AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Har skrevet om dette problemet for noen mnd siden, men finner ikke igjen tråden. Den "døde ut" da vi trodde vi hadde løst problemet. Det kommer en svak, vond lukt hver gang vi har dusjet. Vi har renset sluket, det hjalp mye, men ikke helt. Vi har vasket/skrubbet dusjen grundig med både salmiakk og klorin (ikke samtidig!), og da forsvinner lukta, men en uke etterpå sniker den seg på igjen. Jeg har ikke kapasitet til å skrubbe så grundig hver uke. Det er snakk om flislagt dusjhjørne, og vi mistenker at det rett og slett er mye "dritt" i fugene som stinker når det blir fuktig. Badet er 7 år gammelt. Hva kan vi gjøre? Er det noen vaskemidler som er anbefalt? Kan problemet være noe annet? Anonymkode: 4486a...2ce
TheGirlWhoWaited Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 Kan det være selve slangen og dusjhodet? 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Fliser og fuger er ikke vantette. Under både fliser og fuger samler det seg derfor bakterier, såpe og deler av alt de vi spyler av oss i dusjen. Etter en tid, vil badet derfor bli modent for utskifting, noe det høres ut for er på tide her. Når ud ikke nå har kapasitet til å holde godt renhold i dusjen, så har du vel heller ikke hatt godt renhold tildligere? Dette er prisen å betale for manglende, godt renhold. Vi har invistery i nytt dysjkabinett da badet var nytt, dette får vi igjen for ved både enklere renhold og lengre levetid på badet. (Anbefalt av fagfolk.) Alternativt har du en lekkasje som ligger og lager guffen lukt ett eller annet sted i dusjen. Vaskemidler forskyver lukten en stund. Så her er jeg redd du må skifte hele badet, før naboene eller rommet under/ved siden av viser lekkasje. Anonymkode: 8ca6b...235
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fliser og fuger er ikke vantette. Under både fliser og fuger samler det seg derfor bakterier, såpe og deler av alt de vi spyler av oss i dusjen. Etter en tid, vil badet derfor bli modent for utskifting, noe det høres ut for er på tide her. Når ud ikke nå har kapasitet til å holde godt renhold i dusjen, så har du vel heller ikke hatt godt renhold tildligere? Dette er prisen å betale for manglende, godt renhold. Vi har invistery i nytt dysjkabinett da badet var nytt, dette får vi igjen for ved både enklere renhold og lengre levetid på badet. (Anbefalt av fagfolk.) Alternativt har du en lekkasje som ligger og lager guffen lukt ett eller annet sted i dusjen. Vaskemidler forskyver lukten en stund. Så her er jeg redd du må skifte hele badet, før naboene eller rommet under/ved siden av viser lekkasje. Anonymkode: 8ca6b...235 Vi har rengjort dusjen som normalt etter vi overtok boligen i fjor, så er nok ikke renholdet (vårt) det står på. Det tok også noen mnd fra overtakelse til lukta kom. Hvor mange kan påstå at de bruker en time på å skrubbe dusjen i uka? Det holder ikke akkurat å vaske over med klut og jif, vi må skrubbe skikkelig,og det tar tid å være grundig! Det er ikke normalt å vaske på den måten så ofte, det er jeg sikker på. I følge takstmann er det ingen lekkasje, men klart, noe kan ha oppstått siden vi kjøpte boligen. Men det er jo ikke normalt å måtte skifte et bad etter 7 år heller. 10 år burde jo være minimum. Folk vi har fått til å se på det mener det må være "skitt" i fugene som lukter, og de tviler på at det er noen lekkasje, siden lukta forsvinner ved vask. Klorin og salmiakk lukter jo ikke etter utlufting, så jeg syns det høres merkelig ut at det skal kunne få lukt under flisene til å ikke lukte på en hel uke? Vi skal helt klart ha dusjkabinett neste gang, men badet er ellers ganske flott, så det er liten grunn til å pusse opp dette tiåret, med mindre fuktproblemer faktisk konstanteres. Men rørleggere vi har snakket med (de har ikke vært på befaring) har utifra hva vi har gitt om info ment at det mest sannsynlig er fugene som lukter, og at vi ikke trenger være redde for lekkasje. Men klart, de kan jo ta feil, så kanskje vi burde få noen på befaring? Anonymkode: 4486a...2ce
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Om det er pga skitt, så er det mest effektive middelet jeg har brukt, hjemmelaget. Og jeg har prøvd alt av vaskemidler i dusjen da jeg får helt neller av skitten dusj. Bruker en del eddik og to deler zalo blandet sammen, og skrubber dusjen godt med dette med en gryteskrubb. Lar det virke noen minutter før jeg skyller godt. Det var utrolig effektivt. Og eddik fjerner all ekkel lukt også. Anonymkode: 65ae3...799
