Gå til innhold

En kvinne trenger rundt 2000 kalorier hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hørt at kvinner trenger rundt 2000 kal. For å holde vekten stabil. Jeg har nå lastet ned en slik  mat/trenings app, og den mener jeg bare kan spise 1500 for å være stabil. Kan dette være riktig? Jeg er riktignok ikke så høy eller tung, er det det som gjør det? Vil det vi at for at jeg skal gå ned i vekt ( ikke at det egentlig er målet) så må jeg under 1500 kalorier om dagen, er ikke det fryktelig lite? 

Anonymkode: cce5f...df3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er du 30år, 50kg og 160cm høy trenger du kun 1500kcal om dagen for å holde vekta. 

Hvor mange kalories som trengs dikteres av hvor mye du forbrenner. Forbrenningen igjen styres av alder, høyde, vekt og aktivitetsnivå.

Anonymkode: 18dd8...328

Skrevet (endret)

Hvor mange kalorier du trenger for å holde vekten stabil beror på forbrenningen din, muskelmasse, høyde , hvor aktiv du er og et par andre variabler. 

Dette er individuelt som man må prøve seg frem med på egenhånd.

Ta f.eks Marit Bjørgen. Hun må spise 6000 kalorier daglig for å holde vekten stabil. De dagene hvor hun trener hardt er inntaket opptil 10 000 kcal. 

Det er fordi muskelmassen og aktivitetsnivået hennes er stort. 

Endret av WubWub
  • Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, WubWub skrev:

Hvor mange kalorier du trenger for å holde vekten stabil beror på forbrenningen din, muskelmasse, høyde , hvor aktiv du er og et par andre variabler. 

Dette er individuelt som man må prøve seg frem med på egenhånd.

Ta f.eks Marit Bjørgen. Hun må spise 6000 kalorier daglig for å holde vekten stabil. De dagene hvor hun trener hardt er inntaket opptil 10 000 kcal. 

Det er fordi muskelmassen og aktivitetsnivået hennes er stort. 

10 000 kcal høres jo helt sinnsykt ut. Det tilsvarer jo nesten 1,5 kg kroppsvekt. 

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Minitroll skrev:

10 000 kcal høres jo helt sinnsykt ut. Det tilsvarer jo nesten 1,5 kg kroppsvekt. 

Ja. Men det var nå det hun sa i et intervju, om hu overdrev eller ikke er uvisst. Men trener hennes har sagt det daglig inntaket aldri er under 6000

Endret av WubWub
Skrevet
1 minutt siden, WubWub skrev:

Ja. Men det var nå det hun sa i et intervju, om hu overdrev eller ikke er uvisst. Men trener hennes har sagt det daglig unntaket aldri er under 6000

Det tror jeg på, for da jeg jobbet på gård, brukte jeg gjerne 6000 i slåttonna, mot 3000-3500 ellers.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For en gjennomsnittlig dame med gjennomsnittlig aktivitet, vil behovet ligge på ca 2000. De 1500 du ser er vedlikeholdsbehov, uten aktivitet.

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye muskelmasse og er 160 høy og veier 60 kg. Jeg trenger 2000 kval daglig for å holde vekta siden jeg er så aktiv. Hva du trenger avhenger av mange faktorer.

Anonymkode: 05e67...39b

Skrevet

Mye mulig kalkulatoren har regnet ut dagsbehovet ditt hvis du er helt inaktiv, og at det er meningen du skal legge til all aktivitet. 2000 om dagen er normalen for "normalt aktive" kvinner - og mange er jo mer inaktive enn de bør. 

Uansett bør sånne kalkulatorer tas med en stor klype salt. Vil du telle kalorier og vil holde vekten stabil kan 2000 være et greit sted å starte, og så justerer du opp eller ned hvis du ser vekta går feil vei. 

Gjest chisandra
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye muskelmasse og er 160 høy og veier 60 kg. Jeg trenger 2000 kval daglig for å holde vekta siden jeg er så aktiv. Hva du trenger avhenger av mange faktorer.

Anonymkode: 05e67...39b

Nemlig. Jeg er 165 cm. høy, veier 51 kg. og er relativt inaktiv og lat. 2000 kcal. om dagen ville sendt meg kjapt opp i vekt. :)

Skrevet

Anbefalingen om 2000 kcal (og 2500 for menn) er satt for "gjennomsnittskvinnen" (og -mannen) og valgt fordi det er fine, runde tall. Mennesker kommer i mange størrelser og vi har varierende aktivitetsnivå, noe som påvirker hvor mye mat vi trenger. De færreste har noen anelse om hvor mange kalorier de trenger, og så lenge vekta er sunn og stabil, er det ikke nødvendig heller. 

Apper/programmer/kalkulatorer som regner ut kaloribehov, bruker forskjellige, kompliserte formler (det er derfor de ofte kommer til vidt forskjellige resultat selv om du plotter inn samme data). Om 1500 er lite, mye eller passe for deg, må du bare teste ut, ved å føre nøyaktig logg over en viss tid, feks en måned, og veie deg jevnlig, feks hver dag. Hvis vekta går ned, er det for lite, hvis vekta er stabil over tid, er det riktig nivå for deg.

Til sammenligning er jeg 45 år gammel, 161 høy, veier 55-58 kilo, relativt sedat, og daglig behov ligger rundt 1750-1800 kcal. Jeg synes av og til at jeg trenger forbløffende lite mat for å holde koken, mens andre ganger synes jeg at jeg spiser masse mat. Jeg tror dette kommer av at jeg har lite å sammenligne med, fordi jeg har lagt lite merke til hvor mye jeg har spist tidligere, og jeg spiser litt annerledes mat enn før. Men det er åpenbart passe.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid hørt at kvinner trenger rundt 2000 kal. For å holde vekten stabil. Jeg har nå lastet ned en slik  mat/trenings app, og den mener jeg bare kan spise 1500 for å være stabil. Kan dette være riktig? Jeg er riktignok ikke så høy eller tung, er det det som gjør det? Vil det vi at for at jeg skal gå ned i vekt ( ikke at det egentlig er målet) så må jeg under 1500 kalorier om dagen, er ikke det fryktelig lite? 

Anonymkode: cce5f...df3

Dette er uansett veldig omtrentlige tal. Det er store individuelle forskjeller; to personer kan være like høye og veie like mye, men ha vidt forskjellig inntaksbehov for å vedlikeholde vekta. Det varierer også med hvor aktiv du er. Særlig det å trene utholdenhet flere ganger i uka øker hvileforbrenningen markant.

Du har uansett fasitsvaret for din del i form av baderomsvekta og buksebeltet. Hvis begge deler er stabilt ligger du på det du trenger for å vedlikeholde din nåværende vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...