg husker ikkje hva det heter, men minner litt om sånne luftrensere man har på badet. Hvis du spør enten på en dagligvarebutikk eller jernvarebutikk, så vet de hva det er. Det hjelper ihvertfall kjempebra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For å bli kvitt disse på en enkel og grei måte gjør som følgende. Ta en liten bolle eller en kopp, fyll opp 50/50 med eplecider eddik og zalo. La dette stå en liten stund og fluene vil kravle opp i koppen og drukne. Dermed blir du kvitt disse beistene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nellikspiker! Du vet sånn krydder som Tøflus og Skomaker Andersen har i appelsinen? JEPP!

Kjøp et par poser, støt dem lett med morteren, og plasser rundt i huset i små skåler. Eggeglass er supert. Stør litt hos blomstene, og gjerne i fruktfatet.

Fluene skyr lukta som pesten, og drar en annen plass (til naboen, muligens?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene skyr lukta som pesten, og drar en annen plass (til naboen, muligens?).

Jeg kom plutselig på hva naboen skal få til jul... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket overalt på kjøkkenet med klorin og satte ut ei skål med rødvinseddik, vann og bittelitt såpe (slik at vannspeilet blir vekk) - og det gikk med femten stk hver dag i nesten ei uke. Så var jeg kvitt dem.

Nå er det noen tilbake, men nellik skal prøves i blomsterpottene - takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh!

Gjett om vi også hadde det da?

Plutselig tror jeg det bodde 100 fluer i huset vårt. Hvor de kom fra, var en annen sak. Det fant jeg aldri ut!! Men jeg har ilder og katt, så skal ikke se bort i fra at en av dem har gjemt en matbit bak noe.

Anyway!

Rødvin, zalo og vann funker ikke. Sukker, zalo og vann funner heller ikke.

Det som funker VELDIG bra, er å gå amokk med raderboksen i huset.

De falt bokstavligtalt som fluer i gårkveld. Kostet opp fluer fra trappa og kroker i hele 1.et!

ÆSJ!

Ærlig talt. La meg være i fred. Akkurat ferdig med melmøll og fleskebilleinvandasjon! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er godt å høre at det ikke bare er jeg som har hatt disse beistene i hus! Gikk rundt med en følelse av at det måtte være ekstremt skittent og uhygienisk hos oss, siden vi "påkalte" oss disse vesenene!

Det som er så rart er jo at jeg opplever disse krekene som så grunnleggende ekle og uapetittelige! Jeg nærmest grøsser når jeg ser en sånn flue, og går fullstendig amok! De er jo overalt! Ligger det bananer eller epler framme på kjøkkenbenken, kan du være sikker på at det sitter minst tre turbofluer på frukten! Jeg har derfor utviklet angst for å ha mat stående framme overhodet; alt blir pakket inn eller satt i kjøleskap. Blir jo helt hysterisk av disse krekene!!! :evil:

Akkurat nå er heldigvis huset fluefri sone. Men plutselig kan de komme tilbake - i store svermer. Og da er panikken der igjen; da blir hu mor mørk i blikket og ikke til å være i hus med; oppvaskfiller og fluesmekker fyker vegg i mellom akkompagnert av verbale kraftuttrykk! :-x

Noe positivt har det i alle fall kommet ut av flueangsten; jeg har det stort sett ganske ryddig på kjøkkenet nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...