prt90 Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 Den 6.1.2016 at 12.40, AnonymBruker skrev: Vi har rengjort dusjen som normalt etter vi overtok boligen i fjor, så er nok ikke renholdet (vårt) det står på. Det tok også noen mnd fra overtakelse til lukta kom. Hvor mange kan påstå at de bruker en time på å skrubbe dusjen i uka? Det holder ikke akkurat å vaske over med klut og jif, vi må skrubbe skikkelig,og det tar tid å være grundig! Det er ikke normalt å vaske på den måten så ofte, det er jeg sikker på. I følge takstmann er det ingen lekkasje, men klart, noe kan ha oppstått siden vi kjøpte boligen. Men det er jo ikke normalt å måtte skifte et bad etter 7 år heller. 10 år burde jo være minimum. Folk vi har fått til å se på det mener det må være "skitt" i fugene som lukter, og de tviler på at det er noen lekkasje, siden lukta forsvinner ved vask. Klorin og salmiakk lukter jo ikke etter utlufting, så jeg syns det høres merkelig ut at det skal kunne få lukt under flisene til å ikke lukte på en hel uke? Vi skal helt klart ha dusjkabinett neste gang, men badet er ellers ganske flott, så det er liten grunn til å pusse opp dette tiåret, med mindre fuktproblemer faktisk konstanteres. Men rørleggere vi har snakket med (de har ikke vært på befaring) har utifra hva vi har gitt om info ment at det mest sannsynlig er fugene som lukter, og at vi ikke trenger være redde for lekkasje. Men klart, de kan jo ta feil, så kanskje vi burde få noen på befaring? Anonymkode: 4486a...2ce Dette lukter vannskade lang vei. At takstmannen ikke fant noen vannskader ville jeg ikke tillagt så mye vekt, da en vanlig boligtakst er *SVÆRT* overflatisk, og at takstmennene som eiendomsmeglerne bruker generelt ikke har så mye kompetanse på tekniske aspekter ved boligen. Jeg ville tatt en skikkelig sjekk av det badet.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Har stilt spørsmålet til fagfolk nå, og ingen tror det er vannskade. Da burde det luktet ellers også, og ikke hjulpet med vask. Så har fått noen tips nå på å sjekke om sluket er problemet. Anonymkode: 4486a...2ce
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 37 minutter siden, prt90 skrev: Dette lukter vannskade lang vei. At takstmannen ikke fant noen vannskader ville jeg ikke tillagt så mye vekt, da en vanlig boligtakst er *SVÆRT* overflatisk, og at takstmennene som eiendomsmeglerne bruker generelt ikke har så mye kompetanse på tekniske aspekter ved boligen. Jeg ville tatt en skikkelig sjekk av det badet. En skikkelig sjekk innebærer jo å rive opp gulvet, og det er jo litt dumt når "symptomene" ikke tyder på det. Men klart, finner vi ikke andre årsaker må vi jo gjøre det. Anonymkode: 4486a...2ce
prt90 Skrevet 8. januar 2016 #9 Skrevet 8. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: En skikkelig sjekk innebærer jo å rive opp gulvet, og det er jo litt dumt når "symptomene" ikke tyder på det. Men klart, finner vi ikke andre årsaker må vi jo gjøre det. Anonymkode: 4486a...2ce Man kan ofte lage noen inspeksjonsluker fra tilstøtende vegg, det er ikke store inngrepet
prt90 Skrevet 8. januar 2016 #10 Skrevet 8. januar 2016 Her er noen som har vært enda mer uheldig, men sier også mye om hvor overlfatisk takstmannens gjennomgang er.. http://www.vgtv.no/#!/video/122988/baard-kjoepte-leilighet-med-nyoppusset-bad-fikk-naboens-avfoering-i-vasken
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #11 Skrevet 8. januar 2016 Den 6.1.2016 at 11.53, AnonymBruker skrev: Har skrevet om dette problemet for noen mnd siden, men finner ikke igjen tråden. Den "døde ut" da vi trodde vi hadde løst problemet. Det kommer en svak, vond lukt hver gang vi har dusjet. Vi har renset sluket, det hjalp mye, men ikke helt. Vi har vasket/skrubbet dusjen grundig med både salmiakk og klorin (ikke samtidig!), og da forsvinner lukta, men en uke etterpå sniker den seg på igjen. Jeg har ikke kapasitet til å skrubbe så grundig hver uke. Det er snakk om flislagt dusjhjørne, og vi mistenker at det rett og slett er mye "dritt" i fugene som stinker når det blir fuktig. Badet er 7 år gammelt. Hva kan vi gjøre? Er det noen vaskemidler som er anbefalt? Kan problemet være noe annet? Anonymkode: 4486a...2ce En liten klunk naturell matolje (f.eks raps eller solsikke) fjerner lukt fra sluk. Lærte det av en kjemiker, og det fungerer veldig bra. Anonymkode: d603b...aaa
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #12 Skrevet 8. januar 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten klunk naturell matolje (f.eks raps eller solsikke) fjerner lukt fra sluk. Lærte det av en kjemiker, og det fungerer veldig bra. Anonymkode: d603b...aaa Ja det har jeg også hørt, kanskje vi skal forsøke det og se om det funker. Anonymkode: 4486a...2ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå